Brake failure, ABS failure....
Re: Brake failure, ABS failure....
Ringasivat tänään mullekin. Kertoivat että asiaa tutkitaan!
Loppui vaan puhelu kesken kun joutui tiputtamaan luurin syliin
Loppui vaan puhelu kesken kun joutui tiputtamaan luurin syliin
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Brake failure, ABS failure....
Kiitokset Jarille asiallista työskentelyä!jmaatta kirjoitti:Saab asiakaspalvelusta oltiin yhteydessä minuun tänään. Ratkaisua tähän ongelmaan ei edelleenkään ole olemassa mutta sain käsityksen että ongelma on otettu Saabilla tosissaan ja toivoa olisi että jonkinlaista ratkaisua mahdollisesti softapäivityksen muodossa olisi mahdollista toivoa, ehkäpä jo ennen seuraavaa pakkaskautta. Effortti mikä tämän ehteen on nähty tällä foorumilla on varmasti edesauttanut siihen että olemme saaneet äänemme kuuluviin, kiitos siis kaikille autonsa tiedot minulle lähettäneille! Omistajakunta on puhunut, ugh!
Itse sain abs yksikön vaihdettua käytetyn auton takuun puitteissa, mutta olen kiinnostunut näkemään mitenkä tulee asian hoitamaan...
Saab 9-3 SC 2006
Re: Brake failure, ABS failure....
Moi!
Minulle vaihdettiin hydrauliikkayksikkö vihdoin viime viikolla. Takuu mennyt umpeen vuosi sitten, mutta tehdas tuli osan hinnassa puoliväliin vastaan. Minulle tuli kuluja seuraavasti vikadiagnoosi 60, työ 135 ja osan puolikas 795. Kyseessä oli siis osa "93185682". Saman osan näyttäisi saavan ulkomailta puoleen suomen hinnasta, joten eipä tuosta vastaantulosta minulle varsinaista hyötyä ollut.
Minulle vaihdettiin hydrauliikkayksikkö vihdoin viime viikolla. Takuu mennyt umpeen vuosi sitten, mutta tehdas tuli osan hinnassa puoliväliin vastaan. Minulle tuli kuluja seuraavasti vikadiagnoosi 60, työ 135 ja osan puolikas 795. Kyseessä oli siis osa "93185682". Saman osan näyttäisi saavan ulkomailta puoleen suomen hinnasta, joten eipä tuosta vastaantulosta minulle varsinaista hyötyä ollut.
Re: Brake failure, ABS failure....
Muistin virkistämiseksi, oliko sinulla vikakoodi C0252?markkula kirjoitti:Moi!
Minulle vaihdettiin hydrauliikkayksikkö vihdoin viime viikolla. Takuu mennyt umpeen vuosi sitten, mutta tehdas tuli osan hinnassa puoliväliin vastaan. Minulle tuli kuluja seuraavasti vikadiagnoosi 60, työ 135 ja osan puolikas 795. Kyseessä oli siis osa "93185682". Saman osan näyttäisi saavan ulkomailta puoleen suomen hinnasta, joten eipä tuosta vastaantulosta minulle varsinaista hyötyä ollut.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Brake failure, ABS failure....
jmaatta kirjoitti:markkula kirjoitti:Moi!
Muistin virkistämiseksi, oliko sinulla vikakoodi C0252?
Juurikin tuo, ESP-yksikön sisäinen vika. Joulukuusiefektit muutaman kerran pakkasilla. Luettiin koodit ja sain arvion että pitäisi vaihtaa koko mötikkä. Pyysin huoltoa kyselemään maahantuojalta osallistumishalukkuutta kustannuksiin ja lähetin itsekin postia aiheesta. Tuossa meni pari viikkoa ja vastasivat suostuvansa puoleen osan hinnasta, mutta osanumero oli nyt vaihdettu (pelkkä elektroniikka). Asiakkaalle halutaan aina myydä kalleinta, mutta kun pitäisi itse osallistua, löytyykin edukkaampi ratkaisu .
