PIII väylänopeuden nosto?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

lucaf kirjoitti:tiirailen näitä sivuja mutta en saa niistä paljon irti

http://www.laitetekniikka.com/laitteet/ ... athlon.htm
http://www.laitetekniikka.com/laitteet/ ... iumiii.htm

mietin vaan että jos vaihdan 663mhz pena kolmosen, athlonin ysisataseen (ihan siis fiktiivinen heitto, ei ettäkö olisin jostain huutonetistä hankkimassa :oops:), saanko oikeastikin 1.4 kertaa nopeamman tiestikan tilalle, vaiko samantehoisen, vai kenties vielä tehokkaamman?
Jeps, jos Athlonin meinaat, niin ainakin emolevy menee vaihtoon, ehkä muistitkin. Riippuu tietenkin, että minkälaisen paketin olisit huudosta saamassa. Mutulla voisin melkeen väittää, että monessa suhteessa saisit 1.4 kertaa nopeamman koneen, riippuu hyvin paljon käyttötarkoituksesta. Esimerkiksi "raakaa" laskentaa tarvitsevassa videoeditoinnissa ero olisi huomattava (josko edes toimisi 663:lla). Jos taas pyöritetään graafista tehoa vaativia pelejä, nousee prosessorilaskennan rinnalle näyttökortin kyky. Jos taas hommaisit videoeditointikortin, jossa on valmiina videon pakkaamiseen yms pyöritykseen tehty oma prosessori, laskee se taas koneen keskusprosessorin vaatimustasoa. Tämä kuitenkin saattaisi hintatasoltaan karata kalliiksi?

Riippuu täysin budjetistasi, mutta suosittelisin vaikkapa seuraavankaltaista:
https://www.teraset.net/product_details.php?p=2586
https://www.teraset.net/product_details.php?p=1523
https://www.teraset.net/product_details.php?p=2534
https://www.teraset.net/product_details.php?p=1979

(+ehkä myös kotelo...muuta)

Toisaalta palstan myyntiosastolla näytti olevan kaupan pätevänoloinen emolevy+prosessori+tuuletin+näytönohjain-paketti...

EDIT: Tuo Duronin ja Athlonin vertailu noilla nopeuksilla voi hyvin pitää paikkansa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Jos tarttet pohjaa n. 1000Mhz Duron/Athlon -prosessorille, mulla olisi sulle emolevy, ehkä prosessorikin.

Malli on "MS-6340"

http://justdeals.stores.yahoo.net/ms6340.html
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Mulla olisi joutavana 1,4 GHz Athlon (Thunderbird) + vesijäähdytyskamat.
T-birdin jäähdytystehon tarve pinta-alaa kohden on karkeasti ottaen lähes 1 megawatti / neliömetri :!: 8O

Tuo 1,4 GHZ AMD pyörittää ihan raa'assa laskennassa bittejä samaa tahtia, kuin 3,0 GHz Pena 4. Purin tuolla aikanaan auki RSA-avainta Distributed.net-projektissa
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

eeeiieieiei en vieläkään ole ryhtymässä emolevytalkoisiin, tarkoitin että koko keskusyksikkö vaihtuisi :). olen jo niin vieraantunut noista emolevy/kotelo/poweri/prosessori/muista hilavitkutinstandardeista (puhumattakaan jäähdytysasioista, huh) etten nyt ryhdy opiskelemaan mikä sopii minkäkin kanssa. hädin tuskin suostun muistikampaa siirtämään koneesta toiseen :D

mutta sain jo riittävän vastauksen, eli tuo 900athlon todennäköisesti ainakin tulisi olemaan riittävä tähän tarpeeseen. (puhuu mies joka ei suostu ajamaan uusilla autoilla, eikä käyttämään uusia tietokoneita :))
Henkka #2283 kirjoitti:Jos taas hommaisit videoeditointikortin, jossa on valmiina videon pakkaamiseen yms pyöritykseen tehty oma prosessori, laskee se taas koneen keskusprosessorin vaatimustasoa. Tämä kuitenkin saattaisi hintatasoltaan karata kalliiksi?
mikäs tämä videoeditointikortti ny sitten on? tuossa pinnaclen 70 euron tuotteeessa tulee mukana myös kortti, sisältääköhän se yllämainitun speziaaliprosessorin:
verkkokauppa.com kirjoitti: Pakettiin kuuluu PCI-väyläinen editointikortti, jonka avulla voit siirtää analogista sekä digitaalista videokuvaa tietokoneelle editointia varten. Editointikortissa on yksi FireWire/DV-liitäntää, yksi S-video ja yksi komposiitti sisään/ulos.
S-video? tuskin tuoss mitään prosessoria on?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

