Kyselijä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
VVV
"Hirsch"
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

Asia selkenee todennäköisesti aika runsaasti vaikka luettuasi tämän:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=118169 :wink:
Tai sitten tämän:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=118128

Molemmissa topiceissa provosoidutaan oikein kunnolla. Henkilökohtaisuuksiin meneviä loukkauksia unohtamatta.

Toivottavasti ei ihan tuollaista topicia ole tiedossa näistä diesel vs. bensa ja VAG vs. kaikki muut topiceista kun tämä foorumi on jo pitkän aikaa onnistuttu pitäämään suurimmaksi osaksi asiallisena... :roll: Siitä kiitos moderaattoreille.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

OT

Joo, asiallinen foorumi tämä on, mutta nyt muutama topikki on mennyt pelleilyksi. Minusta forumin administratorin pitäis käyttää enemmän valtaa ja pistää lukkoon nämä turhat tinkaukset niin pysyis foorumi asiallisena.

Joku sätti voi olla sopiva paikka tingata jostain jos mieli tekee. :)

OT
Audi A4 2.0TFSIq
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

JouniH kirjoitti: Minusta
Tämän takia meillä on satoja mielipiteitä miten pitäs toimia, koitetaan sinnitellä siinä keskellä :)
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
VVV
"Hirsch"
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

Totta sekin toistaiseksi. Siksipä juuri:
VVV kirjoitti: Toivottavasti ei ihan tuollaista topicia ole tiedossa näistä diesel vs. bensa ja VAG vs. kaikki muut topiceista....
Hieman vain alkoi huolestuttaa tämä suunta johon ollaan menossa. Mutta katsotaan miten homma etenee. :)
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Opel Vectra
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Elo 12, 2006 12:37

Viesti Kirjoittaja Opel Vectra »

Tuo Opelclubfinlandin puolella tapahtuva vänkäys johtuu ainoastaan nimimerkistä Crystal, joka trollailee foorumilla jatkuvasti ja jostain syystä ylläpito katsoo tätä sormien läpi (itse olisin bannanut kyseisen kaverin foorumilta välittömästi, on muuten vaihtanut nimimerkkiään useasti ja puhunut paskaa jo vuosia). Muutoin foorumilla keskustelu on oikein säyseää ja asiantuntevaa, mutta tuo kyseinen Volkkari-kuski vetää topikin kuin topikin v*tuiksi.

Ja sitten asiaan. Ajelen siis tätä foorumia ajatelleen "väärällä merkillä", mutta koska autoni moottoria on myös Saabin keulalla, niin kysäisen itseäni kiinnostavan kysymyksen. Eli 9-5t kirjoitti aikaisemmin näin:
Saabista löytyy commonrail kone jo -02 eli yhteispaineruiskutus jossa paine tehdään pumpulla ja oikeita suuttimia avataan sähköisesti oikealla hetkellä. Pienempi kone 120hv 9-5:ssa on perinteinen jakajapumppu jossa on kuitenkin poikkeuksellisen korkea ruiskutuspaine sekä tekniikka josta käytät nimeä TDI muille suoraruiskutus eli ei esikammio diesel.
Hän myöskin varmaan osaa vastata kysymykseen eli mitä konetta tarkoitetaan tuolla vuoden -02 commonrail koneella (1,9 vai 2,2)? Ei kai sentään 2,2 DTI -konetta, joka mielestäni ei ole commonrail-tekniikkaan perustuva? Olen näissä asioissa amatööri, joten voin olla pahasti väärässä. Kiitoksia tiedoista!
Opel Vectra C 2,2 DTI -02
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Vastailenpa tuossa omasta puolestani.
9-5t voi korjata, koska hänellä on pitkällistä ja vankkaa kokemusta Saabin puolelta (mulla vaan Opelin)... :wink:

Hän tarkoitti varmastikin tuota 3 litran V6:sta (Opelissa 3.0 CDTI) joka perustuu tuohon commonrail-tekniikkaan.
Tuo 2.2 (DTI tai TiD) oli myös Saabilla "perinteinen jakajapumppu jossa on kuitenkin poikkeuksellisen korkea ruiskutuspaine". 1.9 Commonrail tuli vasta tähän uusimpaan 9-5 malliin.

Siis noissa dieselpannuissa vaihtoehdot ovat kulkeneet kutakuinkin samaa rataa molemmilla.

Saabin sivuilta en kyllä enää löytänyt vaihtoehtona tuota V6:sta, mutta Opelilla se on vielä saatavana?

Kävin kopasemassa tuota 1.9CDTI:tä (TiD) automaatilla jatkettuna ja kyllä sekin ihan ponteva kone oli. Hiukan sivistyneemmältä vaikutti kuin tuo 2.2. Siitä puuttui nuo vanhan 2.3 DTR koneen fiilikset, joita tässä 2.2 koneessa on mutta kulutukset olivat jo erittäin asiallisella tasolla. Jonkin verran olen Saksasta kysellyt kuulumisia tuosta pienemmästä koneesta ja sieltä ovat Saabilta viestittäneet että pitävät tuota 2.2:sta vahvempana pannuna.

Jos 2.2DTI:stä (tai TiD:stä) olisi commonrailversio niin sepä vasta olisikin jotakin!!! Taitais mennä meillä molemmilla pannut vaihtoon? 8)

Joko oot imusarjan putsannu? :wink:
Opel Vectra
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Elo 12, 2006 12:37

Viesti Kirjoittaja Opel Vectra »

2.2TiD kirjoitti:Vastailenpa tuossa omasta puolestani.
9-5t voi korjata, koska hänellä on pitkällistä ja vankkaa kokemusta Saabin puolelta (mulla vaan Opelin)... :wink:

Hän tarkoitti varmastikin tuota 3 litran V6:sta (Opelissa 3.0 CDTI) joka perustuu tuohon commonrail-tekniikkaan.
Tuo 2.2 (DTI tai TiD) oli myös Saabilla "perinteinen jakajapumppu jossa on kuitenkin poikkeuksellisen korkea ruiskutuspaine". 1.9 Commonrail tuli vasta tähän uusimpaan 9-5 malliin.

Siis noissa dieselpannuissa vaihtoehdot ovat kulkeneet kutakuinkin samaa rataa molemmilla.

Saabin sivuilta en kyllä enää löytänyt vaihtoehtona tuota V6:sta, mutta Opelilla se on vielä saatavana?

Kävin kopasemassa tuota 1.9CDTI:tä (TiD) automaatilla jatkettuna ja kyllä sekin ihan ponteva kone oli. Hiukan sivistyneemmältä vaikutti kuin tuo 2.2. Siitä puuttui nuo vanhan 2.3 DTR koneen fiilikset, joita tässä 2.2 koneessa on mutta kulutukset olivat jo erittäin asiallisella tasolla. Jonkin verran olen Saksasta kysellyt kuulumisia tuosta pienemmästä koneesta ja sieltä ovat Saabilta viestittäneet että pitävät tuota 2.2:sta vahvempana pannuna.

Jos 2.2DTI:stä (tai TiD:stä) olisi commonrailversio niin sepä vasta olisikin jotakin!!! Taitais mennä meillä molemmilla pannut vaihtoon? 8)

Joko oot imusarjan putsannu? :wink:
Kiitoksia informaatiosta!

Juu, jos tuosta 2,2 DTI:stä sais commonrailin, niin olisin hyvin kiinnostunut asiasta! On kiva kuulla kommentteja, että tuo 2,2 DTI ei ole ihan susi, tällaisia kommentteja olen kuullut toki aikaisemminkin. Oikeastaan syynä tämän nykyisen auton hankintaan oli juuri kone, jonka kuulin olevan kestävä, ja onhan siinä jakopää ketjulla (Opel-miehille arka paikka :wink: ).

Imusarjaa en ole vielä putsannut, sillä autolla on ajettu vasta 128 tkm. Tosin edelliset omistajat olivat vanhempia herrasmiehiä, joten saattaahan sitä karstaa olla kertynyt putkiin jo näillä kilometreillä (enkä itsekään ole niitä kovimpia kiihdyttelijöitä). Suuttimien paluuputket uusin toissaviikolla (T-liittimetkin ovat nyt messinkiä vanhojen muovisten sijaan). Oletko itse suorittanut edellä mainittuja toimenpiteitä (paljonkos on kilometrejä)? Entäs pumppu, vieläkö se on alkuperäinen? Itse olen joutunut uusimaan ahtimen, sillä pakopuolen siivet murtuivat (asiasta käyty keskustelua myös täällä foorumilla).

t: Opel Vectra (a.k.a Opel Astra, OCF-sivuilla)

P.S. Ilmeisesti olet aikaisemmin ollut Opel-miehiä, vieläkö liikut OCF-sivuilla?
Opel Vectra C 2,2 DTI -02
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Joo, entisiä Ooppelikuskeja ollaan ja OCF:ää ihmetellään. Vaimolla on toki vieläki salaman merkki keulalla ja hyvä niin.

Saabbi hiukan aiheuttaa vielä migreeniä. Tottuuko siihen ja sen muutamiin oikkuihin näin kalkkeutunut Ooppelikuski.

Käsi hakee vieläkin välillä virta-avainta väärästä paikasta...

Imusarjan putsaus on edessä ja kilometrejä takana 138500. Syöttöpumpun kanssa ei ole ollut ongelmia.

Koneesta ei ole muutenkaan pahaa sanottavaa. Entiseen 2.5TD:hen verrattuna alavääntö on jopa parempi ja sitä kautta myös käyttömukavuus. Toki uusimmassa 2.5 Commonrailissa tuokin asia oli jo korjattu) Selvästi taloudellisempikin tuo on. Kuluttelee keskimäärin noin 5.5-6.5 eli ero Vectraan ei liene kovin suuri. Kaupunkipyöritys nostaa viitosessa todennäköisesti enemmän johtuen auton painosta (yli 1700kg).

Jotta meitä ei kohta häädetä täältä OCF:ään niin palataan "oikean" merkin alle ja todetaan vaikka että minusta Viitonen yhdistettynä dieselkoneella on hyvä yhdistelmä. Jonkin verran joutuu antamaan periksi tuon toisen merkin tavarankuljetusominaisuuksille mutta ne arvot eivät taida premium-luokan autossa ihan kärkisijoilla keikkuakaan. Matkustusmukavuus tuossa on ihan huippumukava.

Eron entiseen huomaa parhaiten sellaisella tiellä, jossa päällyste on "poikki" muutaman kymmenen metrin välein. Siellä viitosella ajaminen ei v*tuta ollenkaan, se on suorastaan juhlaa kun muistelee vanhaa ajokkiaan... :wink:
Vastaa Viestiin