Miten olet tuon pidon heikkenemisen mitannut?
Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Miten olet tuon pidon heikkenemisen mitannut?
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Objektiivisesti ajamalla - yleensä jossain kohtaa huomaa kun pito alkaa heiketä, kun ajaa sopivaa testilenkkiä ja lisäilee ilmaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Ylipäätään monenkin renkaan ajettavuus on hyvä, kun ilmaa on auton maksimikuormalle ilmoitettu lukema. Sen ja tyhjän auton arvojen väliltä löytyy sitten se mukavin eteneminen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Monen asiantuntijan: rengasliikkeiden ym edustajien, suositus on kesärenkaillekin väh. 2,5 bar nykyrenkaille normaaleissa kokoluokissa. Talvirenkaille vielä hiukan enemmän. Itse olen pitänyt kesärenkailla 2,8 bar ja talvirenkaissa hitusen enemmän. En kuitenkaan yli 3 baria.
Ei ole näistä uusista nastarengas Hankookeista kokemusta, mutta se parin vuoden takainen malli on kyllä hyvä. Nokian renkailla menin pitkiä aikoja ja viimeisimmäksi jäi Hakka 7. Mielestäni hyvä rengas sekin. Tälle talvelle ei uusia renkaita tarvitse, mutta hinta-laatu- suhde saattaa seuraavaksikin vetää edelleen Hankookin puoleen.
Ei ole näistä uusista nastarengas Hankookeista kokemusta, mutta se parin vuoden takainen malli on kyllä hyvä. Nokian renkailla menin pitkiä aikoja ja viimeisimmäksi jäi Hakka 7. Mielestäni hyvä rengas sekin. Tälle talvelle ei uusia renkaita tarvitse, mutta hinta-laatu- suhde saattaa seuraavaksikin vetää edelleen Hankookin puoleen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Vaikkapa 9-5:ssä mennään tuonne 3bar seutuun, kun katsot sitä maksimikuormalle annettua painoa auton ohjeista.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Itsellä nyt pari sataa kilometriä ja kolme päivää takana talvirenkailla. Paineet oli renkaita asentaessa laitettu tyhjän auton mukaiselle 2,1 barin tasolle. Nostin 2,9 ja huomasin selkeän parannuksen ajotunnossa. Kesärenkailla 2,8 edessä teki Michelineistä jotenkin levottomat, joten tiputin 2,5 eturenkaista ja tuntui paremmalta. Klonkswagenissa rengaskoko on 205/60r16. Saabissa en huomannut mitään eroa 2,5 -> 3 bar. Pidin kesärenkaissa 225/45R17 koossa 2,8 baria ja talvirenkaissa /205/60r16) 3 bar.
Jännä huomio Contin kitkoista, mutta itseasiassa sama ero oli huomattavissa Nokian hkpl8:ssa, Mittarivirhe kasvoi 5%. Edellä mainittu paineen nosto näytti pienentävän virhettä 1 km/h satasen vauhdissa. Tod. näk ero on juuri sen verran, että google maps pyöristää nopeustiedon ylös eikä alaspäin. Tämä ero varmaan pitäisi korjata kulutusseurantaan, mutta en jaksa. Toistaiseksi kuivalla asfaltilla Contin kitka on ollut kiva ajaa. Äänen sävy on tummempi ja korvaan hiljaisemman oloinen kuin kesärenkaissa. Rengas tuntuu pehmeämmältä ja asfaltin halkeamat ja pienet kuopat suodattuvat paremmin.
Ohjaustunto on heikompi, mutta ihan ok edelleen. Rengastestien perusteella ääritilanteessa kitka häviää 6-0 kesärenkaalle, mutta päivittäisessä ajossa tykkään kitkarenkaasta jopa enemmän. Sama oli issakin, Auto on täysin erilainen, jotten vertailu on vaikeaa, mutta vahvalla mutulla Goodyear oli vähän tunnokkaampi ajaa asfalttipinnalla.
Jännä huomio Contin kitkoista, mutta itseasiassa sama ero oli huomattavissa Nokian hkpl8:ssa, Mittarivirhe kasvoi 5%. Edellä mainittu paineen nosto näytti pienentävän virhettä 1 km/h satasen vauhdissa. Tod. näk ero on juuri sen verran, että google maps pyöristää nopeustiedon ylös eikä alaspäin. Tämä ero varmaan pitäisi korjata kulutusseurantaan, mutta en jaksa. Toistaiseksi kuivalla asfaltilla Contin kitka on ollut kiva ajaa. Äänen sävy on tummempi ja korvaan hiljaisemman oloinen kuin kesärenkaissa. Rengas tuntuu pehmeämmältä ja asfaltin halkeamat ja pienet kuopat suodattuvat paremmin.
Ohjaustunto on heikompi, mutta ihan ok edelleen. Rengastestien perusteella ääritilanteessa kitka häviää 6-0 kesärenkaalle, mutta päivittäisessä ajossa tykkään kitkarenkaasta jopa enemmän. Sama oli issakin, Auto on täysin erilainen, jotten vertailu on vaikeaa, mutta vahvalla mutulla Goodyear oli vähän tunnokkaampi ajaa asfalttipinnalla.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
205/60R16 on kolmisen prosenttia isompi halkaisijaltaan ja siten myös vierintäkehältään kuin 225/45R17, joten teoriassa sen verran mittarivirheen pitäisi muuttua renkaat vaihtaessa. Mutta sitten renkaan kuluneisuus ja rengaspaineet vaikuttaa kuitenkin vielä teholliseen vierintäkehään, joten viisi prosenttia on ihan uskottava tulos. Ja nuo kokomerkinnätkään ei ole ihan millintarkkoja oman kokemuksen mukaan, joten ihan tarkkaa matematiikkaa ei voi pelkästä kokomerkinnästä tehdä.
Mutta siis kasvoiko mittarivirhe 5 % ylöspäin vaihtaessa kesärenkaista talvirenkaisiin? Koska tuolla isommalla talvikoolla mittarivirheen pitäisi pienentyä, eli mittari näyttää pienempää lukemaa kuin mitä kesärenkailla samassa vauhdissa.
Kulutusseurantaa varten kannattaa vielä tarkistaa mikä on matkamittarin virhe. Se on usein eri kuin nopeusmittarin virhe. Esim loppuunajetussa kun sääti OP-Comilla nopeusmittarivirhen nollaan, näyttää matkamittari 3 % väärin.
Mutta siis kasvoiko mittarivirhe 5 % ylöspäin vaihtaessa kesärenkaista talvirenkaisiin? Koska tuolla isommalla talvikoolla mittarivirheen pitäisi pienentyä, eli mittari näyttää pienempää lukemaa kuin mitä kesärenkailla samassa vauhdissa.
Kulutusseurantaa varten kannattaa vielä tarkistaa mikä on matkamittarin virhe. Se on usein eri kuin nopeusmittarin virhe. Esim loppuunajetussa kun sääti OP-Comilla nopeusmittarivirhen nollaan, näyttää matkamittari 3 % väärin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Pahoittelut epäselvyyksistä
Selvennetään:
5 %-yksikön ero koskee nykyistä autoa, jossa rengaskoko on sama kesä/talvi. Talvirenkailla mittarivirhe siis kasvoi. Nyt korkeammilla paineilla virhe on 8-9 km/h satasen vauhdissa talvirenkailla ja 4-5 km/h kesärenkailla. Eli muutos on prosenttiyksikköä, ei prosenttia.
illa, jossa oikea profiili olisi 55 60 sijaan kävi juuri noin, eli vakio noin 3% mittarivirhe katosi talvirenkailla käytännössä kokonaan.
Selvennetään:
5 %-yksikön ero koskee nykyistä autoa, jossa rengaskoko on sama kesä/talvi. Talvirenkailla mittarivirhe siis kasvoi. Nyt korkeammilla paineilla virhe on 8-9 km/h satasen vauhdissa talvirenkailla ja 4-5 km/h kesärenkailla. Eli muutos on prosenttiyksikköä, ei prosenttia.
illa, jossa oikea profiili olisi 55 60 sijaan kävi juuri noin, eli vakio noin 3% mittarivirhe katosi talvirenkailla käytännössä kokonaan.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Ok, eli kyse on varmaankin noista renkaiden todellisten mittojen poikkeamisesta teoreettisista mitoista. Itsekin huomasin Mitsun renkaita verratessani että kesä- ja talvipyörillä ei näyttänyt olevan juurikaan korkeuseroa vierekkäin laitettuina, vaikka rengaskoon mukaan pitäisi olla selvä ero. Talvirenkaat siis 215/65R16 ja kesärenkaat 225/55R18, jolloin korkeuseroa pitäisi pyörillä olla melkein kaksi senttiä.
Ja siis toki %-yksiköitä tarkoitin minäkin.
Ja siis toki %-yksiköitä tarkoitin minäkin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Tuo on prosenttiyksiköissä aika kova lukema saman kokospeksin renkaalle
Niistä paineista, pääsääntöisesti kovempi paine vähentää renkaan muodonmuutoksia ajon aikana, eli parantaa ohjaustuntumaa ja pienentää vierinvastusta ja sitämyöten kulutusta. Samalla siinä kuitenkin vähenee renkaan joustaminen tienpinnan ja vanteen välillä, mikä puolestaan heikentää sitä pitoa. Jossain vaiheessa toki myös tulee se piste, jossa painetta pitää nostaa paljon että eron ajettavuudessa huomaa ja toisaalta jossain kohtaaa tulee se kohta, kun pito heikkenee havaittavasti. Tuosta pisteestä siis olen itse tyypillisesti pudottanut vähän alaspäin ja yleensä tosiaan päätynyt sinne 2,5-2,8bar välille.
Talvirenkaiden kanssa pitää myös muistaa, että lämpötila vaikuttaa paineeseen niin, että renkaan lämmetessä paine kasvaa. Ei lie yllätys, että parinkympin pakkasilla se rengas tuppaa pysymään helposti viileämpänä kuin nollakelillä, joten rengaspaine kannattaa mitoittaa sen mukaan, että se pysyy järkevissä kantimissa ainakin normaalisti seudulla vallitsevalla lämpötilahaarukalla. Toki niitä paineita voi ja pitää muuttaa myös kesken ajokauden, jos tuntuu tarpeelliselta.
Niistä paineista, pääsääntöisesti kovempi paine vähentää renkaan muodonmuutoksia ajon aikana, eli parantaa ohjaustuntumaa ja pienentää vierinvastusta ja sitämyöten kulutusta. Samalla siinä kuitenkin vähenee renkaan joustaminen tienpinnan ja vanteen välillä, mikä puolestaan heikentää sitä pitoa. Jossain vaiheessa toki myös tulee se piste, jossa painetta pitää nostaa paljon että eron ajettavuudessa huomaa ja toisaalta jossain kohtaaa tulee se kohta, kun pito heikkenee havaittavasti. Tuosta pisteestä siis olen itse tyypillisesti pudottanut vähän alaspäin ja yleensä tosiaan päätynyt sinne 2,5-2,8bar välille.
Talvirenkaiden kanssa pitää myös muistaa, että lämpötila vaikuttaa paineeseen niin, että renkaan lämmetessä paine kasvaa. Ei lie yllätys, että parinkympin pakkasilla se rengas tuppaa pysymään helposti viileämpänä kuin nollakelillä, joten rengaspaine kannattaa mitoittaa sen mukaan, että se pysyy järkevissä kantimissa ainakin normaalisti seudulla vallitsevalla lämpötilahaarukalla. Toki niitä paineita voi ja pitää muuttaa myös kesken ajokauden, jos tuntuu tarpeelliselta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Tai typpitäyttö.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Teoriassahan paineen pitäsi muuttua 0,1 bar/10 astetta. Joten, jos renkaaseen laittaa lämpimässä +10 asteen lämpötilassa 3,0 bar niin -20 asteen pakkasessa painetta on 2,7 bar. Toki kyllä kai se ilma siellä renkaassa ajon aikana jonkin verran lämpenee, mutta siihen vaikuttanee moni muuttuja.aero kirjoitti: ↑Pe Loka 25, 2019 15:17
Talvirenkaiden kanssa pitää myös muistaa, että lämpötila vaikuttaa paineeseen niin, että renkaan lämmetessä paine kasvaa. Ei lie yllätys, että parinkympin pakkasilla se rengas tuppaa pysymään helposti viileämpänä kuin nollakelillä, joten rengaspaine kannattaa mitoittaa sen mukaan, että se pysyy järkevissä kantimissa ainakin normaalisti seudulla vallitsevalla lämpötilahaarukalla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Tulin investoineeksi Ryobin renkaantäyttölaitteeseen. Ajattelin, että jospa tulisi vähän säännöllisemmin katottua paineet kun on kompura helposti saatavilla ja kätevä käyttää. https://www.motonet.fi/fi/tuote/7002581 ... laite-18-V
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Eilen illala oli jo ikäänkuin talvikelin tuntua ko lähin femmala posottaan töihin ja kokeilin hieman Nokian Hakkapeliitta 9 ominaisuuksia ja pitoa ainakin piisaa. Myös hiljaisuus edellisiin viitosiin verrattuna kuivalla tiellä on jees. Ilmanpaineet vois kyllä tarkistaa, ne on jo kesällä laitettu vanteelle enkä alle laittaesa kattonu muuta kuin että on riittävästi ilmaa . Seiskat meni pystäriin loppukäyttöön. On muuten pyöränkotelo täynä kun 195/65 rengas Sunburstilla asennetaan alle. Nopeusmittari näyttää noin 4km/h liian vähän tällä rengastuksella..
Edittiä, muistin viitoset seiskaksi.
Edittiä, muistin viitoset seiskaksi.
Viimeksi muokannut Henri S, Ma Loka 28, 2019 13:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Täytyisi hankkia uudet kitkat 9-3 SC:n 16-tuumaisille vanteille, koko joko 205/55 tai 205/60. Kumpaa suositte(lette)?
Autossa on 30mm madallus.
Autossa on 30mm madallus.
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"