vapaavirtaus suodin
Re: vapaavirtaus suodin
Sen verta tuli joskus testiä tehtyä, että vakiosuodatinkotelolla + vakio paperisuodattimella ei ahdistanut tippaakaan 421hv teholla, testattiin imuputki irti, sama tulos.
*TAKAPIHAN STAGE 2,2*
STCF #24
SHCF #2
STCF #24
SHCF #2
Re: vapaavirtaus suodin
Niin kyllä se vakio suodatinkin varmaan riittää noille tehoille mutta olisi vaan mukava tietää että millaiselle rasitukselle ahdin juotuu tuolla vakio suodattimella jos vertaa noihin vapareihin. Myös se että millainen vaikutus niillä on imuilman lämpöihin. Pystytkö mittaamaan imuputken alipaineen tuolla autollasi ja vakio suodattimella.Tarmo_L kirjoitti:Sen verta tuli joskus testiä tehtyä, että vakiosuodatinkotelolla + vakio paperisuodattimella ei ahdistanut tippaakaan 421hv teholla, testattiin imuputki irti, sama tulos.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: vapaavirtaus suodin
Tässä yks linkki vapaavirtaussuotimen kanssa käytetystä ahtimesta:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/ke ... #msg222623
http://www.mitsubishiclubfinland.com/ke ... #msg222623
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re: vapaavirtaus suodin
Mitattu silloin jo, ei mitään eroa. Eli suodatin ei ahdistanut tippakaan. Alipainetta oli ihan olematon määrä. Enää en pysty mittaamaan.jyyrä kirjoitti: Niin kyllä se vakio suodatinkin varmaan riittää noille tehoille mutta olisi vaan mukava tietää että millaiselle rasitukselle ahdin juotuu tuolla vakio suodattimella jos vertaa noihin vapareihin. Myös se että millainen vaikutus niillä on imuilman lämpöihin. Pystytkö mittaamaan imuputken alipaineen tuolla autollasi ja vakio suodattimella.
*TAKAPIHAN STAGE 2,2*
STCF #24
SHCF #2
STCF #24
SHCF #2
Re: vapaavirtaus suodin
Ja kyllä se alipaine turbon imupuolella vaikuttaa suoraan ahtimen kompressorin painesuhteeseen ja näin ollen huonontaa adiabaattista hyötysuhdetta (kuumempi ahtoilma) ja lisää turbiinin tarvitsemaa energiaa (pakopaine kasvaa).jyyrä kirjoitti: Niin kyllä se vakio suodatinkin varmaan riittää noille tehoille mutta olisi vaan mukava tietää että millaiselle rasitukselle ahdin juotuu tuolla vakio suodattimella jos vertaa noihin vapareihin. Myös se että millainen vaikutus niillä on imuilman lämpöihin. Pystytkö mittaamaan imuputken alipaineen tuolla autollasi ja vakio suodattimella.
Eli jos tehot ei muutu yhtään eri suodattimella tai ilman niin voi päätellä että ahdistusta ja alipainetta ei ennen turboa ole.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: vapaavirtaus suodin
Muutama vuosi sitten oli juttua foorumilla kun vireistetyssä 9-3 Viggenissä verrattiin dynossa vv-suodin vs alkuperäinen. Eroa oli alle 1hv eli käytännössä ei ollenkaan
Searchillä saattaisi tuo keskustelu vielä löytyä jos jaksaa etsiä...

Searchillä saattaisi tuo keskustelu vielä löytyä jos jaksaa etsiä...
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: vapaavirtaus suodin
Mutta onko tilanne toinen näissä T7 koneissa jossa mitataan ilmamassaa ei painetta. Eli voiko suodattimen toimintaa edes mitata pelkällä tehon mittauksella, kun ecu antaa sen ilmamassan mitä softassa on, oli siellä sitten suodatin tai ei? Pitäisikö mitata ennemmin ahtopaineen nousua/laskua, imuilman lämpöä, pakokaasujen lämpöä ja sitä imupuolen alipainetta?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: vapaavirtaus suodin
Joo, no Tarmo_L:n mainitsema auto oli kuitenkin MAP-ohjattu joka vahvistaa pointin että vakiosuodatin ei ahdista.
T7 autossa tietysti eri asia jos ahtoja on vielä mahdollisuus ecun kiristää. Mutta kaikkein helpoin vaan tökätä sinne ennen turboa ahtomittari ja seurata alipaineita jos se kiinnostaa.
Lopputulos kuitenkin on että orkkis filtteri ei ahdista, imuputki sen sijaan on toinen juttu.
T7 autossa tietysti eri asia jos ahtoja on vielä mahdollisuus ecun kiristää. Mutta kaikkein helpoin vaan tökätä sinne ennen turboa ahtomittari ja seurata alipaineita jos se kiinnostaa.
Lopputulos kuitenkin on että orkkis filtteri ei ahdista, imuputki sen sijaan on toinen juttu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: vapaavirtaus suodin
jcarlson kirjoitti:Joo, no Tarmo_L:n mainitsema auto oli kuitenkin MAP-ohjattu joka vahvistaa pointin että vakiosuodatin ei ahdista.
T7 autossa tietysti eri asia jos ahtoja on vielä mahdollisuus ecun kiristää. Mutta kaikkein helpoin vaan tökätä sinne ennen turboa ahtomittari ja seurata alipaineita jos se kiinnostaa.
Lopputulos kuitenkin on että orkkis filtteri ei ahdista, imuputki sen sijaan on toinen juttu.
Tämä selvä, tuskin tuossa omassa autossa se suodatin ahdistaakaa (enkä ole tätä koskaan epäillytkään) joten taidan olla laiska ja jättää mittaamatta

Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: vapaavirtaus suodin
Testiä T7 autolla 400+ tehoilla vm miekka ja kirves
http://www.stcf.net/filter/Filter_comparison_II.htm
logeista löytyy mm alipaine ennen sutaria, ahtoilman lämpötila ennen IC:tä, ilmamassat jne. Ero joka parametrissä pyöreä nolla.
http://www.stcf.net/filter/Filter_comparison_II.htm
logeista löytyy mm alipaine ennen sutaria, ahtoilman lämpötila ennen IC:tä, ilmamassat jne. Ero joka parametrissä pyöreä nolla.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: vapaavirtaus suodin
suodin edelleen paikallaan ja hyvin pelittää varsinkin näillä 35 asteen pakkasilla. nythän kone saa lämpimämpää ilmaa. polttoaineen kulutukseen on ainakin vaikuttanut n.0,7-1,0l. verran.
Re: vapaavirtaus suodin
Ai ilmansuodatin?jontte60 kirjoitti:polttoaineen kulutukseen on ainakin vaikuttanut n.0,7-1,0l. verran.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: vapaavirtaus suodin
ihan hyvin voi vaikuttaa jos vakiosuodatin ollu paskanen ja tukossa.jontte60 kirjoitti:polttoaineen kulutukseen on ainakin vaikuttanut n.0,7-1,0l. verran.

saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Re: vapaavirtaus suodin
on se niin mukavaa saabi vaan mennä lullattaa ,polttoainetta kuluu vähempi ja tehoja enämpi.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: vapaavirtaus suodin
Mä jään nyt varmaan tien tukoks ja teen konkurssin polttoainetaloudessa kun K&N lensi mäkeen alkuperäsen kotelon tieltä.jontte60 kirjoitti:on se niin mukavaa saabi vaan mennä lullattaa ,polttoainetta kuluu vähempi ja tehoja enämpi.

9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."