Pitää kokeilla pyörien tasapainotusta, vaikka mielestäni nuo viime syksynä painottelin...
Puoltaa taka-akselin puslien laiton jälkeen
Re: Puoltaa taka-akselin puslien laiton jälkeen
Juuri eilen projektin tein, ja muuten auto kulkee kuin juna, mutta taka-akseli on kuin vibraattori. Hyrisee ja tärisee kuin riivattu 
Pitää kokeilla pyörien tasapainotusta, vaikka mielestäni nuo viime syksynä painottelin...
Pitää kokeilla pyörien tasapainotusta, vaikka mielestäni nuo viime syksynä painottelin...
Re: Puoltaa taka-akselin puslien laiton jälkeen
Kyllähän nuo puslat päästää enemmän ääntä läpi kuin kumiset. Etenkin karkealla asfaltilla ja vanhoilla renkailla.
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
ex NG900 S 2.0i -96
Re: Puoltaa taka-akselin puslien laiton jälkeen
Mielenkiintoinen robleema ilmeni perässä puslien vaihdon jälkeen.
Takajarrurummut nimittäi helisevät nyt kuin marakassit. Kamalaa ääntä. Välillä kenkä saattaa jäädä laahaamaan jonka jälkeen kuuluu vielä hirveämpi naksutus joka on suoraa verrannollinen ajonopeuteen.
Kaksi kertaa jo säätänyt molemmat puolet, ja silti ihan randomilla päivästä riippuen saattaa tuon tehdä kummalla puolella tahansa. Renkaat on tasapainossa, ja tuo aikaisemmin mainitsemani tärinä johtuukin käsijarrusta
Takajarrurummut nimittäi helisevät nyt kuin marakassit. Kamalaa ääntä. Välillä kenkä saattaa jäädä laahaamaan jonka jälkeen kuuluu vielä hirveämpi naksutus joka on suoraa verrannollinen ajonopeuteen.
Kaksi kertaa jo säätänyt molemmat puolet, ja silti ihan randomilla päivästä riippuen saattaa tuon tehdä kummalla puolella tahansa. Renkaat on tasapainossa, ja tuo aikaisemmin mainitsemani tärinä johtuukin käsijarrusta
-
saabracing
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Puoltaa taka-akselin puslien laiton jälkeen
miten sitä taka-akselia säädetään ? joskus pikaisesti mulkaisin, niin näytti olevan hitsattu kiinni ?
Re: Puoltaa taka-akselin puslien laiton jälkeen
Siinähän on kiertyvä yhdystukiakseli jonka pyöränkulmia säädetään taka-akselin ja pyörännavan väliin laitettavilla (tai poistettavilla) välilevyillä, niiden pyörännavan neljän kiinnityspultin kohdilta.
-
saabracing
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Puoltaa taka-akselin puslien laiton jälkeen
juuju, joskus suuntauksessa käydessä oli heittoa toisella puolella 0.12 astetta, asentaja sanoi, että ei voi säätääMinuteman kirjoitti:Siinähän on kiertyvä yhdystukiakseli jonka pyöränkulmia säädetään taka-akselin ja pyörännavan väliin laitettavilla (tai poistettavilla) välilevyillä, niiden pyörännavan neljän kiinnityspultin kohdilta.
Re: Puoltaa taka-akselin puslien laiton jälkeen
Asentajat taas...
Kyllä se mahdollista ainakin on eli yhtä puuta akseli ei ole, EPC tuntee ko. kohdassa osat "Simmi, 49 08 174" ja "Simmi, 49 08 166".
Tarkemmin en itse säädöstä tiedä mutta mitä ilmeisimmin tapahtuu lisäämällä, poistamalla tai peräti päistään erivahvuisia simmejä kääntämällä.
Tarkemmin en itse säädöstä tiedä mutta mitä ilmeisimmin tapahtuu lisäämällä, poistamalla tai peräti päistään erivahvuisia simmejä kääntämällä.
Re: Puoltaa taka-akselin puslien laiton jälkeen
Löysin taka-akselin aurauksen säätöön tuollaisen setin, Astraan tarkoitetun Whiteline KCA 383. Tämä ilmeisesti sopii OG 9-3 Saabiin, eikös se takanapa ole sama vuosituhannen vaihteen vectrassa, astrassa ja Saabissa?
http://www.whitelineautomotive.com/Bull ... 8_Shim.pdf
http://www.whiteline.com.au/instruction/Z338_KCA383.pdf
Nominal camber change is 0.5deg reduction.
Nominal toe change is 2.5mm per side.
Eli aurausta saa säädettyä +/- 2,5mm per puoli. Simmi on siis toisesta päästä kapeampi ja muoto symmetrinen, joten sen voi kääntää..
Camberin saa sitten kohdilleen tarvittaessa noilla "normi" simmeillä, jotka tuossa aiemmin jo mainittiin:
http://www.elkparts.com/saab-93-m9802/s ... 5_686.html
http://support.elkparts.com/attachments ... rshims.pdf
edit:
Camberin säätöön tarkoitetut leveämmät simmit sopivat myös aurauksen säätöön. Omasta laitteesta löytyi molemmilta puolilta navan takimmaisten pulttien alta 3kpl 0,3mm simmejä. Tästä syystä aurausta oli jotakin 10mm, tämä kulutti jo takarenkaita. Simmejä vähentämällä sai aurausta pienennettyä lähemmäs ohjearvoja. Ajettavuus, ennen kaikkea suuntavakaus maantiellä parani huomattavasti. Vetely urissa ja sivutuulessa väheni.
http://www.whitelineautomotive.com/Bull ... 8_Shim.pdf
http://www.whiteline.com.au/instruction/Z338_KCA383.pdf
Nominal camber change is 0.5deg reduction.
Nominal toe change is 2.5mm per side.
Eli aurausta saa säädettyä +/- 2,5mm per puoli. Simmi on siis toisesta päästä kapeampi ja muoto symmetrinen, joten sen voi kääntää..
Camberin saa sitten kohdilleen tarvittaessa noilla "normi" simmeillä, jotka tuossa aiemmin jo mainittiin:
http://www.elkparts.com/saab-93-m9802/s ... 5_686.html
http://support.elkparts.com/attachments ... rshims.pdf
edit:
Camberin säätöön tarkoitetut leveämmät simmit sopivat myös aurauksen säätöön. Omasta laitteesta löytyi molemmilta puolilta navan takimmaisten pulttien alta 3kpl 0,3mm simmejä. Tästä syystä aurausta oli jotakin 10mm, tämä kulutti jo takarenkaita. Simmejä vähentämällä sai aurausta pienennettyä lähemmäs ohjearvoja. Ajettavuus, ennen kaikkea suuntavakaus maantiellä parani huomattavasti. Vetely urissa ja sivutuulessa väheni.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01