museorekisteröinti ja mahdolliset muutokset?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: museorekisteröinti ja mahdolliset muutokset?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: museorekisteröinti ja mahdolliset muutokset?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Islander kirjoitti:Uusi kysymys, mielipiteitä?:

Isältäni perimä Saab 99 2d 1983 hyvässä kunnossa, kats. lokakuuhun 09, ajettu 120000km.

Kannattaako:
-rekisteröidä musaeoautoksi?
-myydä sellaisenaan keräilijälle?
-myydä osina?
Ei noihin kannattako-kysymyksiin voi vastata kukaan muu kuin sinä itse. Kysy itseltäsi lisää kysymyksiä kuten miten määrittelet kannattavuuden (taloudellinen kannattavuus vai muutkin näkökulmat kuten sukuhistorian säilyttäminen), mitä arvostat ja haluat, millaiset resurssit sinulta löytyy (esim. onko autolle säilytystiloja, löytyykö sinulta kiinnostusta auton ylläpitoon ja hoitoon yms.)

Mutta onhan tuo tosi vähän ajettu ysiysiksi, sääli sellaista olisi lähteä purkamaan osiksi.
Islander kirjoitti: Kuinka vanha pitää museoauto olla?
(Auto on alkuperäisessä muodossa)
Paljonko maksaa museovakuutus?
Saako niitä 30 päivää käyttää siroteltuna ympäri vuoden?
Ikäraja on noussut 30 vuoteen, joten museorekisteröinti ei ihan vielä onnistu - onneksi nykyään on kehitetty määräaikainen liikenteestä poisto, joten et joudu maksamaan käyttömaksua seisonta-ajalta ja voit silti säilyttää autossa nykyiset kilvet. Museoajoneuvon liikennevakuutus vastaa suunnilleen yhden kuukauden vakuutusmaksua ja käyttöpäivät voi sirotella ympäri vuoden.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Islander
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2009 12:01
Paikkakunta: Espoo

Re: museorekisteröinti ja mahdolliset muutokset?

Viesti Kirjoittaja Islander »

Kiitos, paljon hyödyllistä tietoa.

Pitäisin oikeastaan mielelläni, mutta en ole kovin kokenut mekaanikko, ja tiedän itsestäni että ei tule tehtyä muuta kuin ihan käynnissäpitämisen toimenpiteet.

Kylmä talli on, mutta ei esim. rasvamonttua eikä verstastunkkia eikä työkaluja asialliseen huoltoon.

"Kannattavuudesta" tarkoitin lähinnä, onko markkinoita jossa joku voisi olla kiinnostunut maksamaan enemmän kuin romuarvoa?
Moottori on erinomaisessa kunnossa; oikeastaan vasta sisäänajettu. Kori näyttää hyvältä, mutta alustassa on jo useaan otteeseen paikattu ruostevaurioita. Joka sitä viimeksi paikkasi on senverran tekijä että varmasti menee mukisematta katsastuksesta myös tänä syksynä.
Isä osti vähän käytettynä ensimmäisen omistajan vaihdettua sitä Länsi-autoon, ja oli silloin jo noin kahdeksankymppinen, joten hän on käyttänyt oikeastaan vain viikottaiseen 5+5km kauppareissuun. 97-vuotiaana terveys petti, joten sen jälkeen hän ei ajanut, vaikka kortti olisi ollut voimassa vielä kolme vuotta. Viime talvena kuoli 102-vuotiaana.
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: museorekisteröinti ja mahdolliset muutokset?

Viesti Kirjoittaja axp102 »

Islander kirjoitti:
"Kannattavuudesta" tarkoitin lähinnä, onko markkinoita jossa joku voisi olla kiinnostunut maksamaan enemmän kuin romuarvoa?
Hyvin lyhyellä kokemuksellani sanoisin, että jos markkinoita on Suomessa, niin ne ovat tällä foorumilla.

Islander kirjoitti: Viime talvena kuoli 102-vuotiaana.
Pääsi miehen ikään. Hatunnosto.



Henkilökohtainen mielipiteeni on, että pidä, hyvä mies, tallessa tuollainen aarre.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Vastaa Viestiin