Ohjaus puoltaa oikealle
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
Ohjearvo auraukselle on muistaakseni juurikin 1,5mm, +/-0,5mm. Pelkällä aurauksella ei kuitenkaan ole juuri vaikutusta tien kaltevuuden aiheuttamaan vetämiseen vaan siihen vastaus löytyy castereista. Nyrkkisääntönä se että casteria lisää sille puolelle jonne auto tahtoo ajautua.
NG900/OG9-3 etutolppien yläpää ei periaatteessa ole säädettävä casterin ja camberin osalta, mutta joustintukien yläpään kiinnitykset ovat käytännössä sen verran väljät reikineen korissa että asiansa osaava kulmien säätäjä voi sillä pelata.
Itse kyllästyin satkunkin osalta "säätäjiin" ja säätelin lopulta itse NG:n etupään lukuisine koeajoineen ja kulkee suoraan kaltevallakin tiellä renkaita epämääräisesti kuluttamatta vaikka ratista pitämättä, tosin auto on vapari vakioalustalla ja pappakoon rengastuksella. Kannattaa etsiä sellainen paja missä on taitoa ja ennenkaikkea tahtoa ja kiinnostusta auton saattamiseksi suoraan kulkevaksi, hämmästyttävän usein kyllä lyödään mittalaitteet joka pyörään, ja säädetään pelkkä auraus käymättä edes koeajolla ja veloitetaan "nelipyöräsuuntaus". Tai sitten voi tehdä itse. Tolppien yläpään kiinnityksen tienoille voi tehdä esim, maalitussilla merkinnät joiden avulla voi palata lähtötilanteeseen jos vaikuttaa siltä että tilanne vain huononee.
Jos puhutaan tehtaan varustamista alustoista niin ei tuon mallin kuulu ojan puolelle vetää, eri juttu sitten ovat reilut madallukset ym., mille tuo varsin halvalla toteutettu alustarakenne ei oikein ole suosiollinen.
NG900/OG9-3 etutolppien yläpää ei periaatteessa ole säädettävä casterin ja camberin osalta, mutta joustintukien yläpään kiinnitykset ovat käytännössä sen verran väljät reikineen korissa että asiansa osaava kulmien säätäjä voi sillä pelata.
Itse kyllästyin satkunkin osalta "säätäjiin" ja säätelin lopulta itse NG:n etupään lukuisine koeajoineen ja kulkee suoraan kaltevallakin tiellä renkaita epämääräisesti kuluttamatta vaikka ratista pitämättä, tosin auto on vapari vakioalustalla ja pappakoon rengastuksella. Kannattaa etsiä sellainen paja missä on taitoa ja ennenkaikkea tahtoa ja kiinnostusta auton saattamiseksi suoraan kulkevaksi, hämmästyttävän usein kyllä lyödään mittalaitteet joka pyörään, ja säädetään pelkkä auraus käymättä edes koeajolla ja veloitetaan "nelipyöräsuuntaus". Tai sitten voi tehdä itse. Tolppien yläpään kiinnityksen tienoille voi tehdä esim, maalitussilla merkinnät joiden avulla voi palata lähtötilanteeseen jos vaikuttaa siltä että tilanne vain huononee.
Jos puhutaan tehtaan varustamista alustoista niin ei tuon mallin kuulu ojan puolelle vetää, eri juttu sitten ovat reilut madallukset ym., mille tuo varsin halvalla toteutettu alustarakenne ei oikein ole suosiollinen.
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
1,5 mm auraus etuvetoiseen autoon kuulostaa aika suurelta. Onko se todella tehtaan arvo?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
On se kokonaisauraus etuakselille.
E: Laitetaan nyt vielä vinkkiä Hämäläisille, jotta tuossa Tampereen Hatanpään AD- korjaamossa vaikuttaa eräs klubilainen Saabisti jolla on taitoa ja tahtoa saada NG900/OG9-3 kulkemaan suoraan.
E: Laitetaan nyt vielä vinkkiä Hämäläisille, jotta tuossa Tampereen Hatanpään AD- korjaamossa vaikuttaa eräs klubilainen Saabisti jolla on taitoa ja tahtoa saada NG900/OG9-3 kulkemaan suoraan.
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
Mielenkiintoista juttua.
Löytyyköhän pks seudulta vastaavaa kaveria?
Jos löytyy niin hänestä(kin) tulee varmasti suosittu
Löytyyköhän pks seudulta vastaavaa kaveria?
Jos löytyy niin hänestä(kin) tulee varmasti suosittu

v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-
- "Turbo"
- Viestit: 274
- Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
- Paikkakunta: lohja
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
Samojen ongelmien kanssa painineena, minun auto kulkee nyt ensi kertaa suoraan sen viiden vuoden aikana mitä se mulla on ollut. Käytin suuntauksessa kolmessa eri pajassa ja aina oli ratti vähän vinossa ja pientä puoltoa jompaan kumpaan suuntaan, yleensä vasemmalle.
Päätin vielä koettaa onneani ja vein syksyllä uudelleen suunnattavaksi Nummelaan (autopeltikorjaamo Jarmo Leskinen). Kaveri kerrankin kuunteli minun ongelmia ja sai jopa ratin suoraan. Puoltokin hävisi melkein kokonaan.
No päätin tehdä holkkiremontin. Remontti tehtiin, väljää jäi vaihteiston päähän uudellakin holkilla, malja heiluu vieläkin hieman. Samalla vaihdettiin kokonaan uusi vetoakseli ja kas kummaa, auto ei enää puolla menee suoraan.
Vetoakseli tuli Rockautosta (Usa), sisältäen koko paketin 204€. En tiedä auttoiko holkki vai uusi akseli. Vanhassakaan ei mitään vikaa näkynyt, ei edes sisäpään malja ollut kulunut.
Päätin vielä koettaa onneani ja vein syksyllä uudelleen suunnattavaksi Nummelaan (autopeltikorjaamo Jarmo Leskinen). Kaveri kerrankin kuunteli minun ongelmia ja sai jopa ratin suoraan. Puoltokin hävisi melkein kokonaan.
No päätin tehdä holkkiremontin. Remontti tehtiin, väljää jäi vaihteiston päähän uudellakin holkilla, malja heiluu vieläkin hieman. Samalla vaihdettiin kokonaan uusi vetoakseli ja kas kummaa, auto ei enää puolla menee suoraan.
Vetoakseli tuli Rockautosta (Usa), sisältäen koko paketin 204€. En tiedä auttoiko holkki vai uusi akseli. Vanhassakaan ei mitään vikaa näkynyt, ei edes sisäpään malja ollut kulunut.
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
omassa voimakkaasti oikealle vetävässä juuri mukamas säädettynä arvot etu-akselilla:
camber
vas -0.55' oik -1.25' ero 0.30'
caster
vas 1.48' oik 1.33' ero 0.15'
SAI
vas 13.51' oik 14.10' ero -0.19'
auraus
vas 0.03' oik 0.04' yht 0.07'
olisiko tuossa siis jotain vielä tehtävissä että saisi menemään suoraan?
onko tuo camberin suuri ero normaalia?
camber
vas -0.55' oik -1.25' ero 0.30'
caster
vas 1.48' oik 1.33' ero 0.15'
SAI
vas 13.51' oik 14.10' ero -0.19'
auraus
vas 0.03' oik 0.04' yht 0.07'
olisiko tuossa siis jotain vielä tehtävissä että saisi menemään suoraan?
onko tuo camberin suuri ero normaalia?
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
Eli auraus on erisuuruinen eri kokoisille vanteille.
1,5 mm 15'
1,6 mm 16'
1,3 mm 17'
Camber 0,80 astetta +/- 0,8
Caster 1;85 astetta +/- 0,7
E: Asteissa auraus 0,11 +/- 0,04, 15' renkailla
1,5 mm 15'
1,6 mm 16'
1,3 mm 17'
Camber 0,80 astetta +/- 0,8
Caster 1;85 astetta +/- 0,7
E: Asteissa auraus 0,11 +/- 0,04, 15' renkailla
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
paperissa tavoitetieto asteina:
camber -0.48'
caster 1.51'
SAI 13.18'
auraus 0.04' yhteensä 0.08'
auraus näyttäisi siis olevan melko lähellä tavoitetta,
muissa enemmän ja vähemmän heittoa.
camber -0.48'
caster 1.51'
SAI 13.18'
auraus 0.04' yhteensä 0.08'
auraus näyttäisi siis olevan melko lähellä tavoitetta,
muissa enemmän ja vähemmän heittoa.
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
eli kannattaisiko jotain ruuvata jonnekin ja paljonko?
pasi
pasi
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
Pitäisi tietää molempien puolien lukemat erikseen.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
camber
vas -0.55' oik -1.25' ero 0.30'
caster
vas 1.48' oik 1.33' ero 0.15'
SAI
vas 13.51' oik 14.10' ero -0.19'
auraus
vas 0.03' oik 0.04' yht 0.07'
vas -0.55' oik -1.25' ero 0.30'
caster
vas 1.48' oik 1.33' ero 0.15'
SAI
vas 13.51' oik 14.10' ero -0.19'
auraus
vas 0.03' oik 0.04' yht 0.07'
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
Nyt en ole varma jäikö camberista - pois, kun wis:stä katsoin. Jos se puoltaa, niin ehkä camber ja caster voisi olla hyvä säätökohde. Sinänsä en ole mikään suuri pyöränkulmaguru, vaikka olenkin niitä säätänyt ammatin puolesta joskus. Sen muistan ettei sillä automaatti laitteella saanut koskaan hyvää, vaan mekaaninen optinen laite oli älyttömän tarkka. Sillä oikaisin aina ratit, mitä ei saanut koskaan automaatti laitteella.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
Minuteman kirjoitti:On se kokonaisauraus etuakselille.
E: Laitetaan nyt vielä vinkkiä Hämäläisille, jotta tuossa Tampereen Hatanpään AD- korjaamossa vaikuttaa eräs klubilainen Saabisti jolla on taitoa ja tahtoa saada NG900/OG9-3 kulkemaan suoraan.
Ja moneen muuhun ongelmaan löytyy apuja samasta osoitteesta.
9-3 -08 sc 1,9tids at
9-3 -98 2,0 T
9-3 -98 2,0 T
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
Tilasitko siis Rockautosta koko vetoakselin? Mikä merkki ja osanumero? Katsoin Rockauton nettiluettelosta, ja siellä näyttäisi olevan seuraavat osat otsikoituna "CV Half Shaft Assembly":usvaa putkeen kirjoitti: Vetoakseli tuli Rockautosta (Usa), sisältäen koko paketin 204€. En tiedä auttoiko holkki vai uusi akseli. Vanhassakaan ei mitään vikaa näkynyt, ei edes sisäpään malja ollut kulunut.
Empi 805324 Front Left 60,79€
Empi 805323 Front Right 60,79€
A-1 Cardone 609244 Front Left (Reman.) 125,79€
A-1 Cardone 609249 Front Right (Reman.) 125,89€
Kuvien perusteella näissä tuotteissa on koko vetoakseli molempine nivelineen. Jotenkin varsinkin tuon Empin osan hinta arveluttaa, että onko tuo tosiaan koko akseli?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
Jaa, ei taida olla koko sisäniveltä Rockauton osissa. Jatkoin aiheesta tuonne: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 90#p859090
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K