lucaf kirjoitti:mutta sain jo riittävän vastauksen, eli tuo 900athlon todennäköisesti ainakin tulisi olemaan riittävä tähän tarpeeseen. (puhuu mies joka ei suostu ajamaan uusilla autoilla, eikä käyttämään uusia tietokoneita :))
Jees, multa löytyy tarpeen vaatiessa tuohon haarukkaan ainakin kotelo, emolevy, prosessori, näytönohjain ja kovalevy. Muistit ehkä.

:wink:
lucaf kirjoitti: mikäs tämä videoeditointikortti ny sitten on? tuossa pinnaclen 70 euron tuotteeessa tulee mukana myös kortti, sisältääköhän se yllämainitun speziaaliprosessorin:
verkkokauppa.com kirjoitti: Pakettiin kuuluu PCI-väyläinen editointikortti, jonka avulla voit siirtää analogista sekä digitaalista videokuvaa tietokoneelle editointia varten. Editointikortissa on yksi FireWire/DV-liitäntää, yksi S-video ja yksi komposiitti sisään/ulos.
Käsittääkseni tuo kortti jeesaa vain kaman siirrossa koneelle. Sitten, kun tuota koneella jo olevaa aletaan käsittelemään, tarvitsee se speziaalia. Mulla on mutu, jotta nuo ovat hintavia, suhteessa, ja tarvitsevat oikeat ohjelmat.
lucaf kirjoitti: S-video? tuskin tuoss mitään prosessoria on?
S-video meinaa liitintä, jolla kortti ottaa videosignaalia sisään.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2583
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Kyllähän tuollainen slotti-pena voi hyvinkin kellottua paremmille lukemille, veikkaan että tuonne 1000MHz:kieppeille. 600MHz slotti-Celeron meni heittämällä vakiovolteilla @ 950MHz.

Wiretrikillä slot-adapteriin istutettu FCPGA Tualatin Celeron 1400MHz kulki jatkuvassa käytössä luotettavasti @ 1680MHz.

Muistien ja emon ominaisuuksista sitten kiinni, että onnistuuko homma käytännössä.
Jos väylätaajuuden nosto onnistuu, niin koneen käytännön suorituskyky nousee huomattavasti suuremmaksi, mitä prossun ylikellotettu megahertsimäärä antaa ymmärtää.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

taisin muistaa väärin sen mitä tuon koneen bios tarjoaa. tarkistin asian ja siellä on siis seuraavat vaihtoehdot "cpu speed" kohdassa (väylänopeus aina sata):

100x3
100x4
100x5
100x6
100x7
100x8

itse asiassa menee puolen pykälän välein, eli koneessa on valittuna 100x6.5 = 650 mhz.

valitsin sitten tuon 8-kertoimen, ja tallensin (kävin uudelleen tarkistamassa ja kasi oli valittuna) mutta näinkö kävi ettei sillä ole mitään vaikutusta: koneen käynnistyessä näyttöön ilmestyy edelleen teksti "Pentium III at speed 100x6.5" ja windowsin järjestelmätiedoissa edelleen nopeus 651mhz?

on siellä kyl sitten manuaalinenkin vaihtoehto jossa pystyy tuota väylänopeutta nostamaan, sitäkö seuraavaksi sitten rukkaan, ja sillähän se selviää...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Niin ja ihan muistutuksena sanon, että se on myös ERITTÄIN paljon muistin määrästä kiinni, miten kone pyörittää mokomia editointiohjelmia. Vaikka oliskin tehokas prossu, niin jos muistia ei ole riittävästi, niin se on NIIIIIIN hidas....
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2583
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Noissa Penoissa on lukittu kerroin, sitä ei voi muuttaa.
Ainoa keino viritykselle on väylätaajuuden nosto, sen onnistuminen riippuu, kuten tuli jo kirjoitettua, emon ja muistien kapasiteetista :roll:

