Ajoneuvovero kolmesta päivästä kismittää!!!

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
900turbo3d
"Hölösuu"

Re: Ajoneuvovero kolmesta päivästä kismittää!!!

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Siis eikös samalla tavalla ennen tuota uudistusta tehdyt asiat ole voimassa, kunnes muuttaa tilanteen. Esim. olisihan se kurjaa, jos rekisteristä poistettu ajoneuvo siirtyisi suoraan uuteen systeemin...Munkin saunanakkuna olis romurautaa, kun ei enää sais rekkariin, vaan olis matkalla sulattamoon....
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
MacTurbo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

a9000 kirjoitti:vakuutusfirmassa käynti ei enää riitä, sanoi minulle yhtiö X
mutta luulin - prkl - että se jo seisonnassa ollut vehje olis säästynyt verolta
tou!
Seisonnassa olevasta autosta menee vero kuten ajossa olevasta.
Vasta käytöstäpoisto katkaiseen veron, ja ainakin mulla vakuutusyhtiössä "T" sen pystyi tekemään tiskillä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Saapas kirjoitti:Täällä on toinen hullu, en todellakaan jaksanu alkaa siihen jumppaan 20e takia, kattoo sitte ens syksynä uudestaan jos viittii, muutenki alko kyrsii toi verouudistus, rekisteriotteen uudelleen tulostaminen ja konttorilla ravaaminen..
Mie olen odotellut sitä, että linkki välillä katsastuskonttori-vakuutusyhtiö toimii oikein. Taitaapa tuo toimia jo mutta saamaton olen, eikä ole oikein arkipäivinä aikaa, se on tätä virka-aikana työskentelevän harmia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
liteFun
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

a9000 kirjoitti:
Saapas kirjoitti:Juurikin luin tuosta ja kyllä se musta oli niin, että jos oli auto seisonnassa jo ennen tuota marraskuun uudistusta, niin menee samanlailla kuin ennenkin. Eli jos olis halunnu verot pois, niin olis pitäny ilmottaa liikenneköytöstä poistoon :arrow: käynti konttorilla/vakuutusfirmassa.
ai perkele, eli jos on ollut auto seisonnassa - jatkuu niinkun ennenkin, eli että veron joutuu maksamaan vaikka auto ei liikenteessää. olishan tuo loogista mutta toivottavasti ei ole niin...
Nimenomaan näin. Eli entinen seisonta jatkuu ja veroja joudut maksaa, tämän takia itsekin viimein tammikuussa kävin laittamassa liikennekäytöstäpoistoon 2 autoa kun ei huvita veroja turhaan maksella.
Sattui vielä niin että samana päivänä kun kävin katsastuskonttorilla, otain paluumatkalla postilaatikosta päivän postin ja siellähän olikin AKElta tullut verolappu... Päätin jättää maksamatta, odottelen tuleeko AKElta nyt uutta lappua jossain vaiheessa vai ei, kun kuitenkin tuo vero taisi olla 01.02-30.04 välille kun 4 erässä olen veron maksettavaksi ottanut. Ja liikennekäytöstäpoisto kun oli tammikuun alkupuolella joten AKElle pitäisi tiedon olla siirtynyt tammikuun puolella.

Käyttämäni vakuutusyhtiön minimiveloitus on vain 4e halvempi kuin täällä aikaisemmin mainittu, eli 30e. Haluavat tosin senkin hieman nopeammin kuin puolen vuoden päästä, viikko-2 menee kunnes vakuutuspaperit tulevat ja mukana lasku jolle maksuaikaa 2 viikkoa.
lucaf
"kukkahattu"

Viesti Kirjoittaja lucaf »

nyt minullekin on paljastunut suomen mafian (=AKE) uusin tapa riistää autonomistajilta rahaa:

jos ostan auton joka on liikennekäytöstä poistettu ja rekisteröintipäiväksi tulee myöhäisempi päivä kuin kauppapäivä (=rekisteriotteen kakkososaan merkitty päivämäärä), niin AKE ottaa oikeudekseen mätkäistä siitä 10 euron lisäveron.

Käytännön esimerkki: tein kaupat 28.6.2009 ja kävin rekisteröimässä auton konttorilla 30.6.2009.

Nyt minulle tuli ajoneuvoverokortti jossa lisätieto: autosta on maksamatta ajoneuvovero ajalta 28.6.2009-30.6.2009 = 10 euroa!!!

Kenen mielestä tällainen menettely on johdonmukaista? Tämä tapaus ilmeisesti tarkoittaa seuraavaa:

-AKE olettaa että olen ottanut ajoneuvon AJOON kaupantekopäivänä (tiesin että auto on seisonnassa enkä ajanut sillä ennen rekisteröintipäivää)
-AKEn maksujärjestelmät on niin vanhanaikaiset, että noiden kolmen päivän ajoneuvoveroja ei voi mitenkään integroida tulevan vuoden veroihini, vaan ne pitää verottaa erikseen, jolloin sovelletaan minimiverotuksen (10 eur) määrää?

(edit: muistin päiväykset väärin, unohtakaa koko juttu)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
SS
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja SS »

Eikös maksun pitäisi alkaa juosta vasta siitä hetkestä kun auto ilmoitetaan takaisin liikennekäyttöön. Vai kumoutuuko liikennekäytöstä poisto automaattisesti omistajavaihdoksen yhteydessä? Kuulostaa oudolta, mikä ei sinänsä ole yllätys :(
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
lucaf
"kukkahattu"

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Minä siis rekisteröidessäni ilmoitin että poistetaan samalla ajoneuvo seisonnasta, ts. otetaan liikennekäyttöön.

Mutta nyt on tuo veroasiani selvinnyt ja häntä koipien välissä ilmoitan että turhaan "rähinöin" asiasta:

Nuo kolme veropäivää olivat kuitenkin edellisen omistajan omistusajalta (miten minä muistaisin parin viikon takaisia tapahtumia päivän tarkkuudella :oops:) joten minun omistusajallani verot on laskettu ihan normaalisti kuten pitääkin. Ja sain AKEsta tänään tietää että tuo mainitsemani ja minulle ilmoitettu kympin rästi on maksettu.

Kiitos ja anteeksi :oops:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Anthuan
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Mutta osaavat ne silti maksattaa turhia, miulla maksattivat varaosa autosta joskus tuon minimiveron kun ostohetkellä ei ollut katsastuskonttorit auki.
Auto oli seuraavana päivänä muutaman minuutin nimissäni ennen käytöstä poistoa josta palkittiin reilun kympin minimiverolla :lol: ...olisi pitänyt kusettaa AKEa ja kirjata väärä päivämäärä.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Vastaa Viestiin