Subbarin järkevä asennus
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Re: Subbarin järkevä asennus
Valmiina on jo Hetsin 10” elementti 15L kotelossa ja sille Alpinen MRP-M500 vahvari. Enää puuttuu johdon vedot. Täytyy tänään alkaa irroittelemaan osia. Jos vaikka sais listat ehjänä irti. Sitten tarvii alkaa miettimään mitä muulle äänentoistolle tekis. Ainakin kojelaudan elementit menee ensi tilassa vaihtoon.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 87
- Liittynyt: To Helmi 02, 2006 21:48
- Paikkakunta: Salo
Re: Subbarin järkevä asennus
Taifun kirjoitti:Mikä on järkevin/helpoin tapa asentaa vahvari ja subi konttiin. Autossa on AS2 audiojärjestelmä. Saako siihen jotakin valmista adapteria millä saisi RCA-piuhoja pitkin signaalit kulkemahan? Yritin haulla etsiä mutta heikolla menestyksellä
Paikallisessa Hifi kaupassa/korjaamossa oli aktiivisubi joka oli aika mukavan kokoinen ja hintakin kohdillaan.Mites sellanen asennetaan eli virrat ja ja singnaalit mistä varastetaan?

Saab 9-5 03 Hirsch Wagon (kaikilla herkuilla)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Subbarin järkevä asennus
Veikkaisin summassa että 10" subbari soi paremmin jonkun AS systeemin perässä kuin 12". Tasapainoiseen toistoon 12" vaatisi aika hyvin koteloidut vähintään 6,5" mid bassot. Pitäisi itsellekin saada napakka 10" pienessä kotelossa kun jaksaisi alkaa vertailemaan.
9000CS 2,3
Re: Subbarin järkevä asennus
En löytänyt aiheeseen liittyvistä topiceista vastauksia seuraavaan kysymykseen:
1. Mitä tykötarpeita tarvitsen saadakseni AS2:n orkkisvahvarilta (hanskalokeron takaa?) linjatasoisen signaalin subbarin tarpeiksi? Tarvitaanko jonkunlainen jakosuodin väliin suodattamaan subbarille kuulumattomat tasot pois, vai pystytäänkö tämä säätämään vahvistimesta? Siis RCA-johtonahan se signaali pitää peräkonttiin viedä...
2. Saanko vahvistimelle herätteen samasta paikasta siis, hanskalokeron takaa orkkisvahvistimelta, olettaisin että myös se saa herätevirran soittimen läpi.
Oletettavasti joku on jo neljän vuoden aikana onnistunut laitoksen asentamaan...
1. Mitä tykötarpeita tarvitsen saadakseni AS2:n orkkisvahvarilta (hanskalokeron takaa?) linjatasoisen signaalin subbarin tarpeiksi? Tarvitaanko jonkunlainen jakosuodin väliin suodattamaan subbarille kuulumattomat tasot pois, vai pystytäänkö tämä säätämään vahvistimesta? Siis RCA-johtonahan se signaali pitää peräkonttiin viedä...

2. Saanko vahvistimelle herätteen samasta paikasta siis, hanskalokeron takaa orkkisvahvistimelta, olettaisin että myös se saa herätevirran soittimen läpi.

Oletettavasti joku on jo neljän vuoden aikana onnistunut laitoksen asentamaan...

Re: Subbarin järkevä asennus
Sen kummemmin asiasta tietämättä voisin linkittää tämän, löytyy jonkinverran kaikennäköistä dokumentaatiota Saabin tehdasaudiosta, muunmuassa vahvistinlähdöt:
http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml
http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml
SAAB 9-5 Aero -05
Re: Subbarin järkevä asennus
kiitoksia tuosta.
siis takaluukun vahvistimen heräte olisi ilmeisesti järkevää ottaa tästä alkuperäisen vahvistimen pinnistä:
Remote on control for amplifier (also antenna) in 12 green
mistäs vahvistimelle saadaan RCA-lähdöt? täytyykö jonkun kaiuttimen signaali muuntaa jotenkin linjatasoiseksi? riittääkö yhden kaiuttimen vai pitääkö olla pari, siis "left ja right"?
osaako joku sanoa onko tällaisesta apua? http://www.powerset.fi/connection_sli2
tuolla täytyy siis uhrata yhden kaiutinparin (minkä?) lähdöt subbarille? haaroittamaan ei pysty?
siis takaluukun vahvistimen heräte olisi ilmeisesti järkevää ottaa tästä alkuperäisen vahvistimen pinnistä:
Remote on control for amplifier (also antenna) in 12 green
mistäs vahvistimelle saadaan RCA-lähdöt? täytyykö jonkun kaiuttimen signaali muuntaa jotenkin linjatasoiseksi? riittääkö yhden kaiuttimen vai pitääkö olla pari, siis "left ja right"?
osaako joku sanoa onko tällaisesta apua? http://www.powerset.fi/connection_sli2
tuolla täytyy siis uhrata yhden kaiutinparin (minkä?) lähdöt subbarille? haaroittamaan ei pysty?
Re: Subbarin järkevä asennus
Linkki oman -98 femman subbarin toteutukseen kytkentöineen oli ketjun ekalla sivulla, mutta laitetaan uusiksi
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=43357
Systeemi on toiminut loistavasti, ei hurinoita eikä käynnistyspoksahduksia.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=43357
Systeemi on toiminut loistavasti, ei hurinoita eikä käynnistyspoksahduksia.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Subbarin järkevä asennus
sepä näyttikin hyvältä. Mutta onko tuo totta että tuossakin tapauksessa pitää takaovien kaiuttimista luopua? eikö niitä ole mahdollista jättää käyttöön? ei tietysti varmaan etupenkiltä kuunneltuna vaikuta mutta takapenkkiläisiä ajatellen...
Olisikohan tuolla niille AS3 -kokoonpanon hattuhyllykaiuttimille tarkoitetut linein -piuhat käytössä? Nehän joutaisi mainiosti kun tossa ei hattuhyllyllä ole mitään...?
Entäs tuo alipäästö, onko se oltava jokatapauksessa RCA-linjan välissä vai voidaanko vahvistimesta säätää soitettavat taajuudet?
En huomannut mistä otit herätteen, tuostako yllämainitsemastani pinnistä?
Olisikohan tuolla niille AS3 -kokoonpanon hattuhyllykaiuttimille tarkoitetut linein -piuhat käytössä? Nehän joutaisi mainiosti kun tossa ei hattuhyllyllä ole mitään...?
Entäs tuo alipäästö, onko se oltava jokatapauksessa RCA-linjan välissä vai voidaanko vahvistimesta säätää soitettavat taajuudet?
En huomannut mistä otit herätteen, tuostako yllämainitsemastani pinnistä?
Re: Subbarin järkevä asennus
Voihan takaovien kaiuttimia soitella sillä lisättävällä vahvistimella. Hankkii vaikka 4-kanavaisen, josta 2 kanavaa sillataan subbarille ja kaksi jää takaovien kaiutimille.pvdriver kirjoitti:sepä näyttikin hyvältä. Mutta onko tuo totta että tuossakin tapauksessa pitää takaovien kaiuttimista luopua? eikö niitä ole mahdollista jättää käyttöön? ei tietysti varmaan etupenkiltä kuunneltuna vaikuta mutta takapenkkiläisiä ajatellen...
Kaikissa femman vakiostereoissa vahvistimelle tulee vain line-in etu (kojelauta, etuovet) ja line-in taka (takaovet, alkup. subbari), jopa tuossa -06 Aeron Pestige 200 navisysteemissä (9 kaiutinta).pvdriver kirjoitti: Olisikohan tuolla niille AS3 -kokoonpanon hattuhyllykaiuttimille tarkoitetut linein -piuhat käytössä? Nehän joutaisi mainiosti kun tossa ei hattuhyllyllä ole mitään...?
Soittimelta tulee koko taajuusalue alkuperäiselle vahvistimelle, joka hoitaa taajusjaot eri kaiuttimille.pvdriver kirjoitti: Entäs tuo alipäästö, onko se oltava jokatapauksessa RCA-linjan välissä vai voidaanko vahvistimesta säätää soitettavat taajuudet?
Jos otat signaalin soittimelta, pitää lisävahvistimessa olla tarvittavat suotimet, esim. subbarille ja takakaiuttimille, jos niitä haluat käyttää.
Vahvistimen liittimen pinni 12.pvdriver kirjoitti: En huomannut mistä otit herätteen, tuostako yllämainitsemastani pinnistä?
Ennen johtojen katkomista kannattaa tarkistaa vuosimallikohtaiset johtojen värit. Liittimien pinnijärjestys on kaiketi pysynyt samana eri vuosimalleissa (


http://www.mitt-eget.com/saab/images/amp_connector.jpg
Edit: täsmennetty vahvistimen line-in kytkentöjä.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Subbarin järkevä asennus
varmaan tyhmä kysymys mutta pystyykö sitä takakaiuttimien line in -signaalia haaroittamaan, siis plussa piuhat haaroitetaan naaras-rca:n keskinastaan, ja muuten plussat ja miinukset annetaan mennä orkkisvahvarille? rca:n vaipat taas maadoitetaan auton runkoon?
siis takaovien kaiuttimet jäisivät myös käyttöön?

