Viskositeetissa on tuo matalampi ensimmäinen numero sitä kylmäpäätä. 10 -alkuinen on merkittävästi jäykempää kamaa pakkasella, kuin 5 -alkuinen. Jälkimmäisen numeron merkitys ei ole niin olennainen. Vanhempaan vakioon ja virittämättömään kalustoon se on melkolailla sama, onko kuumapään viskositeetti 30, 40 vai 50. 30 on luiruinta kuumana ja 50 jäykintä. Aika tyypillistä öljyä ympärivuotiseen käyttöön olisi tuo 5W40 ja hintakin on yleensä kohtuullinen.
Saab 99 gl petrol pelastettu
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Vaihto 10W40
10W30 -öljyyn ei todennäköisesti vaikuta mitään mihinkään.
Viskositeetissa on tuo matalampi ensimmäinen numero sitä kylmäpäätä. 10 -alkuinen on merkittävästi jäykempää kamaa pakkasella, kuin 5 -alkuinen. Jälkimmäisen numeron merkitys ei ole niin olennainen. Vanhempaan vakioon ja virittämättömään kalustoon se on melkolailla sama, onko kuumapään viskositeetti 30, 40 vai 50. 30 on luiruinta kuumana ja 50 jäykintä. Aika tyypillistä öljyä ympärivuotiseen käyttöön olisi tuo 5W40 ja hintakin on yleensä kohtuullinen.
Viskositeetissa on tuo matalampi ensimmäinen numero sitä kylmäpäätä. 10 -alkuinen on merkittävästi jäykempää kamaa pakkasella, kuin 5 -alkuinen. Jälkimmäisen numeron merkitys ei ole niin olennainen. Vanhempaan vakioon ja virittämättömään kalustoon se on melkolailla sama, onko kuumapään viskositeetti 30, 40 vai 50. 30 on luiruinta kuumana ja 50 jäykintä. Aika tyypillistä öljyä ympärivuotiseen käyttöön olisi tuo 5W40 ja hintakin on yleensä kohtuullinen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Jaa se menikin nuin päin
Onneksi sen verta ollu laiskalla päällä, etten vielä kerennyt hankkia uusia öljyjä, kiitos tästä infosta Mertmi!
Onneksi sen verta ollu laiskalla päällä, etten vielä kerennyt hankkia uusia öljyjä, kiitos tästä infosta Mertmi!
99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Nyt viikon verran aikaa kun vaihdoin öljyt 5w30 ja samalla uusin öljysuodattimen, saa nähä, kuin pitkään pysyvät koneen sisällä, huikeasti juoksevampaa entä edelliset 10w40.
Ei enään kylmäkäynnistyksessä niin pahasti "ronklota", en ole vielä sen pahemmin tutkinut mistä ääni tarkalleen tulee, jotenkin epäilisin venttiilikoneistoa... onneksi kovimmat pakkaset alkavat jo hellittää ja kevät pikkuhiljaa saapua
Kattoverhoilu meinaa vähän nurkista roikkua... Mitenkäs on, pystyisikö tuota leviämistä millään tavalla tässä vaiheessa estämään, vai onko peli jo menetetty, tyydyttävä kohtaloon ja seurata voimattomana vierestä kun kangas pikkuhiljaa alkaa roikkumaan leviämmältä alueelta?
Pari kuvaa nykytilanteesta, ei näytä vielä kovin pahalta:


Ei enään kylmäkäynnistyksessä niin pahasti "ronklota", en ole vielä sen pahemmin tutkinut mistä ääni tarkalleen tulee, jotenkin epäilisin venttiilikoneistoa... onneksi kovimmat pakkaset alkavat jo hellittää ja kevät pikkuhiljaa saapua
Kattoverhoilu meinaa vähän nurkista roikkua... Mitenkäs on, pystyisikö tuota leviämistä millään tavalla tässä vaiheessa estämään, vai onko peli jo menetetty, tyydyttävä kohtaloon ja seurata voimattomana vierestä kun kangas pikkuhiljaa alkaa roikkumaan leviämmältä alueelta?
Pari kuvaa nykytilanteesta, ei näytä vielä kovin pahalta:


