Kunnon intercoolereita Saabiin!
Tässä vielä "virallinen" WISin näkemys ilmamassan säätöön.
1.Kuljettajan pyyntö
Ohjausyksikkö lukee poljinpotentiometriä 1 ja muuntaa jännitteen ilmamassaksi/palaminen (mg/c).
2. Suurimman arvon valinta
ECU valitsee suurimman arvon
3. Momenttirajoitus
Suurin sallittu ilmamassa/palaminen vaihtelee riippuen moottoriversiosta. Ajon aikana rajoitetaan suurinta sallittua ilmamassa/palaminen ykkövaihteella tai peruutusvaihteella (manuaali), auton seistessä ja jarrun ollessa painettuna (tomaatti), mahdollisen nakutuksen yhteydessä, suurimman sallitun nopeuden yhteydessä ja suurimman sallitun kierroluvun yhteydessä.
Myös ulkopuoliset yksiköt, kuten esim tomaatti, voivat rajoittaa suurinta sallittua ilmamassa/palaminen. Rajoituksia voidaan tehdä myös mahdollisen järjestelmävikojen yhteydessä. ECU valitsee näistä pienimmän arvon.
4.Kompensaationpyyntö
A/C-kompuran ollessa kytkettynä ja kun takalasin sähkölämmitys tai jäähdytyspuhallin on päällä, lasketaan ilmamassa/palaminen, joka tarvitaan moottorin lisääntyneen kuormituksen kompensoimiseksi.
5.Arvojen summaaminen
ECU summaa kaikki arvot
6. Järjestelmän kokonaispyyntö
Edellä summattu arvo on järjestelmän kokonaispyyntö
7. Läpän säätö
Pyydetty ilmamassa/palaminen muunnetaan pyydetyksi jännitteeksi läpän asentoanturia varten. Ahtoilman painetta ja ilman lämpötilaa imusarjassa käytetään korjaamaan tätä muunnosta. Läppämoottori kääntää läppää, kunes ko. jännite läpän asentoanturia varten vastaa pyydettyä jännitettä.
Huomaa
Järjestelmä säätää todellista ilmamassa/palaminen siten, että se vastaa pyydettyä arvoa. On täysin normaalia, ettei läppä ole täysin auki, vaikka kaasupoljin on painettu täysin alas.
9.Todellinen ilmamassa/palaminen
Pyydettyä ilmamassa/palaminen verrataan todelliseen ilmamassa/palaminen /todellinen MAF-arvo/palaminen). Tarvittaessa hienosäädetään pyydettyä jännitettä läpän asentoanturia varten.
10. Turbosäätö
Jos pyydetty ilmamassa/palaminen on liian suuri hoidettavaksi vain läpän säädöllä, turbosäätö ottaa säätämisen huolekseen. Ylittävä osa muunnetaan PWM-jännitteeksi, joka ohjaa ahtoilman säätöventtiiliä. Ulkoilman absoluuttista painetta käytetään korjaamaan tätä muunnosta.
11. Todellinen ilmamassa/palaminen
Pyydettyä ilmamassa/palaminen verrataan todelliseen ilmamassa/palaminen, tarvittaessa hienosäädetään ahtoilman säätöventtiilin PWM-jännitettä
1.Kuljettajan pyyntö
Ohjausyksikkö lukee poljinpotentiometriä 1 ja muuntaa jännitteen ilmamassaksi/palaminen (mg/c).
2. Suurimman arvon valinta
ECU valitsee suurimman arvon
3. Momenttirajoitus
Suurin sallittu ilmamassa/palaminen vaihtelee riippuen moottoriversiosta. Ajon aikana rajoitetaan suurinta sallittua ilmamassa/palaminen ykkövaihteella tai peruutusvaihteella (manuaali), auton seistessä ja jarrun ollessa painettuna (tomaatti), mahdollisen nakutuksen yhteydessä, suurimman sallitun nopeuden yhteydessä ja suurimman sallitun kierroluvun yhteydessä.
Myös ulkopuoliset yksiköt, kuten esim tomaatti, voivat rajoittaa suurinta sallittua ilmamassa/palaminen. Rajoituksia voidaan tehdä myös mahdollisen järjestelmävikojen yhteydessä. ECU valitsee näistä pienimmän arvon.
4.Kompensaationpyyntö
A/C-kompuran ollessa kytkettynä ja kun takalasin sähkölämmitys tai jäähdytyspuhallin on päällä, lasketaan ilmamassa/palaminen, joka tarvitaan moottorin lisääntyneen kuormituksen kompensoimiseksi.
5.Arvojen summaaminen
ECU summaa kaikki arvot
6. Järjestelmän kokonaispyyntö
Edellä summattu arvo on järjestelmän kokonaispyyntö
7. Läpän säätö
Pyydetty ilmamassa/palaminen muunnetaan pyydetyksi jännitteeksi läpän asentoanturia varten. Ahtoilman painetta ja ilman lämpötilaa imusarjassa käytetään korjaamaan tätä muunnosta. Läppämoottori kääntää läppää, kunes ko. jännite läpän asentoanturia varten vastaa pyydettyä jännitettä.
Huomaa
Järjestelmä säätää todellista ilmamassa/palaminen siten, että se vastaa pyydettyä arvoa. On täysin normaalia, ettei läppä ole täysin auki, vaikka kaasupoljin on painettu täysin alas.
9.Todellinen ilmamassa/palaminen
Pyydettyä ilmamassa/palaminen verrataan todelliseen ilmamassa/palaminen /todellinen MAF-arvo/palaminen). Tarvittaessa hienosäädetään pyydettyä jännitettä läpän asentoanturia varten.
10. Turbosäätö
Jos pyydetty ilmamassa/palaminen on liian suuri hoidettavaksi vain läpän säädöllä, turbosäätö ottaa säätämisen huolekseen. Ylittävä osa muunnetaan PWM-jännitteeksi, joka ohjaa ahtoilman säätöventtiiliä. Ulkoilman absoluuttista painetta käytetään korjaamaan tätä muunnosta.
11. Todellinen ilmamassa/palaminen
Pyydettyä ilmamassa/palaminen verrataan todelliseen ilmamassa/palaminen, tarvittaessa hienosäädetään ahtoilman säätöventtiilin PWM-jännitettä
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Kohta joku kuitenkin kysyy mitä tapahtuu T5:ssa, niin kirjoitellaan sekin nyt tähän perään, vaikken tunnekkaa ko. Trioniciä yhtä hyvin kun ton toisen.
Toisin kuin T7 on T5 ns. speed-density järjestelmä, joka pyrkii tiettyyn ahtopaineeseen. Kun T7:n tapauksessa pyrittiin ilmamassa, niin sillä ei ole mitään väliä T5:ssa. Vaikka imusarjassa on sekä MAP että lämpömittari, niin niitä ei käytetä samaan tarkoitukseen. Soppan syöttöparametrit saadaan MAP + Temp avulla.
Nyt kun T5:n ohjausparametri on ahtopaine, on päivän selvää että tehot nousee jos cooleri vaihdetaan. Ahtopainetta kun ei säädetä niin kaun kun nakutustunnistus on tyytyväinen.
Otetaampa esimerkki.
Kun tiedetään että ilmamassa/palaminen on lähes tulkoot sama kuin moottorin momentti, kannattaa sen muutokseen kiinnittää huomiota kun cooleri on vaihdettu. Ahtopaine ei sinällään kerro oikeastaan mitään jos imusarjan lämpötila ei ole tunnettu. On aivan eri asia tehojen kannalta jos 1.4barin ahdoilla imusarjan temp on +20 tai +50. Seuraava juttu on lontooksi, mutta eiköhän siitä selvän saa ja kysymällä selviää lisää.
Lasketaan tapaukset mitä käy ahdoille jos lämpötila on +2deg tai +20.
Uskon että monelle ahtojen muutos kertoo enemmän kuin ilmamassan muutos. Esimerkissä oletetaan, että kosteus pysyy vakiona.
PV=nRT.
1st @ 1.4 bar and 20 degrees C. The volumetric efficiency of the engine
should be the same, and so should the volume of the intake so we can just make volume constant. I'll just put in 1 for volume in both cases, and I'll show work here in case I make a mistake. This also assumes that we have an ideal gas (one of the reasons humidity upsets the mass/airflow cars) and that the mass/mole
ratio is constant between the two temps.
20 degrees C = 293 degrees K
Gas constant (R) = 0.08206 (L*atm)/(K*mol)
1 bar = 1 atm
PV = nRT ----> n = PV/RT
n = (1.4atm*1L)/(.08206R*293) = 0.058 moles @ 20 degrees C
Now we solve for pressure @ 2 degrees C:
2 degrees C = 275 degrees K
P=nRT/V
P = (0.058moles*0.08206R*275K)/1L = 1.3 atm (or 1.3 bar)
So a drop of around .1 bar
Eli jos lämpötila muuttuu noin 20deg, täytyy paineen muuttua noin 0.1 bar jotta meillä olisi sama ilmamassa.
Jokainen voi sitten laskea mikä on noin 0.1barin vaikutus tehoihin.
Toisin kuin T7 on T5 ns. speed-density järjestelmä, joka pyrkii tiettyyn ahtopaineeseen. Kun T7:n tapauksessa pyrittiin ilmamassa, niin sillä ei ole mitään väliä T5:ssa. Vaikka imusarjassa on sekä MAP että lämpömittari, niin niitä ei käytetä samaan tarkoitukseen. Soppan syöttöparametrit saadaan MAP + Temp avulla.
Nyt kun T5:n ohjausparametri on ahtopaine, on päivän selvää että tehot nousee jos cooleri vaihdetaan. Ahtopainetta kun ei säädetä niin kaun kun nakutustunnistus on tyytyväinen.
Otetaampa esimerkki.
Kun tiedetään että ilmamassa/palaminen on lähes tulkoot sama kuin moottorin momentti, kannattaa sen muutokseen kiinnittää huomiota kun cooleri on vaihdettu. Ahtopaine ei sinällään kerro oikeastaan mitään jos imusarjan lämpötila ei ole tunnettu. On aivan eri asia tehojen kannalta jos 1.4barin ahdoilla imusarjan temp on +20 tai +50. Seuraava juttu on lontooksi, mutta eiköhän siitä selvän saa ja kysymällä selviää lisää.
Lasketaan tapaukset mitä käy ahdoille jos lämpötila on +2deg tai +20.
Uskon että monelle ahtojen muutos kertoo enemmän kuin ilmamassan muutos. Esimerkissä oletetaan, että kosteus pysyy vakiona.
PV=nRT.
1st @ 1.4 bar and 20 degrees C. The volumetric efficiency of the engine
should be the same, and so should the volume of the intake so we can just make volume constant. I'll just put in 1 for volume in both cases, and I'll show work here in case I make a mistake. This also assumes that we have an ideal gas (one of the reasons humidity upsets the mass/airflow cars) and that the mass/mole
ratio is constant between the two temps.
20 degrees C = 293 degrees K
Gas constant (R) = 0.08206 (L*atm)/(K*mol)
1 bar = 1 atm
PV = nRT ----> n = PV/RT
n = (1.4atm*1L)/(.08206R*293) = 0.058 moles @ 20 degrees C
Now we solve for pressure @ 2 degrees C:
2 degrees C = 275 degrees K
P=nRT/V
P = (0.058moles*0.08206R*275K)/1L = 1.3 atm (or 1.3 bar)
So a drop of around .1 bar
Eli jos lämpötila muuttuu noin 20deg, täytyy paineen muuttua noin 0.1 bar jotta meillä olisi sama ilmamassa.
Jokainen voi sitten laskea mikä on noin 0.1barin vaikutus tehoihin.

#1730
500whp.net member
500whp.net member
No niin, nyt ois sitten "viimeinen" kuulutus; eli joka haluaa parempaa välijäähdytintä Saabiinsa niin kipin kapin laittamaan nimensä ja muut tiedot tuohon "VÄLIJÄÄHDYTTIMEN KIMPPATILAUS"- ketjuun joka on näköjään nostettu pysyväksi tähän Stylinki und tuninki foorumiin.
Ensinnäkin, valituksi pajaksi on muodostunut AM-Works, jos tämä ei sovi jollekin niin käsi pystyyn. AMW on osoittanut olevansa asiakaspalvelultaan loistava yritys, ja kun työn jälkikin kuulemma kulkee samoja linjoja, niin tuo yritys on erittäin hyvä vaihtoehto!
Ja nyt kun sanoin että "viimeinen" kuulutus niin vielä ei KÄSITTÄÄKSENI ole mikään hirveä hoppu itse rahojen esiinkaivamiselle, mutta tässä vaiheessa olisi AM-Worksin hyvä tietää kuinka monta cooleria tehdään, ja mikä muodostuu lopulliseksi coolereiden lukumääräksi.
Mitä enemmän coolereita, sitä isompi ale!
Joten, nyt kaikki joita cooleri kiinnostaa niin ihmeessä mukaan, mutta tässä vaiheessa pitää myös painottaa että sitten kun tosipaikka tulee ja cooleri on valmis, niin rahaakin pitää löytyä sen lunastamiseen. Luulisin kyllä että AM-Worksin kanssa voi sopia maksusta siten että cooleri odottaa siellä varastossa kunnes ostaja saa budjetin kohdilleen. Kysykää suoraan AMW:ltä voisivatko he tehdä näin, tai ilmoittakaa mulle niin mä kysyn heiltä. AMW:n yhteystiedot mailin lopussa, samoin minunkin.
Tonnarimiehille; AMW sanoi että jonkun tonnarimiehen pitäisi mennä heidän pajalleen mallaamaan tuota IC:tä. Eli jos joku saisi tonnarinsa tonne AMW:n pajalle niin siitä lähtisi homma liikkeelle tonnareiden osalta, mut tässä vaiheessa mun on ihan turha enää olla välikätenä.
Jutelkaa tonnaristit keskenään kuka voi mennä ja sopikaa AMW:n kanssa aika milloin yksi teistä voisi mennä käymään siellä, AMW:n yhteystiedot ovat:
Juha Martikainen,
0500 759 612
juha.martikainen@amworks.com
-------
-John
044 2801 110
john@cc.joensuu.fi
Ensinnäkin, valituksi pajaksi on muodostunut AM-Works, jos tämä ei sovi jollekin niin käsi pystyyn. AMW on osoittanut olevansa asiakaspalvelultaan loistava yritys, ja kun työn jälkikin kuulemma kulkee samoja linjoja, niin tuo yritys on erittäin hyvä vaihtoehto!
Ja nyt kun sanoin että "viimeinen" kuulutus niin vielä ei KÄSITTÄÄKSENI ole mikään hirveä hoppu itse rahojen esiinkaivamiselle, mutta tässä vaiheessa olisi AM-Worksin hyvä tietää kuinka monta cooleria tehdään, ja mikä muodostuu lopulliseksi coolereiden lukumääräksi.
Mitä enemmän coolereita, sitä isompi ale!
Joten, nyt kaikki joita cooleri kiinnostaa niin ihmeessä mukaan, mutta tässä vaiheessa pitää myös painottaa että sitten kun tosipaikka tulee ja cooleri on valmis, niin rahaakin pitää löytyä sen lunastamiseen. Luulisin kyllä että AM-Worksin kanssa voi sopia maksusta siten että cooleri odottaa siellä varastossa kunnes ostaja saa budjetin kohdilleen. Kysykää suoraan AMW:ltä voisivatko he tehdä näin, tai ilmoittakaa mulle niin mä kysyn heiltä. AMW:n yhteystiedot mailin lopussa, samoin minunkin.
Tonnarimiehille; AMW sanoi että jonkun tonnarimiehen pitäisi mennä heidän pajalleen mallaamaan tuota IC:tä. Eli jos joku saisi tonnarinsa tonne AMW:n pajalle niin siitä lähtisi homma liikkeelle tonnareiden osalta, mut tässä vaiheessa mun on ihan turha enää olla välikätenä.
Jutelkaa tonnaristit keskenään kuka voi mennä ja sopikaa AMW:n kanssa aika milloin yksi teistä voisi mennä käymään siellä, AMW:n yhteystiedot ovat:
Juha Martikainen,
0500 759 612
juha.martikainen@amworks.com
-------
-John
044 2801 110
john@cc.joensuu.fi
Mitenkäs on, onko Lappeenranta liian kaukana? Onko muita vapaaehtoisia tonnarinomistajia? Pikaisesti laskien meitä oli 7 kpl tilaamassa...Mimmi kirjoitti:Tyhmiä kysyn, mutta kun on tyhmä pää, niin...
Eli missä AMW sijaitsee?
Voisin meinaan olla vaikka se mittausauto, jos sijainti on minulle OK. Omahan on -96 CSE 2,3T ja ilmastoinnilla.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
#1856
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Tulipahan nyt sitten itsekkin sorruttua uuteen ja kiiltävään kuuleriin, nyt sitten vielä alustan puslat ja 3" downpipe niin alkaa oleen pirssi kesää vaille valmiina
Lappeenranta on mulle hiukan kaukana, eikä muutenkaan sielläpäin tule paljoa pyörittyä...

Lappeenranta on mulle hiukan kaukana, eikä muutenkaan sielläpäin tule paljoa pyörittyä...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Välijäähdytin
Soittelin AM-Worksiin ja kuten epäilin ei osannut kaveri sanoa minkälainen cooleri sopii heittämällä NG900 turboon. Ei ottanut kantaa meneekö 9-3 aeroon/viggeniin sopiva cooleri paikalleen.
Miten oletko "93t sport" varmistanut että tilaamasi AMW RACE- cooleri sopii heittämällä paikalle varsinkin kun olet itse asentamassa IC:tä? Sullahan oli kaiketi -00 vuosimalli 9-3, jossa pitäisi olla sama cooleri kuin NG900:sessa vai olenko ymmärtänyt väärin?
Kun kysyin coolerin värivaihtoehdoista sanoin AMW:n kaveri että coolerin voi huoletta maalata ohuella kerroksella kuumakesto maalia. Ei siis ole pakko laittaa kirkasta cooleria häikimään katsastussedän silmään.
Miten oletko "93t sport" varmistanut että tilaamasi AMW RACE- cooleri sopii heittämällä paikalle varsinkin kun olet itse asentamassa IC:tä? Sullahan oli kaiketi -00 vuosimalli 9-3, jossa pitäisi olla sama cooleri kuin NG900:sessa vai olenko ymmärtänyt väärin?
Kun kysyin coolerin värivaihtoehdoista sanoin AMW:n kaveri että coolerin voi huoletta maalata ohuella kerroksella kuumakesto maalia. Ei siis ole pakko laittaa kirkasta cooleria häikimään katsastussedän silmään.
Re: Välijäähdytin
En ole asiaa selvitellut sen ihmeemmin vielä.NG900SET -95 kirjoitti:Soittelin AM-Worksiin ja kuten epäilin ei osannut kaveri sanoa minkälainen cooleri sopii heittämällä NG900 turboon. Ei ottanut kantaa meneekö 9-3 aeroon/viggeniin sopiva cooleri paikalleen.
Miten oletko "93t sport" varmistanut että tilaamasi AMW RACE- cooleri sopii heittämällä paikalle varsinkin kun olet itse asentamassa IC:tä? Sullahan oli kaiketi -00 vuosimalli 9-3, jossa pitäisi olla sama cooleri kuin NG900:sessa vai olenko ymmärtänyt väärin?
Kun kysyin coolerin värivaihtoehdoista sanoin AMW:n kaveri että coolerin voi huoletta maalata ohuella kerroksella kuumakesto maalia. Ei siis ole pakko laittaa kirkasta cooleria häikimään katsastussedän silmään.
Ilmeisesti mulla/sulla on sama kuuleri.
Ilmeisesti pitäs mitata mikä sinne menee, pitää vaan hieman purkaa maskia pois niin sais n. mitat leveys/korkeus/paksuus
Tää on tätä, kukaan ei tiiä mittään

Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Ja nyt on tullut sellaista infoo katsastusviranomaisilta että kuulerin vaihto on vain kuulerin vaihto. Kyseessä ei ole moottorimuutostyö. Ei muuta kun kuuleria joka nurkkaan mitä vapaana on autossa. Kovin on ristiriitaista tietoo jaossa mutta mutta viimosen päätöksen tekeee katsastusmies joka katsoo vihreestä raamatusta joka kertoo ton yllä olevan asian. END OF STORY.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Välijäähdytin
AMW:n kaveri sanoin että ensin kannattaa tuoda auto mitattavaksi jos on hiemankin epävarma sopivuudesta. Jos mittaukset osoittavat että tarvitaan ohutta kennoa menee sen tilaukseen 2-3 viikkoa. Tämän jälkeen uusintakäynnille asentamaan tai hakemaan cooleri.
Asennus kestää 3-4 tuntia joten arvioisin itse sen asentavani yhdessä päivässä helposti jos ei pahoja sovitus ongelmia tule.
Jos jollakulla on NG900/ 9-3:seen sopivan coolerin mitat tiedossa saan CAD:illa nopeasti coolerin mallinnettua ja tehtyä työkuvat.
Asennus kestää 3-4 tuntia joten arvioisin itse sen asentavani yhdessä päivässä helposti jos ei pahoja sovitus ongelmia tule.
Jos jollakulla on NG900/ 9-3:seen sopivan coolerin mitat tiedossa saan CAD:illa nopeasti coolerin mallinnettua ja tehtyä työkuvat.
Re: Välijäähdytin
No joo, ei tässä viitsi käydä LPR: ssa mittauttelemassa autoa ja sitten takas taas...NG900SET -95 kirjoitti:AMW:n kaveri sanoin että ensin kannattaa tuoda auto mitattavaksi jos on hiemankin epävarma sopivuudesta. Jos mittaukset osoittavat että tarvitaan ohutta kennoa menee sen tilaukseen 2-3 viikkoa. Tämän jälkeen uusintakäynnille asentamaan tai hakemaan cooleri.
Asennus kestää 3-4 tuntia joten arvioisin itse sen asentavani yhdessä päivässä helposti jos ei pahoja sovitus ongelmia tule.
Jos jollakulla on NG900/ 9-3:seen sopivan coolerin mitat tiedossa saan CAD:illa nopeasti coolerin mallinnettua ja tehtyä työkuvat.

Toi mittaaminenkin pitäs sitten tehdä tosi tarkasti jos siitä kädil vääntää kuvat, ei onnistu multa ainakaan tuolla hangessa

Pitääkö tässä sittenkin luopua koko hommasta? Minusta pitäs riitää se kun kertoo auton mallin-> ne tekee kuulerin.

On tää vaikeeta tää tuunarin elämä...

Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Mä taidan ottaa tuolta meitin varastosta 100m kampakuparia ja väännän sen keulalle
Pitääkin lasketuttaa minkälainen hässäkkä siit tulis
Olis katsastus-setä ihmeissään

Pitääkin lasketuttaa minkälainen hässäkkä siit tulis

Olis katsastus-setä ihmeissään

Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.