Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

ristos kirjoitti:No, meillehän jäi näitä nostalgia-autoja, joilla voimme harrastaa! :D
Niinpä niin, mutta hyvin omakohtainen kysymys kuuluu: millä nyt 18-vuotias saabisti ajaa arkiajonsa esim. täytettyään 40? :cry: Tuona vuonna uusimmat tähän mennessä valmistetut Saabit ovat melko tarkkaan yhtä vanhoja kuin oma kaasarisatku on nyt jos ei uusia tule tai jos ne eivät enää ole kuin nimeltään samanlaisia...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä noin nuorella pojalla on varmasti kykyä uudistua monta kertaa ennenkuin 40 vuotiaaksi elää! Siihen mennessä autokin kehittyvät varmasti monella lailla. Jos kehitys etenee samalla tavalla kuin Se on kehittynyt oman elinikäni aikana, niin auto on parin vuosikymmenen kuluttua varmaan hiukan toisenlainen ja ainakin taloudellisempi ja olettaisin myös turvallisempi kuin nykyiset ja saati sitten nämä "meidän vanhat Saabit".

Reipasta mieltä ja katse tulevaisuuteen nuori mies!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Nykyisin tosiaan koulussakin on hoettu jo vuosia sitä, että nykyihmisen pitää hankkia elämänsä aikana keskimäärin kolme koulutusta, pitää sopeutua muutokseen ja niin edelleen. Minun ainoa odotukseni tulevaisuudelta on aikakone, jolla pääsen suoraan takaisin 80-luvun alkuun jonne henkisesti kuulun :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
J.N
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja J.N »

Rattivaihde kirjoitti:Niinpä niin, mutta hyvin omakohtainen kysymys kuuluu: millä nyt 18-vuotias saabisti ajaa arkiajonsa esim. täytettyään 40? :cry:
Asiaa lienee turha surra kovinkaan vakavasti tänään, tai huomenna. Yksi jos toinenkin asia, tilanne ja mielipide ehtii parissa kymmennessä vuodessa muuttua vielä moneen kertaan.

Tokihan asiassa voi pelata varman päälle ja ostaa vaikka jonkun todellisen laatuauton "varastoon" siltä varalta, ettei parinkymmenen vuoden päästä valmisteta _mitään_ itselle mieleistä kulkupeliä ja käypäistä polttoainetta on edelleen rahaa vastaan saatavilla. :wink:
#3418
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

J.N kirjoitti:todellisen laatuauton
Vetää väärästä päästä kuten lähes kaikki muutkin Saabin kilpailijat tai sitä ylemmät lukuunottamatta Auto-Unionia, joka on muutoin täysin poissa kysymyksestä. Huonompaan sisustaan tai muotoiluun voi sopeutua, mutta alusta lähtien täysin väärin suunniteltua autoa ei viitsisi ostaa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Aikamoista p**kanjauhantaa taas.

Ensinnäkin keskustelu ei liity Saabin tulevaisuuteen, vaan menneisyyteen. Toisekseen, on typerää väittää, etteikö Saab olisi muista erilainen. Se nimittäin on.

Itse viimeksi yritin jopa vängällä löytää sopivan muun automerkin, mutta en millään onnistunut. Koeajoin mersut, audit, bemarit ja kaikki. Vain Saabissa kaikki napsahti kohdalleen. Joten menkää jo muualle jauhamaan bemareistanne ja mersuistanne.

P.S. Omistan myös yhden mersun, mutta haluaisin polttaa sen.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Sininen Paroni
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: To Loka 19, 2006 23:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Sininen Paroni »

Niinpä, miksi Saab on ainutlaatuinen, Sininen Paroni laukoo täältä punaviinin voimalla :oops:

Jos Saab ei olisi ainutlaatuinen, niin helppo kai se sitten olisi löytää uusi kärry? No ei vaan tunnu että mikään sopisi.. :mrgreen: Meikäläiselle on aina äärettömän tärkeää ollut muotoilu, ja kun sattuu asumaan täällä erämaassa (Helsinki :mrgreen: ) niin etuveto on melkein pakko. Mistä johtuu että esim noista kehutuista saksalaisista kun löytyy silmää miellyttävä optio, niin aina ne on takavetoisia? Toki 4-vetoja löytyy mutta sitten puhutaan aivan karseita EUR-summia...

Olkoon nyt esim Skoda miten hyvä tahansa, mutta jos se on ruma niin en minä sitä osta...piste.
Nykyinen Saab 9-5 Vector 2.0 TTID XWD MY-11
Entinen Saab 9-3 SC 2.0t MY-07
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja haffu »

Ässä kirjoitti:Ensinnäkin keskustelu ei liity Saabin tulevaisuuteen, vaan menneisyyteen. Toisekseen, on typerää väittää, etteikö Saab olisi muista erilainen. Se nimittäin on.
Täysin totta! Saab jättää todella ison aukon täytettäväksi, eikä muun merkin kulkine sitä täysin onnistu täyttämään. Saabin erilaisuus näkyi jopa mainoksissa. Muiden mainostaessaan hienoja uusia ominaisuuksiaan, vaikka samaa ominaisuutta olisi ollut jo mussa merkissä, pitäytyi Saab erilaisena. Tarjosi taiteellisia näkemyksiä ja uskalsi olla oikeasti erilainen. Toisaalta tämä saattoi olla osatekijänä myynnin heikkouteen.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

haffu kirjoitti:Tarjosi taiteellisia näkemyksiä ja uskalsi olla oikeasti erilainen. Toisaalta tämä saattoi olla osatekijänä myynnin heikkouteen.
Vulgaari maailma tappoi sivistyneen automerkin...
Sininen Paroni kirjoitti:Mistä johtuu että esim noista kehutuista saksalaisista kun löytyy silmää miellyttävä optio, niin aina ne on takavetoisia?
Taitaapi johtua siitä, että toisin kuin Saab, BMW arvostaa kuivan kelin ajo-ominaisuudet korkeammalle kuin märän/liukkaan kelin ojaanjoutumismahdollisuudet. Tuo se suurin ongelma onkin jos pitäisi Saabista siirtyä johonkin muuhun merkkiin, ainoat etuvetoiset vaihtoehdot ovat Audi ja Volvo, ensinmainittu on olympia-Volkswagen joita tulee vastaan jokaikisessä kadunkulmassa, ja jälkimmäinen taas kiinnostaa yhtä paljon kuin lautasellinen erittäin terveellistä velliä...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja haffu »

Ei se takavetokaan sinne ojaan itsekseen karkaa. Useammin mulla on og900:lla perä yrittänyt tulla keulasta ohitse kuin takavetoisilla. Vaikka tuo Soarer ei kaatosateessa automaattilaatikolla ja huonoilla renkailla ollutkaan mikään miellyttävä ajaa, mutta se ei johdu enää millään tavalla auton vetotavasta. Silti saa täysin reikäpäisesti keliolosuhteisiin nähden painaa kaasupoljinta, että se perä oikeasti karkaa alta.
Ja seuraavanlainen lipsautus voi tapahtua kummalle vain, jos ei ole ABS:ia ja pää hieman jäässä tilannehetkellä: http://haffu.kuvat.fi/kuvat/iFail/
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Sininen Paroni
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: To Loka 19, 2006 23:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Sininen Paroni »

Meikäläinen asuu täällä Helsingin Pitäjänmäessä ja (kerros)talon kulmalla kulkee tuollainen pienempi kuja jonka auraaminen kestää viikon tai pitempään kun tilanne on päällä (siis tullut liian paljon lunta)... useampi E-mersun taksi ei suostunut sitä kujaa edes yrittämään viime talvena kun tiesivät että satavarmasti jäisivät kiinni.. niin mää vaan aina iltaisin sitä samaa kujaa jyrsin Saabilla ja no problem :mrgreen:

Noissa edellisen linkin kuvissahan on hyvin aurattua tietä... kuljettajan heikkoutta jos tollaisella tiellä ei pysy...
Nykyinen Saab 9-5 Vector 2.0 TTID XWD MY-11
Entinen Saab 9-3 SC 2.0t MY-07
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Risto »

Tämähän on kuin joku menisi uskovaisille kertomaan, että J. Nasaretilainen olikin ihan perusjamppa ja että Huitzilopochtli, Buddha, Ahti ja muut tarjoavat aivan saman ja vieläpä enemmän ja paremmin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Näin on. Ja uskonnossakin pahin tilanne syntyy silloin, kun uskovainen ei itse tunnista, mitkä omat ajatukset kumpuavat uskonosta ja mitkä ei.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Pakari kirjoitti:GM tappoi tuon innovatiivisen puolen saabista laittamalla rahahanat kiinni.
En usko GM:n olleen tuossa pekkaa pahempi omistajana. Periaatteessahan rahavirtojen kuuluisi kulkea ei omistajalta yritykselle vaan yrityksestä omistajalle sijoitetun pääoman tuottona.

Eli myyntikatetta pitäisi pystyä ta(i)komaan niin rutkasti, että kaikkien pakollisten kiinteiden kustannusten jälkeen rahaa jäisi sijoitettavaksi tuotekehitykseen ja vielä senkin jälkeen jäisi voittoa omistajalle osinkona jaettavaksi.

Jokainen omistaja odottaa sijoitetulle pääomalle tuottoa. GM on ollut kärsivällinen ja pitkämielinen tuottoa odotellessaan. Se mikä GM:ltä(kin) on puuttunut, on ollut kyky kääntää Saab kannattavaksi.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Olisikohan se kanattavaksi kääntämisen siemen ollut sittenkin siinä että olisi annettu tehdä tuotekehitystä ja innovatiivisiä ratkaisuja, perinteisiä saabismeja ja kehitetty uusia saabismeja eikä pakotettu käyttämään konserniosia ja pakotettu saabia lähemmäksi opelia.

Jos katsoo listaa:

http://www.saabsunited.com/2005/12/saab ... tions.html

niin liekö sattumaa että innovaatiot ovat loppuneet lähes kokonaan 2000 luvulla GM:n tullessa täysimääräiseksi omistajaksi.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Lukittu