Veikee "pokeri" 9-3

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13459
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Veikee "pokeri" 9-3

Viesti Kirjoittaja AZP »

core2 kirjoitti: Mitenkähän paljon se vero olis uudesta MY14 9-3 saab autosta suomeen tuotuna jonka hinta täällä on 289 000 kruunua, en uskalla edes funtsata sitä.
Uuden auton verotus menee siten, että se hinta, jolla maahantuoja myy sen ostajalle varusteineen ja alveineen, on verotusarvo. Verotusarvosta siitä lasketaan co2-perusteisella veroprosentilla autovero, joka lätkäistään tämän verotusarvon päälle ja saadaan kokonaishinta.

En tiedä tarkasti miten verotusarvo määritellään, jos yksityishenkilö tuo maahan uutena auton, jota ei myydä Suomessa virallisen maahantuojan toimesta. Uskoisin kuitenkin, että verotusarvo ei tällöin poikkea paljoa tuosta Ruotsin ohjehinnasta. Tietenkin jos tuo ruotsin ohjehinta sisältää jotain ruotsin autoveroja, joita ei tarvitse maksaa, jos autoa ei koskaan ruotsissa rekisteröi, niin se voi vaikuttaa verotusarvoon alentavasti. Arvonlisäverot maksetaan uudesta autosta kotimaahan, eli auto ostetaan Ruotsista ilman alvia ja siitä maksetaan Suomen alv. Tällä ei ole auton hintaan paljoa merkitystä, koska alvikannat on lähes samat Suomessa ja Ruotsissa.

Jos esimerkkinä on MY2014 Saab 9-3 Aero Sedan manuaali, ovat Co2-päästöt 170 g/km. Tällöin autoveroprosentti on 29,7 %. Jos tuo 289tSEK olisi verotusarvo, olisi se tämän päivän kurssilla melko tarkkaan 32000 euroa, eli vero olisi noin 9500 euroa. Kokonaishinta autolle olisi siis noin 42000 euroa.

Luin tosin jostain, että piensarjahyväksytyillä autoilla autovero määritellään kokonaispainon eikä CO2-päästön mukaan, koska ilmeisesti kaikkia piensarjahyväksyttyjä autoja ei ole päästömitattu standardin mukaan. Jossain oli juttua, että MY2014 Aero Sedan olisi piensarjahyväksytty. Tällä ei kuitenkaan ole merkitystä, koska kokonaispainon mukaan Aero Sedan manuaalilla menee sattumalta samalle prosentille kuin päästöjen perusteella.

Tuon Pokerieditionin kohdalla asia käsitellään tosiaan niin kuin edellä on mainittu. Koska auto on papereiden mukaan ihan tavallinen kolmiovinen täyspainekolkki, verotetaan se sen mukaan. Varsinkaan jollain ensimmäisen omistajan titteleillä ja julkkisstatuksella ei ole mitään vaikutusta verotusarvoon. Samoin auton kunto vaikuttaa verotusarvoon vain siinä tilanteessa, että auto on todella huonossa kunnossa (nimim. kokeiltu on ihan hallinto-oikeuden kautta). Jos automalli löytyy Mahdista, tulli verottaa sen sen mukaan ja sillä selvä. Ja ne mahdin antamat hinnat perustuvat jollain pimeällä kaavalla Suomessa myytyjen käytettyjen autojen hintoihin.

Edit: lisätietoja Tullin sivuilta: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp
Tullimies kirjoitti:Jos verotettavana olevan ajoneuvomallin yleistä autoverotonta myyntihintaa ei ole vielä vahvistettu, Tulli selvittää arvon veroilmoituksen jättämisen jälkeen. Useimmissa tapauksissa uuden ajoneuvon yleisen myyntihinnan selvittäminen kestää alle viikon, mutta hankalissa tapauksissa määritys voi kestää pitempään.
Eli tulli arpoo uuden Saabin verotusarvon jostain kanihatusta...
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Veikee "pokeri" 9-3

Viesti Kirjoittaja core2 »

AZP kirjoitti:Eli tulli arpoo uuden Saabin verotusarvon jostain kanihatusta...
Ósuva ilmaisu, siis tulli saattaa olla hyvällä tuulellal tai ei.!
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13459
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Veikee "pokeri" 9-3

Viesti Kirjoittaja AZP »

Muinoin joskus 80-luvulla käytettyjä tuotaessa tullilla taisi olla tapana vähän vertailla autojen kokoja ja määritellä suomessa myynnissä olevista autoista jokin "vastaava" auto, jonka arvon mukaan sitten verottivat. Tulos saattoi olla mitä tahansa. Jos toit maahan jonkin 60-luvun VW Kleinbussin, niin verotettiin uuden Caravellen mukaan. Iso jenkkiauto vertautui kokonsa takia johonkin ässämersuun, ja siitä se ilo sitten verojenmaksuun urkeni.

Eihän noita käytettyjä kovin moni silloin maahan tuonut muuten kuin muuttoautoina tai yli 25-vuotiaana, jolloin verot maksettiin ihan auton ostohinnan mukaan. Ja sitten noita pakuiksi rekisteröityjä jenkkifarmareita tuli iso liuta. Siitä tätä muistelenkin, kun eräs perhetuttu toi jenkkipiilofarmarin, joka päätyi jo ennen verotusta meidän perheeseen. Auto maksoi pakuna meille 50 tmk; jos olisi laittanut pehmeät penkit taakse niin olisi tullut jotain 100-200 tmk autoveroja maksettavaksi, todennäköisesti juuri jonkun mersun mukaan arvioituna.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin