EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Olen aina ihmetellyt, miksi muuaalla maailmassa valojen "turhaan polttamisesta" saa sakot, ja täällä maailman perseaukossa taas päivän vastoin.
Aivan sama mulle mitä päättävät, en tiedä kumpi parempi, mutta ihmettelen vaan
Ja hieman huvittavaa ajatella eurooppalaisten autojen valoja ylipäätään, kun toisella puolella palloa pärähtää käyntiin joka aamu miljardi 2-tahtipäristintä. Eikö EU-direktiivit voisi yrittää kieltää maailmasta asioita joilla on oikeasti merkitystä?
Aivan sama mulle mitä päättävät, en tiedä kumpi parempi, mutta ihmettelen vaan
Ja hieman huvittavaa ajatella eurooppalaisten autojen valoja ylipäätään, kun toisella puolella palloa pärähtää käyntiin joka aamu miljardi 2-tahtipäristintä. Eikö EU-direktiivit voisi yrittää kieltää maailmasta asioita joilla on oikeasti merkitystä?
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Joskus ennenkin olen tästä lukenut/kuullut (en tosin muistaakseni täältä), mutta äärimmäisen harvoin moista tilannetta näen (ja silloinkin yli 90-prosenttisesti se on unohtunut kytkeä pois päältä, kun sumu tai lumimyrkkä on juuri hetkeä aikaisemmin loppunut). Toki ajankin vain 60-70tkm/v, joten en näe läheskään kaikkea, mutta jos edessä palaa turha takasumari, kannattaa tarkistaa oma keula - palaako siellä turhaan pitkät tai sumarit (etenkin turhankin yleiseen tyyliin liian ylös suunnatut moiset) tai onko se vain unohtunut liian lähelle edelläajavan takapuskuria? Nuo kolme nimittäin tiedän syiksi polttaa tuota kirkasta punaista takavalaisinta laillisten syiden lisäksi. Jos nuo eivät täyty ja silti näkyy liikaa punaista, voi koettaa herättää edelläajavan väläyttelemällä pitkiä tai hukata valon näköpiiristä joko menemällä ohi tai pitämällä tauon*.9-5T kirjoitti: Takasumuvaloa käytetään yleensä aina turhaan joten samalla turhalla poltolla takavaloja poltettanee reilusti liikaa.
*) Tauko ei välttämättä sovi kuvaan, jos juustokupuauton kyydissä on maksava asiakas, joka tahtoo päästä perillekin. Tällöin voinee koettaa laskea hieman vauhtia, mikä kuitenkin todennäköisesti tyrehtyy siihen, että edellä ajava manuaalikaasukuski laskee myös omaa vauhtiansa. Ehkä silloin kannattaa mennä sopivan paikan tullen ohitse - riippuu tilanteesta. Joskus voi vaan joutua sietämään sitä takasumaria.
Etenkin silloin se 21-wattinen hehkusumari on nimenomaan pop - se nimittäin tuottaa paremmin lämpöä kuin LEDit tai 4/5-wattiset hehkuparkit ja pystyy pitämään itsensä sulana huomattavasti pidempään. Nähtynä on parikin eri auton perää, joissa 1-2cm lumikerroksessa on takasumarin kohdalla reikä. Toki energiataloudellisesti olisi järkevää valaista mahdollisimman vähävirtaisilla LEDeissä ja lämmittää lampun kuori erikseen vain tarvittaessa, mutta automaattinen pyryntunnistus voi olla hankalahko toteuttaa (ja jos sen takasumarin lisäksi pitäisi muistaa myös lämmitys kelistä riippuen, niin...).9-5T kirjoitti: Muistaakseni juuri sinun jutusta lainasin sumareita. Eiköst se lumi jää siellä auton perään ja peitä kaikki valot?
Ei, kun siellä toisella puolen palloa on niin pirusti populaa, että yhtä ihmistä kohden päästöt eivät niin kovasti Eurooppaa pahempia ole (joku on jopa väittänyt, että olisi huomattavasti vähemmän). Absoluuttisesta määrästä viis, palloahan kuormittaa nimenomaan ihmiskunnan tasa-arvoisuus tässäkin asiassa...mursu kirjoitti:Ja hieman huvittavaa ajatella eurooppalaisten autojen valoja ylipäätään, kun toisella puolella palloa pärähtää käyntiin joka aamu miljardi 2-tahtipäristintä. Eikö EU-direktiivit voisi yrittää kieltää maailmasta asioita joilla on oikeasti merkitystä?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Joo, ymmärsin jo huutamattakin, ei tarvi riehaantua. Minä vaan äärimmäisen harvoin - tyyliin kerran vuodessa - moista käytöstä näen. Niitä puuttuvia sumareita näkyy (tai siis lähinnä ei näy) huomattavasti enemmän (nimenomaan mainituilla lumisateilla), kuin myös ilman minkäänlaista sumua palavia takasumareita (tosin ei juurikaan mun edellämenevissä, vaan jossain muualla kohtaa jonossa - ehkä tähän vaikuttaa oma ajotyylini, ehkä se on tuuria). Ehkä tämä on seuturiippuvaista, en pahemmin ajele länsirannikolla vaan huomattavasti enemmän keskemmällä Suomea - sinä käsittääkseni juuri päinvastoin. Ajat myös varmasti enemmän, oletko huomannut alueellisia eroja?9-5T kirjoitti: Minua ei haittaa toisten valot yms. en ole poliisi tai kotipoliisi.
Uskon että moni polttaa mielestään oikein sumareita mutta niitä ei tarvita normaali sumussa jossa takavalotkin näkyy satoja metrejä. KYSE ON SIITÄ KUN SUMAREITA POLTETAAN TURHAAN TULISI NÄIN KÄYMÄÄN MYÖS TAKAVALOILLE EIKÄ TOISIN PÄIN ETTÄ UNOHTUISIVAT POIS.
Minäkään en pelkää että takavalot unohtuisivat pois, nehän syttyvät automaattisesti ajovalojen syttyessä (joihin btw saa hämäräautomatiikan ainakin Audiin ja BMW:hen ja joita myös poltetaan turhaan päivävalollisissa autoissa).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
No siinä on kyllä järkeäkin, mutta miksi direktiivissä kielletään takavalojen palaminen samaan aikaan, sitä en ymmärrä. Sen voisi toki sallia niin ettei takavalojen tarvitse palaa, mutta miksi se pitää yksiselitteisesti kieltää.9-5T kirjoitti:Olikohan se polttoaineen säästämisen suurin tarkoitus juuri päivävaloissa eikä siinä että takavalot ei saa palaa samalla.
Lopulta siinä ei varmaan suurta ongelmaa ole, kunhan siihen totutaan ja ne ajovalot+takavalot muistetaan laittaa päälle tarvittaessa päivänvalossakin. Ajetaanhan Saksassakin ilman valoja päivät ja hyvin ne siellä pärjää ja ovat omaksuneet milloin ja missä valoja käytetään ja milloin ei. Tuossa menee varmaan kohtuullisen kauan että se iskostuu suomalaisille takaraivoon, siihen asti saattaa pimeä perä yllättää. Ja keskustelupalstat täyttyy viesteissä joissa kirotaan autoilijoita jotka eivät osaa käyttää valojaan oikein.9-5T kirjoitti:Viime kesän päivävaloilla ajaneena en ymmärrä mikä niissä on vaikeaa ja varsinkin naisilla. Autoissa on takana pakolliset heijastimet joten todellista ongelmaa ei ole.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Eikö tässä valojen palamisessa päiväsaikaan ole kuitenkin kyse siitä, että auto näkyisi muille tienkäyttäjille paremmin? Tämän takia en ymmärrä miksi edessä pitää palaa valoja mutta takana ei. Mahdollinen onnettomuus näkyvyyden takia voi tulee mistä suunnasta tahansa, eikö?
Tämän takia on hyvä, että valoja palaa, ja jos ne vielä on vähemmän energiaa kuluttavia, niin hyvä.
Todella kummalliselle tuntuu kuitenkin se, että edessä pitää palaa "päivävaloja" sun muuta ei takana
Tämän takia on hyvä, että valoja palaa, ja jos ne vielä on vähemmän energiaa kuluttavia, niin hyvä.
Todella kummalliselle tuntuu kuitenkin se, että edessä pitää palaa "päivävaloja" sun muuta ei takana
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Niin kai se on mutta tasapuolisuuden nimessä olisi parempi olla käyttämättä ainakaan ajovaloja päivällä koska valottomien tienkäyttäjien havaittavuus suhteessa valollisiin huononee. Ledivalot ja huomiovalot ym. ei toki vaikuta niin pahasti. Kyseessä on kuitenkin niidenkin suhteen huomion kääntäminen väärään asiaan, aletaan kiinnittää huomio lähinnä valoihin eikä niinkään valottomiin asioihin.samhiort kirjoitti:Eikö tässä valojen palamisessa päiväsaikaan ole kuitenkin kyse siitä, että auto näkyisi muille tienkäyttäjille paremmin?
Huomautettakoon nyt taas että on esim kyettävä väistämään suojatietä ilman (päivä)valoja kulkevaa jalankulkijaa ja jopa antamaan esteetön kulku. Ja pysähtymään suojatien eteen pysähtyneen valottoman polkupyöränkin viereen. Ja väistettävä on myös ilman (päivä)valoja tiellä olevat puomit, nauhat, ketjut, kivet, lohkareet, kuopat, tulvavedet, eläimenraadot, lumivallit ym.
Oikeasti valoja ei tarvittaisi missään ajoneuvossa valoisaan aikaan eikä niitä taideta käyttääkään enemmässä kuin parissa prosentissa maailman liikenteestä, onneksi. Eriarvoisuutta tienkäyttäjäryhmien välillä on muutenkin jo riittävästi.
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Ehkä siinä on haettu nimenomaan kohtaamisonnettomuuksien vähentämistä. Ne kuitenkin lienevät keskimäärin kohtalokkaampia ja ehkä myös yleisempiä kuin peräänajot (joissa osapuolet joko menevät samaan suuntaan tai siinä päälleajetussa melko hyvällä todennäköisyydellä palaa jarruvalot). Eiköhän tuota joku tilastoguru ole tutkinut ja tosiaan varmaan etenevässä määrin ne takavalotkin alkavat (lähivalojen kanssa) syttymään automaattisesti hämärtyessä. Siitä olen weskun kanssa samaa mieltä, että ne n+1 varmasti valotontakin objektia pitäisi kyetä näkemään ihan päiväsaikaankin, toisaalta niiden huomaamiseen on enemmän aikaa (ne tuskin lähestyvät kohtaamispistettä 75km/h nopeudella, kuten vastaantuleva auto maantiellä helposti tekee, vaan pysyvät paikallaan).samhiort kirjoitti:Eikö tässä valojen palamisessa päiväsaikaan ole kuitenkin kyse siitä, että auto näkyisi muille tienkäyttäjille paremmin? Tämän takia en ymmärrä miksi edessä pitää palaa valoja mutta takana ei. Mahdollinen onnettomuus näkyvyyden takia voi tulee mistä suunnasta tahansa, eikö?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Eipä juuri.9-5T kirjoitti:Jos ei valotonta edessä olevaa huomaa auttaako siinä muutama tuikku.
Päiväajovaloissa lienee haettu sitä, että esim. risteykseen tulevan auton huomaa mutta taas huomionarvo risteyksestä pois menevästä ei ole niin tärkeä. Ja taas jos jostain syystä edessä ajava tekee jotain poikkeavaa niin siitähän kertovat jarruvalot ja vilkut.
Tänä aamuna näin Opel Insignian. Tuli siinä klo 8-reikäleipä päiväajovalot päällä ja kyllähän sen huomasi, ja taas mielenkiinnosta katsoin miltä näyttää takaapäin (kun kerta eilen tätä topikkia luin) ja eipä tosiaan näyttänyt kuin poispäin menevältä autolta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Opel Insignia ja uusi Mersun E-sarja on tyypitetty päiväajovalomallin mukaisesti niin ettei takana pala mitään päiväajovalojen ollessa käytössä. Noita luulisi bongaavan liikenteessä.
On tuo minusta aika fiksua kun voi säästä esim. xenon-polttimoita ja poltella päivisin vain huomioarvon tuottavia tuikkuja. Tuo takavalojen palamattomuus onkin hiukan kakspiippuinen juttu.
On tuo minusta aika fiksua kun voi säästä esim. xenon-polttimoita ja poltella päivisin vain huomioarvon tuottavia tuikkuja. Tuo takavalojen palamattomuus onkin hiukan kakspiippuinen juttu.
BMW 320dA Coupe LCI
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Onhan siellä vilkut, jarru- ja pakkivalot informaatiota antamassa.AC kirjoitti:Tuo takavalojen palamattomuus onkin hiukan kakspiippuinen juttu.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Audeissa palaa takavalot päiväajovalojen kanssa, mutta VW:ssä ei. Toki ne saa Volkkariinkin palamaan ohjelmoimalla, mutta suoraan kaupasta tullessa eivät pala.rälläkkä kirjoitti:Piti tuossa kauppareissulla oikein ruveta syynäämään noita VAGeja mutta ei sattunut uudempia kohdalle kuin pari audia joissa kyllä paloi päivävalojen lisäksi takavalot.pezku^ kirjoitti:En tiedä, mihin viittaat sillä, että direktiivi ei muuttaisi mitään, sillä esim. uusissa volkkareissa ei päiväajovalojen kanssa pala takavalot Suomessa. Täten ainakin minun nähdäkseni direktiivi on muuttanut jotain.rälläkkä kirjoitti:Direktiivi ei ole yhtä kuin laki. Ja Suomessa laki määrää, että ajovaloja tai huomiovaloja on käytettävä ajon aikana aina joten tuo direktiivi ei muuta täällä mitään.
VW:llä ei kovin monessa mallissa päiväajovaloja olekaan. Ainoat mallit taitaa olla uusi Polo ja Golf.
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Totta tuokin.dimebak kirjoitti:Onhan siellä vilkut, jarru- ja pakkivalot informaatiota antamassa.AC kirjoitti:Tuo takavalojen palamattomuus onkin hiukan kakspiippuinen juttu.
Muutama numero taaksepäin näistä päiväajovaloista oli juttua Tekniikan Maailmassa, sen perusteella on vielä autotehtaillekin hiukan sekava aihe. Käytäntöjä on toistaiseksi monia, mutta kai nuo muuttaa mallinsa kunhan säädös astuu voimaan.
Muistaakseni tuossa oli vielä sellainen seikka että vuodesta 2011 alkaen tyypitetyt mallit kuuluu tämän pariin, joten aiemmin tyypitetyissä mennään vanhoilla säännöillä?
BMW 320dA Coupe LCI
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Ehkä yhdelle käyttäjälle, mutta kai noita uusia autoja myydään Euroopassa muuallakin. Joissain maissa ehkä jopa enemmän kuin Suomessa.Maca kirjoitti:Hieno direktiivi. Siinähän voi tulla vuositasolla jopa desien bensasäästöt.
TM 1/10:ssä oli maininta, että VW Polossa päiväajovalot pudottaisivat kulutusta n. 1,5dl/100 km. 20000 km vuotuisilla kilometreillä tämä tekisi 30 litraa.
Montakos uutta autoa myydään vuodessa EU-alueella?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Tämä direktiivi tuli esille jo viime vuonna, mutta hyvä että muutkin asian huomaavat.
Syy miksi EU on tämmöisen direktiivin väsännyt on autoteollisuudesta johtuvaa, kun tehtaat eivät halua laittaa takavaloja toimimaan samalla kun edessä palaa ne LED-huomiovalot. Syyttävät väyläsysteemeitä, eiköhän se ihan ohjelmoinnista riipu
Mutta se hyvä puoli tässä on se että nyt on paljon helpompi laittaa huomiovalot mihin tahansa autoon kun tämä uusi direktiivi pätee myös vanhoihin autoihin (ainakin AKEn mukaan jonne olin tästä asiasta yhteydessä). Viimeksi kun huomiovalot asentelin erääseen saksanromuun, oli suuri työ löytää parkkien piuhat kun oli useita johtoja... Lopulta oikeat piuhat löytyivät ja myös takana toimi parkit samaan aikaan huomiovalojen kanssa.
Jos olisi tämän direktiivin mukaisesti saanut asentaa, olisin laittanut huomiovaloille herätteen laturilta ja rele katkaisemaan sähköt huomiovaloilta kun ajovalot syttyvät. Näin olisi valojen 0-asennossa ollut vain huomiovalot edessä ja parkkiasennossa huomiovalot ja parkit sekä edessä että takana. Ja huomiovalot olisivat siis toimineet vain auton ollessa käynnissä (pl. tilanne jossa laturi hajoaa).
Siltikään uuden direktiivin myötä ei saa muistaakseni 01.01.1993 jälkeen käyttöönotettuihin autoihin laittaa keltaisia huomiovaloja...
Syy miksi EU on tämmöisen direktiivin väsännyt on autoteollisuudesta johtuvaa, kun tehtaat eivät halua laittaa takavaloja toimimaan samalla kun edessä palaa ne LED-huomiovalot. Syyttävät väyläsysteemeitä, eiköhän se ihan ohjelmoinnista riipu
Mutta se hyvä puoli tässä on se että nyt on paljon helpompi laittaa huomiovalot mihin tahansa autoon kun tämä uusi direktiivi pätee myös vanhoihin autoihin (ainakin AKEn mukaan jonne olin tästä asiasta yhteydessä). Viimeksi kun huomiovalot asentelin erääseen saksanromuun, oli suuri työ löytää parkkien piuhat kun oli useita johtoja... Lopulta oikeat piuhat löytyivät ja myös takana toimi parkit samaan aikaan huomiovalojen kanssa.
Jos olisi tämän direktiivin mukaisesti saanut asentaa, olisin laittanut huomiovaloille herätteen laturilta ja rele katkaisemaan sähköt huomiovaloilta kun ajovalot syttyvät. Näin olisi valojen 0-asennossa ollut vain huomiovalot edessä ja parkkiasennossa huomiovalot ja parkit sekä edessä että takana. Ja huomiovalot olisivat siis toimineet vain auton ollessa käynnissä (pl. tilanne jossa laturi hajoaa).
Siltikään uuden direktiivin myötä ei saa muistaakseni 01.01.1993 jälkeen käyttöönotettuihin autoihin laittaa keltaisia huomiovaloja...
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Tämä syy ei nyt ihan avaudu, mutta vaikka tuossa perää olisikin, niin miksi ihmeessä takavalojen palaminen päivävalojen kanssa samaan aikaan piti kieltää tällä direktiivillä. Eikö olisi autoteollisuudellekin riittänyt ettei takavalojen tarvitse palaa ko. tilanteessa mutta se olisi kuitenkin sallittua että takavalot palaa myös?liteFun kirjoitti:Tämä direktiivi tuli esille jo viime vuonna, mutta hyvä että muutkin asian huomaavat.
Syy miksi EU on tämmöisen direktiivin väsännyt on autoteollisuudesta johtuvaa, kun tehtaat eivät halua laittaa takavaloja toimimaan samalla kun edessä palaa ne LED-huomiovalot. Syyttävät väyläsysteemeitä, eiköhän se ihan ohjelmoinnista riipu
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.