No, tuolla välillä minulle oli kuitenkin ilmaantunut myös tuo "rääkäisy"-ongelma, joten halusin kuitenkin koko osan vaihdettavaksi; taas miettivät jonkun aikaa ja mietittyään suostuivat. Sitten menikin pidempi aika huollon tilaillessa varaosaa, nyt on lopulta osa vaihdettu.
9-5 2.0 Tid 2010
Re: Brake failure, ABS failure....
Noniin nyt saa tämä TCS "vika" yhä mielenkiintoisempia piirteitä. Elien töistä lähdettyäni ajelin kaupungin läpi aivan normaalisti kun sitten yhtäkkiä huomasinkin että mittaristossa möllötti TCS OFF valo. Mitään varoituksia tai piippauksia ei SID ollut tästä antanut! No yritin sitten SID:in kautta laittaa TCS:ää takaisin päälle mutta se ei tuottanut tulosta. Sitten yritin sellaista että liikennevaloissa sammutin auton ja käytin avaimenkin pois virtalukosta ja sitten taas käyntiin. Tälläkään toimenpiteellä ei ollut toivottua vaikutusta ja TCS pysyi sitkeästi OFF tilassa ilman mitään varoituksia yms. No ajattelin sitten että olkoonsa ja että ompahan kerrankin vika varmasti päällä kun menee näyttämään autoa huoltoon. Menin sitten käymään kaupassa ja kaupasta tultuani kun löin auton käyniin niin kappas vaan TCS oli kiltisti päällä ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Nyt pitää sitten yrittää käydä perjantaina luetuttamassa vikakoodit jos sinne nyt jotain olisi sattunut jäämään muistiin.
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
#3086
Re: Brake failure, ABS failure....
Tulipahan tänään käytyä luetuttamassa vikakoodit ja löytyihän sieltä tälläkertaa vikaa. TECH2 osasi kertoa että vika on kääntymiskulma-anturin sisäinen vika. Kyseessä on siis anturi joka sijaitsee keskikonsolissa ja haistelee mihin suuntaan auto liikkuu. No kyseinen anturi lähti tilaukseen ja se vaihdetaan varmaan tuossa ensi tai sitä seuraavalla viikolla. Katsotaan sitten onko vaihdolla vaikutusta.
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
#3086
Re: Brake failure, ABS failure....
Kävin huollossa jokunen viikko sitten ja sanoivat että odottavat tehtaalta ohjeita, eikä vielä mitään asialle tehdä.
Ei ole tosin ongelmiakaan ollut kelien lämmettyä, mutta eiköhän ne ensi talveksi taas ilmesty.
Ei ole tosin ongelmiakaan ollut kelien lämmettyä, mutta eiköhän ne ensi talveksi taas ilmesty.
Re: Brake failure, ABS failure....
Mistä tuo esittämäsi vikakohta tarkalleen löytyi? Itsellä täsmälleen samanlainen vika viime talvesta asti. Mittasin viikonloppuna niin takapyörän takana olevasta liittimestä seuraavaan liittimeen johto on ehjä (noin metrin pätkä). Tästä eteenpäin en onnistunut mittaamaan kun en tiedä minne johdot menevät (konehuoneessa jos sinne menevät).l150040 kirjoitti:Minulla tuli noita varoituksia satunnaisesti kovilla pakkaskeleillä, kunnes lopulta varoitus jäi lopullisesti päälle. Vika oli siis vasemman takapyörän johtosarjassa, josta lopulta yksi johto oli syöpynyt poikki. Johdon korjauksen jälkeen ei ole tullut enää noita varoituksia kovillakaan pakkasilla.
Minulla nopeusmittari kyllä toimi ihan normaalisti, mutta muista hassuja oireita kyllä oli. Esim. matkamittari pyöri noin puolivauhdilla, keskikulutus oli melkein tuplat mittarin mukaan ja keskinopeus näytti mitä sattuu.
Re: Brake failure, ABS failure....
Vikakohta oli noin 15 cm takanavasta. Tämä kohta on ollut ilmeisen alttiina mm. suolakylvylle, jota johto ei ole enää kestänyt. Johto oli ruskea, jos sillä on jotain merkitystä.
Re: Brake failure, ABS failure....
Ok. Itsellä ei siis ole ainakaan samasta kohtaa koska juuri tuossa menee tuo n. metrin kaapeli jossa ruskea ja sininen kaapeli ja molemmat olivat ehjiä.
Tietääkö joku mistä löytää näiden kaapeleiden toisen pään eli jossakin konehuoneessa/kojelaudassa. Kaapelit menevät polttoainesäiliön etulinjassa rungon sisään ja kulkevat auton vasemmassa sivussa mutta tästä eteenpäin ei ole "johtolankoja".
Miten/millainen anturi pyörän navassa on ja miten tuon toimivuutta voisi mitata?
Tietääkö joku mistä löytää näiden kaapeleiden toisen pään eli jossakin konehuoneessa/kojelaudassa. Kaapelit menevät polttoainesäiliön etulinjassa rungon sisään ja kulkevat auton vasemmassa sivussa mutta tästä eteenpäin ei ole "johtolankoja".
Miten/millainen anturi pyörän navassa on ja miten tuon toimivuutta voisi mitata?
Re: Brake failure, ABS failure....
Mitä tietoa mahtaa tulla polttoaineena bensaa käyttävän oikeasta takapyörästä josta tulee myös ruskea ja sininen kaapeli?
Onko jollakin paremmin tietoa pyöränavassa olevan anturin "sielunelämästä" eli miten toimii? Pitäisikö Tech:n ilmoittaa jos anturi hajonnut?
Onko jollakin paremmin tietoa pyöränavassa olevan anturin "sielunelämästä" eli miten toimii? Pitäisikö Tech:n ilmoittaa jos anturi hajonnut?
Re: Brake failure, ABS failure....
Minun käsitykseni mukaan, näissä malleissa käytetään MRE-antureita pyörintänopeuden tunnistamiseen.
MRE-anturin etuna induktiivisiin antureihin verrattuna on tarkka pyörintänopeuden mittaus myös pienillä pyörimisnopeuksilla (pysähtymiseen asti) ja anturin antaman signaalin voimakkuuden riippumattomuus kulmanopeudesta (toisin kuin indukktiivisilla). MRE-anturi on magnetoresistiivinen anturi ja se on "aktiivinen" anturi eli anturi tarvitsee jännitesyötön toimiakseen.
Anturi koostuu: jännitteen vakavoinnista, vahvistimesta, schmitt-triggeristä, jatkuvasta- sekä kiinteästä virransyötöstä ja MRE-vastussillasta.
Muistuttaa paljon HALL-anturia.
Muuttuva magneettikenttä vaikuttaa kytkevään virransyöttöön.
Ohjausboksin (ECU) sisällä on mittavastus, jonka yli olevaa jännitettä mitataan. Anturin virta kulkee siis sen läpi. Renkaan pyöriessä tuo jännite muuttuu, kun kytkevä virransyöttö vaikuttaa edestakaisin.
Mikäli anturi on rikki tai johtosarjassa vikaa, ei mittavastuksen yli ole oikeansuuruinen jännite. Tästä syntyy vikatilanne.
Samoin mikäli auto liikkuu, mutta mittavastuksen yli ei jännite muutu, syntyy myös silloin vikatilanne.
Vikakoodi syntyy ja mittaristossa asia myös ilmaistaan.
Vikakoodin luvulla selviää mm. mistä pyörästä ja minkätyyppisestä viasta on kyse.
Vikakoodin lukuun ei välttämättä tarvita Tech:ä, vaan se onnistuu myös muilla "ammattilaistestereillä". Muiden testereiden sopivuus ei ole kaikilta osin aina itsestäänselvyys, vaan se pitää varmistaa. Tech:n kanssa yhteensopivuus on varmaa, mikäli laitteet on kunnossa.
Mikähän mahtaa olla kysyjällä, Sami K, ongelmana?
Missä päin "vaikutat" Sami K?
ps. lisään vielä liittyen MRE-anturiin.
Jännitteen napaisuus on oltava oikein eikä yleisesti ottaen suositella mitattavaksi anturia irrallaan resistanssimittauksella (yleismittarilla). Voi mitata, jos tietää mitä tekee.
MRE-anturin etuna induktiivisiin antureihin verrattuna on tarkka pyörintänopeuden mittaus myös pienillä pyörimisnopeuksilla (pysähtymiseen asti) ja anturin antaman signaalin voimakkuuden riippumattomuus kulmanopeudesta (toisin kuin indukktiivisilla). MRE-anturi on magnetoresistiivinen anturi ja se on "aktiivinen" anturi eli anturi tarvitsee jännitesyötön toimiakseen.
Anturi koostuu: jännitteen vakavoinnista, vahvistimesta, schmitt-triggeristä, jatkuvasta- sekä kiinteästä virransyötöstä ja MRE-vastussillasta.
Muistuttaa paljon HALL-anturia.
Muuttuva magneettikenttä vaikuttaa kytkevään virransyöttöön.
Ohjausboksin (ECU) sisällä on mittavastus, jonka yli olevaa jännitettä mitataan. Anturin virta kulkee siis sen läpi. Renkaan pyöriessä tuo jännite muuttuu, kun kytkevä virransyöttö vaikuttaa edestakaisin.
Mikäli anturi on rikki tai johtosarjassa vikaa, ei mittavastuksen yli ole oikeansuuruinen jännite. Tästä syntyy vikatilanne.
Samoin mikäli auto liikkuu, mutta mittavastuksen yli ei jännite muutu, syntyy myös silloin vikatilanne.
Vikakoodi syntyy ja mittaristossa asia myös ilmaistaan.
Vikakoodin luvulla selviää mm. mistä pyörästä ja minkätyyppisestä viasta on kyse.
Vikakoodin lukuun ei välttämättä tarvita Tech:ä, vaan se onnistuu myös muilla "ammattilaistestereillä". Muiden testereiden sopivuus ei ole kaikilta osin aina itsestäänselvyys, vaan se pitää varmistaa. Tech:n kanssa yhteensopivuus on varmaa, mikäli laitteet on kunnossa.
Mikähän mahtaa olla kysyjällä, Sami K, ongelmana?
Missä päin "vaikutat" Sami K?
ps. lisään vielä liittyen MRE-anturiin.
Jännitteen napaisuus on oltava oikein eikä yleisesti ottaen suositella mitattavaksi anturia irrallaan resistanssimittauksella (yleismittarilla). Voi mitata, jos tietää mitä tekee.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Brake failure, ABS failure....
Samanlainen vika kuin nimimerkki l150040 oli aikoinaan. ABS failure, luistonesto vika, trippimittari "pyörii" hitaammin kuin todelliset kilometrit ja tästä johtuen SID:ssä kulutus noin puolet suurempi kuin todellinen kulutus. Asustelen Turun suunnalla. Pikahuollossa tuntuu olevan kiirettä kun jo kahteen kertaan yrittänyt vikakoodin lukuun ja molemmilla kerroilla vastaus "Ei ehdi. Jätä auto tänne niin katsotaan jos huomenna aamulla ehdittäisiin jossain välissä"
Re: Brake failure, ABS failure....
OK.
Sinun täytynee sitten vain koettaa saada aika huoltoon ja auto testeriin.
Toivoa sopii, että pikahuolto olisi nimensä mukainen ja et ehtisi kuin käydä kahvit juomassa vikakoodinlukua odotellessa.
Sinun täytynee sitten vain koettaa saada aika huoltoon ja auto testeriin.
Toivoa sopii, että pikahuolto olisi nimensä mukainen ja et ehtisi kuin käydä kahvit juomassa vikakoodinlukua odotellessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)