satkun mykkä startti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tUrpoEinari kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Noniin. Tossa enkkulaisessa tekstissä voi ymmärtää, että solenoidin vetokäämi saa maat hiilien ja siis starttimoottorin läpi. Sitten, kun solenoidi on vetänyt, tuon vetokäämin molemmille puolille tulee plussa, ja samalla moottori saa virtansa lähtien pyörimään. Solenoidin toinen käämi, pitokäämi jaksaa pitää solenoidin vedettynä, vaikki tuo vetokäämi ei ole enää mukana työssä.

Lyhyesti, jos hiilet on loppu, vetokäämi ei saa maita ja startti on totaalisen mykkä.
Menes kokeilee pelkkää solenoidia. Miinus runkoon ja herätinpiikkiin virta ja kerro sitten mitä tapahtui. :roll:
Pitää vaikka torstaina kokeilla, jos ei muuta tekemistä ole.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Mertmi kirjoitti:Pitää vaikka torstaina kokeilla, jos ei muuta tekemistä ole.
Miinus runkoon ja herätinpiikkiin virta
Minulla on uusi 24 voltin solenoidi Scanian starttiin jossa tapahtui liike edellä kerrotulla tavalla. :D

En ole koskaan mitannut alennusvaihteellisen saabin startin solenoidin toimintaa joten siitä ei tietoa. Ne ei ole mun saabeissa hajonneet.:)

Aiemmat Boschin normaalit (ei alennusvaihteelliset esm. volvon b18/b20) ovat muistini mukaan toimineet edellä kerrotulla tavalla. Joten voi olla kaksikin eri tapaa millä solenoidi toimii. :roll:

Kirjassa Auto ja Moottoripyörä joka on ollut ammattikoulun oppikirja, niin on solenoidin kytkentä sellainen että on vetokäämi yksinään ja maadoittuu suoraan runkoon. Linkki http://kotisivu.dnainternet.net/reijol/ ... tartti.tif

Elämän varrella oppii koko ajan uusia asioita, tää voi olla yksi sellainen taas. Otetaan rauhallisesti, ei heti hypitä tasajalkaa, sama koskee myös minua.:wink:
Morphing:Tossa linkki mistä voi katsella lisää ja jos Lontoo ei taivu niin pyydä mummoas Suomentamaan.
JugiBoyn molemmat mummot ovat jo siirtyneet ajasta ikuisuuteen. (Toinen niistä on minun äiti ) Kannattas vähän miettii ennenkuin heittää tollasta tekstiä.:(

PelleP, mites joko se starttiongelma on selvinnyt, vaatiko uuden/toisen laitteen vai mitenkä homma järjesty? :?:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miepä tosiaan tutkin tuon. Miulla on yks ehjä startti tuolla jemmassa. Otan sen startin hiilille solenoidilta menevän johdon irti ja sitten kokeilen mitä tapahtuu, kun kytkee virrat solenoidille. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

PelleP, mites joko se starttiongelma on selvinnyt, vaatiko uuden/toisen laitteen vai mitenkä homma järjesty? :?:
Ongelma on (toivottavasti) poissa päiväjärjestyksestä, uudella Motonetin vaihtostartilla. Käyntiääni (startin) on ainakin tosi siisti ja terhakasti pyörittää.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Vastaa Viestiin