Nopassa kylmä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

vaihda lämppärin kenno tai laita raakaa pissapojan nestettä muhimaan yöksi vanhaan kennoon ja pese aamulla kuumalla vedellä pois. tuolla konstilla saat lika kerrosta kennon sisältä puhdistettua tehokkaasti.

kai sinulla on varmasti se lämmitys laitteen kesä/talvi vipu oikeassa asennossa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja jus »

Reetu kirjoitti:No niin... nyt on termari vaihdettu kenno kotelo putsattu ja kenno myös astianpesukone aineella, ja jopa hana poistettu letkut suoraan kennolle...haaleaa vain puhaltaa.
Miten sait ilmattua kennolta, jos hana on poistettu?

Omaan 99:iin sain jonkun verran lisää lämpöä säätämällä hanan termostaatin toimintaa lievemmäksi.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 34#p273534
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Reetu kirjoitti:No niin... nyt on termari vaihdettu kenno kotelo putsattu ja kenno myös astianpesukone aineella, ja jopa hana poistettu letkut suoraan kennolle...haaleaa vain puhaltaa.
saitko muutettua haalean kylmäksi silloin kun sinulla oli vielä hana välissä ja käänsit lämmönsäätimen kylmälle? jos et saanut, sitten meillä on identtiset ongelmat. voisiko syynä olla lievä vuoto kansipahvissa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Reetu

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No ilmaushan onnistuu kun laitoin letkujen väliin putken jossa on hana..

Ja ei se muuttunut kylmemmäksi tai kuumemmaksi käänteli vivustoa mihin asentoo vain.
Aamulla ajoin työmatkan 25km -5 astetta pakkasta , koko matkan puhallin täysillä ja just tarkeni.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Reetu kirjoitti:No ilmaushan onnistuu kun laitoin letkujen väliin putken jossa on hana..

Ja ei se muuttunut kylmemmäksi tai kuumemmaksi käänteli vivustoa mihin asentoo vain.
Aamulla ajoin työmatkan 25km -5 astetta pakkasta , koko matkan puhallin täysillä ja just tarkeni.
kas kas, minulla on tuossa kakkosautossa siis täsmälleen sama oire.
-5 pakkasessa on hyvä olla jo käsineet kädessä puhumattakaan siitä että takki on päällä. minulla lisäksi matkustajan puolelta tuntuu tulevan aavistuksen lämpimämpää kuin kuskin puolelta. aloin tosiaankin miettimään voisiko kansipahvin pirulainen tehdä tuollaista kun sitä yksi asiantuntevampi harrastaja ehdotti syyksi. lämmityslaitteen hanan uusimistakin pohdiskelin mutta en vielä tehnyt asialle mitään.

miltä sun moottorin lämpötila näyttää mittaritaulussa? itselläni on aavistuksen turhan kylmällä koko ajan, mutta silläkin tasolla pitäisi kabiiniin tulla selvästi kuumempaa kuin nyt ja mun termostaatti on varmasti kunnossa kuten myös lämpötila-anturikin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Reetu

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Juu mittari on siinä puolessa välissä ja paisaristahan mittasin 85 astetta, letkut ja kenno on niin kuuma , ettei kättä kärsi pitää kun hetken, mutta puhallin puhaltaa haaleaa ja samaa tulee myös ajossakin.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja toms »

Onko kenno / hana varmasti kunnossa ?
Veden virtausmäärä ei tunnu riittävän. Kokeileppa ilman hanaa ja jos sittekin tulee haaleeta niin kenno tukossa mutta jos pelittää niin sitte hana ei ole kunnossa.
Mulla on tuliterä orgis hana jos tarttet

99/90 hana on ranttu. itellä oli säädetty 99;n hana aikoinaan jo tehtaalla siitä pienestä ruuvista hieman persiilleen niin oli hieman "haalee "auto, koska hanan termostaatti sääti heti kun tuli kuumaa niin hanaa pienemmälle mutta kun sain säädöt kohdilleen niin auto oli kuin sauna. ( Ja on edelleen... )

Hanavesi jäädytysjärjestelmässä aiheuttaa kattilakiveä eli kalkki ym tukkii / pinnoittaa vuosikymmenten saatossa paikkoja esim. vanhat syylärit / kennot ja lämpö ei johdu / virtaus ei riitä.Pitäis käyttää tislattua vettä aina ko. kohteissa.

Sitruunahapollakin saa liotettua kattilakiveä kennosta.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Toms puhuu asiaa.

itse ainakin käytän omissa saabeissa ja varsikin moottoripyörissä akku vettä jäähdytys nesteen kanssa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Reetu

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Vaihdoin pakkasnesteet vielä kerran ja laitoin tislattua vettä, täytyy lyhyehkön ajon jälkeen todeta, että vaikutti asiaan huomattavasti lämpimpää rupes tulemaan, saas nähdä aamulla kun lähtee matka ajoon.
sefo
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: La Elo 19, 2006 19:36
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja sefo »

Eräässä 99:ssä oli kenno sisältä niin tukossa ettei vesi kiertänyt juuri lainkaan. Jäähdyttimen puhdistusaineella käsittely moneen kertaan ja huuhtelu painevedellä auttoi aika hyvin. Lämpökameran puutteessa testasin veden kulun putkistossa laittamalla kennon pinnalle lunta ja kun vesi kiersi näki missä putkessa vesi kiertää ja missä ei.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki merkkihuolto Riihimäellä. Sefotec Tmi
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

raaka lasinpesuneste on oivaa ainetta kennojen puhdistukseen.
antaa muutaman tunnin liueta, niin lähtee huuhdellessa sellasta kökköö irti kennosta et ei uskos.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Kattila kiven poistoon tehokkainta lienee etikka tai jo mainittu sitruunahappo hajottavat kattila kiven hiilidioksiksi, emäksiset aineet kuten konetiskiaine (lipeä) syövyttävät alumiinia ja kuparia.
Itse olen putsannnut syyläreitä etikalla ja kuumalla vedellä.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Reetu

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Tänä aamna totesin hiukan lämpimämpää on, mutta ei tarpeeksi.
Ilmeisesti vielä koetan tuota puhdistusta, mutta sitten saa olla luovutan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikäläinen aikoo kyl tsiikata tota hanan ruuvin säätöä, koska toi meikäläisen 99 on kanssa muuttunut sellaiseksi, että -5 pakkasella ja kylmemmällä lämpöhana pitää olla kokoajan täysillä, jotta kopissa tarkenee. Ilma on kyllä lämmintä/kuumaa, mutta silti kabiinissa ei ole mitenkään kaksisen lämmintä vielä 20km ajomatkallakaan. Vois tota tietysti koittaa ilmatakin, jos kesällä tehdyssä kannenvaihdossa olisi jäänytkin ilmakupla sinne lämppäriin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pakko kysyä, että mikä ruuvi ja missä? Vaikutus lämpötilaan ja miten säädetään?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin