Etujousi Katki
Re: Etujousi Katki
Tervehdys.
Omaan 150tkm ajettuun vm2006 SC oli myyjäliike näppärästi uusinut katsastusta varten vain toisen etujousen ja nyt olisi tarkoitus uusia molemmat jouset samalla kertaa.
Autossa normialusta ja takapään ajattelin pitää vielä originaalina. Onko kenelläkään tietoa madaltaako tuo maahantuojan myymä "sport" jousisarja, vai onko tuo vaan normaalia jäykempi? Ajatuksesna lähinnä ettei etupää lähtisi perään nähden keulimaan.
http://www.saabparts.com/fi-fi/finland/ ... art-offer/
Onkos kukaan koittanut tuota lesjoforin sarjaa, hinta ei ole paha 180€ tuossahan taitaa tulla etu+takajouset.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4417
Omaan 150tkm ajettuun vm2006 SC oli myyjäliike näppärästi uusinut katsastusta varten vain toisen etujousen ja nyt olisi tarkoitus uusia molemmat jouset samalla kertaa.
Autossa normialusta ja takapään ajattelin pitää vielä originaalina. Onko kenelläkään tietoa madaltaako tuo maahantuojan myymä "sport" jousisarja, vai onko tuo vaan normaalia jäykempi? Ajatuksesna lähinnä ettei etupää lähtisi perään nähden keulimaan.
http://www.saabparts.com/fi-fi/finland/ ... art-offer/
Onkos kukaan koittanut tuota lesjoforin sarjaa, hinta ei ole paha 180€ tuossahan taitaa tulla etu+takajouset.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4417
Re: Etujousi Katki
Täälläkin paukahti äsken jousi poikki. Suora tie ja pieni korotetun suojatien töyssy riitti. Mietin tuota samaa että oisko mitään ideaa laittaa eteen sporttialuastaa ja jättää taakse vakio. Onko jollakin tuollaisesta kokemuksia? Paikallinen merkkiliike ei tietenkään sellaista suositellut, ymmärrettävästi.XDream kirjoitti: Autossa normialusta ja takapään ajattelin pitää vielä originaalina. Onko kenelläkään tietoa madaltaako tuo maahantuojan myymä "sport" jousisarja, vai onko tuo vaan normaalia jäykempi? Ajatuksesna lähinnä ettei etupää lähtisi perään nähden keulimaan.
ex 9-3 SC 1.8t -06
Re: Etujousi Katki
^ Tein tuollalailla n. 100 tkm ajettuun 2007 SChen. Käsittääkseni 10 mm piti etupään madaltua, muttei mitään havaittavaa eroa oikein näkynyt. Ehkä ne katkenneet jousetkin madaltaa sen 10 mm. Auto tuntuu myös suht samalta. Kun tietää, niin ehkä vähän tukevoitui, mutta epäillä voi huomaisiko sokkotestissä. -> Sport jouset alle vaan.
Re: Etujousi Katki
Täällä ilmoittautuu yksi onnekas lisää, jolla on tuo etujousi napsahtanut poikki. Vähän hirvittää nyt ajaa kun se jousi ei ole alapäästään kupissa paikallaan. Mahtuuko tuo iskari ja jousi kääntymään lokarin alta pois kun irrottaa iskarin ala- ja yläpään + koiranluun? Vai joutuuko purkamaan enemmänkin? Tarvitsenko jotain erikoistyökaluja hommaan tuon iskarin yläpään mutterin (tai jonkun muun) takia?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 903
- Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
- Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä
Re: Etujousi Katki
Jousipaketti tippuu syliin, kun tosiaan otat ylhäältä kolme ruuvia auki ja alhaalta kaksi ja koiranluun. Iskarin juuresta myös irti jarruletku ja absin piuha. Jousipuristimet ovat ainoat erikoistyökalut, jotka tarvitset.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Re: Etujousi Katki
Tuo iskarin yläpään mutteri kannattaa löysyttää vähän ennenkuin irroittaa autosta. Saattaa olla sen verran lujassa niin on parempi, kun on tukevasti kiinni.
Iskarin keskiakseli voi lähteä pyörimään mukana, kun mutteria löysää. Siitä voi pitää kuusiokoloavaimella vastaan, mutta lenkkiavaimet eivät tahdo mahtua tuohon mutterin koloon. Hylsy kyllä menee, kunhan ei ole liian paksuseinämäinen. Tässä tulee sitten taas se ongelma, että miten saa kuusiokoloaivaimen menemään.
Osa on ratkaissut tuon mutterin avaus ongelman siten, että käyttää pulttipyssyä. Sillä tärähtää mutteri löysälle eikä akseli pyörähdä mukana. Itse taas avarsin 21mm tulppahylsyyn keskireikää, jotta kuusiokoloavain meni siitä läpi.
Iskarin keskiakseli voi lähteä pyörimään mukana, kun mutteria löysää. Siitä voi pitää kuusiokoloavaimella vastaan, mutta lenkkiavaimet eivät tahdo mahtua tuohon mutterin koloon. Hylsy kyllä menee, kunhan ei ole liian paksuseinämäinen. Tässä tulee sitten taas se ongelma, että miten saa kuusiokoloaivaimen menemään.
Osa on ratkaissut tuon mutterin avaus ongelman siten, että käyttää pulttipyssyä. Sillä tärähtää mutteri löysälle eikä akseli pyörähdä mukana. Itse taas avarsin 21mm tulppahylsyyn keskireikää, jotta kuusiokoloavain meni siitä läpi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Etujousi Katki
Mårå
Iskarin ylämutterin hylsy joka on tehty juuri tuohon hommaan löytyy Motoenetistä ja Biltemasta, hinta on varmaan sellainen 10 luokkaa.
Itse käytän sähköistä pulttikonetta, vääntöä vehkeessä löytyy n 500 Nm, päädyin sähköiseen kun en viitsinnyt ostaa isoa kompuraa millä paineilmakäyttöinen toimisi....vaatii kohtalaisen paljon litroja minuutissa että pelittää,
Iskarin ylämutterin hylsy joka on tehty juuri tuohon hommaan löytyy Motoenetistä ja Biltemasta, hinta on varmaan sellainen 10 luokkaa.
Itse käytän sähköistä pulttikonetta, vääntöä vehkeessä löytyy n 500 Nm, päädyin sähköiseen kun en viitsinnyt ostaa isoa kompuraa millä paineilmakäyttöinen toimisi....vaatii kohtalaisen paljon litroja minuutissa että pelittää,
Re: Etujousi Katki
Silloin vuosia sitten, kun olisin tarvinnut tuota iskarin ylämutterin hylsyä, niin kummastakaan Motonetista tai Biltemasta ei löytynyt 21mm -versiota. Muita kokoja kyllä olisi ollut. Ehkäpä tilanne on nyt parantunut.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Etujousi Katki
Isot pojat kertoo että pulttipyssy tuossa kohtaa on paras tapa tuhota iskari.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Etujousi Katki
Mårå
Se iskari ei kyllä vaurioidu tästä, kiinnitän ylälautasen aina ruuvipenkkiin, laitan jousipuristimet vain sen verran että jousi ei karkaa ja sitten pulttipyssyllä ylämutteri irti, sitten vasta jousipuristimilla jousi kasaan...tämäkin pulttikoneella.
Sanoisinpa että isot pojat puhuvat paskaa:))
Se iskari ei kyllä vaurioidu tästä, kiinnitän ylälautasen aina ruuvipenkkiin, laitan jousipuristimet vain sen verran että jousi ei karkaa ja sitten pulttipyssyllä ylämutteri irti, sitten vasta jousipuristimilla jousi kasaan...tämäkin pulttikoneella.
Sanoisinpa että isot pojat puhuvat paskaa:))
Re: Etujousi Katki
Kävin katselemassa Motonetin ja Bilteman nettisivut, eikä niistä näytä hakujeni perusteella edelleenkään löytyvän juuri tätä Saabissa tarvittavaa 21mm iskarihylsyä.
Joten oletkohan Nuts sinäkin iso poika ja puhut paskaa.
Näyttäisi löytyvän muualta, mutta aika hyvät on hinnat.
http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Au ... sarja/2685
http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/6546 ... ainen-boxo
Joten oletkohan Nuts sinäkin iso poika ja puhut paskaa.
Näyttäisi löytyvän muualta, mutta aika hyvät on hinnat.
http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Au ... sarja/2685
http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/6546 ... ainen-boxo
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Etujousi Katki
Mårå
Nå niin, eipä ollutkan iskarihylsy nimellä.........tällä onnistuu aivan yhtä hyvin
http://www.motonet.fi/fi/tuote/761915/S ... 61821mm-38
Nå niin, eipä ollutkan iskarihylsy nimellä.........tällä onnistuu aivan yhtä hyvin
http://www.motonet.fi/fi/tuote/761915/S ... 61821mm-38
Re: Etujousi Katki
Mikäs sen rikkoo?anv kirjoitti:Isot pojat kertoo että pulttipyssy tuossa kohtaa on paras tapa tuhota iskari.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Etujousi Katki
Kyllä Nuts, juuri tuolla, mutta...
Kuten jo aiemmin kirjoitin, jos luit viestiäni huolella, niin eipä taida mahtua tuolta hylsyn läpi tarvittava kuusiokoloavain .
Joten suoraan ei tuollakaan "taivas aukene".
Läpireikää piti minulla suurentaa. Ja on kovaa ainetta tuo cromivanadium. Kauan sai porata pylväsporakoneella, öljytä ja jäähdytellä, kunnes lopulta .
Kuten jo aiemmin kirjoitin, jos luit viestiäni huolella, niin eipä taida mahtua tuolta hylsyn läpi tarvittava kuusiokoloavain .
Joten suoraan ei tuollakaan "taivas aukene".
Läpireikää piti minulla suurentaa. Ja on kovaa ainetta tuo cromivanadium. Kauan sai porata pylväsporakoneella, öljytä ja jäähdytellä, kunnes lopulta .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)