Uusi Saab 9-5

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja ristos »

Niinpä, eikähän tämä enää mikään "uusi Saab" ole. Minullakin alkaa kohta vuosi tulla täyteen, siis ihan vanha auto. Tosin kyllä uuden veroinen vielä. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Heti kun valitin, toimi viestin linkki viimeisimpään.. Juuri näin!
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

Rattivaihde kirjoitti:Nimenomaan sykeröradalla, ei varsinaisesti viisimetrisen auton ihanneympäristöä. Mitenköhän olisi vastaava S80 pärjännyt? :D
Ei Knutstorp mikään älyttömän sykerö ole. Iso autohan se on, tottakai, mutta silti.. Tehoakin kuitenkin 100hv enemmän.
ristos kirjoitti: Muuten, jos itselleni haluaisin ostaa auton nopeus mielessäni, niin ei Saab edes ajatuksen puolikkaassa vilahtaisi. :D
Toki näin, mutta ei se poista sitä tosiasiaa että tulos oli ainakin omasta mielestäni yllättävä.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Rattivaihde kirjoitti: Nimenomaan sykeröradalla, ei varsinaisesti viisimetrisen auton ihanneympäristöä. Mitenköhän olisi vastaava S80 pärjännyt? :D
S80:n kanssa identtisella tekniikalla(+25hv, -50kg) varustettu S60 oli kuitenkin yli 3 sekkaa nopeampi.
Turbolag kirjoitti: Testissä oli kyllä silti todella yllättävää se, miten hidas toi Femma-aero oli. En olisi uskonut että kaikenmaailman Fabiat, Polot ja Citikat lentää ohi...
Se mikä tekee 9-5:sta hitaan radalla, on sen paino. Kun omapaino on 1945-2065kg, niin se selittää miksi muut menevät ohi. Esimerkiksi Fabia RS painaa 1318kg, DS3 1240kg ja Polo 1269kg, eli noin 700kg vähemmän. Tehopainosuhde on lähes tasoissa, mutta suurempi massa vaikuttaa negatiivisesti jarrutuksissa ja kaarteissa. Lisäksi ahdetulla 5.4-litraisella V8:lla varustettu CLS 63 AMG:kin on 70kg kevyempi.

Saab on vertailun pisin auto, mutta ennen kaikkea painavin. Toki sanonta "paino on voimaa, ylipaino ylivoimaa" pitää paikkaansa välillä, mutta kun vaaditaan nopeita suunnan- ja nopeudenmuutoksia, niin ylipaino on alivoimaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Teme100 kirjoitti: Se mikä tekee 9-5:sta hitaan radalla, on sen paino. Kun omapaino on 1945-2065kg,
8O Jo on hävytön omapaino, jopa tuon kokoiselle ja ennen kaikkea noin uudelle autolle. Parisataa kiloa vastaavia kilpailijoita enemmän, esim. A6 3.0V6 Quattro 1815kg, BMW 535i XDrive 1840kg, Volvo S80 T6 AWD 1737kg. :?

Minä kun ajattelin että 5 litran V8:lla varustettu M5 1795kg omapainolla olisi ollut raskas. :) Ei sillä, saa tähänkin omapainoon yllättävän ketterät kurviominaisuudet, mutta vaatii alustalta paljon ja ennen kaikkea leveää rengasta..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja core2 »

Jep hirveiltä vaikuutta painot, mutta mitähän uutta 9-5 siinä on punnittu, kun itse löysin nämä tiedot ja TTID XWD oli painavin kokonaispainoa verrattaessa. Tiedot saabin tekniikka sivulta.

Biopower (220) XWD omamassa on 1835-2020kg ja kokonaispaino 2390kg.

BioPower (220) manuaaliloota omamassa on 1725-1885kg. ja kokonaispaino 2260kg.

TTID4 (190) manuaaliloota omamassa on 1915-2065kg ja kokonaispino 2360kg.

TTID (190) XWD manuaaliloota omamassa 1915-2065kg ja kokonaispaino 2440kg.

Eipä silti painoa tuntuu olevan silti liikaa vaikka se tekee autosta turvallisemman jos mälli osuu kohdalle.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja ristos »

Saab on aina ollut painava, mutta samalla Saabissa kuolleitten määrät onnettomuuksissa ovat pieniä. Turvallisuus maksaa ja painaa, kun autoa valmistetaan.
Mutta vakuutukset Saabissa ainakin Suomessa ovat olleet kokoon verrattuna melko edullisia kautta aikain. Saabin turvallisuus on eri maissa hyvin tunnustettu, viimeinen tunnustus taitaa tulla jenkeistä?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

core2 kirjoitti:Jep hirveiltä vaikuutta painot, mutta mitähän uutta 9-5 siinä on punnittu, kun itse löysin nämä tiedot ja TTID XWD oli painavin kokonaispainoa verrattaessa. Tiedot saabin tekniikka sivulta.
Malli on 2.8T Aero XWD ja tieto on peräisin sekä TM:stä, että täältä:

http://www.saab.fi/fi/fi/start#/Cars/9- ... ical-data/

Sinänsä aika mielenkiintoista, että Saab ilmoittaa saman omassan TTID:n fwd- että xwd-malleille. Turbo4-mallin kohdalla xwd on 85kg painavampi omamassaltaan ja esimerkiksi Volvo S60:n tapauksella sama Haldex-neliveto lisää omamassaa 90kg ja Audi A3:n 120kg.
Saab 9-5 AERO -05
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2009 22:12

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Saab 9-5 AERO -05 »

Sori että tuun tähän keskusteluun , kun aihe on ihan toinen , mutta en saanut lähetettyä omaa juttua klubisivustoon ; varmaan joku tietokoneongelma ? Jos joku tietää minua paremmin , niin mikä voisi olla ongelma ?? Check engine -valo syttyi n. 1 kk sitten ja sitten meni pois ja auto ei mennyt katsastuksesta läpi , vaikka mitään varsinaista vikaa ei löytynyt . Tänään sain kuitenkin todistuksen Laakkoselta , että vikakoodi on poistettu auton tietokoneesta , että saan ajaa taas katsastetulla autolla. Ongelmana on , että vikakoodin syy on ollut sytytyskatkos 1-2 sylinterissä . Pitääkö olla huolestunut ?? Auto on SAAB 9-5 AERO -05 , km: 130000 . Kiitos vastauksista .
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja core2 »

Teme100 kirjoitti:Malli on 2.8T Aero XWD ja tieto on peräisin sekä TM:stä, että täältä:

http://www.saab.fi/fi/fi/start#/Cars/9- ... ical-data/

Sinänsä aika mielenkiintoista, että Saab ilmoittaa saman omassan TTID:n fwd- että xwd-malleille. Turbo4-mallin kohdalla xwd on 85kg painavampi omamassaltaan ja esimerkiksi Volvo S60:n tapauksella sama Haldex-neliveto lisää omamassaa 90kg ja Audi A3:n 120kg.
Volvolla ei ole samaa nelivetosydeemiä kuin saabilla eli sähköistä taka-akselia, mutta se ei ole vielä mukana näissä painoissakaan, eikä käytössa saabillakaan kuin joissakin testiautoissa, joten eiköhän toi 90 kg ole aika lähellä totuutta.

Minä hain nämä painotiedot täältä: http://www.saabsverige.com/se/sv/start# ... ical-data/
Joten niiden on oltava melko oikeita ainoana erona etten löytänyt tätä 2.8T Aero XWD mallia ruotsin listasta, mutta muuten näyttää samalta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Saab 9-5 AERO -05 kirjoitti:Auto on SAAB 9-5 AERO -05 , km: 130000 .
Ai onko näitä saanut jo vuonna -05 8O
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

core2 kirjoitti:
Minä hain nämä painotiedot täältä: http://www.saabsverige.com/se/sv/start# ... ical-data/
Joten niiden on oltava melko oikeita ainoana erona etten löytänyt tätä 2.8T Aero XWD mallia ruotsin listasta, mutta muuten näyttää samalta.
Valikosta löytyy alimmaisena Turbo6, samasta kohtaa kuin .fi sivuillakin.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja core2 »

Teme100 kirjoitti: Valikosta löytyy alimmaisena Turbo6, samasta kohtaa kuin .fi sivuillakin.
Löytyy kyllä joo, mutta he myyvät sitä Turbo kutosenakin ilman Aero merkkiä, mutta ero on tietysti silloin vain varusteissa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

core2 kirjoitti:
Teme100 kirjoitti: Valikosta löytyy alimmaisena Turbo6, samasta kohtaa kuin .fi sivuillakin.
Löytyy kyllä joo, mutta he myyvät sitä Turbo kutosenakin ilman Aero merkkiä, mutta ero on tietysti silloin vain varusteissa.
Hinnasto kertoo, että Turbo6 on aina Aero varusteltu. Saa sen toki ilman ulkoista merkkiä, mutta muuhun varusteluun sillä ei ole vaikutusta.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja core2 »

Teme100 kirjoitti: Hinnasto kertoo, että Turbo6 on aina Aero varusteltu. Saa sen toki ilman ulkoista merkkiä, mutta muuhun varusteluun sillä ei ole vaikutusta.
Tuo ei pidä täysin paikkaansa tai hinnasto tuon voi kertoa, mutta tilaamastasi uudesta saabista voi joko poistaa releitä tai lisätä niitä, kyse on vain rahasta, esimerkkinä oma pirssini 9-5 Aero combi 2009 malli siihen olis kuulunut esim. navi valitsin sen veks kun en sitä halunnut. Siinäkin tienasi vähän hinnasta. Samoin tein kokonahkaisten penkkien kanssa valitsin puolinahkaiset hinta putosi taas kerran, ja nousi kun halusin kattorailssit ne ei kuulu autoon ellei niitä joku tilaa siihen, tilaaja saattaa olla myös autoliike. (usein näin)
Toinen esimerkki, eräs ostaja halusi autoonsa motiivi maalauksen nokkapeltiin (merikotkan siivet leveellään) se maalattiin siihen lisähintaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin