
Hieman offtopic-esimerkki paikallisesta liikennesuunnittelusta:
Tiellä jossa ennen ei ollut kevyenliikenteenväylää oli 80km/t. Nyt nopeus pudotettu 50:n

Hyvä Luca! Tässä ollaan samaa mieltä.Valitettavasti nykypäivän suorituskykyiset autot antaa liian helpon mahdollisuuden ahdistuneen yhteiskuntamme ihmisille purkaa aggressioitaan asfalttiin.
Totta, ja taajamissa ajetaan muutenkin kuin pullopersesiat. Vilkkua ei käytetä ja tämän kesän TRENDI?? Tuntuu olevan ohittaa pari autoa ajamalla risteyksessä kääntyessään jakajan toiselta puolelta ohi??!! Eilenkin meinasin hyökätä saabilla eteenpäin ja kiilata kun sieltä tämmöinen teining-o*el ohitti, järki nyt tietenkin voitti koska näkihän sen ettei sillä mitään rahaa ollut ostaa pakollisiakaan vakuutuksia kun oli kaikki massit mennyt fiudeen, olis pitänyt odottaa vuosia fyrkkia turhaan. Ei olis ollut kahta sanaa sanoa kuka on syyllinen kun toinen kolarin osapuoli on jakajan toisella puolella keula samaan suuntaan.lucaf kirjoitti:tapahtuu jatkuvasti nykyään taajamissa. Kun on hienot ja suorituskykyiset uudet no-feedback autot jotka kiihtyy pelkästä
Niin, tuohon on mulla omakohtainen kokemus. Täällä Rollossa tehtiin Katajarannalle suojakorotus syksyllä pari kolme vuotta sitten. Ja vielä yhdessä päivässä. Ajoin siitä ilmeisesti seuraavana yönä siitä, kun tämä korotus oli tehty autollani. Vauhtia oli reilu 60 km/h, kello oli neljän jälkeen aamuyöstä ja vettä tihutti. Korotuksesta puuttui maalaukset, tienvierestä varoitus- yms. lisäkilvet ja arvata saattaa miten kävi. Hyvin, mutta ei ollut kaukana, että olis voinu tulla pahaa jälkeä.Speedou kirjoitti:Paitsi, kun ne töyssyt on tehty päivässä mutkan taakse ja tulet ensimmäistä kertaa yöllä tuohon kohtaan...onneksi siinä kohtaa oli piennarta...
olen samaa mieltä että alle 60 ei todellakaan pidä ajaa ylinopeutta.peinu kirjoitti:Paljastan tässä k**ipäisen luonteeni, jos se ei vielä jollekin ollut selvillä. Tämmöinen kirjoittelu varmasti nostattaa useankin lukian maidot. Puhun vain omalla suulla, enkä minkään yhteisön virallisena edustajana.
Vuorokaudenajan ja muun liikenteen mukaan voi nopeusrajoituksista joustaa ihan vapaasti. Poliisille rajoitukset ovat samat vuorokaudenajasta riippumatta. Korotetut suojatiet hyväksyn vain ala-asteiden, veteraanien tai vammaisten laitosten edessä.
Useimmilla 80-100km/h teillä modernilla turbobilikalla missä alusta on kunnossa, tuntuu, että voisi ajaa reippaasti kovempaa mitään vaarantamatta. Nopeusrajoitus on unettavaa körötystä missä keskittyminen herpaantuu ja hermopaine kasvaa. Minulla ei pää yksinkertaisesti kestä ajaa niin hiljaa, muuta kuin jos todella väsynyt ja jotain ajateltavaa.
Omasta mielestäni nopeusrajoitukset kertovat alueen luonteen.
Kuten:
-40km/h unenomaista elämää rauhallisessa lähiössä. Moottorin kierrättäminen ja kumin polttaminen ei ole suotavaa. Alueella saattaa olla myös koulu. Varokaa myös pihoilla ja metsiköissä leikkiviä lapsia. Tämä on nopeusrajoitus jota kunnioitan kaikkein mieluiten. Satunnainen reippaampi ajo on suotavaa jos on tosi kiire, mutta pitää ajaa kieli keskellä suuta.
-50km/h yleinen kaupunkinopeus, joka monesti ottaa pannuun. Joskus taas tuntuu että ohjeellinen nopeus on ihan liian kova.
-60km/h = vajaa 80, mutta varo pollareita.
-80km/h = vajaa 100, mutta varo pollareita. Syrjäisemillä teillä ja yöllä 120km/h voi olla aika sopiva. Varo mutkan ja mäen takaa syöksähteleviä traktoreita ja lapsia. Hidasta ennen hirveä. Täällä esim. puolet Vaajakosken motarista on 80km/h, ei minkäänlaisia perusteita sille. Reipas sata vähintään lasiin.
-100km/h = vajaa 120km/h, yöllä 130km/h
-120km/h motarilla 145km/h
ja joskus, ihan totta, tulee ajettua ihan rajoitusten mukaan.