AZP kirjoitti: ↑Ke Maalis 10, 2021 12:04
Isäpuoli jutteli eilen että oli mennyt sahoineen sahahuoltoon, josta kaveri oli tullut ulos parkkikselle sahoja katsomaan ja testaamaan. Ensin Jonsered, josta ryyppyä niksnaks ja vedolla käymään ”tää on ihan kunnossa”
Se Jonsered ei sitten ollutkaan kunnossa. Sahassa oli sellanen jännä vika, että se lähti hyvin käyntiin kylmänä ja kävi kun korotettu tyhjäkäynti oli päällä ryypyn jäljiltä. Kaasulla saha otti kivasti kierroksia, mutta kaasusta päästäessä ei tyhjäkäyntiä sitten enää löytynytkään. Sammui heti jos päästi kaasusta, eikä suostunut enää sitten käynnistymään millään tempuilla. Tuntui kastelevan tulppaa aina uudelleenkäynnistysyrityksissä.
Sitten seistyään muutaman päivän lähti taas käyntiin, mutta samat oireet. Kierroksilla toimi hyvin, sahasin sen kanssa jopa kottikärryllisen rankoja, kun vain pidin kierroksia koko ajan yllä. Samoin jos avasin ja kasasin kaasarin, niin saha lähti aina heti sen jälkeen käyntiin, mutta oireet samat.
Vika viittasi kovasti kaasariin, joten purin ja putsasin sen. Partnerista viisastuneena tarkistin imuputken kiinnityksen enkä löytänyt mitään vikaa. Ei tullut kuntoon. Uusi kaasarin avaus ja vielä tarkempi tutkiminen. Ei selkeää vikaa, mutta totesin että toinen kalvoista on silleen jäykkä, että se käytännössä jää toiseen ääriasentoonsa kun sen sinne painaa. Silleen naks-naks siis sitä pystyi sormin säätämään. Silloin iski epäilys ettei kalvon kuuluisi noin toimia, vaan sen kuuluisi olla elastinen ja palautua keskiasentoon. Mutta varma en ollut.
Pari purkua, putsausta, kasausta ja ihmettelyä, kokeilin toisella puolalla kun joku oli isäpuolelle vinkannut että vika voisi olla siinä, säädin tyhjäkäyntiä, mutta ei auttanut. Kerran sain sahan toimimaan melko normaalisti, mutta seuraavana päivänä ei sitten taas käynnistynytkään.
Tilattiin sitten uusi kalvosarja, ja tässä meni hetki kun ekaksi tuli väärät kalvot ja niitäkin piti odottaa, sitten odotettiin oikeita kalvoja ja vielä sitä että ehdin ne hakemaan ja asentamaan. Se uusi kalvo ei ollut yhtä kova kuin vanha, eikä sitä saanut jumimaan ääriasentoon. Ja nyt toimii notmaalisti.
En ihan varmaksi tiedä tuon kaasuttimen tarkkaa toimintaperiaatetta, mutta käsittääkseni toinen kalvoista on pumppukalvo joka hoitaa polttoaineen saannin tankista ja tämä toimi normaalisti. Syylliseksi osoittautunut kalvo säätelee käsittääkseni neulaventtiiliä, jota avataan ja suljetaan sen mukaan onko kaasu auki vai kiinni ja joka säätää sitä saako kurkku venttiilin kautta bensaa (kaasu auki) vaiko eikö (tyhjäkäynti, jolloin tyhjäkäyntiventtiili hoitaa syötön).
Tämän kovettuneen kalvon ansiosta taisi käydä niin että kun sahaa käytti kaasulla ja päästi tyhjäkäynnille, neulaventtiili jäi auki ja mootori tukehtui. Kalvo jäi siis tähän asentoon ja pysyi siinä muutaman päivän, ennen kuin se vähitellen palautui, neulaventtiili sulkeutui ja sahan sai taas käyntiin. Tai sitten se tulpan kastuminen aiheutti sen muutaman päivän lakon ja kuivuttuaan antoi taas käynnistyä.
Nyt on testattu useampana päivänä että aina lähtee käyntiin, toimii normaalisti ja löytyy ihan normaali tyhjäkäynti. Kertaakaan ei ole jättänyt käynnistymättä. Että tällastakin vikaa voi näihin romuihin ilmaantua.