Lopussa esitettyyn kysymykseen näiden faktojen perusteella ei paranisi koko laitetta tehdä. 4,5-5 milj. kruunuahan on karkeasti sanottuna 450-500 tonttua. Onhan niitä kalliimpiakin autoja olemassa, mutta miettikää realistisesti kuka moisen Saabin ostaisi? Myös 300 km/h ja 20 litraa satasella ei myöskään kuullosta houkuttelevalta (nopeampia ja vähäkulutteisimpia superautojahan löytyy). En yritä tällä viestillä olla mitenkään kauhean negatiivinen, onhan Saabin superauto sinäänsä fiksu idea, mutta tuollaisella hintalapulla ja kulutuksella alkaa jo tosi-Saabistinkin takaraivossa jokin kolkuttaa.. Itse pitäisin tuommoista vastaavaa enemmänkin 120 000 euron laitteena ilman veroja.Sonett73 kirjoitti:Mutta onkos sillä keskikulutuksella (20L/100km) niin väli, jos pystyy ostamaan auton joka maksaa 4,5-5 miljoonaa kruunua. Eiköhän kysymys kuulu siinä vaiheessa, että "milloinka sen saa?"
Ari
Saab Aero Sport
Re: Saab Aero Sport
#4818
900S 2.0T '95 - Operation Saapi Radal 2015 | 900S V6 '95 - Ooppeli
ex. 99 GL '84, 900S 2.3i Stage kuutio '96 - Osia myynnissä!
900S 2.0T '95 - Operation Saapi Radal 2015 | 900S V6 '95 - Ooppeli
ex. 99 GL '84, 900S 2.3i Stage kuutio '96 - Osia myynnissä!
Re: Saab Aero Sport
noooooo....
jos noita vaikka 10 saadaan myytyä, niin niistä riittää juttua joka maan autolehteen ja topgeariin. Eiköhän sen tehtävä ole silloin saavutettu.
jos noita vaikka 10 saadaan myytyä, niin niistä riittää juttua joka maan autolehteen ja topgeariin. Eiköhän sen tehtävä ole silloin saavutettu.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Saab Aero Sport
Oikeastaan joo. Olisihan tuo verrattavissa sitten siihen Lexuksen vastaavaan härpäkkeeseen.
#4818
900S 2.0T '95 - Operation Saapi Radal 2015 | 900S V6 '95 - Ooppeli
ex. 99 GL '84, 900S 2.3i Stage kuutio '96 - Osia myynnissä!
900S 2.0T '95 - Operation Saapi Radal 2015 | 900S V6 '95 - Ooppeli
ex. 99 GL '84, 900S 2.3i Stage kuutio '96 - Osia myynnissä!
Re: Saab Aero Sport
Tarkoitus on varmasti tuoda Saabia esille ja tuollaisella superautolla imagoa saataisiin huomattavasti parannettua. Harmi, että me suomalaiset olemme niin persaukisia, ettei rahkeemme riitä sellaisten ostamiseen, mutta onneksi tuolla Venäjällä rikkaita riittää. Toisaalta aina pitäisi elämässä olla mitä tavoitella ja haaveilla.
Ja mitä väliä sillä kulutuksella on, jos vain kulkuhaluja myllystä löytyy - siis jos kerran on varaa ja halua ajaa moisella urheiluautolla. Varmaan voima kiinnostaa urheiluautossa enemmän, kuin jokin EU-keskikulutusarvo. Uskon, että kaikki jotka olette "lellineet" itsenne pilalle Turbo tai Aero -versioilla, ette edes koskaa harkitse vaihtavanne tilalle mitään tavallista "kaasariversiota", vaikka tuskin koskaa maksimitehoja olette edes kokeilleet.
Parempi mennä lujaa, kuin nyhjöttää (GM:n) varjossa !
Ari
Ja mitä väliä sillä kulutuksella on, jos vain kulkuhaluja myllystä löytyy - siis jos kerran on varaa ja halua ajaa moisella urheiluautolla. Varmaan voima kiinnostaa urheiluautossa enemmän, kuin jokin EU-keskikulutusarvo. Uskon, että kaikki jotka olette "lellineet" itsenne pilalle Turbo tai Aero -versioilla, ette edes koskaa harkitse vaihtavanne tilalle mitään tavallista "kaasariversiota", vaikka tuskin koskaa maksimitehoja olette edes kokeilleet.
Parempi mennä lujaa, kuin nyhjöttää (GM:n) varjossa !
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Saab Aero Sport
Melko rohkean väitteen viskasit ilmoille. Se on totta, ettei koskaan enää keisaria, mutta etteikö maksimitehoja tulisi käytettyä, niin...Sonett73 kirjoitti:Uskon, että kaikki jotka olette "lellineet" itsenne pilalle Turbo tai Aero -versioilla, ette edes koskaa harkitse vaihtavanne tilalle mitään tavallista "kaasariversiota", vaikka tuskin koskaa maksimitehoja olette edes kokeilleet.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Saab Aero Sport
Se riippuu ihan ihmisestä. Mielipiteitä ja mieltymyksiä on kuitenkin aika reilusti erilaisia.Sonett73 kirjoitti: Ja mitä väliä sillä kulutuksella on, jos vain kulkuhaluja myllystä löytyy - siis jos kerran on varaa ja halua ajaa moisella urheiluautolla.
Rohkea väite, ettei koskaan olisi maksimitehoja kokeiltu. Jopa SC:stä on moiset (heikot) tullut kaivettua jo useampaan kertaan esille, vaikka normaaliajo alakierroksilla hoituukin. Tonnarista puhumattakaan. Eipä noilla vakiotehoilla tarvi huipputehoja pelätä, sen verran alhaisia ovat korkeimmillaankin.Sonett73 kirjoitti:Varmaan voima kiinnostaa urheiluautossa enemmän, kuin jokin EU-keskikulutusarvo. Uskon, että kaikki jotka olette "lellineet" itsenne pilalle Turbo tai Aero -versioilla, ette edes koskaa harkitse vaihtavanne tilalle mitään tavallista "kaasariversiota", vaikka tuskin koskaa maksimitehoja olette edes kokeilleet.
Mitä kaasariin tulee, niin pyörässä moiset (toki ruiskua ja ihan periaatteesta ahdintakin siihenkin kaipaisin, ehkä sen aika tulee joskus) on ja Sonett II (tai jopa Sonett V4) kelpaisi ihan koska tahansa, vaikka hyvin heikkotehoisen kaasutinmoottorin omaakin.
Indeed. Siihen sitä turboa tarvitaan . Joo, jos onnistuvat markkinoimaan Saabin superauton vähintään imagolliseksi ja mielellään taloudelliseksi voitoksi, niin Go For It! Onpahan jotain muutakin melko varmasti saavuttamatonta läähätettävää kuin alkupään Sonettitsonett73 kirjoitti: Parempi mennä lujaa, kuin nyhjöttää (GM:n) varjossa !
Ari
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saab Aero Sport
Okey okey, ehkä joskus niitä viimeisiäkin hevosvoimia joutuu kokeilemaan, mutta oli tarkoitus niinkuin kuvannollisesti aihetta lämmittää. Ainakin meillä emäntä on tullut lellittyä niin pilalle, ettei sille kelpaa muu kuin turbotettu Tonnari. Uutta 9-5:sta ei edes uskalla tuoda kotiin koeajettavaksi....
Ari
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
-
- "Turbo"
- Viestit: 243
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Saab Aero Sport
Aero sport on aivan uskomattoman upean näköinen muotoilultaan ja toivottavasti tulee tuotantoon. Jos ei jotain uutta yhteistyökonetta ole tulossa niin sillä Holdenin V6:lla sitten
Onhan noita intohimon kohottajia tuossa alla
Onhan noita intohimon kohottajia tuossa alla
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Re: Saab Aero Sport
Ensimmäinen taitaa olla Lancia, seuraava Subaru ja viimeinen taitaa olla Chervolet, jos en väärin muista. Tekeekö muuten Triumph enään nykyään moottoreita, tarkoitan lähinnä autoja? Siinähän voisi olla yksi vaihtoehto, mutta yhteismoottori kuulostaisi kiinnostavalta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saab Aero Sport
Miks niitä 2 pitäs olla? Ykskin riittää kuhan kyljessä on sopivan kokonen hyrskytin.2.3i-16 kirjoitti:
2 kpl B23X:aa peräkkäin olisi kyllä aika komea ratkaisu, ei ainakaan massan mukainen Taitaisi "suora kasi" olla vaan pirun pitkä.
Re: Saab Aero Sport
Nelipyttyinen superauto ei oikein istu muottiin. Äänet lienisivät kasissa paljon härskimmät, samoin koneen alakierrosluonne.JouniCSE kirjoitti:Miks niitä 2 pitäs olla? Ykskin riittää kuhan kyljessä on sopivan kokonen hyrskytin.2.3i-16 kirjoitti:
2 kpl B23X:aa peräkkäin olisi kyllä aika komea ratkaisu, ei ainakaan massan mukainen Taitaisi "suora kasi" olla vaan pirun pitkä.
Pikkuahdin alakierroksille voisi tietty olla hyvä ratkaisu TTiD:n malliin, mutta äänet olisivat edelleen "ongelma". Superauto ei vaan voi kuulostaa rivineloselta.
Bemarilta suora bensakutonen ostoon ja siihen pari erikokoista turboa perään?
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Saab Aero Sport
Suora kasi ei toimi kuin matalakierroskoneissa liian pitkän ja taipuisan kampuran takia (vääntövärähtelyt). Eli sen voi unohtaa. Veekasi olisi "superautoon" ihan hyvä. Neloskoneet voi mielestäni unohtaa, niiden äänimaailma ja tehokäyrä ei tosiaan superautoon mitenkään istu. Suora kutonenkin on ankean kuuloinen veekasiin verrattuna. V6 sen sijaan voisi käydäkkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab Aero Sport
Moottorivalinta saisi olla reilusti massasta poikkeava. Vaikka V6 downsizing kone, tilavuutena esim tuo saabin tuttu 2.3ltr. Pakoääntä halkomaan laitetaan turboja, vaikka 1kpl/ 3 sylinteriä. Oli mitä oli, mukava ois nähdä saabin oma tekele moottorina.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: Saab Aero Sport
Olen tässä juuri samaa mieltä. Olisi mukava nähdä Saabin itsevalmistama moottori!! V-moottori olisi luultavasti se oikea valinta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saab Aero Sport
Valitettavasti ei tule Saab'ilta omaa V-konetta sen kehittely tulisi pienehkölle saab'in mottoriverstaalle aivan liian kalliksi, varsinkin kun mahdollisuudet sen ostamiseen Renault'ilta ja Opel'ilta. Saab on kokeillut monia muitakin V-mootoreita muunmuassa cheva-luminan 3,1 litrasta V-6:sta mutta huonoin tuloksin myös Cadillac'in tai oikeastaan Opel Omegan V-6 siis GM moottori sekin kuten luminakin.juhokare kirjoitti:Olen tässä juuri samaa mieltä. Olisi mukava nähdä Saabin itsevalmistama moottori!! V-moottori olisi luultavasti se oikea valinta.
Samoin on kokeiltu V-8 Diesel'iä jonka valmisti suomalainen SisuDiesel Oy Linnavuorella. Tämä kone oli suunnitteilla Saab 9-7X'ään, näitäkin koneita valmistettiin vain muutamia kappaleita.
Kaikkein eniten on varmaan kaivattu V-8'ia 9-5'seen ja sellainen tietysti myös löytyy. GM kehitti kokonaan uuden alumiinisen kompakt koneen joka ei ole suurempi kuin V-6'nen Moottorin volyymi on 4,2 litraa antaa ulos 300 Hp. Vääntömomentti on 400 Nm.
Valitettavasti siitäkin tuli vain rullaava testipenkki.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.