99 GL Petro -84
-
kärkkäinen
- "Hirsch"
- Viestit: 709
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Itse olen todennut että alas tulee kun on tullakseen. Joskus vaan kerralla se kuntoon. Omaan autoon vaihdoin kesällä roikkumattoman sisäkaton ja johan se jo on alkanu lepattaa kulmista. 
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Eli jossakin vaiheessa tuon kankaan uusiminen edessä...
Jos siihen näin ensihätään ampua parskauttaisi pari niittiä kiinni jotta hieman hidastuisi tuo tahti.
Jos siihen näin ensihätään ampua parskauttaisi pari niittiä kiinni jotta hieman hidastuisi tuo tahti.
99 GL Petro -84
-
Henkka poika
- "Viggen"
- Viestit: 597
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Toinen vaihtoehto on pieninuppisia verhoilunuppineuloja käyttäen tökkiä sisäkattoon kiinni. Välissä oleva ohut superloni kuivaa ja murenee irti muotopalasta.Kovakundi kirjoitti:Eli jossakin vaiheessa tuon kankaan uusiminen edessä...![]()
Jos siihen näin ensihätään ampua parskauttaisi pari niittiä kiinni jotta hieman hidastuisi tuo tahti.
Täällä forumilla on linkkejä sisäkaton uusintaan. Kangas taitaa maksaa n.100e + kontakstiliimat 2-30e.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Ja minä verhoilin samalla tavalla oireilleen Oldsmobilen sisäkaton ihan verhoomossa, maksoi 150 euroa. Sisäkaton irroitin ja kiinnitin itse.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Tuossa kylmäkäynnistyksessä ongelma on se, että ryyppy täysin auki vedettynä nostaa kierrokset liian korkealle aluksi. Öljy ei vielä kierrä kunnolla koneen lähtiessä käyntiin ja siitä romina. Kannattaa kokeilla sitä, kun auto alkaa käynnistyä, että tökkää ryypyn puoleenväliin ennen kuin kone ehtii kierroksille. Ryyppyhän pitäisi heti startin jälkeen pudottaa puoleen ja mahdollisimman pian kokonaan pois päältä.Kovakundi kirjoitti:Nyt viikon verran aikaa kun vaihdoin öljyt 5w30 ja samalla uusin öljysuodattimen, saa nähä, kuin pitkään pysyvät koneen sisällä, huikeasti juoksevampaa entä edelliset 10w40.
Ei enään kylmäkäynnistyksessä niin pahasti "ronklota", en ole vielä sen pahemmin tutkinut mistä ääni tarkalleen tulee, jotenkin epäilisin venttiilikoneistoa... onneksi kovimmat pakkaset alkavat jo hellittää ja kevät pikkuhiljaa saapua![]()
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Itse olen aina ryyppy täysillä antanut käydä sen ajan ku on jäät raaputtanut ikkunoista ja sen jälkeen tökännyt vipua n. 2 cm kiinni, jonka jälkeen vasta liikkeelle, mutta täytyypä kokeilla tuota rr:n vinkkiä
Samalla jos säätäisi sitä "rikastimen tyhjäkäynnin" säätöruuvia pienemmälle, jotta kierrokset vähän laskisivat nykyisestään ryyppyn olessa täysillä.
Paha vaan arvioida kierroksien korkeutta kun puuttuu se kierroslukumittari...
Samalla jos säätäisi sitä "rikastimen tyhjäkäynnin" säätöruuvia pienemmälle, jotta kierrokset vähän laskisivat nykyisestään ryyppyn olessa täysillä.
Paha vaan arvioida kierroksien korkeutta kun puuttuu se kierroslukumittari...
99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Mitä käsiryypyllisellä 99:llä tuli ajettua taannoin, niin oma tekniikka oli vetää ryyppyä pikkuhiljaa lisää starttauksen aikana ja kun jysähtää tulille, niin siitä sitte heti vähentämään siihen missä käy tasaiseen hiukan kovempaa kuin tyhjäkäynti. Ainakin tuplakaasareilla sai kasteltua koneen, jos veti ryypyn täysille vähänkin leudommalla kelillä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Tuolla tekniikalla, että vetää ryyppyä starttauksen aikana pikkuhiljaa enemmän päälle sain aikaan useamman sekunnin kestoisen starttihetken, eli ei tämän auton säätöihin sovellu kovin hyvin tuo tekniikka
En tänä talvena ole vielä kertaakaan onnistunut tulppia kastelemaan, ja 99.9% todennäköisyydellä lähtenyt aina ensyrittämällä Petro käyntiin, joten kaasuttimen säädöt yms. ovat varmaan kunnossa.
Jospa tuo kolina ei enteilisi mitään vakavaa...
Seuraavaksi täytyy alkaa paikantamaan autosta vuoto(ja), nimittäin nyt ilmojen lämmettyä tuli autoa sisältä putsatessa kurkattua kuskinpuoleisen takapenkkiläisen jalkatilojen kumimaton alle ja...vettähän siellä oli! Taas meinaa vaivata tuo lattioiden tulviminen, kumimatto lensi samantien takajalkatilasta pois ja nyt täytyy alkaa paikantamaan tuon vuodon alkuperä, tuulilasin ympäriltä tiivistin sen kumikehyksen syksyllä, joten se ei ainakaan voi olla syypää vuotoon.
Jospa tuo kolina ei enteilisi mitään vakavaa...
Seuraavaksi täytyy alkaa paikantamaan autosta vuoto(ja), nimittäin nyt ilmojen lämmettyä tuli autoa sisältä putsatessa kurkattua kuskinpuoleisen takapenkkiläisen jalkatilojen kumimaton alle ja...vettähän siellä oli! Taas meinaa vaivata tuo lattioiden tulviminen, kumimatto lensi samantien takajalkatilasta pois ja nyt täytyy alkaa paikantamaan tuon vuodon alkuperä, tuulilasin ympäriltä tiivistin sen kumikehyksen syksyllä, joten se ei ainakaan voi olla syypää vuotoon.
99 GL Petro -84
-
Henkka poika
- "Viggen"
- Viestit: 597
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Katoppa ettei pääse vesi sisään lämppärin kautta. Aikanaan 900:ssa oli vesireikä tukossa lämppärin ilmanottokaukalossa.Kovakundi kirjoitti:Seuraavaksi täytyy alkaa paikantamaan autosta vuoto(ja), nimittäin nyt ilmojen lämmettyä tuli autoa sisältä putsatessa kurkattua kuskinpuoleisen takapenkkiläisen jalkatilojen kumimaton alle ja...vettähän siellä oli! Taas meinaa vaivata tuo lattioiden tulviminen, kumimatto lensi samantien takajalkatilasta pois ja nyt täytyy alkaa paikantamaan tuon vuodon alkuperä, tuulilasin ympäriltä tiivistin sen kumikehyksen syksyllä, joten se ei ainakaan voi olla syypää vuotoon.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Kirjoitukset viimeinkin ohi, eli nyt koko kevät aikaa rassailla Saabia kivasti
Pientä fiilistelyä tästä nyt ensihätään:

Sitten itse asiaan, sisustuksessa olisi pientä laittamista, kuten oviverhoilussa ikävä repeämä joka pitäisi saada aisoihin:

Kojelaudan ulkonäköönkin ajattelin hiukka panostaa, mitenkäs noiden "tarralistojen" kanssa kannattaa tehdä? Ei varmaan uuttakaan tarraa enään mistään saa, joten kai tuohon pitää sitten ihka aitoa puuta kyhätä

Sitten olisi tuo pieni ruostevaurio helmakotelossa takana, mistä katsastus-setä jo mainitsi silloin syksyllä, nyt vasta tutkin sen hieman tarkemmin:

Kesämmällä sitten mahdollisesti vielä venttiilien tarkistusta, jarrujen huoltoa ja kytkimen täydellinen remontti...
Muuten auto on ihan hyvässä kunnossa jos ei oteta huomioon pientä öljyvuotoa ja lattiatilojen tulvimista

Pientä fiilistelyä tästä nyt ensihätään:

Sitten itse asiaan, sisustuksessa olisi pientä laittamista, kuten oviverhoilussa ikävä repeämä joka pitäisi saada aisoihin:

Kojelaudan ulkonäköönkin ajattelin hiukka panostaa, mitenkäs noiden "tarralistojen" kanssa kannattaa tehdä? Ei varmaan uuttakaan tarraa enään mistään saa, joten kai tuohon pitää sitten ihka aitoa puuta kyhätä

Sitten olisi tuo pieni ruostevaurio helmakotelossa takana, mistä katsastus-setä jo mainitsi silloin syksyllä, nyt vasta tutkin sen hieman tarkemmin:

Kesämmällä sitten mahdollisesti vielä venttiilien tarkistusta, jarrujen huoltoa ja kytkimen täydellinen remontti...
Muuten auto on ihan hyvässä kunnossa jos ei oteta huomioon pientä öljyvuotoa ja lattiatilojen tulvimista
99 GL Petro -84
-
kärkkäinen
- "Hirsch"
- Viestit: 709
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Komea on!
Itselläkin saab ollut vähemmällä huomiolla kirjoitusten takia, mutta maanantaina loppuu sitten meikäläiselläkin. Öljynvaihtoa, tulppia suodatinta, pesua, siivousta ja pikku ruostekorjailua kaipaa.
Tuosta tarralistasta, niin biltemassa ainakin joskus myytiin tota "puuviilua", ja näytti hyvin lähelle samalta. 99 Saabeissahan tuon kuuluukin olla rypyssä.
Vaikka eise kyllä omaankaan silmään hyvältä näytä.
Tuosta tarralistasta, niin biltemassa ainakin joskus myytiin tota "puuviilua", ja näytti hyvin lähelle samalta. 99 Saabeissahan tuon kuuluukin olla rypyssä.
-
Henkka poika
- "Viggen"
- Viestit: 597
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Tuo viilu voisi oieta varovsti kuumailmapuhaltimella lämmittämällä ja lämmintä kalvoa lastalla silittämällä. Samoin puskurit ja listat saa kiiltämään samalla värkillä. Varovainen pitää olla, ettei pala.kärkkäinen kirjoitti:Komea on!Itselläkin saab ollut vähemmällä huomiolla kirjoitusten takia, mutta maanantaina loppuu sitten meikäläiselläkin. Öljynvaihtoa, tulppia suodatinta, pesua, siivousta ja pikku ruostekorjailua kaipaa.
Tuosta tarralistasta, niin biltemassa ainakin joskus myytiin tota "puuviilua", ja näytti hyvin lähelle samalta. 99 Saabeissahan tuon kuuluukin olla rypyssä.Vaikka eise kyllä omaankaan silmään hyvältä näytä.
Tuosta on puhalleltu listat ja puskurit. Ensin on puhdistettu pahimmat mustat vahat pois.
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =3&theater
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420