Vararenkaan poistaminen?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Meikäläisen lyhyen autoilijauran aikana (sain kortin -96) olen viisi kertaa joutunut vaihtamaan alle vararenkaan. Näistä yhdessä tapauksessa meni pikkurillin kokoinen kivi renkaan läpi ja muut ovat olleet pistoja (naula/ruuvi tms). Eipä tulisi mieleenkään jättää vararengasta pois kontista ja korvata sitä jollain paikkavaahtopullolla. Vararenkaan paineetkin tulee tarkastettua säännöllisesti, koska eihän sitä koskaan tiedä, milloin rengas puhkeaa. Yksi rengasrikoista on tapahtunut soratiellä(se kivi), kaksi taajamassa asfalttitiellä ja kaksi maantiellä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Juu ja eikös tuossa purkissakin lue: "käy kuitenkin pikaisesti tarkistuttamassa rengas mahdollisten vaurioiden varalta" tjsp.
Eli rengasliikkeeseen joutuu kuitenkin menemään.
Paljon enemmän painaa esimerkiksi bensa siellä tankissa kuin tuo pikkuinen vararengas..
Esim. 60 litraa ominaispainolla 0,7 painaisi 42 kiloa..
Eli rengasliikkeeseen joutuu kuitenkin menemään.
Paljon enemmän painaa esimerkiksi bensa siellä tankissa kuin tuo pikkuinen vararengas..
Esim. 60 litraa ominaispainolla 0,7 painaisi 42 kiloa..
Nyt tuli sen vararenkaan, ja etenkin sen paineen tarkastuksen, tärkeys todistettua. Oli päivällä ikävä yllätys kun menin autolle. Toinen eturengas vanteelle asti lytyssä.
Ei siinä sitten muutakuin pienen kiroamisen jälkeen vararengas paikoilleen. Muuten hyvä, mutta sekin painui uhkaavasti kasaan.
Nyt kirottiin taas vähän lisää. Ties milloin siitäkin viimeksi paineet tarkastettu. Onneksi kaveri oli lähdössä käymään kaupungilla, joten vararengas kyytiin ja huoltikselle. Eihän sitä painetta ollut kuin kolme baria ja 4,2 baria pitäisi olla, eli ihan kiitettävä vajaus. Toivottavasti opimme tästä jotain!
Tyhjää rengasta tutkiessa siitä löytyi aika isonnäköinen ruuvi uponneena. Hieman epäilyttää, että miten olisi jokin paikkapullo toiminut
T: Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis


Tyhjää rengasta tutkiessa siitä löytyi aika isonnäköinen ruuvi uponneena. Hieman epäilyttää, että miten olisi jokin paikkapullo toiminut

T: Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis
"Soon korkeemmas käres" ja tuurista kiinni. Tilastojen mukaan kuulemma keskivertoautoilija tarvitsee nykyään varapyörää kerran 20 vuodessa. Itselläni on ollut oma auto syksystä -83 lähtien, enkä kertaakaan ole omisa autoissani varapyörää tarvinnut. Suurimman osan kilometreistä olen ajanut asvaltilla. Yhden kerran löysin kesäkumista talvikumeja alle vaihtaessani läpimenneen ruuvin mutta rengas ei kuitenkaan vuotanut. Vielä.Meikäläisen lyhyen autoilijauran aikana (sain kortin -96) olen viisi kertaa joutunut vaihtamaan alle vararenkaan?
20 vuotta (ja varovasti arvioiden ehkä 500 000 km) tuli siis juuri täyteen. Saa nähdä koska pitää alkaa vararengasta kaivamaan esiin. (Pyhäpuvussa , vesisateella, matkalla anopin syntymäpäiville...).
Varapyörä ei tosiaankaan ole pakollinen. Taisi olla ainakin joku Ferrarin malli missä varapyörää ei ole lainkaan; vain paikkapullo. (Luottokortin kotelon vieressä

Rengastehtaat ovat kovasti yrittäneet kehittää rengasta, jolla voisi ajaa tyhjentyneenäkin pari sataa kilometriä kohtuullisella nopeudella. Liekö jo missään autossa vakiovarusteena?
Hyvä hetki tarkistaa varapyörän paine on ainakin silloin, kun menee keväällä ja syksylle renkaanvaihdon jälkeen huoltsikalle tarkistamaan paineita.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Renkaat
Mielestäni noissa eksoottisimmissa urheiluautoissa alkaa oleen noita renkaita joilla voi ajaa n.80km/h vaikka rengas olisi tyhjä..ainakin Corvette omaa tuollaiset renkaat..
9-5T kirjoitti:
Todennäköisesti paikkapullo olisi toiminut hyvin niin kauan kun ruuvin antaa olla renkaassa. Ruuvin kohta vuotaa yleensä vain silloin kun on maatavasten.
[/quote]
Entäs sitten kun pistää auton parkkiin ja jääse ruuvi alimmaiseksi
Eikä muuten ollu mikään pienen näköinen ruuvi. Huomenna tosin näkee paremmin kun menee kumi korjaukseen ja otetaan ruuvi pois.
Todennäköisesti paikkapullo olisi toiminut hyvin niin kauan kun ruuvin antaa olla renkaassa. Ruuvin kohta vuotaa yleensä vain silloin kun on maatavasten.
[/quote]
Entäs sitten kun pistää auton parkkiin ja jääse ruuvi alimmaiseksi


Mulla meni Iveco pakusta aikoinaan kolme rengasta kuudesta puhki 55 kilometrin matkalla. Oli tosin tarkoitus vaihtaa kulumisen vuoksi seuraavassa huollossa mutta parin millin kulutuspinta ja teräväreunainen sepeli tietyömalla aiheutti renkaiden hajoamisen. Ensimmäisemä meni eturengas minkä tilalle meni vararengas, sitten meni takaa paripyöristä ulompi ja viimein sisempi 500 metriä ennen rengasliikettä.
Pari vuotta myohemmin taas tietyömaan jälkeen sai tehdä rengastöitä eli jos ajaa kulutuspinnan alle viiteen milliin niin näen vararenkaan tarpeelliseksi.
18 vuoden aikana renkaita on puhjennut kuutena päivänä joista kaksi on perättäistä, samasta kulmasta meni ensin ulompi ja seuraavana sisempi fillari vieläpä kahdesta eri autosta ilmeisesti saman naulan aiheuttamana samalla reitillä. Kilometrejä on tullut noin 1 200 000.
Pari vuotta myohemmin taas tietyömaan jälkeen sai tehdä rengastöitä eli jos ajaa kulutuspinnan alle viiteen milliin niin näen vararenkaan tarpeelliseksi.
18 vuoden aikana renkaita on puhjennut kuutena päivänä joista kaksi on perättäistä, samasta kulmasta meni ensin ulompi ja seuraavana sisempi fillari vieläpä kahdesta eri autosta ilmeisesti saman naulan aiheuttamana samalla reitillä. Kilometrejä on tullut noin 1 200 000.