Pystykeulasatkun rakentelua
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Onko nuo OG 900 orkkis matot?
Näyttää tuo malli etumatoissa lyhyelle.
Huomasin myös huudossa noi mutta näyttää ettei olis OG:n?
Vai onko 90-93 mallin sitten?
Mulla ainakin pitempi tuo maton etuosa.
Onnea kumminkin hyvästä hankinnasta.
Näyttää tuo malli etumatoissa lyhyelle.
Huomasin myös huudossa noi mutta näyttää ettei olis OG:n?
Vai onko 90-93 mallin sitten?
Mulla ainakin pitempi tuo maton etuosa.
Onnea kumminkin hyvästä hankinnasta.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Minkäslaista kiinnitystä varten nuo reiät ovat etumatoissa? Etteivät vain olisi ng-satkuun, vai oliko siinä kovinkin erimalliset?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
No varmuudella en voi sanoa, että onko OG900:n omat matot, mutta Saabin omat matot ne ainakin on kun takapuolella muutama logo. Nopealla sovituksella näyttivät istuvan hyvin muuten paitsi, että apparin etumatto näytti hivenen kapeammalta. Vaan muuten ihan näpäkän näköset matot
Uudemman vuosimallin satkun matoista en osaa sanoa mitään eroista kun ei ole kun näitä pystykeulaisia ollut itsellä. Liekkö 9000 minkälaiset matot?
Paikalleen ne tulee jahka on kerenny jossain vaiheessa laittaa noihin tekstiilin "hoito-aineen" joka hylkisi edes vähäsen likaa ja vettä niin helpompi pitää puhtaina.
Uudemman vuosimallin satkun matoista en osaa sanoa mitään eroista kun ei ole kun näitä pystykeulaisia ollut itsellä. Liekkö 9000 minkälaiset matot?
Paikalleen ne tulee jahka on kerenny jossain vaiheessa laittaa noihin tekstiilin "hoito-aineen" joka hylkisi edes vähäsen likaa ja vettä niin helpompi pitää puhtaina.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Ei nuo ainakaan 9000 matot ole.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
No olkoot minkä Saabin matot tahansa, vaan kyllä nuo suurinpiirtein tuohon käypi niin sama mihin ne alunperin on tarkotettu
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Joku 3 vuotta sitten myytiin viimeisiä ulkomailla ja ovat varmasti tiukka pala löytää ehjät saatikka uusia ja jos löytyy joutuu kukkarolle.
Mielestäni loppuneet jo aikapäiviä sitten.
Mielestäni loppuneet jo aikapäiviä sitten.
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Nuo kuvan matot eivät ole OG900: sen matot, eivät vuoteen-93 asti. En tarkasti muista, mutta voisivat olla näitä GM:n aikaisten mallien mattoja.
Vanhoissa 900 malleissa ei ollut näitä kiinnikkeitä kuten on näissä uudemmissa 1993 alkaen NG900, 9-3 jne. malleissa. Harvemmin noissa vanhoissa OG malleissa tekstiilimattoja näki. Silloin siihen aikaan ne olivat yleensä lisätarvikkeita ja maksoivat "maltaita"! Yleensä silloin kumimatot olivat sitä vakiokamaa.
Vanhoissa 900 malleissa ei ollut näitä kiinnikkeitä kuten on näissä uudemmissa 1993 alkaen NG900, 9-3 jne. malleissa. Harvemmin noissa vanhoissa OG malleissa tekstiilimattoja näki. Silloin siihen aikaan ne olivat yleensä lisätarvikkeita ja maksoivat "maltaita"! Yleensä silloin kumimatot olivat sitä vakiokamaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
No kyllä nuo nyt kohtuu nätisti tuohon istuu olipa ne sitten minkä matot tahansa Aavistus mitoissa eroa, mutta menivät kuitenkin paikoilleen
Ja laitetaan nyt kuva tuosta autostakin kun jokin aika takaperin ilmestynyt jotakin uutta tuohon eli takalasin ritilä ja eilen sain pestyäkin tuon niin kehtaa laittaa tännekkin kuvan tuosta
Ja laitetaan nyt kuva tuosta autostakin kun jokin aika takaperin ilmestynyt jotakin uutta tuohon eli takalasin ritilä ja eilen sain pestyäkin tuon niin kehtaa laittaa tännekkin kuvan tuosta
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Hiljaista ollu taas tämän laitteen kanssa kun pitäny keskittyä 96:seen ja kouluun ettei hirveesti ole tähän kerenny keskittyä. Vaan eipähän ainakaan ole vikoja ollut, että pelkkää kovaa ajua Sen veran tuli tänään kuitenkin tehtyä, että sain viimein valojen pesulaitteet paikalleen ja jopa toimimaan että ei sen kummempaa päivitystä tällä kertaa
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Saatko vahingossa laitetuksi kytkentäkuvaa tosta ikkunamoottorien ohjauksesta?
Aattelitko korvata auton oman releboksin kokonaan omavalmisteella vaiko ehkä ohjastaa sitä alkuperäistä releboksia? Minkälaisella kytkennällä luet kytkimen asentoa?
Joka tapauksessa siis tämän sorttinen puuhastelu on paikallaan ja kiinnostaa.
En siis pyydä kuvia matkiakseni, vaan jotta muut voi oppia ja huomata tommoset nykyään varsin helpoiksi jälkimuutoksiksi. Ja tietysti ihan dokumentaation kokonaisuuden vuoksi!
Ite tein sähköasentaja-amiksen lopputyöksi Omron tikapuulogiikan ohjaamalla ABB taajarilla kuvitteellisen ladon nosto-oven ohjauksen.
Noin muuten olen enemmän tykänny lausekielillä ohjelmoiduista laitteista ja olen nyt jonkin aikaa puuhannu sulautettujen parissa STM32F***-mikroilla ELL-i osuuskunnassa ja Helsinki Hacklabilla.
Aattelitko korvata auton oman releboksin kokonaan omavalmisteella vaiko ehkä ohjastaa sitä alkuperäistä releboksia? Minkälaisella kytkennällä luet kytkimen asentoa?
Joka tapauksessa siis tämän sorttinen puuhastelu on paikallaan ja kiinnostaa.
En siis pyydä kuvia matkiakseni, vaan jotta muut voi oppia ja huomata tommoset nykyään varsin helpoiksi jälkimuutoksiksi. Ja tietysti ihan dokumentaation kokonaisuuden vuoksi!
Ite tein sähköasentaja-amiksen lopputyöksi Omron tikapuulogiikan ohjaamalla ABB taajarilla kuvitteellisen ladon nosto-oven ohjauksen.
Noin muuten olen enemmän tykänny lausekielillä ohjelmoiduista laitteista ja olen nyt jonkin aikaa puuhannu sulautettujen parissa STM32F***-mikroilla ELL-i osuuskunnassa ja Helsinki Hacklabilla.
9000 CSE MY1997
helsinki.hacklab.fi
helsinki.hacklab.fi
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Joo no kyllä tuosta voi tarkempaa tietoa laittaa ja tarkotus olikin, että laitan vaan ei ole vielä valmis tuo laite. Ensiviikolla tuosta voisi enemmän kertoa kun ensiviikolla pitäs tuo esitellä koulussa. Tänään tuli jo pienen tauon jälkeen alettua taas tuota tekemään. Jääny tuo opinnäytetyökin hieman viimetinkaan kun pitäny puuhastella tuon 96:sen kanssa
Pitää piirtää tuosta joku selkeämpi kytkentäkaavio niin voihan sitä senkin laittaa. En minä tuota rupea mitenkään salailemaan tai aattele pahalla, jos joku vaikka "matkiikin" tai "kopioi" idean. Kertoo vaan siitä että on tehny jotain mikä kiinnostaa muitakin ja sen takiahan tämä harrastus toiminta onkin mukavaa ja antoisaa kun saa toisilta neuvoja ja onhan se kiva jakaa sitten omiakin oivalluksia toisille
Ja tarkoitus on siis korvata tuo alkuperäinen keskuslukituksen ohjausboxi tuolla omavalmiste laitteella. Samalla olen koittanut suunnitella tuota jatkojalostusta silmälläpitäen, että tulevaisuudessa jos alkaisi kehitellä tuosta kaukokeskuslukitusta vaikka bluetoothilla jolloin onnistuisi esimerkiksi keskuslukituksen avaaminen tai miksipä ei vaikka ikkunoidenkin ohjaaminen esim kännykällä Käytännössä aika näyttää mihin suuntaan tuota kehittelee...
Pitää piirtää tuosta joku selkeämpi kytkentäkaavio niin voihan sitä senkin laittaa. En minä tuota rupea mitenkään salailemaan tai aattele pahalla, jos joku vaikka "matkiikin" tai "kopioi" idean. Kertoo vaan siitä että on tehny jotain mikä kiinnostaa muitakin ja sen takiahan tämä harrastus toiminta onkin mukavaa ja antoisaa kun saa toisilta neuvoja ja onhan se kiva jakaa sitten omiakin oivalluksia toisille
Ja tarkoitus on siis korvata tuo alkuperäinen keskuslukituksen ohjausboxi tuolla omavalmiste laitteella. Samalla olen koittanut suunnitella tuota jatkojalostusta silmälläpitäen, että tulevaisuudessa jos alkaisi kehitellä tuosta kaukokeskuslukitusta vaikka bluetoothilla jolloin onnistuisi esimerkiksi keskuslukituksen avaaminen tai miksipä ei vaikka ikkunoidenkin ohjaaminen esim kännykällä Käytännössä aika näyttää mihin suuntaan tuota kehittelee...
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Nonnii nyt on sähköikkunoiden ja keskuslukituksen ohjaukseen tulevaa laitettakin kokeiltu. Näyttäis toimivan hyvin ainakin irtaallaan. Sattui löytymään koulupöydän laatikosta yksi keskuslukituksen servo ja toiset sähkölasin vermeet sängyn alta, niin pystyi hyvin testailemaan
Enää täytyisi tekasta nuo rajakytkinten kiinnitys levyt. Pahvilla tehty jonkinlainan malli ja nyt pitäis enää tehdä pellistä se lopullinen teline niille.
Kuvia ja parempaa selostusta koitan laittaa illasta jos kerkeepi...
Enää täytyisi tekasta nuo rajakytkinten kiinnitys levyt. Pahvilla tehty jonkinlainan malli ja nyt pitäis enää tehdä pellistä se lopullinen teline niille.
Kuvia ja parempaa selostusta koitan laittaa illasta jos kerkeepi...
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Juu nyt on tuosta laitteestakin kuvia. Eli tuli juoteltua reikälevylle oma "arduino", joten alkuperäinen arduino jää muuhun harjoituskäyttöön. Siistimmänkin tuosta olisi voinut tehdä ja ei olisi ollut pakko laittaa kahteen kerrokseenkaan sitä, mutta sai järkevämpään kokoon ajatellen sijoituspaikka mahdollisuuksia ja mahdollista laitteen laajentamista. Eli tapoja olisi ollut monia, mutta tuommonen tuli.
^Elikkä selostetaanpas hieman tuota kuvaa. Eli ylin riviliitin vasemmalta on keskuslukituksen sulakkeelta tulevalle plus johdolle ja maadoitukselle. Se pitäisi vaihtaa kolmiosaiseen riviliittimeen, koska sähköikkunoille tulevalle plus johdolle ei riittänyt enää riviliittimessä paikkoja.
Alempi riviliitin on sitten sähkölasien napeille (4 paikkaa) ja keskuslukituksen asentotiedolle (1 paikka). Tämä olisi hyvä vaihtaa kuusiosaiseksi riviliittimeksi josta saisi samasta plussan niille napeille ja keskuslukituksen asentotiedolle.
Ja oikealla ylhäällä näkyvät liittimet ovat sitten keskuslukituksen servoille (2 ylintä paikkaa) ja sähkölasien moottoreille (4 seuraavaa paikkaa). Tähän jäi siis yksi ylimääräinen paikka.
Eli tekemällä oppii
^Tässä kuvassa taas näkyvät releet. Vasemmalta ylhäältä 2 ensimmäistä on keskuslukituksen servoille ja alin sähköikkunoiden plus johdon vaihtorele. Alimman tarkoitus on se, että normaalisti sähköikkunat eivät toimi ilman, että virrat ovat päällä. Eli tämän tarkoitus on muuttaa sähköikkunoille tuleva syöttö niiden oman sulakkeen sijaan keskuslukituksen sulakkeen kautta. Ikkunat kun eivät nousisi ilman virtoja ovien sulkemishetkellä oman syötön kautta. Kun lasit on ylhäällä se muuttaa syötön takaisin ikkunoiden omalle sulakkeelle jolloin ne eivät toimi taas ennen kun on virrat päällä. Silleen yksinkertasesti
Oikealla olevat releet on sitten sähkölasien moottoreille joilla onnistuu moottoreiden suunnanvaihto.
^Ja kuva sitten "takapuolelta"
^Sitten tänään tuli tekaistua noihin ikkunahisseihin ne rajakytkinten kiinnikkeet. Ja niiden paikat tuli testattua jo autossa, mutta kytkennän toimivuus vielä irrallaan olleessa mekanismissä. Huomenna tarkoitus asentaa sitten autoon
^Elikkä selostetaanpas hieman tuota kuvaa. Eli ylin riviliitin vasemmalta on keskuslukituksen sulakkeelta tulevalle plus johdolle ja maadoitukselle. Se pitäisi vaihtaa kolmiosaiseen riviliittimeen, koska sähköikkunoille tulevalle plus johdolle ei riittänyt enää riviliittimessä paikkoja.
Alempi riviliitin on sitten sähkölasien napeille (4 paikkaa) ja keskuslukituksen asentotiedolle (1 paikka). Tämä olisi hyvä vaihtaa kuusiosaiseksi riviliittimeksi josta saisi samasta plussan niille napeille ja keskuslukituksen asentotiedolle.
Ja oikealla ylhäällä näkyvät liittimet ovat sitten keskuslukituksen servoille (2 ylintä paikkaa) ja sähkölasien moottoreille (4 seuraavaa paikkaa). Tähän jäi siis yksi ylimääräinen paikka.
Eli tekemällä oppii
^Tässä kuvassa taas näkyvät releet. Vasemmalta ylhäältä 2 ensimmäistä on keskuslukituksen servoille ja alin sähköikkunoiden plus johdon vaihtorele. Alimman tarkoitus on se, että normaalisti sähköikkunat eivät toimi ilman, että virrat ovat päällä. Eli tämän tarkoitus on muuttaa sähköikkunoille tuleva syöttö niiden oman sulakkeen sijaan keskuslukituksen sulakkeen kautta. Ikkunat kun eivät nousisi ilman virtoja ovien sulkemishetkellä oman syötön kautta. Kun lasit on ylhäällä se muuttaa syötön takaisin ikkunoiden omalle sulakkeelle jolloin ne eivät toimi taas ennen kun on virrat päällä. Silleen yksinkertasesti
Oikealla olevat releet on sitten sähkölasien moottoreille joilla onnistuu moottoreiden suunnanvaihto.
^Ja kuva sitten "takapuolelta"
^Sitten tänään tuli tekaistua noihin ikkunahisseihin ne rajakytkinten kiinnikkeet. Ja niiden paikat tuli testattua jo autossa, mutta kytkennän toimivuus vielä irrallaan olleessa mekanismissä. Huomenna tarkoitus asentaa sitten autoon
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Elikkäs uusi ikkunoiden ja keskuslukituksen ohjauslaite on vihdoin autossa kiinni ja tähän mennessä toiminu moitteetta. Ainut että keskuslukituksen ohjaavalle servolle unohtui vetää plus johto Arduinolta kun alunperin sille menee kaksi plussaa ja yksi johto maihin. Nyt menis vain yksi plus johto sille ohjaus servolle ja tulisi takaisin arduinolle asentotieto pinniin. Pitää huomenna vetästä se plussa sille niin toimii sekin. Tai ainakin näytti toimivan ne servot kun pisti hyppylangalla plussasta keskuslukituksen asentotieto pinniin johdon.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Mielenkiintoinen aihe
Mites jos rajapintakytkin liikahtaa pois paikoiltaan?
Onko koodissa maks aika minkä jälkeen katkaistaan sähköt ikkunalta?
Mikäli tuossa AVR:ssä on ADC niin mielenkiintoinen tapa olisi käyttää analogisisääntuloa ja lukea sillä ikkunannostimen moottorin jännitearvoa. Mikäli jännite -> ~0V moottori oikosessa -> ikkuna jumissa. Kalibroimalla ja säätämällä arvon tulee featseroitua myös puristumissuoja
Mites jos rajapintakytkin liikahtaa pois paikoiltaan?
Onko koodissa maks aika minkä jälkeen katkaistaan sähköt ikkunalta?
Mikäli tuossa AVR:ssä on ADC niin mielenkiintoinen tapa olisi käyttää analogisisääntuloa ja lukea sillä ikkunannostimen moottorin jännitearvoa. Mikäli jännite -> ~0V moottori oikosessa -> ikkuna jumissa. Kalibroimalla ja säätämällä arvon tulee featseroitua myös puristumissuoja