Muoks: Jos muistit on speksattu 133MHz:n lukemille, niin 6,5x133MHz antaa 864MHz. Mielestäni oleellinen suorituskyvyn parannus, jos palikat taipuu tuohon.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Termos kirjoitti:Noissa Penoissa on lukittu kerroin, sitä ei voi muuttaa.
Ainoa keino viritykselle on väylätaajuuden nosto, sen onnistuminen riippuu, kuten tuli jo kirjoitettua, emon ja muistien kapasiteetista :roll:

Muoks: Jos muistit on speksattu 133MHz:n lukemille, niin 6,5x133MHz antaa 864MHz. Mielestäni oleellinen suorituskyvyn parannus, jos palikat taipuu tuohon.
noniin, kävin sitten käsin asettamassa väylänopeutta suuremmaksi. siellä oli vaihtoehdot 100, 103, 112 ja 133. kokeilin 112 => 728mhz, ja win xp käynnistyi ihan ok. kokeilin 133 ja DÄMN :evil: :evil: :evil: kone ei käynnisty edes biosiin asti! kellään ei tullut mieleen varoittaa? näyttö ei syty enää lainkaan, miten saan tuon muutettua takaisin....? :cry: :cry: :cry:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

nollaamalla biosin, joko jumpperilla emolta, tai ottamalla pattterin pois hetkeksi (ja tietysti virtalähteestä piuhan) :lol:
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

great, mikäköhän jumpperi se on?
http://tinyurl.com/fuu9b
http://tinyurl.com/jyybv
http://tinyurl.com/gjqek

olisko se toi patterin vieressä oleva jumpperi se nollaus? siinä lukee että se on nyt 1mb asennossa, ja toinen asento on 2mb. sen poistaminen ja takaisinlaitto ei ainakaan auttanut. onko patterin poisto ihan sama asia? katoaako sieltä samalla jotain muutakin? bios-päivityksiä tms.? :oops: :roll: että mun pitää hankkiutua näiden kanssa ongelmiin
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2583
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Naputtele "Del" ja "Insert" näppäimiä koneen käynnistyessä.

Voipi auttaa. Tai vetase koneen tepseli hetkeksi irti seinästä. Ei tossa mikään rikki menny, Bios palauttaa oletusarvot kehiin, kun äkkää epäsopivat säädöt.

Muoks: Biosin nollausjumpperin merkintä on yleensä "cmos", siinä on 3 pinniä. Pinnit 1 ja 2 jumpperilla pitää asetukset, pinnit 2 ja 3 jumpperilla nollaa biosissa tehdyt säädöt :-)
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Niin siis nollaushan tapahtuu sen (yleensä pariston läheltä löytyvän) 3-pinnisen liittimen avulla. Jos alunperin jumpperi on pinnien 1 ja 2 välillä, se pitää irroittaa ja käyttää pinnien 2 ja 3 välillä. Tämä nolla BIOSin tehdasasetuksille. Muista laittaa jumpperi takaisin alkuperäiselle pinnivälille ennen käynnistystä :wink:

Tämä ohje siis jos koneesta ko. nollauspistoke löytyy.

Nollata voi siis myös irroittamalla patterin hetkeksi (sen verran pitkään että virtalähteenkin konkat tyhjenee (= keittele kahveet rauhassa), tai irroita virtalähde emolta) :roll:
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

noniin patterin vierestä kolmepinninen jumpperi, käytin toisessa asennossa ja kone taas käynnistyy.

mutta...seuraavat ylimääräiset tekstit tulevat nyt koneen käynnistyessä:


Trend Chip Away Virus (R) On Guard Ver 1.64
Suggested SDRAM CAS Latency Time is " 2"


mitäs tämä tarkoittaa?


sitten tuli myös tämä jonka sain pois kun menin biosiin palauttamaan CPU settings kohtaan 100x6.5 (oli vielä resetoinnin jälkeen manual-tilassa?!)


CMOS checksum error - defaults loaded. Warning! CPU has been changed. Please re-enter CPU settings in the CMOS setup and save before quit.


kiitos tähän asti "päivystyksestä" :D
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin