Just tätäen hiffaa, auttaisitteko tyhmää ymmärtämään...? Mikä tässä on se pointti et pitää pärjätä auringolle?Jani O kirjoitti:että päivänvalolle pärjäisivät
Päivävalot og sport sedaniin
Re: Päivävalot og sport sedaniin
Re: Päivävalot og sport sedaniin
Päivällä valoja poltetaan vain siksi, että muut havaitsisivat auton paremmin. Kun käytetään päivävaloja, säästetään niitä kalliita xenoneita sinne pimeälle milloin niistä on jotain hyötyäkin.
Re: Päivävalot og sport sedaniin
Mikä niissä xenoneissa on niin kallista, että pitää säästää? Jos oletetaan, että xenonpolttimot kestää vaikkapa 2 vuotta (reilusti alakanttiin) ja polttimopari esim. ebaysta maksaa 80€, hintaa tulee vuodelle 40€. Paljon niistä päivävaloista kannattaa maksaa, että säästö on merkittävää? Ainakin oma taloudellinen tilanne sallii xenonien polttamisen myös päivällä ja luulen, että niin sallii myös kaikkien muidenkin jotka ovat maksaneet autosta jossa on xenonit.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03
Re: Päivävalot og sport sedaniin
Jos lompuuki on kestänyt ostaa auton jossa on xenonit / on ollu varaa asentaa ne jälkikäteen, lienee varaa myös ostaa xenonpolttimoita.
Edit; siinäpä se jo vitikan toimesta olikin sanottu.
Edit; siinäpä se jo vitikan toimesta olikin sanottu.
Re: Päivävalot og sport sedaniin
Päivävalojen valaisukulma on huomattavasti laajempi kuin xenoneilla --> näkyvät päivällä paremmin muuallekin kuin suoraan nokan eteen.
Xenoneiden säästämisessä ei liene kyse pelkästä rahasta. Valaisuteho himmenee käyttöiän myötä eikä niiden vaihto kaikkiin autoihin liene ihan pieni homma. Jos polttimoihin menee 40e vuodessa, ei 60e investointi LED-huomiovaloihin ole kovin paljoa. Lisäksi mukaan tulee pienoinen polttoainesäästö.
H7-polttimot ovat xenoneita halvempia, mutta niidenkin vaihto moneen nykyautoon on melkoisen tuskaista hommaa. Puhumattakaan parkeista, rekisterikilven valoista tms.
On kunkin oma asia, millaisia valovirityksiä autoonsa laittaa. Kyllä tuolla tien päällä näkyy paljon häiritsevämpiäkin asioita kuin jotkut huomiovalot...
Xenoneiden säästämisessä ei liene kyse pelkästä rahasta. Valaisuteho himmenee käyttöiän myötä eikä niiden vaihto kaikkiin autoihin liene ihan pieni homma. Jos polttimoihin menee 40e vuodessa, ei 60e investointi LED-huomiovaloihin ole kovin paljoa. Lisäksi mukaan tulee pienoinen polttoainesäästö.
H7-polttimot ovat xenoneita halvempia, mutta niidenkin vaihto moneen nykyautoon on melkoisen tuskaista hommaa. Puhumattakaan parkeista, rekisterikilven valoista tms.
On kunkin oma asia, millaisia valovirityksiä autoonsa laittaa. Kyllä tuolla tien päällä näkyy paljon häiritsevämpiäkin asioita kuin jotkut huomiovalot...
Tämä logiikka ei meikäläisen kaaliin mahdu. Kai nyt suurimmalla osalla on rahalle muutakin käyttöä.Jos lompuuki on kestänyt ostaa auton jossa on xenonit / on ollu varaa asentaa ne jälkikäteen, lienee varaa myös ostaa xenonpolttimoita.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03
Re: Päivävalot og sport sedaniin
Nimenomaan näin. Kukin tyylillään! Itsehän tihrustan virtsankeltaisilla halogeeni-saunalyhdyilläSS kirjoitti:On kunkin oma asia, millaisia valovirityksiä autoonsa laittaa. Kyllä tuolla tien päällä näkyy paljon häiritsevämpiäkin asioita kuin jotkut huomiovalot...
Onpa varmasti, mutta itse näen asian niin että taloudenpito ja auton hankinta suunnitellaan niin ettei autoa / sen varusteita / jälkiasennusxenoneita viimeisillä rahoilla ostella.Tämä logiikka ei meikäläisen kaaliin mahdu. Kai nyt suurimmalla osalla on rahalle muutakin käyttöä.
Re: Päivävalot og sport sedaniin
Jep. Itekin saatan harkita moisia sitten, kun auton takuu on ohi, että päivävaloautomatiikan rakentaminen ei vaikuta takuuseen negatiivisesti. Osaan nimittäin ihan rehellisesti sanoa unohtavani sen valokatkaisijan räpeltämisen, kun ei sitä ennenkään ole tarvinnut räpeltää (paitsi B7 audissa pudottaa parkeille, että pitkillä näki edes jotain...).Jani O kirjoitti:Ihan turhaanhan ne xenonit päivällä palaa, niin hyvin ne xenonit eivät kuitenkaan valaise että päivänvalolle pärjäisivät.
Ne polttimot (kuten moni muukin vastaava osa) kärsii käyttöajasta, ei olemassaolosta, joten kestoikä vuosissa on vähän hukkaanheitettyä arviointia. Veikkaan, että 2 vuoden kohdalla mulla on keulalla ellei toiset niin jo kolmannet xenon-polttimot. Jälleen kerran ollaan aiheessa, jossa auton käyttömäärä ja -tapa vaikuttaa reilusti - jos ajaa pääosin hämärällä/pimeällä (esim. talviauto henkilöllä, joka ajaa kesät vaikka cabbella ja prätkällä), ei päivävaloilla tee välttämäti mitään, jos taasen ajotunteja tulee valoisan aikaan, voivat ne hyvinkin maksaa itsensä jo vuodessa takaisin.vitikka kirjoitti:Mikä niissä xenoneissa on niin kallista, että pitää säästää? Jos oletetaan, että xenonpolttimot kestää vaikkapa 2 vuotta (reilusti alakanttiin) ja polttimopari esim. ebaysta maksaa 80€, hintaa tulee vuodelle 40€. Paljon niistä päivävaloista kannattaa maksaa, että säästö on merkittävää?
SC oli halvempi xenoneilla kuin se olisi ollut halogeeneilla (joo, tiedän, näin ei yleensä ole). Revi siitä, kun noin pystyt yleistämään .Harald Hirmuinen kirjoitti:Jos lompuuki on kestänyt ostaa auton jossa on xenonit / on ollu varaa asentaa ne jälkikäteen, lienee varaa myös ostaa xenonpolttimoita.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03
Re: Päivävalot og sport sedaniin
Oho! Paljonkos oli hintaero?aero kirjoitti:SC oli halvempi xenoneilla kuin se olisi ollut halogeeneilla (joo, tiedän, näin ei yleensä ole). Revi siitä, kun noin pystyt yleistämään .
No mutta sulla on säästyny sitte rahaa niihin xenonpolttimoihin vaikka kuinka
Re: Päivävalot og sport sedaniin
Sanotaan että merkittävästi .Harald Hirmuinen kirjoitti:Oho! Paljonkos oli hintaero?
No oikeastaan ei - meinasin ostaa perusmustan SS TiD Linearin halogeeneilla, mutta sain yksilöstä niin hyvän tarjouksen, että vain pienellä nostolla edellämainittuun ostinkin metalliharmaan SC TiDS Vectorin xenoneilla. Ainoa miinus tuossa erossa on farkkukori (SS on nätimpi), mutta onhan siinäkin toki etunsa - ja muut plussat kyllä voittaa tuon ulkonäköseikan mennen tullen.Harald Hirmuinen kirjoitti: No mutta sulla on säästyny sitte rahaa niihin xenonpolttimoihin vaikka kuinka
Halleluja, jos tuohon on edes mahdollisuus, niin pitää vielä varmistaa myyjäliikkeeltä. En ole tullut edes kysyneeksi, kun olen suoriltani luullut, että systeemin vaatiessa jonkinverran rakentamista (ja oletettavasti valokatkaisijan ranettamista - vai löytyykö autosta valmis tuki moisille toiminnoille?) olisi operaatiolla takuuvaikutuksia.Mimmi kirjoitti: Ei muuten vaikuta, ihan normaali takuu pysyy, jopa xenoneissa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Päivävalot og sport sedaniin
Onko kukaan keksinyt, millä valojen vikailmoitukset saa estettyä päivänvaloilla ajellessa, siis valokytkin 0-asennossa. Voiko vikailmoitukset poistaa ohjelmallisesti (techillä?) Ikävä katsella vikailmoja aina ajellessa tai kuitata joka ajoon lähdössä.
ps. koko can-väylät sais kyllä upottaa mariaanien hautaan ja pari laivalastillista kiviä päälle. Omalla kohdalla riesana rakentelussa niin autossa (Saab) kuin prätkässä (Bmw) ja kelkassa (Ski-doo). Pientä paineen purkua, kun pyörävetoiset työn alla ja telapeli odottaa vuoroaan (xenoneita).
ps. koko can-väylät sais kyllä upottaa mariaanien hautaan ja pari laivalastillista kiviä päälle. Omalla kohdalla riesana rakentelussa niin autossa (Saab) kuin prätkässä (Bmw) ja kelkassa (Ski-doo). Pientä paineen purkua, kun pyörävetoiset työn alla ja telapeli odottaa vuoroaan (xenoneita).
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: Päivävalot og sport sedaniin
No sittenhän tuo menee jopa helpoksi. Listaappa joutessasi, mitä orggispalikoita tarvitaan/on mahdollista saada - löytyykö esim. valoanturia orggisosana ja tarviiko tarvikkeena ostaa muuta kuin itse valot (vai saako jopa niitä alkuperäisenä tai omaako viiruparkit myös päivävalotoiminnon)?Mimmi kirjoitti:Autossa on valmis tuki em. asialle, valokytkintä ei raneteta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Päivävalot og sport sedaniin
...eli sille automatiikalle ei olekaan tukea. Vissiin siis paluu alkuperäiseen plaaniin.Mimmi kirjoitti:Päivävalot keulalle 2 johtoa auton johtosarjaan kiinni.
Valokytkintä joudut edelleen sitten kääntelemään pimeän tullessa, jotta ajovalot palaisivat.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Päivävalot og sport sedaniin
Kyllä ainakin -06 sportcombiin tulee valoista vikailmo jos ajaa ilman valoja, siis valokytkin 0-asennossa, oli päiväajovaloja tai ei.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: Päivävalot og sport sedaniin
Mihinkä kohtaan?Päivävalot keulalle 2 johtoa auton johtosarjaan kiinni.
Valokytkintä joudut edelleen sitten kääntelemään pimeän tullessa, jotta ajovalot palaisivat.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Re: Päivävalot og sport sedaniin
Päivävalon (-) tulee parkin (+) kiinni. Tätä kai tässä haetaan?pasijalmari kirjoitti:Mihinkä kohtaan?Päivävalot keulalle 2 johtoa auton johtosarjaan kiinni.
Valokytkintä joudut edelleen sitten kääntelemään pimeän tullessa, jotta ajovalot palaisivat.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77