vapaavirtaus suodin

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Tarmo_L
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Kesä 06, 2004 18:07
Paikkakunta: Perähikiä

Re: vapaavirtaus suodin

Viesti Kirjoittaja Tarmo_L »

Sen verta tuli joskus testiä tehtyä, että vakiosuodatinkotelolla + vakio paperisuodattimella ei ahdistanut tippaakaan 421hv teholla, testattiin imuputki irti, sama tulos.
*TAKAPIHAN STAGE 2,2*
STCF #24
SHCF #2
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: vapaavirtaus suodin

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Tarmo_L kirjoitti:Sen verta tuli joskus testiä tehtyä, että vakiosuodatinkotelolla + vakio paperisuodattimella ei ahdistanut tippaakaan 421hv teholla, testattiin imuputki irti, sama tulos.
Niin kyllä se vakio suodatinkin varmaan riittää noille tehoille mutta olisi vaan mukava tietää että millaiselle rasitukselle ahdin juotuu tuolla vakio suodattimella jos vertaa noihin vapareihin. Myös se että millainen vaikutus niillä on imuilman lämpöihin. Pystytkö mittaamaan imuputken alipaineen tuolla autollasi ja vakio suodattimella.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: vapaavirtaus suodin

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Tässä yks linkki vapaavirtaussuotimen kanssa käytetystä ahtimesta:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/ke ... #msg222623
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Tarmo_L
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Kesä 06, 2004 18:07
Paikkakunta: Perähikiä

Re: vapaavirtaus suodin

Viesti Kirjoittaja Tarmo_L »

jyyrä kirjoitti: Niin kyllä se vakio suodatinkin varmaan riittää noille tehoille mutta olisi vaan mukava tietää että millaiselle rasitukselle ahdin juotuu tuolla vakio suodattimella jos vertaa noihin vapareihin. Myös se että millainen vaikutus niillä on imuilman lämpöihin. Pystytkö mittaamaan imuputken alipaineen tuolla autollasi ja vakio suodattimella.
Mitattu silloin jo, ei mitään eroa. Eli suodatin ei ahdistanut tippakaan. Alipainetta oli ihan olematon määrä. Enää en pysty mittaamaan.
*TAKAPIHAN STAGE 2,2*
STCF #24
SHCF #2
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: vapaavirtaus suodin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

jyyrä kirjoitti: Niin kyllä se vakio suodatinkin varmaan riittää noille tehoille mutta olisi vaan mukava tietää että millaiselle rasitukselle ahdin juotuu tuolla vakio suodattimella jos vertaa noihin vapareihin. Myös se että millainen vaikutus niillä on imuilman lämpöihin. Pystytkö mittaamaan imuputken alipaineen tuolla autollasi ja vakio suodattimella.
Ja kyllä se alipaine turbon imupuolella vaikuttaa suoraan ahtimen kompressorin painesuhteeseen ja näin ollen huonontaa adiabaattista hyötysuhdetta (kuumempi ahtoilma) ja lisää turbiinin tarvitsemaa energiaa (pakopaine kasvaa).

Eli jos tehot ei muutu yhtään eri suodattimella tai ilman niin voi päätellä että ahdistusta ja alipainetta ei ennen turboa ole. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: vapaavirtaus suodin

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Muutama vuosi sitten oli juttua foorumilla kun vireistetyssä 9-3 Viggenissä verrattiin dynossa vv-suodin vs alkuperäinen. Eroa oli alle 1hv eli käytännössä ei ollenkaan :lol:

Searchillä saattaisi tuo keskustelu vielä löytyä jos jaksaa etsiä...
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: vapaavirtaus suodin

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Mutta onko tilanne toinen näissä T7 koneissa jossa mitataan ilmamassaa ei painetta. Eli voiko suodattimen toimintaa edes mitata pelkällä tehon mittauksella, kun ecu antaa sen ilmamassan mitä softassa on, oli siellä sitten suodatin tai ei? Pitäisikö mitata ennemmin ahtopaineen nousua/laskua, imuilman lämpöä, pakokaasujen lämpöä ja sitä imupuolen alipainetta?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: vapaavirtaus suodin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, no Tarmo_L:n mainitsema auto oli kuitenkin MAP-ohjattu joka vahvistaa pointin että vakiosuodatin ei ahdista.

T7 autossa tietysti eri asia jos ahtoja on vielä mahdollisuus ecun kiristää. Mutta kaikkein helpoin vaan tökätä sinne ennen turboa ahtomittari ja seurata alipaineita jos se kiinnostaa.

Lopputulos kuitenkin on että orkkis filtteri ei ahdista, imuputki sen sijaan on toinen juttu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: vapaavirtaus suodin

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

jcarlson kirjoitti:Joo, no Tarmo_L:n mainitsema auto oli kuitenkin MAP-ohjattu joka vahvistaa pointin että vakiosuodatin ei ahdista.

T7 autossa tietysti eri asia jos ahtoja on vielä mahdollisuus ecun kiristää. Mutta kaikkein helpoin vaan tökätä sinne ennen turboa ahtomittari ja seurata alipaineita jos se kiinnostaa.

Lopputulos kuitenkin on että orkkis filtteri ei ahdista, imuputki sen sijaan on toinen juttu.

Tämä selvä, tuskin tuossa omassa autossa se suodatin ahdistaakaa (enkä ole tätä koskaan epäillytkään) joten taidan olla laiska ja jättää mittaamatta :lol:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: vapaavirtaus suodin

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Testiä T7 autolla 400+ tehoilla vm miekka ja kirves
http://www.stcf.net/filter/Filter_comparison_II.htm
logeista löytyy mm alipaine ennen sutaria, ahtoilman lämpötila ennen IC:tä, ilmamassat jne. Ero joka parametrissä pyöreä nolla.
#1730
500whp.net member
jontte60
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 19:21

Re: vapaavirtaus suodin

Viesti Kirjoittaja jontte60 »

suodin edelleen paikallaan ja hyvin pelittää varsinkin näillä 35 asteen pakkasilla. nythän kone saa lämpimämpää ilmaa. polttoaineen kulutukseen on ainakin vaikuttanut n.0,7-1,0l. verran.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: vapaavirtaus suodin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

jontte60 kirjoitti:polttoaineen kulutukseen on ainakin vaikuttanut n.0,7-1,0l. verran.
Ai ilmansuodatin? :lol: Älä viitsi vitsailla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: vapaavirtaus suodin

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

jontte60 kirjoitti:polttoaineen kulutukseen on ainakin vaikuttanut n.0,7-1,0l. verran.
ihan hyvin voi vaikuttaa jos vakiosuodatin ollu paskanen ja tukossa. :)
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
jontte60
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 19:21

Re: vapaavirtaus suodin

Viesti Kirjoittaja jontte60 »

on se niin mukavaa saabi vaan mennä lullattaa ,polttoainetta kuluu vähempi ja tehoja enämpi.
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: vapaavirtaus suodin

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

jontte60 kirjoitti:on se niin mukavaa saabi vaan mennä lullattaa ,polttoainetta kuluu vähempi ja tehoja enämpi.
Mä jään nyt varmaan tien tukoks ja teen konkurssin polttoainetaloudessa kun K&N lensi mäkeen alkuperäsen kotelon tieltä. :mrgreen:
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Vastaa Viestiin