KIIRE! Lataussäädin ongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jädemies kirjoitti:Vanhoilla hiilillä lataa taas. Eli liukurenkaiden vaihto olisi suotavaa ettei mene uudet hiilet hukkaan.
Onko tuo renkaiden vaihto kuinka aikaa vievää puuhaa? Kun täytyy viedä ammattimiehelle. Sittenhän laturi on melkein kuin uusi. Jotkut laakerit kannattaa varmaan vaihtaa myös? Tulee varmaan halvemmaksi kuin melkein 100€:n vaihtolaturi motonetista.
Siis sama hommahan on noihin moton latureihin tehty, eli ei välttämättä jää hintaeroa paljon jos joutuu ammattimiehelle viemään. Ja vaihtolaturin saa heti mukaan, mikä on välillä ihan rahanarvoinen juttu.

Itse vaihdoin lataussäätimen aika tarkkaan vuosi sitten ja liukurenkaat olivat jo melkoisesti kuluneet niin pari viikkoa sitten jouduin vaihtaan koko laturin.

Olishan mulla ollu uusikin laturi hyllyssä mutta kun ei ole tullut porattua kiinnitysreikiä oikean kokoisiksi(uudenmallin kiinnitys mutta vanhan kokosilla rei'illä, Valeo 90A)niin piti kaivaa varaosa-autosta toinen laturi paikkaansa. :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Jädemies kirjoitti:Vanhoilla hiilillä lataa taas. Eli liukurenkaiden vaihto olisi suotavaa ettei mene uudet hiilet hukkaan.
Onko tuo renkaiden vaihto kuinka aikaa vievää puuhaa? Kun täytyy viedä ammattimiehelle. Sittenhän laturi on melkein kuin uusi. Jotkut laakerit kannattaa varmaan vaihtaa myös? Tulee varmaan halvemmaksi kuin melkein 100€:n vaihtolaturi motonetista.
Tsekkasin "huoltopäiväkirjasta". Taisin ajaa vielä neljä vuotta samalla laturilla, vaikka oli jo säädintä vaihdettaessa kulunut urille. Joten tässä tapauksessa tuolla ei ollut mitään merkitystä, eipä edes syönyt hiiliä erityisesti. Hyvin latasin, kunhan hiilet olivat ensin mukautuneet, eikä siihen kyllä kauaa mennyt. Mutta yksilöitähän nuo vanhat osat on.

Jos vaihdat/vaihdatat sen laturin, niin vaihda samalla ne laturin kiinnityksen puslat, menee samalla vaivalla. Sitten on laturin kiinnityskin tukeva ja hihnapyörät linjassa. Olisko noita mennyt peräti kolme kappaletta? Kaksi siihen laturin kiinnitykseen, ja yksi säätö/tukitankoon (mikälie)?
personal jesus
"Saabisti"
Viestit: 148
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2007 22:05
Paikkakunta: stadi

Viesti Kirjoittaja personal jesus »

Tänään kaupasta kotiin palatessa huomasin latausvalon loimottavan tyhjäkäynnillä aika kirkkaasti ja sitten kierrosten kasvaessa yhä vähemmän. Viime pakkasilla hihna vinkui alkumatkasta aina joku puoli minuuttia-minuutin.

Oliskohan silti se lataussäädin hajalla? Meinasin kyllä vielä kokeilla kiristää hihnaakin. Sen kunnosta mulla ei vielä ole tietoa.

Minkähän merkkinen ja mallinen laturi on -89 16v (kat) og900:ssa ja millainen lataussäädin tulisi ostaa (jos on siitä kiinni)? Millainen työ vaihtaa säädin, mitä pitää purkaa ja miten?

Lukaisin jo haulla mahdollisia syitä useammasta latausongelmia käsittelevästä ketjusta, mutta aloittelevana tunarina on parempi kysyä.
#3332
Seat Altea XL 2.0tdi dsg -09
Saab 1011011001 2.0t A 3d -00
tankkaus.com polttoaine.net katsastushinnat.fi
personal jesus
"Saabisti"
Viestit: 148
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2007 22:05
Paikkakunta: stadi

Viesti Kirjoittaja personal jesus »

Sellainen jatkokysymys vielä edelliseen viestiini. Olen alkanut epäillä akun toimintaa, käynnistys on kyllä aina tapahtunut 5 sekunnin sisällä, mutta havaittavan vaivaiselta startin pyörittäminen kuulostaa. Täällä on kerrottu huonon akun voivan rikkoa laturista säätimen. Mahtaisiko akkukin olla ehtoopuolella ja järkevää vaihtaa uuteen samalla?
#3332
Seat Altea XL 2.0tdi dsg -09
Saab 1011011001 2.0t A 3d -00
tankkaus.com polttoaine.net katsastushinnat.fi
personal jesus
"Saabisti"
Viestit: 148
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2007 22:05
Paikkakunta: stadi

Viesti Kirjoittaja personal jesus »

Sainpa kaiketi oman latausongelmani korjattua, koska säätimen vaihdon jälkeen ei ole valo vilkkunut 20 km:iin. Puksun Essolta ostettu säädin näytti olevan kritisoitu unipoint, saapa nähdä sen kestävyyden. Kiitoksia kaikille asiaan liittyvien neuvojen antajille, haulla neuvoja löytyi mullekin tunarille riittävästi.
#3332
Seat Altea XL 2.0tdi dsg -09
Saab 1011011001 2.0t A 3d -00
tankkaus.com polttoaine.net katsastushinnat.fi
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

personal jesus kirjoitti:Sellainen jatkokysymys vielä edelliseen viestiini. Olen alkanut epäillä akun toimintaa, käynnistys on kyllä aina tapahtunut 5 sekunnin sisällä, mutta havaittavan vaivaiselta startin pyörittäminen kuulostaa. Täällä on kerrottu huonon akun voivan rikkoa laturista säätimen. Mahtaisiko akkukin olla ehtoopuolella ja järkevää vaihtaa uuteen samalla?

laiska startin pyörivyys taitaa olla ominaisuus näille alennusvaihde starteille. omakin lähtee niin laiskasti kylmänä käyntiin että ohikulkijat melkein rupeevat jo kaivamaan kaapeleita takaluukusta..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
personal jesus
"Saabisti"
Viestit: 148
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2007 22:05
Paikkakunta: stadi

Viesti Kirjoittaja personal jesus »

nalleolut kirjoitti:laiska startin pyörivyys taitaa olla ominaisuus näille alennusvaihde starteille. omakin lähtee niin laiskasti kylmänä käyntiin että ohikulkijat melkein rupeevat jo kaivamaan kaapeleita takaluukusta..
:D

Kiitos tästä, taisin säästää jo monta kymppiä tänään. :wink:
#3332
Seat Altea XL 2.0tdi dsg -09
Saab 1011011001 2.0t A 3d -00
tankkaus.com polttoaine.net katsastushinnat.fi
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Huollatettiin yksi tommonen 900S:n laturi ja se maksoi laakereineen säätäjineen ja liukujen sorvauksella(ei uusittu) melkein ton vaihtolaturin hinnan...

Yksi lataushäiriöiden syntypaikka on se laturin ja moottorin välinen miinusjohto. Eräässäkin autossa mittasin tuolta väliltä 0,5 voltin jännitehäviön. Lisäsin rinnalle toisen miinusjohdon. Samaisessa ajokissa on akku takakontissa ja akulle menee miinus korin kautta. Moottorin ja korin väliltä mittasin 1voltin jännitehäviön. Kun nuo korjattiin, niin ajovalotkin kirkastui ja akun tyhjenemisongelmat hävisivät sen siliän tien.

Tossa joku puhui laturin sirinästä. Siis jos käsissä pyörittää, niin ne hiilet vaikertaa ihan yleisesti. Laakerivian toteaminen taasen on hieman vaikeaa, mutta kun ottaa hiilet pois niin laakerivika on ihan samankuuloinen, kuin esim. pyöränlaakerissakin. Se vaan "vohisee" kovempaa, kuin ehjä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin