Mulla ei vaihteet tökkineet ollenkaan, mutta niin vain kuitenkin sisuskalut levisivät pitkin tietä. Väärä käyttö sen hajotti, sitä en kiellä.
Itse vaihdoin peruskorjatun vanhan tilalle ja se tuli halvemmaksi kuin vaihtolaatikko.
Kustannukset olivat kokonaisuudessaan n.1300€,siis pelkät osat, tosin uudella viggen -kytkimellä ja työsylinterillä. silloin sapetti kyllä aivan riittävästi.
Saab-man kirjoitti:Mitenkähän pahasti nuo vaihteet takkuaa? Mulla takkusi aikanaan hieman ja parantui täysin öljyn vaihdolla. Jos vaivat ei ole hirveen pahat kannattanee ainakin testata.
Sehän tässä vähän mietityttääkin, kun mitään ongelmia ei vielä ole ollut. En olisi asiasta tietoinen, jos huollossa ei olisi sanottu. Ajattelin vaan että olisiko järkevämpää ja edullisempaa korjata ajoissa, kun odottaa että koko loota on palasina.
iskarix kirjoitti:Jos niitä käyttää vaan maltilliseen liikkumiseen, niin kyllä kestää vähintään 3-400 tkm. Valmistusvirheet on asia erikseen.
Turha syyllistää kysyjää, nykyautoissa on usein materiaalivikoja.
En syyllistänyt ketään, totesin vain. Ja tekovioista on turha tietenkään itseään syyttää.
En ole hetkeäkään miettinyt, että olisin laatikon jotenkin itse rikkonut. Ollut koko auto vasta vajaan vuoden ja tiedä kuka lie luukuttanut sitä ennen. Mä ite vaan ajalen rauhallista työmatka-ajoa
Saab-man kirjoitti:Mitenkähän pahasti nuo vaihteet takkuaa? Mulla takkusi aikanaan hieman ja parantui täysin öljyn vaihdolla. Jos vaivat ei ole hirveen pahat kannattanee ainakin testata.
Sehän tässä vähän mietityttääkin, kun mitään ongelmia ei vielä ole ollut. En olisi asiasta tietoinen, jos huollossa ei olisi sanottu. Ajattelin vaan että olisiko järkevämpää ja edullisempaa korjata ajoissa, kun odottaa että koko loota on palasina.
Itse kyllä sanoisin, että tuo vaihteiden kankeus on paremminkin ominaisuus kuin vika. Ei ne omassa satkussakaan mitkään kovin liukkaat ole. Jos ei ylimääräisiä rohinoita ja karahteluita kuulu, niin tuskin on syytä huoleen
Vaihteiden jäykkyys tuntuu riippuvan päivästä. Välillä jäykkää kangertelua ja välillä siistin pehmeästi muuttaa keppi asentoa.
Mitään ylimääräsiä ääniä ei ole kuitenkaan kuulunut, mutta öljyt ajattelin vaihtaa tässä kevään aikana niin katsotaan onko vaikutusta.
Mulla ongelma ilmeni siten, että vaihde ei meinannut irrota kunnolla. Tämä vaiva hävisi täysin öljyn vaihdon jälkeen. Jos tuohon lootaan ei ole vaihdettu öljyjä, kannattaisi ne mielestäni vaihtaa. Vaihteiston öljytyyppiä on vaihdettu vuoden 2001 jälkeen ja ainakin minun autossani vaihteet liikkuvat sulavammin näillä uudemmilla öljyillä. Valmistajan mukaanhan öljyjä ei tarvitse vaihtaa, mutta mulle tuo ajatus ikuisista öljyistä ei jotenkin iske...
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Saab-man kirjoitti:Mulla ongelma ilmeni siten, että vaihde ei meinannut irrota kunnolla. Tämä vaiva hävisi täysin öljyn vaihdon jälkeen. Jos tuohon lootaan ei ole vaihdettu öljyjä, kannattaisi ne mielestäni vaihtaa. Vaihteiston öljytyyppiä on vaihdettu vuoden 2001 jälkeen ja ainakin minun autossani vaihteet liikkuvat sulavammin näillä uudemmilla öljyillä. Valmistajan mukaanhan öljyjä ei tarvitse vaihtaa, mutta mulle tuo ajatus ikuisista öljyistä ei jotenkin iske...
Mitä öljyä laitoit? Mulla kans samaa vikaa...
93 2.0T SE -01 (2000-2017)
900i 16 -89 (1994-2000)
Saabin manuaalilootan öljyä MTF 0063 (part nro 12 799 117). Eli, vanhat öljyt pois, huuhtelu tuolla uudella öljyllä ja uudet öljyt sisään. Hyvin on pelannut.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06