Kilometreistä vielä...
Saabin pärjäämisestä testeissä!
Minä itse en ole kyllä tarkkaillut testejä hirveästi, mutta mitä tuo yksi hyvä kaveri väitti, niin sanoi, että olihan se Saab aina siellä kärki joukoissa!!! Ja tuossa viime talvena katsoin talviautotestin ja Saab tuli kolmanneksi samoilla pisteillä Pösö 206:n ja Skoda SuperB:n kanssa!! Ja kyseessähän oli tuo Saab 9-3 SS.
Ja jos kerran japsit ovat sitten niin hyviä, niin mitä sitä sitten ajelee noilla Saabeilla - vai mitä!?!?
Meidän talon Saabeissa ei ole ollut paljon yhtään vikoja, paitsi jotain pientä. Esim. entiseen 9000 CD ei taidettu vaihtaa kuin hiilet laturiin ja sitten mäntä tai sylinteri tuonne kytkimeen! Muuten auto pelasi hyvin. Nykyisessä isännän 9-3 Sport Coupessa ei ole ollut yhtään mitään vikaa ja on alkanut himottamaan se, koska siinä on samanlainen moottori kuin minulla ja se on siisti!
Voisin hommata sen ykkösautoksi ja tuon NG900:n jättää kakkosautoksi.
Ja jos kerran japsit ovat sitten niin hyviä, niin mitä sitä sitten ajelee noilla Saabeilla - vai mitä!?!?

Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Ja turvallisuuskin..
Mitä olen ihan vähän tarkkaillut, niin Saabin turvallisuushan on kehittynyt ilmeisesti kohisemalla viimeisen kymmenen vuoden aikana!! Joka on mielestäni tärkeää.
Ihan aito ja oikea, mutta ei tämä ole uskonto eikä puoluekanta. Ajan Saabilla koska se on minulle sopiva auto, vikoineen päivineen. Tulen toimeen sen vikojen ja puutteiden kanssa eikä minulla ole tarvetta väittää etteikö niitä ole, tosin en myöskään rutise ja valita "paskaa autoani" kun tiedän mikä se on. Saabeilla kuitenkin on tullut ajettua pakilla enemmän kuin muilla merkeillä eteenpäin.Alkaa epäillyttämään oletko edes aito saabisti?

Kuten sanoin niin tälläinen keskustelu menee tunnepitoiseksi vuodatukseksi eikä teknisillä tosiseikoilla ole osaa eikä arpaa siinä.
Kukin olkoon omassa uskossaan onnellinen...
...
Ja kyllähän näissä on sitä luotettavuuttakin!
Ja ei ne saksalaistestitkään välttämättä ole aina täysin luotettavia ja taattuja. Ja tuo nykyinen autoni laitettiin pääasiassa sen takia, ettei heti tartte vaihtaa!!!!!!!!!!! 

Voihan sitä aina kehua "retostaa", ettei ole tarvinnu tehdä mitään korjauksia/remonttia, mutta hölmöä on sen takia ajaa epäkuntoisella autolla. Itelleni ei ole mikään kynnyskysymys tunnustaa, että olen laittanut Saab 900:aani rahaa uusimalla osia moninkertaisen summan edestä, kuin sen myyntiarvo on. Ne jotka kehuvat jotakin yli 10 vuotta vanhaa autoa, ettei ole tarvinnu tehdä mitään, voi johtua ainoastaan siitä, että edellinen omistaja on uusinut riittävän ahkerasti auton kuluvia osia.
Joku tuossa ylempänä sanoi että ei ne kilometrit, vaan se miten ne ovat kertyneet. Isälläni on reilu 300tkm ajettu 900S -92 jossa vaihdelaatikko toimii kuin uusi. Auto on ollut edustusautona ensimmäiset 6vuotta. Voin aika varmasti sanoa, että auton suurin osa kilometreistä on kertynyt maantiellä yli 80km/h nopeuksissa 5-vaihteella. Meikäläisen oman pirssin sisusta ja kynnyslistojen kuluneisuus jo kertoo, että sillä on ajettu pätkäajoa paljon enemmän (mittarilukema 351tkm). Sen kyllä huomaa vaihdelaatikon toiminnasta (tai oikeastaan satunnaisesta toimimattomuudesta).
Väistämättä löytyy yhteys autojen korien kestävyyden ja isojen kilometrilukemien väliltä. Jos autossa on huonosti kestävä kori, ne useimmiten poistuvat liikenteestä herkemmin. Vastaavasti, jos autossa on hyvä kori, moottorista ja muusta tekniikastakin pidetään parempaa huolta. Useimmitenhan kori on se pahin rasti, jos auto alkaa hajoamaan. Varsinkin sellaisille, jotka teettävät vieraalla kaikki autoon liittyvät korjaukset ja huollot. Jokavuotista katsastukseen hitsausta ei varmasti kenenkään kukkaro kestä teetettynä. Tämä vaihehan lopulta tulee, jos kori alkaa olla loppu. Tekniikan korjaaminen onnistuu suhteessa helpommin, kuin korin laittaminen hyvään kuntoon. Vanhempiin peleihin saa purkaamoista hyväkuntoista tekniikkaosaa kohtuullisin kuluin, jos ei halua/voi ostaa aina uutta.
Joku tuossa ylempänä sanoi että ei ne kilometrit, vaan se miten ne ovat kertyneet. Isälläni on reilu 300tkm ajettu 900S -92 jossa vaihdelaatikko toimii kuin uusi. Auto on ollut edustusautona ensimmäiset 6vuotta. Voin aika varmasti sanoa, että auton suurin osa kilometreistä on kertynyt maantiellä yli 80km/h nopeuksissa 5-vaihteella. Meikäläisen oman pirssin sisusta ja kynnyslistojen kuluneisuus jo kertoo, että sillä on ajettu pätkäajoa paljon enemmän (mittarilukema 351tkm). Sen kyllä huomaa vaihdelaatikon toiminnasta (tai oikeastaan satunnaisesta toimimattomuudesta).
Väistämättä löytyy yhteys autojen korien kestävyyden ja isojen kilometrilukemien väliltä. Jos autossa on huonosti kestävä kori, ne useimmiten poistuvat liikenteestä herkemmin. Vastaavasti, jos autossa on hyvä kori, moottorista ja muusta tekniikastakin pidetään parempaa huolta. Useimmitenhan kori on se pahin rasti, jos auto alkaa hajoamaan. Varsinkin sellaisille, jotka teettävät vieraalla kaikki autoon liittyvät korjaukset ja huollot. Jokavuotista katsastukseen hitsausta ei varmasti kenenkään kukkaro kestä teetettynä. Tämä vaihehan lopulta tulee, jos kori alkaa olla loppu. Tekniikan korjaaminen onnistuu suhteessa helpommin, kuin korin laittaminen hyvään kuntoon. Vanhempiin peleihin saa purkaamoista hyväkuntoista tekniikkaosaa kohtuullisin kuluin, jos ei halua/voi ostaa aina uutta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
...
Nuo onkkelmat ovat tietysti suurimmalla osalla merkeistä. Ja siksihän se siskokin vähän kehuskellut autoaan ymmärrettävästi, mutta onhan se entinen omistaja kyllä pitänyt sen tosi hyvin. Minun on kyllä pitänyt laittaa osia tähän autooni, mutta ne kaikki ovat olleet pikkuvikoja. Ja auto on kuitenkin ihan hyvin pidetty ainakin perushuoltojen perusteella moottorin suhteen tai oikeastaan jopa tosi hyvin
Olen siis huomannut tuonkin seikan.
Olen siis huomannut tuonkin seikan.