Mitäs ostamista saabissa olis? Kaikki nykyset mallit perustuu niin vahvasti GM:n konserniosiin että uuden omistajan pitäisi alottaa aivan puhtaalta pöydältä. Ruotsissa ei taida olla enää Saabilla semmosta R&D voimaa että omin voimin saatas järkevästi auto tehtyä. Nyt menee viimene oma moottorikin 9-5 mukana pois, ja sekin pääsi jo vanheneen. Volvolla tilanne on huomattavasti parempi koska volvolla on jotain omaakin. Saabilla ei ole mitään tulevaisuutta jos se ei pysy GM tai edes Opelin kanssa samassa veneessä.SS kirjoitti:No iso osa koneista on kuitenkin ollut Saabin tekeleitä aina. Tottahan se tietty on, että yhteneväisyyksiä alkaa olemaan liikaa.tuotteet on lähes täysin GM:n bulkkikamasta kasattuja (hyviä sellaisia, ei siinä mitään) koneista pohjalevyihin.
No, kyllä Saabin joku ostaa pois kuleksimasta.
GM:n konkurssi lähellä?
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Yksi idea voisi olla tehdä Saabista sellainen englantilaistyyppinen erikoisautoja rakentava firma tyyliin Caterham, Lotus...
Saab tekisi vain suht pieniä sarjoja erikoisempia malleja. Se uusin Saabin avomalli voisi olla hyvä lähtökohta. Unohdettaisiin kokonaan ne kansanmallit kun näyttää olevan mahdotonta kilpailla saksalaisten ja ranskalaisten merkkien kanssa.
Tähän ideaan tarvitaan kuitenkin joku tarpeeksi uskalias miljardööri, joka ei pienistä vastoinkäymisistä pelästy.
Ostajaa on tosiaan vaikeaa löytää. Mitkään isot firmat eivät halua samaan firmaan kilpailijaa omille vastaaville malleilleen.
Saab tekisi vain suht pieniä sarjoja erikoisempia malleja. Se uusin Saabin avomalli voisi olla hyvä lähtökohta. Unohdettaisiin kokonaan ne kansanmallit kun näyttää olevan mahdotonta kilpailla saksalaisten ja ranskalaisten merkkien kanssa.
Tähän ideaan tarvitaan kuitenkin joku tarpeeksi uskalias miljardööri, joka ei pienistä vastoinkäymisistä pelästy.
Ostajaa on tosiaan vaikeaa löytää. Mitkään isot firmat eivät halua samaan firmaan kilpailijaa omille vastaaville malleilleen.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Tarkennetaan sen verran, että mitkään isot JÄRKEVÄT firmat eivät halua jne...HMK kirjoitti: Ostajaa on tosiaan vaikeaa löytää. Mitkään isot firmat eivät halua samaan firmaan kilpailijaa omille vastaaville malleilleen.
GM:hän nimenomaan sössi pahemman kerran portfolionsa, isoa katumaasturia pukkasi milloin milläkin tuotemerkillä, lisäksi ainakin Saab, Cadillac ja Opel omaa melkoisen monta keskenään samassa luokassa kilpailevaa mallia (no niin kyllä omaa Ford/Mazda/Volvokin, eikä hyvin mene sielläkään...), Saabista yritettiin tehdä nuorisomalli rebadgeamalla Subaru jne. Pieleen mentiin about joka kerta. Kuten sanottua, Saab olisi pitänyt myydä jo ainakin vuosi sitten, kun ehkä jostain olisi ostaja löytynyt. Nyt en usko että löytyy.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Keskitetään jatkossa kaikki GM:n konkurssi- ja saabin myynti-keskustelu tänne.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Perjantain (28.11) kauppalehdessä oli iso sivun uutinen Volvon ja Saabin kamppailusta nykyisen myynti/lopetusvellonnan keskellä.
Sikäli minun silmin huonosti tehty artikkeli, koska siinä paneuduttiin lähes ainoastaan Volvon tilanteeseen. Sellaisen kuvat siitä sai, että ykköshuolenaiheena on Volvon pelastaminen. Melko kuvaavasti oli jutussa siteerattu jotain Ruotsalaista lehteä: "kuka enää rakastaa saabia omistajien lisäksi?" tjsp.
Mutta aika selväksi näyttää käyvän se, että Ruotsinmaan valtio ei merkkejä tule lunastamaan. Kuivat jäi käteen viimeksi -70 -luvulla telakoiden pelastushankkeen aikana. Eli melko varmalta näyttää se, että ainakaan sieltä suunnalta apua ei ole odotettavissa, varsinkin kun on siellä Ruotsissa muitakin teollisuuden aloja mitkä tarvitsisivat apua.
Ja Volvosta vielä se, että Volvo LV, eli raskaskalusto olisi valmis auttamaan pv-puolta, mutta heilläkin oli ehtona osaomistus. Joten pääyhteistyökumppanina tulisi olla edelleenkin Ford. Syynä piilee ilmeisestikin tuo sama osahankinta riippuvuus kuin Saabilla.
Edit:lisäilyä.
Sikäli minun silmin huonosti tehty artikkeli, koska siinä paneuduttiin lähes ainoastaan Volvon tilanteeseen. Sellaisen kuvat siitä sai, että ykköshuolenaiheena on Volvon pelastaminen. Melko kuvaavasti oli jutussa siteerattu jotain Ruotsalaista lehteä: "kuka enää rakastaa saabia omistajien lisäksi?" tjsp.
Mutta aika selväksi näyttää käyvän se, että Ruotsinmaan valtio ei merkkejä tule lunastamaan. Kuivat jäi käteen viimeksi -70 -luvulla telakoiden pelastushankkeen aikana. Eli melko varmalta näyttää se, että ainakaan sieltä suunnalta apua ei ole odotettavissa, varsinkin kun on siellä Ruotsissa muitakin teollisuuden aloja mitkä tarvitsisivat apua.
Ja Volvosta vielä se, että Volvo LV, eli raskaskalusto olisi valmis auttamaan pv-puolta, mutta heilläkin oli ehtona osaomistus. Joten pääyhteistyökumppanina tulisi olla edelleenkin Ford. Syynä piilee ilmeisestikin tuo sama osahankinta riippuvuus kuin Saabilla.
Edit:lisäilyä.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Re: GM:n konkurssi lähellä?
"strateginen arviointi" tarkoittaa lähinnä, jos muuta ratkaisua ei löydy, Saabin tuotanto lopetetaan.tommij kirjoitti:Saab on "under strategic review", eli uudelleenarvioinnin kohteena. Käytännössä tarkoittanee, että voidaan myydä jos joku siitä tarpeeksi maksaa, mutta GM:kin hyvin tietää, että nykyinen taloustilanne ei varsinaisesti ostajia houkuttele.
Merkin alasajokaan ei oikein heti tunnu todennäköiseltä, kun uuden 9-5:n tuotantoinvestoinnit on varmastikin jo tehty - puhumattakaan vuosien aikana kertyneistä tappioista.
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/article193244.ece
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Tässä linkki Trollhattansaabin sivuille, jossa pysytään parhaiten ajan tasalla aiheesta, eikä hötkyillä huhujen varassa kuten useimmat mediat tekevät.
http://www.trollhattansaab.net/archives ... eview.html
Eli kyse näyttää olevan osittain nyt siitäkin, etteivät hallitukset halua auttaa muuta kuin oman maansa osuutta isoista yhtiöistä. Koskee siis GM:n osalta sekä Saksaa, Ruotsia että USA:ta.
http://www.trollhattansaab.net/archives ... eview.html
Eli kyse näyttää olevan osittain nyt siitäkin, etteivät hallitukset halua auttaa muuta kuin oman maansa osuutta isoista yhtiöistä. Koskee siis GM:n osalta sekä Saksaa, Ruotsia että USA:ta.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Kovin samantyylisiä otsikoita kuin syksyllä 1989. Silloinkin lehdistö spekuloi, loppuuko Saabin tuotanto kokonaan vai yhdistetäänkö johonkin muuhun merkkiin (silloin veikkailtiin mm. Volvoa, Fordia ja Fiatia). Ja kilpailevien merkkien edustajat olivat tietysti innolla toistelemassa näitä veikkailuja höystettynä pelottelulla Saabien varaosien saannin loppumisesta ja jälleenmyyntiarvon romahtamisesta.
Erojakin on. Silloin oli kyseessä ensisijaisesti Saabin kriisi, nyt taas ensisijaisesti emoyhtiön kriisi. Silloin Saabilla ei ollut uusia malleja kunnolla näköpiirissäkään, tuottavuus omilla tehtailla hyvin matala, komponentit kalliita koska edullisia hankintakanavia ei niin pienellä pelurilla oikein ollut. Osana Saab-Scaniaa ja ruotsalaisella johtamiskulttuurilla Saabia ei olisi ollut mahdollista pitää hengissä kovin kauaa.
Ikävä samanlaisuus syksyssä 1989 ja syksyssä 2008 vain on se, että huhut, lööpit ja spekulaatiot jopa merkin lopettamisesta haittaavat myyntiä. Vaikutus voi Suomenkin markkinoilla olla aika voimakas. 1989 Saabilla oli Suomessa oma myyntiverkosto, jossa Saab oli ykkösmerkki ja samalla ainoa merkki koko- ja hintaluokassaan, siksi myyjien ja myyjäliikkeiden oli pontevasti kumottava huhuja ja tehtävä kauppaa Saabeista. Nyt Saab on jokaisessa myyntipisteissä pikkumerkkinä toisten nurkissa, joten myyjien on aika helppo jättää esittelysaabit nurkkiin pölyttymään ja tarjota epäuskoisille asiakkaille jotain muuta merkkiä liikkeen valikoimasta.
Erojakin on. Silloin oli kyseessä ensisijaisesti Saabin kriisi, nyt taas ensisijaisesti emoyhtiön kriisi. Silloin Saabilla ei ollut uusia malleja kunnolla näköpiirissäkään, tuottavuus omilla tehtailla hyvin matala, komponentit kalliita koska edullisia hankintakanavia ei niin pienellä pelurilla oikein ollut. Osana Saab-Scaniaa ja ruotsalaisella johtamiskulttuurilla Saabia ei olisi ollut mahdollista pitää hengissä kovin kauaa.
Ikävä samanlaisuus syksyssä 1989 ja syksyssä 2008 vain on se, että huhut, lööpit ja spekulaatiot jopa merkin lopettamisesta haittaavat myyntiä. Vaikutus voi Suomenkin markkinoilla olla aika voimakas. 1989 Saabilla oli Suomessa oma myyntiverkosto, jossa Saab oli ykkösmerkki ja samalla ainoa merkki koko- ja hintaluokassaan, siksi myyjien ja myyjäliikkeiden oli pontevasti kumottava huhuja ja tehtävä kauppaa Saabeista. Nyt Saab on jokaisessa myyntipisteissä pikkumerkkinä toisten nurkissa, joten myyjien on aika helppo jättää esittelysaabit nurkkiin pölyttymään ja tarjota epäuskoisille asiakkaille jotain muuta merkkiä liikkeen valikoimasta.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: GM:n konkurssi lähellä?
JAJ ilmottaa jossain haastattelussa, että ostajia on jonoksi asti. Joten ei hataa:).
"STOCKHOLM (AFP)–Several companies have voiced interest in purchasing beleaguered Swedish car maker Saab if its owner, struggling U.S. giant General Motors Corp. (GM), decided to sell, Saab’s chief executive told Swedish public radio on Wednesday.
