Firges9000 kirjoitti:Jos oktaaniluku on alhainen, kestää polttoaine huonommin puristusta ja alkaa moottori nakuttaa.
No, niin,,
Moottori alkaa nakuttaa. Ei polttoaine.
Polttoaine vain syttyy, ennenaikojaan.
Polttoaineella ei ole, nakutuskestävyyttä, vaan puristuskestävyys.
Moottorilla taasen 'voisi' olla, jonkinlainen nakutuskestävyys.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
Defeat kirjoitti:
Moottori alkaa nakuttaa. Ei polttoaine.
Polttoaine vain syttyy, ennenaikojaan.
Mutta kyllä se vain on polttoaine joka nakuttaa, tai oikeammin ilma/polttoaineseos.
Nakutus on normaalisti palotilassa n. 22m/s etenevän liekkirintaman sijaan detonaatio eli räjähdys, jossa koko polttoaineseos syttyy käytännössä kerralla ja siinä liekkirintaman nopeus on n. 400m/s.
Firges9000 kirjoitti:
Toinen kymysys olis.
Mikä on Dieselpolttoaineen Oktaaniluku tai nakutuskestävyys?
Pitääpäs taas niuhottaa periaatteen vuoksi, dieselin kohdalla puhutaan syttymisherkkyyttä kuvaavasta setaaniluvusta oktaaniluvun sijaan.
Suomessa muuten ei ole ollut piiitkään aikaan lyijyä normaalissa huoltoasemalta saatavassa bensassa. En sitten tiedä jostain tuollaisesta erikoisbensasta.
Joka tapauksessa nakutus syntyy siis siitä kun liian alhaisen puristuskestävyyden (oktaaniluvun) bensa syttyy sylinterissä jo niin aikaisin, että mäntä ei ole vielä lähelläkään yläkuolokohtaa. Niinpä tämä bensahöyryn räjähdys yrittää potkaista mäntää taaksepäin, mistä sitten aiheutuu mekaaninen kolahdus.
Edit: Niin onkin tarkaan ottaen polttoaine-ilmaseos eikä bensahöyry, kiitos tarkennuksesta. Ja olen kyllä joskus kuullut, mitä oktaanilukua diesel suunnilleen periaatteessa vastaisi, mutta ei muistu mieleen.
Viimeksi muokannut aakoo, To Kesä 07, 2007 13:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten. Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
Ilmailuharrastuksen kautta Avgas 100LL on tuttua (itsellä ei kuitenkaan moottoripahveja) ja joskus on tullut etsittyä polttoaineesta tiedot ja pisti silmään nuo arvot, tosin taisi vain se korkealyijyinen versio avgasista olla 100/130.
Itse käyttänyt aina 95 oktaanista, ihan vaan tottumuksesta. Eipa tullut yhtään puolustuspuhetta tälle oktaanille, eli onko siis niin että tuo 98 on ainoa ja oikea menovesi tonnariin.
Siis mitään automaattista oktaanintunnistinta tms. ei 2.3T mallissa vielä tunnettu ?
Kai tämä on jo tuolla jossain aikaisemmin sanottu, mutta T5 säätää kyllä itseään polttoaineen mukaan, eli voit ajella 95:llä, mutta enemmän saat tehoja ja pienemmän kulutuksen(riippuen kaasujalasta) jos käytät 98. Saabin Trionic-moottorinohjausjärjestelmät ovat adaptoituvaisia, eli jossain määrin oppivia.
Käsittääkseni jo Aataminaikainen APC säätelee nakutusanturin ja imusarjan paineanturin tuottaman tiedon mukaan ahtopaineita magneettiventtiilin avulla, eli maalaisjärjellä ajateltuna korkeampi oktaani tuottaa korkeamman ahtopaineen alhaisemmalla kierrosluvulla verrattuna matalampioktaaniseen menoveteen mikä tietenkin näkyy kulutuksessa.
Ja kyllä oman kokemuksen mukaan ainakin tässä DI/APC vekottimessa on eroa sillä mitä tankkailee, nimenomaan 98:in eduksi sekä kulutuksessa että kulkupuolessa. Taas tuo 99V-power ei tuonut mitään muuta kuin sen monenkin jo mainitseman ehkä aavistuksen verran jotenkin pehmeämmän käynnin, liekö sekin sitten korkean hinnan aiheuttamaa pakkofiilistelyä..