Listassa oli siis etujarrupalat (Zimmermann), takapalat (Brembo), takalevyt (Zimmermann), asennusjouset eteen ja taakse sekä bonuksena Filtroniin ilmansuodatin.
Tilatessa sattui jokin aivopieru, ja tilasin sitten kahdet jarrupalat molemmille akseleille sekä vain yhden asennusjousen per akseli. Ilmeisimmin jattupalojen kanssa sattui ajatusvirhe, koska levyt myydään yksitellen, mutta palat myydään koko akselille. Eli kun tilaa kaksi jarrulevyä, niin loogista oli tilata kaksi pakettia jarrupaloja sen enempää miettimättä. Asennusjousien kanssa hämäännyin varmaan siitä, että esim. Motonetissä nuo myydään pareittain, mutta autonosat24.fi -verkkokaupassa yksitellen (mikä on kyllä tuotetiedoissa kerrottu maininnalla "tarvittava määrä: 2")
No, verkkokaupassahan on onneksi palautusmahdollisuus, joten ensi viikolla lähtee nuo asennusjouset ja Brembon ylimääräiset palat takaisin Saksaan. Miksei toiset Zimmermannin palat lähde? Koska olin vielä riittävän typerä avatakseni molemmat Zimmermannin paketit ennen kuin ajattelin yhtään mitään. Ottaisivat kyllä avatulla sinetillä olevan paketin takaisin jonkinnäköisellä hinnanalennuksella, mutta pistetään se nyt itse myyntiin eikä kiusata Saksan varaosakauppiasta tämän enempää. Eli jos joku kaipaa pikkujarrulliseen (15" vanne/285 mm etulevy) uusia Zimmermannin paloja, niin täältä saa asevelihintaan.
Uudet asennusjouset kävin hakemassa Motonetistä pareittain.
Aloitin takajarrujen uusimisen sitten tänään. Alkuun pitää taas mainita omasta tyhmyydestä vähän: enpä hoksannut jarruja purkaessa, että seisontajarru on OG900-tyyppisesti jarrusatulassa eikä suinkaan erillisellä rummulla levyn sisällä. Siinähän se mekanismi nököttää jarrusatulassa, mutta en minä sitä hoksannu kun koitin vänkätä satulaa irti levystä. Arvatkaa oliko tiukassa, kun oli autossa seisontajarru päällä?

Toisen pyörän kanssa olinkin jo vähän viisaampi.
Purkamisen yhteydessä tuli huomattua että olihan nuo jarrut ihan loppu ja kitkapinnat ihan mureana:
Toista levyä en saanut vielä irti ja mitattua, mutta oikea oli 9 mm paksu. Minimpaksuus on 10 mm ja uusi on 12 mm paksu. Näillä eväin jarrumännätkin oli melko hyvin ulkona sylintereistään. Enpä ihmettelisi jos outo poljintuntuma johtuisi puhtaasti finaalissa olevista takajarruista.
Ekaa kertaa duunailin tällä käsijarruteknologialla varustettujen jarrujen kanssa, eli ekaa kertaa jouduin kiertämään jarrumäntää jotta se menisi takaisin sisään sylinteriin. En sitten tiedä onko tähän joku kokeneempien jippo, mutta sehän vääntää sitten pölykumia jenkalle samalla. Ja jos tämän välttääkseen kumin haluaa irrottaa, niin tämänverran ajetusta autostahan se menee sitten rikki tai vähintään huonoksi. Seuraa arvausleikki:
1. arvatkaa oliko minulla varuiksi uusia kumeja tai sellaisen sisältäviä tiivistesarjoja?
2. arvatkaa onko tänään perjantai-ilta kun teen hommia?
3. arvatkaa onko Turun Motonetissä tai Raision Fixuksessa hyllyssä yhtäkään kappaletta noita tiivistesarjoja?
Lopputulema on se, että auto seisoo takajarrut auki tallissa, ja jos ei parista potentiaalisesta lauantaina auki olevasta Turun varaosaliikkeestä löydy noita kumeja hyllystä, niin joko lähden huomenna Saloon hakemaan Motonetistä tiivistesarjaa, tai homma venyy jonnekin maanantai-keskiviikko-akselille, kunnes saan osat.
No, kauppareissuhan tästä tulee joka tapauksessa, koska joku valopää on päättänyt, että tuo jarrusatulan kiinnike on kiinni E-Torx-kantaisilla ruuveilla, kuten useat muutkin NG-kolkin alustan osat. Eihän mulla ole siihen sopivaa hylsyä, joten sellainen pitää hakea joka tapauksessa.
Onneksi on kesäloma, käytössä on pari muutakin kulkuneuvoa ja auto on omassa tallissa. Muuten voisi olla taas jonkin sortin käyrä nousussa. Hyvä juttu tässä on se, että tuleepahan huollettua kunnolla nuo takajarrusatulatkin, niin on sitten tuleviksi vuosiksi paikat siellä kunnossa.
PS. alkuvuodesta asti koekäytössä olleista kiinalaisista 0,79 euroa/kpl -ajovalopolttimoista toinen simahti viikko sitten. Ikää kertyi noin 2800 km ja viitisen kuukautta. Vähemmän aikaa se eli kuin yli 15 euron Osram, mutta tuli siinä käyttötunnille silti aika paljon alhaisempi hinta