“There are many interested parties. I don’t want to mention any specific names but there are many (interested) companies that work with development and support car production, both in Europe and outside of Europe,” Jan Aake Jonsson said.
“There are many different alternatives and I don’t want to go into specifics but it’s obvious the discussions we have had so far have been with companies within the automobile industry,” he said."
"STOCKHOLM (AFP)–Several companies have voiced interest in purchasing beleaguered Swedish car maker Saab if its owner, struggling U.S. giant General Motors Corp. (GM), decided to sell, Saab’s chief executive told Swedish public radio on Wednesday.
“There are many interested parties. I don’t want to mention any specific names but there are many (interested) companies that work with development and support car production, both in Europe and outside of Europe,” Jan Aake Jonsson said.
“There are many different alternatives and I don’t want to go into specifics but it’s obvious the discussions we have had so far have been with companies within the automobile industry,” he said."
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
Re: GM:n konkurssi lähellä?
John Revill
Automotive News Europe
December 3, 2008 17:54 CET
General Motors is talking to potential investors who could take partial ownership in Saab.
Jan-Ake Jonsson, managing director of the Swedish brand, said GM and Saab are talking to several investors about putting money into the Swedish company. He did not say who Saab is talking to, but sources at Saab owner GM say other automakers and large engineering houses are among the interested parties.
"We are looking for investors to get some external funding into some activities, such as accelerating product development," Jonsson told Automotive News Europe Wednesday.
GM announced a strategic review of Saab on December 2. GM's chief operating officer, Fritz Henderson, said the review includes a possible sale of the loss-making brand.
Saab is also talking to the Swedish government about the government taking a stake in the automaker, which employs nearly 5,000 people in the country.
Jonsson said a decision on Saab's future including possible new financing or new stakeholders will be made in the next two or three months. He declined to reveal how much money Saab is seeking.
"A total sale is far down the priority list. We have integrated ourselves into GM as an organization and on the product side," Jonsson said.
A complete shutdown of Saab also "is totally off the map," Jonsson said. "Next year we will start to roll out new products and that is a great opportunity to get some revenue."
He said Saab has exciting plans, including the launch of the new 9-5 next year and new models after that.
Said Jonsson: "That together with the strength of the brand will position Saab in a very competitive position in the market place."
In August, the Swedish financial daily Dagens Industri reported that Saab's loss for 2007 was 2.2 billion kronor ($360 million) compared to a loss of 2.9 billion kronor ($474 million) in 2006. The newspaper cited the group's annual report filed in Sweden.
-----------
Kuten järki sanoo, ei GM:lla ole mitään rationaalista syytä myydä Saabia kun se on juurikin saatu suunnittelun ja osien käytön suhteen integroitua muuhun GM:ään. Rahallisesti tämä ei vielä näy kuin suunnittelupuolella, koska yhtäkään global engineering tuotetta ei ole vielä markkinoilla, uusi 9-5 olisi ensimmäinen Saabilla.
------------
Muuta tärkeää:
UAW agrees to suspend Jobs Bank.
http://www.autonews.com/article/2008120 ... 39981/1128
Under the so-called Jobs Bank program, laid-off factory workers can receive as much as 95 percent of their regular pay.
Automotive News Europe
December 3, 2008 17:54 CET
General Motors is talking to potential investors who could take partial ownership in Saab.
Jan-Ake Jonsson, managing director of the Swedish brand, said GM and Saab are talking to several investors about putting money into the Swedish company. He did not say who Saab is talking to, but sources at Saab owner GM say other automakers and large engineering houses are among the interested parties.
"We are looking for investors to get some external funding into some activities, such as accelerating product development," Jonsson told Automotive News Europe Wednesday.
GM announced a strategic review of Saab on December 2. GM's chief operating officer, Fritz Henderson, said the review includes a possible sale of the loss-making brand.
Saab is also talking to the Swedish government about the government taking a stake in the automaker, which employs nearly 5,000 people in the country.
Jonsson said a decision on Saab's future including possible new financing or new stakeholders will be made in the next two or three months. He declined to reveal how much money Saab is seeking.
"A total sale is far down the priority list. We have integrated ourselves into GM as an organization and on the product side," Jonsson said.
A complete shutdown of Saab also "is totally off the map," Jonsson said. "Next year we will start to roll out new products and that is a great opportunity to get some revenue."
He said Saab has exciting plans, including the launch of the new 9-5 next year and new models after that.
Said Jonsson: "That together with the strength of the brand will position Saab in a very competitive position in the market place."
In August, the Swedish financial daily Dagens Industri reported that Saab's loss for 2007 was 2.2 billion kronor ($360 million) compared to a loss of 2.9 billion kronor ($474 million) in 2006. The newspaper cited the group's annual report filed in Sweden.
-----------
Kuten järki sanoo, ei GM:lla ole mitään rationaalista syytä myydä Saabia kun se on juurikin saatu suunnittelun ja osien käytön suhteen integroitua muuhun GM:ään. Rahallisesti tämä ei vielä näy kuin suunnittelupuolella, koska yhtäkään global engineering tuotetta ei ole vielä markkinoilla, uusi 9-5 olisi ensimmäinen Saabilla.
------------
Muuta tärkeää:
UAW agrees to suspend Jobs Bank.
http://www.autonews.com/article/2008120 ... 39981/1128
Under the so-called Jobs Bank program, laid-off factory workers can receive as much as 95 percent of their regular pay.
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Hmm, oishan se jännää jos Metso Corporation tulisi Saabin osaomistajaksi, jos sopimuksen ehtona olisi osa jonkin mallin tuotekehityksestä ja valmistus UuteenkaupunkiinTuuSaR kirjoitti:... large engineering houses ... some external funding into some activities, such as accelerating product development...

Uudenkaupungin kapasiteetti saataisiin täyteen käyttöön jos esim 9-4X tulisi tuotantoon siellä.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Suomalainen saabisti uskoo merkkiinsä viimeiseen asti (HS)
Lehtonen kommentoi Hesarissa Saabin kohtaloa.
Lehtonen kommentoi Hesarissa Saabin kohtaloa.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: GM:n konkurssi lähellä?
General Motors CEO Rick Wagoner’s decision to fly into Washington D.C. on a private jet only to ask for federal aid backfired, to say the least, but the Detroit executive won’t be making the same mistake twice. Wagoner plans to drive a prototype of the Chevrolet Volt to next week’s congressional hearing.
http://www.leftlanenews.com/gm-ceo-wago ... aring.html
http://www.leftlanenews.com/gm-ceo-wago ... aring.html
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Itse en ole tullut nähneeksi tätä topickia kuin vasta nyt viime päivinä. Tätä aihetta lukiessani tulin ajatteleekseni, että joku ja jotkuthan voisi meistä tehdä jonkinlaisen listan ja listauksen ihan numeroittain, että mitä mahdollisuuksia on Saabilla selvitä tästä. Se voisi auttaa ymmärtään paremmin tilannetta. Ihan meistä jokaista, kun näitä vaihtoehtoja on jo tässäkin topickissa joitakin, mutta ne ovat ihan hajallaan.
Ainakin Toyota taisi olla yksi ostajaehdokas. Onko muita merkkejä? Ja Ruotsin valtio. Entä Suomi? Tai joku muu Pohjoismaa?
Ainakin Toyota taisi olla yksi ostajaehdokas. Onko muita merkkejä? Ja Ruotsin valtio. Entä Suomi? Tai joku muu Pohjoismaa?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: GM:n konkurssi lähellä?
http://www.tatamotors.com/Onko muita merkkejä?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#