fforslund kirjoitti:lucas CU14 missä vihreät 250?cc tarvii polttoaine lastun....
CU14.1 missä oranssit 290cc ei tarvitse. Tämä osaa kompensoida korkeamman ahtopaineen tarvitsemaa lisäpolttoainetta....
No nyt tuli aika mutua.
CU14.0 M90 ässässä sisältää ilmamassarajoituksen ~0,7bar joka lähtee pois lastuttamalla. Muuten ei ole mitään merkittävää eroa näiden kahden välillä paitsi suuttimet. Massamittarit sun muut ovat samoja.
Firmwaren koko riippuu vuosimallista (kokoja on 3 eri, 64kb, 128kb ja 256kb) mutta 14.1:n 128 ja 256 sopivat ristiin. Niitä virisoftia löytyy sekä 14.0 että 14.1 tarvittaessa eikä taida hinnasta jäädä kiinni.
En lähde spekuloimaan mutta se toimii Eepromin koolla nyt en ala-elvistelemään, mutta karttaa riittää...
Mun CU14.1 M92 900S ei rajoita ilmamassaa alle 1,0barin se on varma.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
fforslund kirjoitti:
En lähde spekuloimaan mutta se toimii Eepromin koolla nyt en ala-elvistelemään, mutta karttaa riittää...
Mun CU14.1 M92 900S ei rajoita ilmamassaa alle 1,0barin se on varma.
Anteeksi karkea ilmaisu mutta mitähän sekoilet? Ei ne bensakartat sitä tilaeroa tee noissa eri eprommeissa. Eikä Lucas ilmamassaa rajoitakkaan kuin fuel cuttaamalla M90 14.0 ässässä. Muissa ei rajoituksia ole. Kyse siinäkään ei ole kartan loppumisesta vaan siitä että sinne on laitettu aktiivinen rajoitus tietylle kohdalle, kuten kierroslukurajoitin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
fforslund kirjoitti:
En lähde spekuloimaan mutta se toimii Eepromin koolla nyt en ala-elvistelemään, mutta karttaa riittää...
Mun CU14.1 M92 900S ei rajoita ilmamassaa alle 1,0barin se on varma.
Anteeksi karkea ilmaisu mutta mitähän sekoilet? Ei ne bensakartat sitä tilaeroa tee noissa eri eprommeissa. Eikä Lucas ilmamassaa rajoitakkaan kuin fuel cuttaamalla M90 14.0 ässässä. Muissa ei rajoituksia ole. Kyse siinäkään ei ole kartan loppumisesta vaan siitä että sinne on laitettu aktiivinen rajoitus tietylle kohdalle, kuten kierroslukurajoitin.
En mä sitä tarkoittanut... tarkoitin että CU14.1 ei tarvitse lastuja rajoittimien poistoon, ja että se lisää polttoainetta riittävässä/sopivassa seossuhteessa vaikka olisi 1.0 bar ahtopainetta.
Osaako ECU joka on optimoitu vihreille suuttimille ymmärtää että siellä onkin enemmän virtaavat oranssit?
Takuulla 14.1 290cc riittää pidemmälle kun 14 250cc:llä.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Niin just, ja sitä paitsi ne vihrät suuttimet on 260cc/min.
Mutta turhat mutuilut ja itsestäänselvyydet voi jättää sanomattakin ja arvailla ei kannata alkaa jos tietoa ei ole.
Ja lastu on aina suuttimien mukaan, ecu ei tajua yhtään kuinka paljon ne suuttimet virtaa. Se ruuttaa pensaa sen verran mitä karttaa ja rikastukset sanoo.
f-19 kirjoitti:Niin just, ja sitä paitsi ne vihrät suuttimet on 260cc/min.
Mutta turhat mutuilut ja itsestäänselvyydet voi jättää sanomattakin ja arvailla ei kannata alkaa jos tietoa ei ole.
Ja lastu on aina suuttimien mukaan, ecu ei tajua yhtään kuinka paljon ne suuttimet virtaa. Se ruuttaa pensaa sen verran mitä karttaa ja rikastukset sanoo.
No anteeks, et varmaan huomannut ?250cc luona ekassa viestissä...
Enkö siinä myös sanonut ettei kannatta laittaa oransseja suuttimia cu14 ecuun/lastuun kanssa??
Täysin tyhmä keskustelu sun ja mun mutuista... vois varmaan lopettaa tähän.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Jope kirjoitti:Nii onko se nyt kilotavua vai kilobittiä se EPROMin koko? Mulla on yks CU14.0-image tuossa ja se vie kovalevyltä 8kB (kilotavua), joka on sama asia, kuin 64kb (kilobittiä).
tottunut myös että näissä on isolla ja pikku teellä eroa, eli kt on kilobitti ja kT on siten kilotavu...
f-19 kirjoitti:Ja lastu on aina suuttimien mukaan, ecu ei tajua yhtään kuinka paljon ne suuttimet virtaa. Se ruuttaa pensaa sen verran mitä karttaa ja rikastukset sanoo.
Lucasihan kuuntelee lambdaa kevyissä ajotilanteissa, mutta putoaako lambdasäätö sitten pois täyskaasutilanteessa tai tietyn ilmamäärän jälkeen?
Tuo 260 vs 290cc ero on sen verta pieni, että saattais mahtua adaptaatioikkunaan normaaliajoissa ilman, että CE syttyy.
Kilobiteistä ja tavuista en ymmärrä mitään, mutta sen uskallan ihan kokemukseen nojaten sanoa, että CU14 ja 14.1 suuttimia ja bokseja pystyy sekoittamaan keskenään ilman, että eroja käytännössä huomaa. CU14 boksissa oli ainakin lastu, koska ahtopaineet oli noin 1 bar, mutta en sitä en muista, että oliko 14.1 boksissa myös. Motarilla kävin testailemassa enkä tosiaan huomannut mitään eroja, ajoi sitten tasakaasulla tai kiihdytti lämä tiskissä. Tiedä sitten miten pidemmällä ajalla toimii tai jos olisi ollut lämpimämpi keli (silloin vain muutama plus aste). Mitään tarkempaa dataa ei siis tuosta ole, mutta uskaltaa sekoituksella ainakin jonkin rauhallisen siirtoajon tehdä.
Joo kyllä ero 260cc vs 290cc menee normaaliin lambdasäätöhaarukkaan vielä. Eli toimii. Jos Lucas tekee globaalia adaptaatiota niin se toisaalta hukkaa koko suuttimien edun hieman pidemmällä aikavälillä koska pulssinleveys lyhenee koko alueelta saman verran kuin suuttimien koossa oli eroa. Täyskaasulla muokatun virisoftan kanssa on sitten vaan kokeiltava onko vaikutusta.
Jos taas ei tee, niin etu on täyskaasulla mutta open loopissa (kylmänä kun lambda ei ole vielä lämmennyt, tai nopeammissa kaasun liikkeissä) käy sitten suuttimien kokoeron verran rikkaalla.
Eli parempi tietenkin jos on kartat samaa paria kuin suuttimet, mutta toimii se noin pienellä erolla vielä muutenkin. Ei kuitenkaan täydellisesti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Mitä tuolla laajakaistalambdalla on tullut katteltua, niin vaikuttaisi siltä, että lucas menee open looppiin 2500rpm:n jälkeen ainakin täyskaasulla kiihdyttäessä. Ainakin seos rikastuu tuossa kohdassa ~14.7afr:stä ~12-13afr:ään
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Osaakos joku kertoa että mistä ja mitkä suuttimet ollut.
saab numero: 8789661
lucaksen oma (?):80105f
on cu14 eikä ole fuel cuttia alkuperäisessä lastussa?
80105 on 14.0 ja on fuelcut.
84905 oli myös 14.0 loppuvuoden -90 mallisissa autoissa ja siinä ei ollut fuelcuttia niinkuin ei ollut missään 14.1 versioissa.(91-93)
Sulla siis pitäisi olla fuelcut ja vihreät suuttimet.
Tollai ne boksit muuten eroaa sisuskaluiltaan 14.0 ja 14.1