900 nykii...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
terho123
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Huhti 13, 2010 20:44

Re: 900 nykii...

Viesti Kirjoittaja terho123 »

Hmm löysin yhden mystisen jutun.

Jossain tääl foorumil sanottii että kabiinin menevien jäähdytysletkujen vuoto aiheuttaa tyhjäkäyntiongelmia . mulla näky vuotavan yks letku sielt ja tosiaan heti ku kone lämpenee ni ongelmat alkaa .

Voiko tää olla sidonnaista vai onko kaukaa haettua .


Käy laihalla on aika perusselitys mutta ei mee kyllä sen piikkii tällä kertaa .
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900 nykii...

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Könsikäs kirjoitti:
nalleolut kirjoitti:käy laihalla.

Varmaankin tuonkin seossäätö on samanlainen on perus iivarin?
vaikkapa perus 5 minuuttia rikkaammalle ja testit alkaa.
Ei käy laihalla.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 nykii...

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

sen 2 kertaa mitä mulla t8 on pätkinyt osakierrosalueella oli syynä se että oli liian laihalla ja toisella kertaa oli melkein poikki oleva sytytystulppa. pätkäs aina kiihdyttäessä. muuten pelas ku kello
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
terho123
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Huhti 13, 2010 20:44

Re: 900 nykii...

Viesti Kirjoittaja terho123 »

Hmm voisko joku vihjata onko mun saabbi i8kat vai 16v i kat .

Otteessa lukee että happitunnistin , aktiivihillisuodatin ja kolmitoimikatalysaattori ja monipistesuihkutin. valmistenymero on YS3AA45JXL7026653.

Ja onko tuossa sitä lambdaa viittaisi kai sen rikkimenoon
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: 900 nykii...

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Helppo katsoa konetilasta, onko leveä musta venttiilikoppa lukee 16 valve, jossa tulpanjohdot menee sisälle koppaan vai kapea metallin värinen koppa tulpanjohdot menee suoraan tulpille, on 8 venttiilinen. Jos on katalysaattori koneessa niin silloin lambda mittaa seosta ennen katalysaattoria. Jos säätö ei toimi vai kattikin olla kohta entinen. Kannattaa mittauttaa jollain korjaamolla pakokaasut.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
aero
-
Viestit: 9122
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900 nykii...

Viesti Kirjoittaja aero »

joukolainen kirjoitti:Helppo katsoa konetilasta, onko leveä musta venttiilikoppa lukee 16 valve, jossa tulpanjohdot menee sisälle koppaan vai kapea metallin värinen koppa tulpanjohdot menee suoraan tulpille, on 8 venttiilinen.
Menee ne suoraan tulpille 16-tappisessakin, siinä vaan on vakiona kansi päällä. Tuo kansi voi toki myös puuttua, joten kysyjän ei kannata siitä mahdollisuudesta hämääntyä.

16v:
http://www.boxwrenchgarage.com/redsaab/P3192487.JPG

8v:

http://www.lihikset.net/images/kuuppa/S ... cial-2.jpg
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
terho123
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Huhti 13, 2010 20:44

Re: 900 nykii...

Viesti Kirjoittaja terho123 »

Haittaako jos tuo pienempi huohotusletku on irti
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900 nykii...

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Vaihoin T8:siin uudet tulpat mutta lämpöisenä ei lähde helpolla tulille.
Mikäs tuossa nyt voi vikana olla? vai onko normaalia käytöstä?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900 nykii...

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Könsikäs kirjoitti:Vaihoin T8:siin uudet tulpat mutta lämpöisenä ei lähde helpolla tulille.
Mikäs tuossa nyt voi vikana olla? vai onko normaalia käytöstä?

Hmm...
Olisikohan kenties lämpöaikakytkin viallinen että se käskee kk-suuttimen antaa vielä soppaa lämpöiselle/haalealle koneelle..
Pitää tesmiä 8)
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
mikkox9x
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 15:04
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 900 nykii...

Viesti Kirjoittaja mikkox9x »

Miten tuon alipainesäätimen pitäis toimia ja vaikuttaa? Tuntus toimivan niin, että letkusta imemällä kierrokset kyllä nousee, mutta pitää melko voimakkaasti imeä ei kuitenkaan vuoda. Se liike alue on virranjassa melko pieni. Kun irrottaa tuon säätimen ja käsin liikuttaa niin liikkuu paljon isomman alueen. Autossa vikana, että nykii ja on tehoton. Kierroksilla vetää paremmin mutta alkanut tuntua nykimistä jo sielläkin. Nyt huomasin viime ajon jälkeen, että pakosarja hehkui punasena erityisesti 2 ja 3 pyttyjen haara. Käy siis laihalla tai sytytys myöhäsellä, mutta voiko tehdä tuota jos sytytyksessä jotain häikkää? Jos tuon alipaineletkun irroittaa niin onko sytty kokoajan myöhäisellä vai aikaisella, että kumpaan suuntaan tuo systeemi sitä säätää kierrosten noustessa? Kylmänä auto tukehtuu ja saattaa yskähtää jos painaa kaasua, ehkä jopa niin kuin vasaralla lyötäisiin mäntää vastaan, jotenkin metallisen kuuloinen.

Kyselin jo tuolla topicissa "900i 8v -89 katti nykii! vika löytyi!", mutta ei tullut vastauksia, että jos joku tästä huomais paremmin. Olisin neuvoista hyvin kiitollinen, kun alkaa vian etsintä tuntua jo melko toivottomalta.

Auto siis i8kat.

E: Vedätettäessä meno on sellaista, että röpöttää(havaittavissa moottorin äänessäkin eroa) ei jaksa vetää eikä ota kierroksia. Sitten yhtäkkiä vetoja löytyykin jostain ja kohta taas meno hyytyy, niinkuin joka vastustaisi, meno on sitten nykivää.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900 nykii...

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Nyt apuja, taas...
puolikaasulla kulkee paremmin kuin täyskaasulla, jos paikallaan nopeasti polkaisee kaasua niin meinaa alussa tukehtua.
mikä t8:sissa tökkii? ehdotuksia otetaa vastaan..
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900 nykii...

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Könsikäs kirjoitti: mikä t8:sissa tökkii?
K-jet...
Aloita perussetillä, eli kaikki bensaröörit puhtaaksi jne.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jimo
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 20:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: 900 nykii...

Viesti Kirjoittaja Jimo »

Mnjoo, eli tuo 900 kaasari nykii oikeastaan koko kierrosalueen läpi, jos sattuu edes korkeille kierroksille vetämään. Vetoja on sen verran, että pystyy vielä ajamaan, mutta merkittävä osa hevosista unilla.

N. 20 tkm sitten vaihdettu:
- virranjakajan kansi
- pyörijä
- tulpan johdot

Alle 10 tkm sitten vaihdettu:
- tulpat
- katkojan kärjet
- ilmansuodatin

Säädin katkojan kärkiä silmämääräisesti, ja se auttoi hetkeksi. Väli oli varmasti liian iso, mutta auto veti ja kulki kuin unelma. Pian menohalut hyytyivät jälleen, eikä kärkien säätökään tuntunut enää auttavan. Ei ne ihan ohjearvossa ole vieläkään, mutta voiskohan vaikuttaa noin pahasti. Välillä auto kuitenkin meni kuin raketti. :lol: Bensaa kuluttaa kohtuullisen vähän.

Lisäinfoo vielä sen verran, että kaasuttimen mittatikku näytti kuivalta. Veikkauksia tässä vaiheessa?
1983 SAAB 900 GL 3-door
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 nykii...

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kärkiväli ehdottomasti oikeaksi..

ja kaasariin tomaattiöljyä tarvittava määrä

kaasarin kalvo rikki jos ei liemet pysy mukana
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 900 nykii...

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jossain tääl foorumil sanottii että kabiinin menevien jäähdytysletkujen vuoto aiheuttaa
Ei jäähdytysletkut vaan lämmityslaitteen ohjaimelle menevät alipaineletkut.

Ja kannattaa myös tarkastaa öljyntäyttökorkin tiiviste.
Ja alipainetehostimen letkun kunto.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin