Jarrulevy ei irtoa!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
TUOMASP
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 20:38

Viesti Kirjoittaja TUOMASP »

Kävin säädättämässä ohjauskulmat ja juuri vasen etupyörä aurasi+ oikea taka. Myös oikea taka kamppeeri oli pielessä, joten jää huollon hommiksi myöhemmin. Mahtaako olla jokin pusla tms.

Täytyy kai vielä irrottaa levyt ja putsata huolellisesti.
9-5 Wagon 2.0t aut -00

Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Varakiristä Brembon jarrulevyt eteen/taakse, sekä EBC:n palat ja jarruneste 400 € viime vuonna. Ainoa "vika", että jarruttaa ehkä liiankin tehokkaasti (kitkakerroin n. 0,5). Hyvä puoli on, että konepesussakin, myös vanteet käytännössä puhdistuvat, eli jarrupöly ei pala vanteeseen kiinni.
9-5 2.3 MY2008
TUOMASP
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 20:38

Viesti Kirjoittaja TUOMASP »

Saabin omat ei ainakaan liian tehokkaasti jarruta. Yllättävän paljon piti lisätä elopainoa polkimen päällä svänskalaisen peltihevosen velositeetin rauhoittamiseksi 8) .

Mitäs seuraavaksi... Pakoputki pitäis vaihtaa ja paikallistaa syy miksi paikallaan rattia kääntäessä kuuluu hevosen hirnuntaa konehuoneesta???

Samaten sellainen ärsyttävä resonaatio siinä 1000-1500 rpmn välillä. Tyhmää kun pitää koko ajan ajaa kaasu pohjassa, ettei tarvii kuunnella moottorin ääniä.
9-5 Wagon 2.0t aut -00

Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
TUOMASP
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 20:38

Viesti Kirjoittaja TUOMASP »

Irrotin vielä kerran koko vasemman etukulman jarruasetelman ja puhdistin oikein ajan kanssa kaikki kököt joka paikasta. Jarrulevy oli ilmeisesti jäänyt siis vinoon pinttyneen ja väliin jäävän ruosteen takia ja tietenkin koko rengas siinä mukana.

Lisäksi kiristin hieman laakeria keskiömutterista, kun tuntui pieni välys ylä-alasuunnassa.

Tärinät loppui, ohjaus muuttui jämäkämmäksi ja kulkee taas kuin unelma.

Hyvä oppitunti siis siitä, että huolellinen voi seuraavalla kerralla olla ettei tarvitse kaikkea tehdä kahteen kertaan :?
9-5 Wagon 2.0t aut -00

Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
Arcer
"Aero"
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Mulla oli kanssa ongelmia jarrujen ravistuksen kanssa, mutta aina vaan kesärenkailla jotka on alkuperäisillä alumiinivanteilla, peltivanteilla oli OK. Ravistus loppui kun hioin ylimääräisen tavaran pois myös alumiinivanteista. Huollossakin tarjottiin lääkkeeksi levyjen vaihtoa, jonka teinkin, mutta todennäköisesti ihan turhaan.

Ennen kuin alkaa levyjä vaihtamaan lääkkeeksi ravistukseen kannattaa kaikki pinnat hioa puhtaaksi. Peltivanne ottaa pienemmältä alueelta kiinni niin alumiinivanteiden kanssa saattaa tulla ongelmia...
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

TUOMASP kirjoitti:Lisäksi kiristin hieman laakeria keskiömutterista, kun tuntui pieni välys ylä-alasuunnassa
Mitähän mutteria kiristit. Etupyörän laakeri etuvetoisissa ei ole ns. kiristettävää mallia. Jos kyseessä on pyrännavan keskellä oleva mutteri niin sen kiristysmomentti on 170 Nm. Tällä mutterilla on tietenkin vetoakseli navassa kiinni. Laakeri itsessään on lukkorenkaalla pyörännavassa.
9-5 2.3 MY2008
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Sairas95 kirjoitti:
TUOMASP kirjoitti:Lisäksi kiristin hieman laakeria keskiömutterista, kun tuntui pieni välys ylä-alasuunnassa
Mitähän mutteria kiristit. Etupyörän laakeri etuvetoisissa ei ole ns. kiristettävää mallia. Jos kyseessä on pyrännavan keskellä oleva mutteri niin sen kiristysmomentti on 170 Nm. Tällä mutterilla on tietenkin vetoakseli navassa kiinni. Laakeri itsessään on lukkorenkaalla pyörännavassa.
Edit: oli vanhaa tietoa.
Viimeksi muokannut rälläkkä, La Elo 11, 2007 12:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TUOMASP
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 20:38

Viesti Kirjoittaja TUOMASP »

>>Mitähän mutteria kiristit.<<
- Sitä kiiltävää siinä keskellä.

>>sen kiristysmomentti on 170 Nm<<
- WIS "Laske auto alas ja kiristä uusi napamutteri momenttiin auton seistessä kaikilla pyörillään, kiristysmomentti 290Nm"

>>Laakeri itsessään on lukkorenkaalla pyörännavassa.<<
- Siis lukkorengas estää sitä työntymästä ulos olkavarresta, siis pyörää kohti, mutta ei kiristä sitä. Toisesta päästähän se on napamutterin kiristyksen varassa? Vai?

No, en ehkä tiedä autoista mitään, mutta ei ainakaan enää tärise eikä tunnu välystä kun vääntelee rengasta. Tiedä sitten mitä tein... 8O
9-5 Wagon 2.0t aut -00

Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
TUOMASP
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 20:38

Viesti Kirjoittaja TUOMASP »

9-5T kirjoitti:
TUOMASP kirjoitti: - WIS "Laske auto alas ja kiristä uusi napamutteri momenttiin auton seistessä kaikilla pyörillään, kiristysmomentti 290Nm"
Suositukset muuttuu ja viimeisia ei vanhoissa wisseista loyda.
Ei se mitään. Kunhan pysyy ruuvi kiinni, asiat ovat niinkuin pitääkin.
9-5 Wagon 2.0t aut -00

Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Sori 45° unohtui. Siis laakeri on lukkorenkaalla olkavarressa ulkokehältä kiinni ja pyörännapa, sekä laakerin sisäkehä on kiristetty vetoakseliin napamutterilla.
9-5 2.3 MY2008
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Jarrulevy ei irtoa!

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Viikonloppuna urakoitiin kolmet levyt. Viimeistä voi kommentoida lähinnä "ellei ovi aukee, rikon ikkunan".
http://www.hot.ee/zomm/levy.jpg
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Vastaa Viestiin