900T8A vm. 1984 (upd., 21.08. 2009, ranereissing v1.x plans)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900T8A vm. 1984 (update 21.02. Niputusahdistus maximus!)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Taistelenpa! :D Mutta laihoin tuloksin...kykä toimii nyt auttavasti, mutta jossain on jotain mätää. Nimittäin paikalla ollessaan, vaihde päällä, kytkin pohjassa ja hetken päästä lähtee valumaan eteenpäin/sammuu (jos jarru pohjassa). Eli johonkin katoaa piiristä paineet. Kun kytkintä painelee taas pari kertaa, toimii ihan normaalisti. Jos vaan "napsuttelee" vaihteet päälle normaalisti eikä seiso kytkimen päällä, niin myös silloin toimii ihan jees. Laskeeko nyt työ vai pääsylinteri läpi vai mit vit?

Ensi mailitkin tullut ajettua, ja eihän toi toimi sitten sinne päinkään :lol: Vetoja ei ole juuri lainkaan, ahtaa max. peruspaineet. Nätisti ajessa siis menee jotenkin, mutta muuten vaan ryykeltää. Saattaa toki olla, että tankissa on aika kuraa toi bensa. 10 litraa pistin tuoretta 95:sta (ei ollu automaatilla 98:a paikallisella asemalla) toissapäivänä tankkiin. Tulpat on uudet NGK BP7ES:t.

Pakosarja ei oikein tiivisti tuntunu asettuvan, säksättää niin stanasti. Toki voi myös maisterin hitseissä olla pari reikää DP:n supistuksen kohdalla...Laittelin sinne kuitenkin saumat täyteen pakoputken paikkaustöhnää, eikä ääni siitä mihinkään muuttunut, joten pakosarjaa epäilen.

Niin, kykän kanssa painiessa napsui tietenkin yksi bensaputkikin poikki. Askartelin paskartelin og-foorumilla aiemmin olleen topikin inspiroimana korvausputken jarruputkesta. Homma menee osapuilleen näin:
Sopiva pätkä jarruputkea ja pari ihan normaalia jarrusatulan liitosnippaa, jotka rälläköidään sopivaan mittaan. Siis näin:

Kuva

Sitten vaan pujotetaan porsineesta ruiskuputkesta mutteri ja vasta rälläköity "korotusholkki" jarruputkeen ja prässätään pääty normaalilla jarruputken työstösetillä (pari-kolmekymppiä Biltemasta tms.)
Kuva

Tuo holkki on pakko laittaa väliin, koska jarruputkeen prässättävä pääty"mokkula" on liian matala, joten tuo mutteri ei pysty sitä tiivistämään mitenkään. Holkki väliin ja hjuva tulee :)
Kuva

Tossa vielä pari fotoo IC:n asennuksesta. Putkisto on yhdistelmä 8 tappisen turbon ic ja ei-ic mallien putkista höystettynä 2.3T tonnarin IC:n putkia ja letkuja. Eli siis vimpan päälle sillisalaatti 8) Pitää joskus paremmalla ajalla tehdä vähän fiksummat tuubit teräsputkesta...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900T8A vm. 1984 (update 24.02. Rojekti "valmis")

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Status update:
-syyläri vuotaa (sai vissiin köniinsä kun taiteilin IC:tä paikoilleen)
-kytkinpiiri ei pidä paineita (tod näk työsylinteri on holo)
-pakosarja säksättää häiritsevän paljon ja muutenkin kone kuulostaa jotenkin oudolta?
-maksimiahdot hukassa
-em. kohta ei tosin haittaa, kun nykii ja ryykeltää vaan nykyisilläkin ahdoilla.
-alkaa vetämään ahdoilla "puhtaasti" jossain 4000...4500rpm tienoilla.
-penkit yms. verhoilu homeessa :D
-vaihdekepin säätö vähän ketuillaan
-nopeusmittari ei toimi (vaijeri on paikoillaan)
-lämpömittari näyttää ajoittain omiaan ja heiluu/värisee mm. kierrosten mukaan

Mutta siis muuten toimii ihan hyvin :lol:
:saab:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900T8A vm. 1984 (update 01.03. Rojekti Stage 2)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Noniin, tapahtunut viikon mittaan: ensin oli kylmäkäynti hukassa, epäilyn alla ruisku. Vaihdettu ohjauspainesäädin ja määräjakaja sekä putsattu bensalinjoja paineilmalla. Saatu käymään kylmänä, mutta sammuu n. kilometrin ajon jälkeen.

Kokeiltu takuulla ehjillä tulpilla, tulpanjohdoilla, sytkän pääteasteella, puolalla, jakajan kannella ja pyörijällä: vaatii n. 2-5 starttia kylmänä ja kaasun avulla jää käymään ja n. 5-10sek kaasuttelun jälkeen tyhjäkäyntikin löytyy. Sitten n. kilometrin ajon jälkeen siis sammuu kuin saunalyhty, kun on ensin hieman rytkytellyt, eikä lähde käyään.

Tämän aamun ja päivän saldoa: putsailin maadotuspisteitä ja hokasin, että rungosta laatikkoon menevä maajohdon pultti oli löysällä, josta johtuen maakontakti oli puutteellinen. Noh, kirrailin sen ja putsasin muutkin maapisteet. Otin myös puolan valkoisesta paholaisesta (siis varmasti toimiva) ja ei kun lyömään tulille. Sama juttu, horähti käyntiin hienosti ja sammui heti. Kaasulla sai kolmannella yrityksellä jäämään käyntiin, ja hyvinhän se pentele kävikin. Siispä koeajolle, sama lenksu kun ennenkin, jumankekka, ryykellys oli aiempaa vähäisempää, otti ajoittain täydet paineet ja vetoja oli oikeesti ihan perkeleesti. Aattelin jo, että pientä säätöö vielä ja se on siinä! Paskat, sammui "kääntöpaikalla", kun laskin koneen tyhjäkäynnille. Vauhdista kytkin ylös ja käyntiin, mutta ei käy käy tyhjäkäyntiä. Siispä toinen "mäkistartti" ja kokka kotiin, sain paineet kertaalleen nousemaan taas maksimiin. Sitten sama vanha paheneva ryykellys ja sammuminen tismalleen omalle "parkkikpaikalle" kotipihalla, eikä lähde käyntiin.

Otin tulpat irti ja joka ikinen tulppa pikimustassa karstassa. Putsasin tulpat, ja kytkin ne "sarjaan" piuhanpätkällä, jonka pistin maihin. Sitten tulpanjohdot kiinni, bensapumpun rele irti ja starttia. Kipinää tulee, mutta jotenkin heikon oloinen, eikä tunnu sytyttävän joka kierroksella kaikissa tulpissa, eli joku pytty jää aina väliin. Jostain hämmästyttävästä syystä toi siis hukkaa lämmettyään kipinästä tehon. Sinänsä hupaisaa, kun tulpanjohdot, sytkäyksikkö, pyörijä, jakajan kansi ja puola on kaikki toimivia (siis "lainattu" ruiskupelistä, joka päivittäisessä ajossa).

Yleismittarin mukaan maakontaktit oli OK, mutta vedin vielä yhen lisämaajohdon moottorille. Tsekkasin vielä omia akun johdotuksia, kunnes tuli mr. Murphy kehiin. Startin liitosta kirrasin, niin sehän rapsahti paskaksi se startin "pikkumokkulan" perä, jossa siis plus-johdon pultti kiinni. Eli meni startinvaihtotalkoiksi ennen kuin pääsee kokeilemaan auttoiko lisämaapiuha mitään :lol:
Kiroiltuani aivan v***n kauan startin kiinnityksen kanssa menetin hermot ja rykäsin pakosarjankin vit***n, että pääsi avaamaan viimeisetkin pultit. Pitää maanantaina hakee pakosatsiin uus tiivari ja pinnapultit.

Rakenteluosastolla sen sijaan EGT-mittari edistyi! Bensanpainemittarin osia perjantain hyllystä naaratessani bongasin 4mm helmellä olevan läpivientinipan, jossa oli just sopivan nafti kolo tolle 3mm paksulle anturipäälle. Aattelin kokeilla,että mahtaisko se kuitenkin kiristyä 4mm helmellä, ja kiristyhän se kun ihan tappiin väänti. Pitää vaan duunaa kierrereikä pakosarjaan ni se on siinä. Samaan rähinään sitä vois varmaan hitsailla sen lambdamutskun tohon DP:hen ja hakee biilteemasta tms. halvin mahdollinen lambda-anturi (yksijohtoinen), niin saa soossimittarin toimimaan. Sitten pitäs enää saada toi katiska käymään :lol:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900T8A vm. 1984 (update 01.03. Rojekti Stage 2)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

V.J.S kirjoitti: Samaan rähinään sitä vois varmaan hitsailla sen lambdamutskun tohon DP:hen ja hakee biilteemasta tms. halvin mahdollinen lambda-anturi (yksijohtoinen), niin saa soossimittarin toimimaan. Sitten pitäs enää saada toi katiska käymään :lol:
Senverta kommentoin tässä, että yksijohtoisella lambdamittarilla ei ainaskaan tossa minun 99turbossa saa järkeviä lukemia mulloin, kuin maantieajossa. Paikallaan ja "taajamaluruuttelussa" näyttää mitä sattuu. Kolmijohtoinen, elikkä lämmitettävämalli näyttää sensijaan seokset tyhjäkäynnilläkin. Kylmäkäynnistyksen jälkeenkin ei mene montaa minuuttia, kun näyttää jo lukemia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900T8A vm. 1984 (update 01.03. Rojekti Stage 2)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mertmi kirjoitti:
V.J.S kirjoitti: Samaan rähinään sitä vois varmaan hitsailla sen lambdamutskun tohon DP:hen ja hakee biilteemasta tms. halvin mahdollinen lambda-anturi (yksijohtoinen), niin saa soossimittarin toimimaan. Sitten pitäs enää saada toi katiska käymään :lol:
Senverta kommentoin tässä, että yksijohtoisella lambdamittarilla ei ainaskaan tossa minun 99turbossa saa järkeviä lukemia mulloin, kuin maantieajossa. Paikallaan ja "taajamaluruuttelussa" näyttää mitä sattuu. Kolmijohtoinen, elikkä lämmitettävämalli näyttää sensijaan seokset tyhjäkäynnilläkin. Kylmäkäynnistyksen jälkeenkin ei mene montaa minuuttia, kun näyttää jo lukemia.
Kiitoksia infosta, laitetaan pohdintaan tuo anturin lopullinen malli.
Tänään (2.3.) tapahtunutta: johtuen täysin kädettömästä hovimekaanikosta, joka ei näemmä saa yhtä halvatun autoa toimimaan, piti käydä ostamassa kulkupeli, että Hallituksen ei tarvitse enään istua rahvaan seassa julkisissa. Tähän astisista autoista ehkä paras hankinta on ollut tuo nykyisin ruiskuna oleva valkoinen paholainen. Luotettava kuin mikä. Siispä samaan logiikkaan uskoen, että valkonen kaasarisaappi sinisellä sisustalla on ikiliikkuja, tuli haettua Tuusulasta tämmönen:

Kuva

Kuva

Toinen siis neliovinen tila-auto perheenkuljetukseen ja toinen kisakiree 2-ovinen urheiluauto luksusvarustelulla (=ohjaustehostin + roikkuva kattoverhoilu) :lol: Niin, ja molemmat vieläpä alkujaan myyty Mäkelän Autosta Järvenpäästä 8) Ja ne jotka jaksaa vänkää, että kaasari on ihan yhtä pirtsakka kuin ruisku, voi tulla ajamaan noita peräkkäin. Toi Pierburgin kaasarilla varustettu "sporttipata" on kyllä aivan järkyttävän laiska :lol: No mutta, siis kaikkineen kuitenkin siisti peli, jossa vain 278tkm mittarissa.

Täten siis transportaatio-ongelmat hoidettu. Takaisin rojektin kimppuun. Tuossa foto EGT-liitännästä. Kyseessä siis "light-duty" hydrauliikan 4mm läpivientinippa, josta toisesta päästä vaan mutteri poistettu. Kun ihan tappiin asti väänsi, puri tuo millin verran ylikokoinen helmi sen verta kiinni, että anturi jämähti paikoilleen.

Kuva

Ja lopuksi vielä kuva, miten startinkin voi rikkoa, kun ei vaan osaa:
Kuva

Että näin. Tänään laittelen vielä maajohdot uusiksi ja ruuvaan varaosastartin paikoilleen. Huomenna pakosarjaan kierrereikä EGT:lle ja kiinnitykseen uudet pinnapultit, jos se niillä suostuisi kiristymään hiukan paremmin, niin loppuisi se säksätys...

Eipäs upita tällä erää, vaan vedetään editillä :) Eli tuli myös egr tuossa luppoaikana nylppästyä hitoille. Otin koko halvatun himmelin pois.
Kuva

Imusarjan päästä vaan nohevasti putki poikki , linttaan ja hitsaamalla umpeen.
Kuva

Tuo vihreä härdelli lienee joku termostaattisäätimen tapainen, joten letkut voi huoletta repästä hitoille, tai sählätä nipat poikki... Tuosta ei siis vuoda mitään "ulos", vaikka letkut poistaa.

Imusatsin alla kiinni olevassa "ufossa" siis reikä, joka on yhteydessä suoraan imusarjaan. Tai siis on ollut ehkä joskus 80-luvulla, mutta ainakin omassa tuo oli 100% ummessa kaikenmaailman paskasta...Askartelin kuitenkin 8mm latanpalasta pari reikää poraamalla nohevan peitelevyn.
Kuva

Kuva

Semmottis tällä erää. Pakosarjaan tuli myös askarreltua kierrereikä EGT-anturille, sekä hieman paranneltua minua edeltäneen ranettajan pakosarjan pinnapultin "korjausta". Jos huomenna muistais ostaa sen uuden tiivisteen, niin saisi tuon taas kokeiltavaan kuntoon. Toisalta ihan sama, ei se toimi kuitenkaan :lol:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900T8A vm. 1984 (update 27.04., ohjauspaineihmettelyä)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mortonki vaan, arvoisa Saab-yhteisö. Ankaran projektivit...harmituksen, työ- yms. kiireiden takia on hommat ollut tovin telakalla. Vaan nyt on releet jonkinmoisessa nipussa, startti & kytkinonkelmat ratkottu, mutta käyntiongelmat sen kuin vaivaa. Kertokaapa, että onko mittaustapani jotenkin väärä, vai onko tuo K-jetti vaan susi. Eli ihan sama onko kone haalea tai oikeasti lämmin (=flekti pyörinyt/sammunut kolme kertaa), niin tuo meikäläisen ohjauspainemittari tojottaa n. 2,9-3,0barin tietämillä kone sammutettuna. Kone kun on käynnissä, niin mittari näyttää 1,6-1,8bar. Mittari kytketty T-haaralla suoraan ohjauspaineventtiilin liittimeen, siis näin:
Kuva
Mikäli oikein tämän ymmärsin, niin tuollaisella kytkennällä pitäisi mittarin näyttää ohjauspaineet, jotka pitäisi oleman 3,4-3,8bar lämpimällä mosalla. Meikäläisellä jää tuohon 3,0barin tietämille.
Jos tuohon mittarin ja ohjauspainevenan väliin pistäisi hanan, niin näyttäisi hanan kiinni ollessa järjestelmäpaineet.

EGT:kin muuten toimii kuin junan vessa. On muuten pakolämmöt about 600 astetta tyhjäkäynnillä, tuntuu jotenkin korkealta?
Siinä siis anturi pakosatsissa ja rintapellin "läpivienti":
Kuva

Mittari kabiinissa:
Kuva
Eihän toi nyt tietysti ole yhtä upee ku joku 300€:n neonvaloja vilkuttava thyyningmittari, mutta eipä maksanutkaan ku vähän reilu pari kymppiä :)
Koska pirssi ei oikein ole vielä ajettavassa kondiksessa, en ole saanut kuin vähän yli 700 asteen lukemia paikallaan polkiessa, joten "kestotesti" ahdoilla poljettaessa ja 1000asteen lämpöjä lähestyttäessä on vielä tekemäti.

Vaan jos joku kehtaisi jotain kommentoida noista ohjauspaineista, niin kiitollisuudellani ei ole rajaa :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900T8A vm. 1984 (update 30.04., kun ei käy niin ei käy)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jep, samat ryykeltämiset ahdoilla, joita max. peruspaineiden verran ja tyhjäkäyntikin hävisi n. 10 kilometrin testilenkin jälkeen eilen. Ennen lenkkiä ja lenkin aikana (pysähdyin pariin otteeseen) oli kone käynyt paikallaan hienosti, lähtenyt käyntiin normaalisti etc. jo parin päivän ajan. Sytkäennakko näytti olevan keturallaan (sain strobon lainaan), 10 asteen hujakoilla tyhjäkäynnillä ja alipainesäädin irrotettuna. Pitänee säätää tonne 17-19 asteen tienoille ja katsoa auttaako. Ostin myös lambaada-anturin, pitänee sekin viritellä viim. torstaina paikoilleen, niin näkee että onko soossit edes hehtaarilla...

Kellään mitään sanottavaa tuosta ohjauspaineesta / painemittarikäpistyksestäni? Ai ei vai? No ei se mitn, ihan hyvinhän tää rojekti etenee muutenkin. Not :lol:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900T8A vm. 1984 (update 01.05., sytkää sun muuta säädelty)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Sytkäennakon säätö tyhjäkäynnillä tuonne 18 asteen tienoille lopetti suurimmat rykimiset ja ahtojakin löytyi aika ajoin "koko rahalla", mutta melko usein jäi myös peruspaineille. Ajettavuus on nyt kuitenkin kunnossa koneen puolesta. Testilenksun jälkeen kävi kuumana tyhjäkäyntiäkin hieman vaan ontuen, mutta kuitenkin varmasti ainakin kymmenisen minuuttia. Sitten pata ihan avaimesta sammuksiin, ja viiden minuutin päästä kun piti pirssiä vähän peruutella, niin eipä enään ollutkaan tyhjäkäyntiä. Mihinkään en väliaikana koskenut...Mikä lie tuotakin riivaa.

Lambdamutteri tuli kemppiliimattua putkeen, anturin ja seosmittarin asennus/kytkentä jäi odottelemaan kauppojen aukeamista, että saapi passelit liittimet.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900T8A vm. 1984 (update 03.05., se toimii sittenkin, ehkä?)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Heivasin nuo foorumillakin lyttyyn yleensä haukutut Bougicordin sytkäpiuhan korvikkeet (oisko kolme vuotta vanhat) :wink: hevon helevettiin ja korvasin ne paikallisen varaosaputkan ykkösplaadun superracinghipothyyning Carol High Temperature Silicon sytkäpiuhoilla (18€ setti). Lisäksi laitoin uuden puolan, kas kummaa, sehän rupes toimimaan 8O Eli käy lämpösenäkin tyhjää ilman hajalyöntejä, ahdotkaan ei hyytyny parin testilenksun aikana kertaakaan peruspaineille. Hienoista nykimistä saattoi olla havaittavissa pintakaasulla ja vedon-moottorijarrutuksen rajamailla, mutta pääsääntöisesti toimii niin kuin pitääkin. Järisyttävän upee fiilis.
Edit: EGT nousi noin kilometrin täyskaasuvedossa vakioahdoilla tuonne 830 asteen tienoille. Eli ainakin tuonne asti mittari toimii :D

Laittelin myös pikaisesti seosmittarin ja lambdan paikoilleen, tosin näiden asennuksen aikana nautitun asennusjuoman määrä esti testilenkin teon, mutta paikallaan polkiessa pääsin testailemaan. Tyhjäkäynnillä hävisi valot lediskaalalta, kierroksilla näytti olevan siinä optimialueen tienoilla. Justiinsa mittarin tekijälle pistin yksäriä, että häviääkö nuo ledit tyhjäkäynnillä rikkaan vai laihan suuntaan ja lieneekö "normaalia" tuo skaalalta häviäminen tommosella aataminaikasella K-jetillä...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: 900T8A vm. 1984 (update 03.05., se toimii sittenkin, ehkä?)

Viesti Kirjoittaja Suppari »

600astetta EGT tyhjäkäynnillä kertoo täysin metsässä olevasta sytkäennakosta,vuotavasta pako venasta tai jostain muusta mikä päästää löpöä pakosarjaan ja siellä vasta syttyy..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900T8A vm. 1984 (update 03.05., se toimii sittenkin, ehkä?)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Suppari kirjoitti:600astetta EGT tyhjäkäynnillä kertoo täysin metsässä olevasta sytkäennakosta,vuotavasta pako venasta tai jostain muusta mikä päästää löpöä pakosarjaan ja siellä vasta syttyy..
Mainiota, mikä lienee normaalin lukeman rajat tyhjäkäynnillä? Tais EGT pyöriä tuossa 530-550 asteen tienoilla sytkäennakon säädön jälkeen...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900T8A vm. 1984 (update 03.05., se toimii sittenkin, ehkä?)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sytytysennakko t8:ssa säädetään 20asteeseen 2000rpm:llä ja ilman alipainekelloa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900T8A vm. 1984 (update 03.05., se toimii sittenkin, ehkä?)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mertmi kirjoitti:Sytytysennakko t8:ssa säädetään 20asteeseen 2000rpm:llä ja ilman alipainekelloa.
Juu, tämä tarkastettiin apumiehen kanssa tyhjäkäynnillä tehdyn säädön jälkeen. Raportoin lisää havainnoista ja ongelmista kunhan kerkiän niputtaa sisustan, on vaan vähän kaikenlaista muutakin pikku puuhastelua tässä ollut...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900T8A vm. 1984 (update 09.05., se nykii sittenkin)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jep, eilen otettu pommi pois seisonnasta ja optimistina kaavailtu pirssin käyttöönottoa työmatka-ajoon. Yritys hyvä kymmenen, mutta kyllä toi sen verran ikävästi nyki kuitenkin aamulla, että kurvasin muutaman kilsan jälkeen takasin kämpille. Ahdot tietenkin myös peruspaineilla. On kyllä mystinen kaveri, edellisellä testilenksulla siis toimi moitteetta ja sen jälkeen oon ainoastaan kasannut kojelaudan nippuun...

Edelleenkään ei nopeusmittari toiminut, eilen irrotin vaijerin lootan päästä ja laitoin uudestaan kiinni. Ei siis vaikutusta. Pitänee testailla vaijeria pyörittämällä, ettei vain ole vika mittariston päässä.

Vehje kyllä siis käynnistyy hienosti (5-10sekunnin jälkeen herää kaikki pytytkin mukaan), jonka jälkeen kehrää tyhjäkäyntiä ihan jees. Tyhjäkäynti-EGT:t pyörii 450-480 asteessa viileällä koneella, ja koneen lämmettyä 480-520. Seosmittarin mukaan osakaasulla on soossit ehkä hieman rikkaalla, eikä ainakaan aamun ainoalla poljentayrityksellä mennyt laihalle.

Ohjauspaineet ei ole muuttuneet mihinkään, eli siinä 1,5-2bar näyttää mittari koneen käydessä. Ahtorikastus ainakin toimii, pari päivää sitten testailin tuuppaamalla paineilmaa säätimen letkuun, jolloin op:t tipahti 1,8barista 1,0bariin ja kone otti lisää tyhjäkäyntikierroksia. Kun poisti paineen op-säätimen letkusta, nousi ohjauspaineet viiveettä takaisin 1,8bariin. Uskaltaiskohan tuohon mittarin näyttämään luottaa, niin voisi yrittää säätää ohajuspaineet kohdilleen?
Jollain tietoa, että kuinka tuo op-säätimen "konffaus" tehdään?
EDIT: Käytä hakua, urpo. Doh. :mrgreen: Eli löysin jotain ohjeentynkää, pitää testailla toiseen säätimeen ja katsella kuin käy.
Siltikin tuntuisi kovin oudolta, että voisi olla ohjauspaineet melkein 2bar pielessä, jolloin pitäisi olla soossin aika järjettömän rikkaalla? Kaikissa käymissäni katsastuksissa on tyhjäkäyntCO:t ainakin ollut todella laihalla (luokkaa reilusti alle 0,5%), mitä tukee myös seosmittarin näyttämä, eli tyhjäkäynnillä näyttää kovin laihaa seosta. Ellei sitten ole järjestelmäpaine totaalisen alakantissa (ei ole mittaria tuon mittaamiseen).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 900T8A vm. 1984 (update 09.05., se nykii sittenkin)

Viesti Kirjoittaja tetammi »

V.J.S kirjoitti: Siltikin tuntuisi kovin oudolta, että voisi olla ohjauspaineet melkein 2bar pielessä, jolloin pitäisi olla soossin aika järjettömän rikkaalla? Kaikissa käymissäni katsastuksissa on tyhjäkäyntCO:t ainakin ollut todella laihalla (luokkaa reilusti alle 0,5%), mitä tukee myös seosmittarin näyttämä, eli tyhjäkäynnillä näyttää kovin laihaa seosta. Ellei sitten ole järjestelmäpaine totaalisen alakantissa (ei ole mittaria tuon mittaamiseen).
Ohjauspaineiden mittailuista en osaa sanoo mitään, tuolla toisessa topiikissa oli myös mittarista juttua. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2A#p518644
Saattais tuolta saada mittarinki lainaan. :roll:

Onko seoksia nyt säädetty, jossain pajalla? Ne kun sais melkein olla siellä hylkyrajalla että löytyis kunnolla vetoja.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin