Jarrulevy ei irtoa!
Varakiristä Brembon jarrulevyt eteen/taakse, sekä EBC:n palat ja jarruneste 400 € viime vuonna. Ainoa "vika", että jarruttaa ehkä liiankin tehokkaasti (kitkakerroin n. 0,5). Hyvä puoli on, että konepesussakin, myös vanteet käytännössä puhdistuvat, eli jarrupöly ei pala vanteeseen kiinni.
9-5 2.3 MY2008
Saabin omat ei ainakaan liian tehokkaasti jarruta. Yllättävän paljon piti lisätä elopainoa polkimen päällä svänskalaisen peltihevosen velositeetin rauhoittamiseksi
.
Mitäs seuraavaksi... Pakoputki pitäis vaihtaa ja paikallistaa syy miksi paikallaan rattia kääntäessä kuuluu hevosen hirnuntaa konehuoneesta???
Samaten sellainen ärsyttävä resonaatio siinä 1000-1500 rpmn välillä. Tyhmää kun pitää koko ajan ajaa kaasu pohjassa, ettei tarvii kuunnella moottorin ääniä.

Mitäs seuraavaksi... Pakoputki pitäis vaihtaa ja paikallistaa syy miksi paikallaan rattia kääntäessä kuuluu hevosen hirnuntaa konehuoneesta???
Samaten sellainen ärsyttävä resonaatio siinä 1000-1500 rpmn välillä. Tyhmää kun pitää koko ajan ajaa kaasu pohjassa, ettei tarvii kuunnella moottorin ääniä.
9-5 Wagon 2.0t aut -00
Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
Irrotin vielä kerran koko vasemman etukulman jarruasetelman ja puhdistin oikein ajan kanssa kaikki kököt joka paikasta. Jarrulevy oli ilmeisesti jäänyt siis vinoon pinttyneen ja väliin jäävän ruosteen takia ja tietenkin koko rengas siinä mukana.
Lisäksi kiristin hieman laakeria keskiömutterista, kun tuntui pieni välys ylä-alasuunnassa.
Tärinät loppui, ohjaus muuttui jämäkämmäksi ja kulkee taas kuin unelma.
Hyvä oppitunti siis siitä, että huolellinen voi seuraavalla kerralla olla ettei tarvitse kaikkea tehdä kahteen kertaan
Lisäksi kiristin hieman laakeria keskiömutterista, kun tuntui pieni välys ylä-alasuunnassa.
Tärinät loppui, ohjaus muuttui jämäkämmäksi ja kulkee taas kuin unelma.
Hyvä oppitunti siis siitä, että huolellinen voi seuraavalla kerralla olla ettei tarvitse kaikkea tehdä kahteen kertaan

9-5 Wagon 2.0t aut -00
Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
Mulla oli kanssa ongelmia jarrujen ravistuksen kanssa, mutta aina vaan kesärenkailla jotka on alkuperäisillä alumiinivanteilla, peltivanteilla oli OK. Ravistus loppui kun hioin ylimääräisen tavaran pois myös alumiinivanteista. Huollossakin tarjottiin lääkkeeksi levyjen vaihtoa, jonka teinkin, mutta todennäköisesti ihan turhaan.
Ennen kuin alkaa levyjä vaihtamaan lääkkeeksi ravistukseen kannattaa kaikki pinnat hioa puhtaaksi. Peltivanne ottaa pienemmältä alueelta kiinni niin alumiinivanteiden kanssa saattaa tulla ongelmia...
Ennen kuin alkaa levyjä vaihtamaan lääkkeeksi ravistukseen kannattaa kaikki pinnat hioa puhtaaksi. Peltivanne ottaa pienemmältä alueelta kiinni niin alumiinivanteiden kanssa saattaa tulla ongelmia...
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
Mitähän mutteria kiristit. Etupyörän laakeri etuvetoisissa ei ole ns. kiristettävää mallia. Jos kyseessä on pyrännavan keskellä oleva mutteri niin sen kiristysmomentti on 170 Nm. Tällä mutterilla on tietenkin vetoakseli navassa kiinni. Laakeri itsessään on lukkorenkaalla pyörännavassa.TUOMASP kirjoitti:Lisäksi kiristin hieman laakeria keskiömutterista, kun tuntui pieni välys ylä-alasuunnassa
9-5 2.3 MY2008
Edit: oli vanhaa tietoa.Sairas95 kirjoitti:Mitähän mutteria kiristit. Etupyörän laakeri etuvetoisissa ei ole ns. kiristettävää mallia. Jos kyseessä on pyrännavan keskellä oleva mutteri niin sen kiristysmomentti on 170 Nm. Tällä mutterilla on tietenkin vetoakseli navassa kiinni. Laakeri itsessään on lukkorenkaalla pyörännavassa.TUOMASP kirjoitti:Lisäksi kiristin hieman laakeria keskiömutterista, kun tuntui pieni välys ylä-alasuunnassa
Viimeksi muokannut rälläkkä, La Elo 11, 2007 12:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
>>Mitähän mutteria kiristit.<<
- Sitä kiiltävää siinä keskellä.
>>sen kiristysmomentti on 170 Nm<<
- WIS "Laske auto alas ja kiristä uusi napamutteri momenttiin auton seistessä kaikilla pyörillään, kiristysmomentti 290Nm"
>>Laakeri itsessään on lukkorenkaalla pyörännavassa.<<
- Siis lukkorengas estää sitä työntymästä ulos olkavarresta, siis pyörää kohti, mutta ei kiristä sitä. Toisesta päästähän se on napamutterin kiristyksen varassa? Vai?
No, en ehkä tiedä autoista mitään, mutta ei ainakaan enää tärise eikä tunnu välystä kun vääntelee rengasta. Tiedä sitten mitä tein...
- Sitä kiiltävää siinä keskellä.
>>sen kiristysmomentti on 170 Nm<<
- WIS "Laske auto alas ja kiristä uusi napamutteri momenttiin auton seistessä kaikilla pyörillään, kiristysmomentti 290Nm"
>>Laakeri itsessään on lukkorenkaalla pyörännavassa.<<
- Siis lukkorengas estää sitä työntymästä ulos olkavarresta, siis pyörää kohti, mutta ei kiristä sitä. Toisesta päästähän se on napamutterin kiristyksen varassa? Vai?
No, en ehkä tiedä autoista mitään, mutta ei ainakaan enää tärise eikä tunnu välystä kun vääntelee rengasta. Tiedä sitten mitä tein...

9-5 Wagon 2.0t aut -00
Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
Ei se mitään. Kunhan pysyy ruuvi kiinni, asiat ovat niinkuin pitääkin.9-5T kirjoitti:Suositukset muuttuu ja viimeisia ei vanhoissa wisseista loyda.TUOMASP kirjoitti: - WIS "Laske auto alas ja kiristä uusi napamutteri momenttiin auton seistessä kaikilla pyörillään, kiristysmomentti 290Nm"
9-5 Wagon 2.0t aut -00
Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
Re: Jarrulevy ei irtoa!
Viikonloppuna urakoitiin kolmet levyt. Viimeistä voi kommentoida lähinnä "ellei ovi aukee, rikon ikkunan".
http://www.hot.ee/zomm/levy.jpg
http://www.hot.ee/zomm/levy.jpg
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)