Käsijarrusta (taakse ottava)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

kröhöm, voi olla vaijerit ruostuneet suojukseen sen verran, jotta jousi ei täysin palauta, silloin on turha yrittää säädellä yms vaihdella. toi 92 alkaa olemaan jo sen ikäinen , että on mahdollista.
Jos paloja vaihtaa niin pitää olla 4 ja 7 mm ( ei vakio) kuusiokoloavaimet.
92 vaijeri säädetään jo takapenkin alta, mutta ei niitä säätötarpeita juurikaan tule, syy on aina muualla. Perussäätö ohjeiden mukaan, hienosäädön teen peräpää ilmassa ja väännän renkaasta tuntuman. On siitä kranttu tuo erillisvaijerisysteemi, jotta molemmat on oltava just samalla kireydellä, muuten vain kireämpi ottaa.
Molemmat vaijerit vaihtaisin samalla, kuskin puoli kuluu autosta nopeammin monessa paikassa.
Eli ensin varmistuisin tosiaan vaijerien liikkumisesta / palautumisesta.
Vaijerit eivät maksa paljon paskaakaan verrattuna muihin jarruosiin. Tarkkana sit, ovat muistaakseni eripituiset noi uudemmat.
Toi kässärihomma on just sellainen duuni jonka voi ite duunata suht vaatimattomilla työkaluilla, mutta tunteja palaa eli pajalla tulisi suht kalliiksi osien hintaan nähden, arvio esim 3 timmee ? (perspää ylös, fillarit veks, testailee vaijeriliikkeet ja jarrun ottamisen, jakkara pois, avaa käsijarrukahvan tienoota, vaijerit veks, uutta kehiin jne) jos vaijerin pää on jumittunut siihen jarrusatulan korvaan, niin poikki vaan ja naputtelee jämän ulos.
Samalla siinä sit kannattaa kannattaa kyteksiä tosiaan liikkuuko satuloiden männät ja mitä nyt huomaa niiden tiimoilta, jos jotain päättää vaihtaa, niin siinähän se samalla menee. toisen 3 timmee saa hereesti kulumaan ku vaihtaa satulat ja levyt, yleensä amatöörillä teettää duunia joko jumittunut torx jarrulevyssä, ilmausnippa jumissa, jarruputki jumissa tai takalevy keskiöstään jumissa sovitteella ( sen levyn ja noi muutkin voi kokasta sen enempää purkamatta, jos on epävarma). Jos uudet levyt niin tietysti aina uudet palatkin.

Samalla voi tehdä nesteen vaihtoa jne. eli tulee paljon paremmin ja kokonaisvaltaisemmin itse tehtyä kuin pajalla. Ilmausruuvit on ihanan miniatyyrejä, ne jää helposti käteen, sit ei tarvii ilmailla :) Äläkä paina poljinta ihan pohjaan ilmatessa, voipi olla kaikenmaailman ryyteitä pohjassa ja tiivarit ottaa itteensä. Koska eihän se jarrumäntä normaalisti koskaan siellä pohjassa käy. Paineella ilmaaminen olisi suotavampaa, merkkiliikkeessä käyttävät vissiin aina sellaista "mehumaijaa" eli pienellä paineella ajavat nestettä läpi.
Äläkä polje satulan mäntää pihalle herkistellessä.
Homman voi tehdä hyvin maan tasossa.
Niin ja se säätöruuvi, oon kammennu sen muovipyörylän ruuvarilla irti siitä vastinmuovista, on sellainen kartio siinä, muuten ei tuppaa kääntymään näppipelillä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

stara kirjoitti: Tarkkana sit, ovat muistaakseni eripituiset noi uudemmat.
Se on totta, ne ovat eripituiset, maksaa noin 21€/kpl motonetistä..
No, mut, hyvä tietää mistä voi aloittaa.. sit ku kevät tulee.. :)
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

nythän on jo kevät, fogelit sjungaa, mollikka skriinaa ja retonki on halpaa, siis täällä etelässä.
:lol: :lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

niin, siellä ehkä.. :P
mut ku ei oo autotallia, niin, ei oo vaan niin kivaa kovassa pakkasessa ja pimeässa ulkona tehä minkäänlaista remonttia.. :roll: tosin on mä tähän asti pärjännyt pakkasessa ja pimeässä, mut ei aina oo niin kivaa.. :?
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Muuta en tiedä kun että orggis vaijereissa on tuo Vaijerinsäätö takapenkin alla . Ja jälkeenpäin ostetuissa siis myös vaikka tulisivat 89vm autoon.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Vastaa Viestiin