Re: Subbarin järkevä asennus
Onhan tuo kaiketi mahdollista, lopputulos tulee olemaan äänenlaadullisesti mielenkiintoinen, ellei soitin mykisty heti kättelyssä (alunperinkin heikko soittimen linjajännite jaetaan takakanavien linjasta kahdelle vahvistimelle)pvdriver kirjoitti:varmaan tyhmä kysymys mutta pystyykö sitä takakaiuttimien line in -signaalia haaroittamaan, siis plussa piuhat haaroitetaan naaras-rca:n keskinastaan, ja muuten plussat ja miinukset annetaan mennä orkkisvahvarille? rca:n vaipat taas maadoitetaan auton runkoon?siis takaovien kaiuttimet jäisivät myös käyttöön?

Miksi moista kytkentää edes mietit, jos olet lisäämässä vahvistimen alkuperäiseen AS2 järjestelmään?
Sopivalla lisävahvistimella saat subbarin ja takaovien kaiuttimet soimaan kunnolla.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Subbarin järkevä asennus
tietysti sen takia että konttiin tulee ihan perus kaksikanavainen vahvistin... No, mennään ensialkuun noilla Termos:n neuvoilla ja jos takakaiuttimia alkaa kaipaamaan, lisätään järjestelmään linjamuunnin...
Re: Subbarin järkevä asennus
No nyt soi subi saabissa.
Tein siis alkuun tuon Termos:n ohjeen mukaan ja katkoin takapään line-in piuhat. Toimi hyvin mutta tosiaan takapenkillä ei kuulunut oikein mitään. Sitten kuulin ettei siitä linjan haaroituksesta ole mitään haittaakaan ja siispä kolvailin johdot takaisin yhteen siten että vain rear line-in + :johdoista lähtee tuonne peräkonttiin RCA:n keskikarvaa pitkin. RCA:n kuoren taas johdotin auton koriin. Faderin säätö normaalisti soittimesta (keskelle) ja subin tason säätö vahvistimesta.
Ainoa häiriökohina kuuluu auto paikallaan sammuksissa kun cd-levy pyörii soittimessa...
Siis jos toistat levyä ja ruuvaat volumen nollille niin kuuluu ihmeellinen kohina kontista. Taas radion puolella sitä ei kuulu kun levy ei pyöri? Voiko johtua tuostakaan RCA:n reitityksestä, siis samaa kaapelikourua pitkin kuin vahvistimen virtapiuha? 
Tein siis alkuun tuon Termos:n ohjeen mukaan ja katkoin takapään line-in piuhat. Toimi hyvin mutta tosiaan takapenkillä ei kuulunut oikein mitään. Sitten kuulin ettei siitä linjan haaroituksesta ole mitään haittaakaan ja siispä kolvailin johdot takaisin yhteen siten että vain rear line-in + :johdoista lähtee tuonne peräkonttiin RCA:n keskikarvaa pitkin. RCA:n kuoren taas johdotin auton koriin. Faderin säätö normaalisti soittimesta (keskelle) ja subin tason säätö vahvistimesta.

Ainoa häiriökohina kuuluu auto paikallaan sammuksissa kun cd-levy pyörii soittimessa...


Re: Subbarin järkevä asennus
No niin, nyt on lisävahvistin kytketty em. metodeilla -06 Prestige 200 navisoitinsysteemiin, eikä ongelmilta vältytty.Termos kirjoitti:Vahvistimen liittimen pinni 12.pvdriver kirjoitti: En huomannut mistä otit herätteen, tuostako yllämainitsemastani pinnistä?
Ennen johtojen katkomista kannattaa tarkistaa vuosimallikohtaiset johtojen värit. Liittimien pinnijärjestys on kaiketi pysynyt samana eri vuosimalleissa (), eli liitin irti ja räknäämään, ellei johtojen väristä ole varmuutta
![]()
http://www.mitt-eget.com/saab/images/amp_connector.jpg
Denson navisoitin ei tykännyt siitä, että haaroitin herätevirran lisävahvistimelle johdosta/pinnistä numero 12. Kaikki muut toiminnot pelittää, paitsi että radio ei kuulu.
Navi toimii ja radiokin yrittää etsiä kanavia, pelkkää suhinaa tuloksena.
Ko. linja ohjaa myös antenninvahvistinta, vanha AS2 - systeemi ei ollut moksiskaan pienestä herätteen rohmuamisesta, mutta Denso tykkäsi kyttyrää.
Koitan laittaa releen herätteelle seuraavaksi, katotaan herääkö radiokanavat eloon.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Subbarin järkevä asennus
Loppuraportti:
Herätteen releohjaus ratkaisi ongelman, nyt kuuluu radiolähetykset
Ihmetyttää vain, että moderni Hertz HDP5 - digipääte kyykyttää antennivahvistimen noin täysin.
Herätteen releohjaus ratkaisi ongelman, nyt kuuluu radiolähetykset

Ihmetyttää vain, että moderni Hertz HDP5 - digipääte kyykyttää antennivahvistimen noin täysin.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen