Hihnan kiristin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Hihnan kiristin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

tlaakso kirjoitti:Siis oliko tuo 90€ koko kiristin vai se pumppu?

Mitä mahtaa nuo rullat maksaa PCS:llä?
Siis pelkkä sylinteri mutta eihän siinä ole kuin teline mihin toi ja yks rulla tulee lisäks kiinni. Muut romppeet oli aika samois hinnois mitä motonetissa jotin otin kaikki samal tuolta PCS.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Hihnan kiristin

Viesti Kirjoittaja JuHem »

tetammi kirjoitti:
tlaakso kirjoitti:Siis oliko tuo 90€ koko kiristin vai se pumppu?

Mitä mahtaa nuo rullat maksaa PCS:llä?
Siis pelkkä sylinteri mutta eihän siinä ole kuin teline mihin toi ja yks rulla tulee lisäks kiinni. Muut romppeet oli aika samois hinnois mitä motonetissa jotin otin kaikki samal tuolta PCS.

Juurikin näin.
Sitä telinettähän ei tarvi uusia kuin lähinnä siinä tapauksessa, että tyhmä asentaja ei muista rullan pultin olevan vääränkätisellä kierteellä ja vääntää siitä "oikeeseen" suuntaan kierteet paskaksi.. :oops: Ensi viikolla kyselemään, että saisko noita vääränkätisellä kierteellä olevia pultteja ja muttereita paikallisesta pulttikaupasta...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
eth0
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 19:30
Paikkakunta: Rusko

Re: Hihnan kiristin

Viesti Kirjoittaja eth0 »

Nostan vanhaa aihetta kysyäkseni, onko joku keksinyt vaihtoehtoista tapaa auki revähtäneen kiristimen littaamiseksi? Oletan, että allakuvattu edellyttää suhteellisen paljon ruista ranteeseen.
Ekitheman kirjoitti:Minullakin oli tuossa kesällä vastaavanlaisia ongelmia... Löytyy siitä topicci, mutta tässä lyhyt lainaus:

"Sitten lopulta keksin laittaa hihnan kulkemaan oikein pois lukien kompura, ja vetää sen ylös. Tästä sitten lohkoa vasten hihnaa kampeamalla onnistuminen lopulta tapahtui, ja nyt siis auto taas kunnossa."
Yritin pitää kiristimen sylinterin kasassa hihnanvaihdossa kuomaliina-patentin avulla ja sehän tietysti lipesi kiristinrullan pulttia avatessa. Irrotin korkanneen sylinterin, täytin sen hydrauliöljyllä ja vedin kumit paikalleen nippusiteiden avulla. Sylinterin sai "pää kerrallaan" väänneltyä paikalleen, mutta nyt kiristin on selvästi jäykempi kuin aiemmin. (Hyvä niin, koska hihna luisti. Ilmeisesti viime hihnanvaihdossa kasattu "kumit auki". Uusista pulteista päätellen sylinteri on ollut hiljattain pöydällä).


Kuormaliinalla + räikällä kiristintä ei saa puristettua kiinni, tuskin ruuvipuristimellakaan. Ajattelin seuraavaksi kokeilla auton nostamista tunkilla ylös, rengasraudan tms. laittamista kiristimen alapään ja betonin väliin, ja kiristimen painamista kasaan tunkkia laskelmalla.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
eth0
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 19:30
Paikkakunta: Rusko

Hihnan kiristimen kulman säätö?

Viesti Kirjoittaja eth0 »

Terveisiä auton alta :P!

Hihna on vaihdettu ja monien v-maisten vaiheiden jälkeen myös alkuperäinen, kelvoton vaimennin on paikallaan. Revenneet kumit falskaavat, eli vaihto on kohta edessä. Nyt sentään on jo rutiini olemassa...

Käynnistyksen yhteydessä huomasin, että hihna hankaa kiristinrullan ulompaan kiinnikkeeseen. Tämä ilmeisesti on nirhannut myös aiemman, uudehkon hihnan. Osaako joku neuvoa, miten rulla suunnataan? Vääntämällä kiinnikkeitä vai vaimentimen alapään pulttia säätämällä?

Kahdenkymmenen minuutin homma revähti kahden illan väkertämiseksi automaattikiristimen vuoksi, joten vaihtaisin mielelläni purkaamosta käsisäätöisen tilalle. Käykö B202 käsisäätöinen kiristin suoraan B234:n automaattisen tilalle?
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Hihnan kiristin

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jos kiristinsylinteriasetelman sylinterikanteen sekä jakopään koppaan kiinnitetty alumiininen runko-osa on ehjä sekä kaikki kolme kiinnityspulttiansa kiinni, ja kiristinasetelman ulompi teräksinen tukirauta on oikein paikoillaan ja ehjä, kannattaa seuraavaksi suunnata katse kampiakselin hihnapyörälle ja sen sisemmän ja ulomman osan väliselle kumivulkanoinnille; onko lipsunut, turvonnut (yleensä vuotavasta moottoriöljystä, kampiakselin "stefa") ja mahdollisesti hihnapyörän moniurahihnaosio liukunut sivuun linjastaan.

Muistaakseni lähin seikka joka voi hihnaa ajaa sivuun kaiken muun ollessa kunnossa. Kampiakselin hihnapyörän sisemmän ja ulomman osion kuuluisi ehjänä olla sivupinnoiltaan samassa tasossa, eikä välistä kuuluisi pursuta kumia näkyvänä palkona.

E: Kiristinpyörän vipuakselillahan on neulalaakerointi asiaan kuuluvine akselitiivisteineen, onhan kunnossa ilman mainittavaa klappia?
eth0
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 19:30
Paikkakunta: Rusko

Re: Hihnan kiristin

Viesti Kirjoittaja eth0 »

Kiitos neuvoista.

Kampiakselipyörän vulkanointi näyttää suhteellisen hyvältä, eikä kiristimen vipuakselin laakerissa ole tuntuvaa välystä.

[quote="Minuteman"]Jos ja kiristinasetelman ulompi teräksinen tukirauta on oikein paikoillaan ja ehjä, /quote]

Tämä sen sijaan lienee ongelma. Tajusin äsken, ettei kiristin kovinkaan todennäköisesti asetu oikein, jos tukirautaa on pitänyt löysätä ja säätää jekkulankaan paketoidun vaimentimen yläpään mukaan...

Täytyy löysätä hihna jollakin tavalla ja kokeilla pyörän ja vaimentimen välisen kulman säätämistä, kun vaimo pääsee töistä ja ottaa lapset hoteisiinsa. [ Taidan pakata ne sitä odotellessa autoon ja lähteä koeajamaan 10 vuotta uudempaa OG 9-5:sta paikalliseen...]
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hihnan kiristin

Viesti Kirjoittaja jus »

Omassa 91-tontussa hihnanlinjausongelmia oli muutama:
  • Kampiakselin hihnapyörän vulkanointi rikki, ulkokehä tosin vielä sisäkehän kanssa kutakuinkin samalla linjalla, mutta vinkui käynnistyksen jälkeen kuin luistava hihna.
  • Apurullan kannakkeen tasopinta johon laakerin keskiholkki nojaa oli vino. Liekö joskus rullan laakeri leikannut kiinni ja keskiosa pyöriessään hionut kannaketta
  • Kiristimen kannakkeesta akselitappi löystynyt ja kiristin ajautunut ulommas, rullanpidinkehikko liikkui akselinsuuntaisesti useita millejä ja hakeutui aina sivuun vaikka tapin vasaroi pohjaan. Hihnan reuna kulki yhden uran verran yli rullan.


Kuva Kuva Kuva

Samassa galleriassa http://www.saabphotos.com/gallery/Saab9000?page=2 on muutama muukin hihnakuva, ehkä niistä on apua vianhaussa, vaikka oireet onkin erilaiset.

Vaihdoin kiristimen kannakkeen ja hihnapyörän ja hioin apurullan kannaketta. Nyt hihna kulkee kutakuinkin keskellä muovirullia tai ei ainakaan mene useita millejä reunan yli kuten aiemmin.

Jos autossa on ilmastoinnin kompressori, kannattaa varmistaa myös että kompressorin kiinnityspultit on tiukalla. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 52#p718752

B202-kiristin ei sovi B234:n jakopään koppaan, täysin erilainen kiinnitys.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
eth0
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 19:30
Paikkakunta: Rusko

Se pyörii sittenkin

Viesti Kirjoittaja eth0 »

Hihna on paikallaan ja koeajolenkki sujui ongelmitta. Ilmastointia en uskalla laittaa päälle, ennen kuin pakolliset ajot huomenna on ajettu.

Vika ei lopultakaan ollut mikään aiemmin spekuloimani, eikä edes tässä ketjussa mainittu: Naapuri tuli ihmettelemään remonttiani ja huomasi evp. konemestarina rullapidinkehikon olevan pahasti eri linjalla kampiakselipyörän kanssa, hihna sen sijaan pyrki kulkemaan suoraan. Lähempi tarkastelu osoitti, että konetta on ilmeisesti kammettu tukikuminvaihdossa tms. rullanpitimestä rautakangella! (Vaikea kuvitella, että se muulla tavoin nirhautuisi ulkopinnastaan.)

Ongelma ratkesi putkitongeilla ja sorkkaraudalla, mutta suuntausta ei tietenkään saanut niiden kanssa aivan kohdilleen. Todennäköisesti ohjainpyörä tai kampiakselipyörä pettävät jatkossa, kun hihna "vemppaa". Loppukoonnissa vaimentimen alapään ruuvin kierteet vielä korkkasivat, eli vaimenninkin pysyy paikallaan lähinnä pyhällä hengellä.

Kiitokset vinkeistä ja kuvista! Laitan vielä torin puolelle ostoilmoituksen B234:n kiristinasetelmasta ja apulaitepään rullista, kunhan kerkeän. Niitä saa toki jo nyt yv:lla tarjota.

Terveissi vaan.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
Vastaa Viestiin