JL 3" DP + 9-3 muut projektit / tehtävät jatkuu

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit / tehtävät jatkuu

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Heh, niinku sanoin, tein kotelon jonka jälkeen sen "purkasin" ja jätin elementin "freeairiks". Eli siis kokeilin kotelon kanssa ja totesin ettei toimi. Luuletko etten huomannut valmiina olevia paikkoja :lol: midit soi hienosti vakiopaikoilla, mutta kun asennan kahdet midit niin toiset tulee tuohon missä nyt onki ja toiset tulee vakiopaikoille. Voin sanoa ettei ole mitään väliä oliko midi freeairina vakiopaikalla vaiko tuossa missä nyt. Mutta kotelon kanssa ei todellakaan toiminut. Nyt pätkyttää ihan samanlailla kuin vakiopaikallakin. Ja tottakai hyödynsin mahdollisuuden käyttää 3tie sarjaa kun valmiit paikat löytyy. Ja jottei seuraava kommentti ole :"hajotit sitte org ovipahvit". Niin en, hain varapahvit joita leikkelin.

Edit: Eikä elementti tule selkänojan kohdalle, vaan aikalailla reiden. Ite ku oon pitkästä muotista valettu, niin penkki saa olla ihan ääriasennossa ettei oo polvet suussa. Elementti on siis oikein passelissa kohdassa. En jakoja tiedä suotimista, mutta tuossa rainbown satsissa ei tuo midi toista mitään kovin korkeita taajuuksia..päin vastoin, niin ei oo väliä tuleeko se midin pätkytys mistä kohin. Plus vielä kun kartiopinta-ala tuplataan kohta kun saa vaan aikaseks, niin hyvä siittä tulee.
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit / tehtävät jatkuu

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

jeippo kirjoitti:Heh, niinku sanoin, tein kotelon jonka jälkeen sen "purkasin" ja jätin elementin "freeairiks". Eli siis kokeilin kotelon kanssa ja totesin ettei toimi. Luuletko etten huomannut valmiina olevia paikkoja :lol: midit soi hienosti vakiopaikoilla, mutta kun asennan kahdet midit niin toiset tulee tuohon missä nyt onki ja toiset tulee vakiopaikoille. Voin sanoa ettei ole mitään väliä oliko midi freeairina vakiopaikalla vaiko tuossa missä nyt. Mutta kotelon kanssa ei todellakaan toiminut. Nyt pätkyttää ihan samanlailla kuin vakiopaikallakin. Ja tottakai hyödynsin mahdollisuuden käyttää 3tie sarjaa kun valmiit paikat löytyy. Ja jottei seuraava kommentti ole :"hajotit sitte org ovipahvit". Niin en, hain varapahvit joita leikkelin.

Edit: Eikä elementti tule selkänojan kohdalle, vaan aikalailla reiden. Ite ku oon pitkästä muotista valettu, niin penkki saa olla ihan ääriasennossa ettei oo polvet suussa. Elementti on siis oikein passelissa kohdassa. En jakoja tiedä suotimista, mutta tuossa rainbown satsissa ei tuo midi toista mitään kovin korkeita taajuuksia..päin vastoin, niin ei oo väliä tuleeko se midin pätkytys mistä kohin. Plus vielä kun kartiopinta-ala tuplataan kohta kun saa vaan aikaseks, niin hyvä siittä tulee.
ok...toivottavasti olet tyytyväinen.
ps,sillä TODELLAKIN on eroa,jos midi orkkispaikassa vs siinä sun toisessa
lävessä,ei se taaempi midi hengitä yhtään sinne oveen,varsinkin jos oot
asiallisesti tukkinut kaikki oven reiät+vaimentanut,ilmeisesti olet :D .
toinen midi hengittää oveen,toinen ovipahvin ja sisäpellin väliin,
silloin ON EROA :D .
jos kerran hankit "uudet" pahvit,miks et tehny tuplamidipaikkoja etureunaan,
kuidutuskin näemmä onnistuu hyvinkin.
#2285
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit / tehtävät jatkuu

Viesti Kirjoittaja jeippo »

No vit. eipäs aleta hifisteleen! :lol: Tässä mihinkään emma kilpailuihin olla menossa. Jos toisesta midistä lähtee sitte puoli debbaa enemmän sitä "painetta" tai muuta jytkytystä niin sitä ei mun korva huomaa. Ja vielä ei olla eristetty yhtään mitään. Kaikki on vielä vähän kokeiluasteessa ja kun lopullinen kokoonpano on selvillä, niin sitte eristetään koko auto.

Korvakuulolla en ainakaan huomaa mitään eroa tuohon, KUN ovia ei ole eristetty. Hengittää ihan samanlailla oven sisälle ja ovipahvin väliin molemmista paikoista.

Tieten jos sieltä olis ovet eristetty jo, ja jos kyseessä olis 2tie sarja eli niistä pukkais jotain muutakin ku "matalia" taajuuksia, niin vois huomata eron ja varmasti korkeammat äänet vaimentuis ku tuo penkki kuiteski "niin lähellä kaiutinta" ja suuntaus = mitä sattuu. Tosin eipä se siellä vakiopaikallakaan mitenkään suunnattuna olis.
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit / tehtävät jatkuu

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

jeippo kirjoitti:No vit. eipäs aleta hifisteleen! :lol: Tässä mihinkään emma kilpailuihin olla menossa. Jos toisesta midistä lähtee sitte puoli debbaa enemmän sitä "painetta" tai muuta jytkytystä niin sitä ei mun korva huomaa. Ja vielä ei olla eristetty yhtään mitään. Kaikki on vielä vähän kokeiluasteessa ja kun lopullinen kokoonpano on selvillä, niin sitte eristetään koko auto.

Korvakuulolla en ainakaan huomaa mitään eroa tuohon, KUN ovia ei ole eristetty. Hengittää ihan samanlailla oven sisälle ja ovipahvin väliin molemmista paikoista.

Tieten jos sieltä olis ovet eristetty jo, ja jos kyseessä olis 2tie sarja eli niistä pukkais jotain muutakin ku "matalia" taajuuksia, niin vois huomata eron ja varmasti korkeammat äänet vaimentuis ku tuo penkki kuiteski "niin lähellä kaiutinta" ja suuntaus = mitä sattuu. Tosin eipä se siellä vakiopaikallakaan mitenkään suunnattuna olis.
hienoa :),tässä en arvostele noin muuten,mutta ihmetyttää että mennään
"perse edellä puuhun".
kerroppa MITEN se taempi elementti hengittää oven sisään,jos se on koteloitu,
vaikkakin alareunasta kotelo auki?
sit kun laitat vaimennusta+tukit ne reiät ovista,mites se SILLOINKAAN
hengittää oven sisään?elementin takana on se vuotava kotelo!
ei tässä mitään hifistellä,asiat voi tehdä monella tavalla,mutta nyt ne elementit
ei todellakaan voi toistaa samanlailla,toinen huonossa kotelossa,toinen oikeasti
freeairina.
vai puol debbaa enemmän kuon toisesta,jutut vain paranee :D
#2285
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit / tehtävät jatkuu

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Eihän tässä mitään perse edellä mennä.. kuhan koitin ja totesin ettei toimi.
Jos luit yhtään, niin koteloa siellä ei enään ole, vaan kaiutin ovipahvissa kiinni ilman koteloa. Ihan tarpeeks on sitä friiairias kun ei ovia oo eristetty. Tuohan on reikiä täynnä tuo pelti, niin ihan varmana hengittää jokapuolelle ovea tällä hetkellä. Testaa ite kuinka "järkyttävä" ero siinä on ja vingu sitten :) Ite testasin ja asennus paikkana ihan riittävän hyvä. Hifistele omaas niin paljon kun haluat, mutta mun kuunteluun tuo ei vaikuta.

ps. Voin mitata db erot tässä joku kerta kun kerkiän, kerta mittari siihenkin käyttöön löytyy.
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit / tehtävät jatkuu

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

jeippo kirjoitti:Eihän tässä mitään perse edellä mennä.. kuhan koitin ja totesin ettei toimi.
Jos luit yhtään, niin koteloa siellä ei enään ole, vaan kaiutin ovipahvissa kiinni ilman koteloa. Ihan tarpeeks on sitä friiairias kun ei ovia oo eristetty. Tuohan on reikiä täynnä tuo pelti, niin ihan varmana hengittää jokapuolelle ovea tällä hetkellä. Testaa ite kuinka "järkyttävä" ero siinä on ja vingu sitten :) Ite testasin ja asennus paikkana ihan riittävän hyvä. Hifistele omaas niin paljon kun haluat, mutta mun kuunteluun tuo ei vaikuta.

ps. Voin mitata db erot tässä joku kerta kun kerkiän, kerta mittari siihenkin käyttöön löytyy.
heheheh...en todellakaan testaa,että kuinka kaiutin voi soida,JOS sen laittaa
ovipahviin kiinni,HUH HUH!!!!!!!!
jos haluat rakentaa jonkun amisvirityksen sinne,ihan vapaasti vain,
mutta onko järkeä edes hankkia laadukasta erkkasarjaa ja asentaa
ne "vähän sinnepäin"?perusasiat kuntoon,huonoilla asennuksilla pilaa
mahdollisuuden hyvään soundiin hyvilläkin elementeillä.
hyvään soundiin sulla ainakin mahdollisuus elementtien puolesta!
mulle ihan sama montako elementtiä laitat,vaikka laittaisit takakajaritkin
jopa samaan ilmatilaan subin kanssa,kuten monet lippispäiset
tekee,sit ihmetellään asioita jälkikäteen :D !
ota asiat vinkumisena tai et....kannattaa kuitenkin tehdä perusasiat
kunnolla alusta asti,ei tarvi korjailla jälkikäteen.
KUN ovet purettuna,kannattais vaimennus tehdä NYT,ei tarvi sitä enää
jälkikäteen tehdä.parhaat "testit" niille elementeille saat,kun ensin vaimennat
ja sit vasta suunnittelet elementtien paikat jne....
#2285
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit / tehtävät jatkuu

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Asiaahan puhut tottakai. Mutta kuhan nyt koitin. Ja kymmeniä autoja lattiasta kattoon eristäneenä, tiedän kyllä äänieristyksen vaikutuksen. (siis työkseni tuota tehnyt). Tällä hetkellä tuo midi saa olla tuossa, ja toinen midi vakiopaikalla. Kun bitumit yms eristeet on hommattu, niin sit mietitään taas lisää ja josko jaksais kuiduttaa samaan koteloon molemmat midit.
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit / tehtävät jatkuu

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Hetken ollut hiljaista kun kesäkelit alkoi, mutta nyt taas innostuttiin vähän jatkamaan projektia.

Vanha jäähy:
Kuva

Ja uusi paikoillaan:
Kuva

Vertaus vanhaan:
Kuva

Tuota ilmastoinnin kuivainta..vai mikä lie mustamötikkä tuossa nyt on, niin siirsin about 4cm ylöspäin. Meni kun vähän voimaa käytti ja poraili uusia reikiä kiinnikkeeseen.
Tosin samalla lipes vähän kun työkaverin kanssa jutustelin ja lävistin reikää tehdessä ilmastoinnin lauhduttimen kennon. Noh, seuraavana päivänä uusi AVK:lta hintaan 70€ ja taas aurinko paistoi (kirjaimellisesti myös ulkona).
Ja alhaalla on sitte se (mikä lie öljynlauhdutin tms) musta ohut pitkä jäähy, niin sitä siirsin about toiset 4cm alemmas.

Kannakkeet molemmille sivuille ylös kulmaraudoista ja oikealle alas. Pysyy niin tukevasti että vaikka potkisti, niin ei tipu! Toki pientä joustoa on ja niissä missä on rauta vasten rautaa on välissä kumisuojat estämässä hankaamista.
Tarvikkeina siis:
Kulmarautaa, pultteja & muttereita, klemmareita, 2 x 90* silikonimutkat (törkeän kalliita) ja pätkä alumiini putkea.
Puskurin rautapalkista piti pieni pala leikata jotta istui paikoilleen, mutta hyvin pieni siis ja nyt kaikki istuu niinkuin pitääkin. Suht suoraan tuli jäähy ja mielestäni kaikin puolin helppo / onnistunut päivitys. Parin viikon sisällä vaihtuu sitten vakio GT17 isompaan ahtimeen niin päästään sinne +260hp.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit / tehtävät jatkuu

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Melko hyvä suoritus. Onko tuo se 550x230x65 kenno ? Eikö tosiaan mahtunut ilman puskurin palkin modausta ?
Ilmastoinnin kuivaimia eli sitä (olut)tölkin kokoista purnukkaa on kuulemma saatavana tarvikkeena myös matalempana mallina jolloin tuo siirtotarve on pienempi, mutta eipä ole tullut livenä koskaan testattua.
Öljynlauhduttimen vaakaputki on tosiaan yleensä tiellä, jouduitko laittamaan jatkokannakkeita sille vai pelkät uudet reiät ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit / tehtävät jatkuu

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Niin.. minkähän kokosen myit mulle? :lol: Ostin ja sovitin, muuta tietoa ei ole :)
Ja ei tosiaan mahtunut ilman pienten palojen leikkaamista molemmista kulmista.
Mutta rälläkällä tuo alumiini muotoutui mukavasti.
Itsellä oli kuivan mallia orginaali, mutta (jäykät)alumiiniputket antoi sen about 4cm periksi helposti.

Öljynlauhduttimen modaukseen riitti, kun moukaroi kuskinpuoleista lattaa vähän uuteen muotoon ja repsikan puoleinen meni orginaalireikien mukaan, mutta ylempi kiinnityskohta on nyt alemmassa reiässä pultattuna. peets of cake siis!

Nuista kahdesta hornista (töötti +joku) näkee hyvin kuinka paljon korkeampi uusi cooleri on verrattuna vakioon, vaikka on vielä muutaman sentin alempanakin kuin vakio.

Kiitokset vesa siis hyvin istuvalle jäähylle :) Vielä kun se turbo väkästellään paikoilleen ;)
twirl
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Touko 23, 2007 21:31
Paikkakunta: Mikkeli/Ristiina

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit / tehtävät jatkuu

Viesti Kirjoittaja twirl »

jeippo kirjoitti:Ja vihdoin ja viimein sain putken melkeen valmiiks. Siis valmis joo, mutta murinat oli niin järkyttävät ( ei järkyttävät, mutta liian isot omaan makuun) että pitää vielä vetää tuonne väliin sellane pitkänmallin vaimennin..josko sitte kelpais. Vai onko muita varteenotettavia ehdotuksia?
Nyt käytössä vain 2kpl tuollasia 275mm läpivirtaavia..

---

Pakko sen verra kysästä et meinaatko et antaa tuollaisella "jaolla" tasaisesti pakokaasut ulos putkista? Monessa autossa nähnyt kun on tuollain putket molempaa reunaa rakennettu mut hiton hienon näköistä kun toisesta vaan tulee pakokaasut.. :lol:
Viimeksi muokannut suopitar, Pe Kesä 17, 2011 08:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: turhien kuvalainauksien poistot
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit / tehtävät jatkuu

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Pakko kysyä, että tuletko mittaamaan jollain ulostuloihin kiinnitettävällä laitteella paine-eroa? Voin sanoa, ellei järki sitä kysymättä sano, että silmämääräisesti tuollakin "jaolla" putkista tulee samanverran usvaa ulos. Niin tyhjäkäynnillä kuin poljettaessakin. Voin vielä kaivaa kuvan jossa auto käy tyhjäkäyntiä ja tupruttelee molemmista rööreistä savut kutakuinkin yhtä "sakeana" ulos. Tottakai eroa on jos aletaan pilkkua nususteleen ja lasketaan missä kulmassa haaroitus menee vasemmalle ja oikealle puolelle, mutta jos minun silmät ei eroa huomaa, niin ei huomaa muidenkaan.

Ja aina kun löytyy henkilöitä jotka huomaavat negatiiviset asiat ennen positiivisia, niin maksakaa itsenne kipeäksi ja ostakaa uutena, tehtaan tekemänä. Tässäkin tapauksessa pidän suurempana saavutuksena sitä, että tein ensimmäistä kertaa elämässäni putkiston autoon alusta loppuun itse unohtamatta sitä että molemmista rööreistä tulee savut ulos.

Jotta voidaan etsiä lisää epäkohtia myöhemmin, niin lisäilen muutamien päivien sisällä kuvia urbon vaihdosta jonka teen myös ensimmäistä kertaa elämässäni. Joten varmasti moitittavaa ja epäkohtia löytyy, mutta takaan että teknisesti sekin onnistuu, vaikka ulkonäkö ei ole tehtaan tai ammattilaisen jäljiltä.
twirl
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Touko 23, 2007 21:31
Paikkakunta: Mikkeli/Ristiina

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit / tehtävät jatkuu

Viesti Kirjoittaja twirl »

En ole tulossa mittaamaan mutta mietin vain miksi tuota ei ole voinut järkevästi tehdä että molemmat antaa saman verran pihalle tavaraa?

Hyvä se on että tekee itse eikä ostele valmiita palikoita..
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit / tehtävät jatkuu

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Pahoittelut siis "ylireagoivasta" asenteesta aiempaa viestiäs kohtaan. Tympäsee vaan ihmiset jotka etsimällä etsii negatiivisia asioita. Niitähän löytyy aina sillä vaikka joku olisi täydellinen toisen mielestä, niin toisella on erilaiset kriteerit ja se löytää niitä epäkohtia sitten.

Olishan tuon voinut halkasta tasasesti ja samoten viistottaa jatkot tasan, mutta tuossa vaiheessa en enään jaksanut. Eli kyllä myönnän itekki, että paremmin olis voinut tehdä. Mutta joka tapauksessa, sattumalta kuitenkin savut tulee suht tasasesti molemmista. Eroa ei todellakaan huomaa. Kuten sanoin, mitatessa kyllä sit näkee eron. Tuosta putkesta kun aika jättää, niin tehdään sit taas pikkasen paremmin, ekasta kerrasta viisaampina.
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit / tehtävät jatkuu

Viesti Kirjoittaja J8 »

twirl kirjoitti:Monessa autossa nähnyt kun on tuollain putket molempaa reunaa rakennettu mut hiton hienon näköistä kun toisesta vaan tulee pakokaasut.. :lol:
Käsittääkseni jossain tehdasasnnetuissa tuplaulostuloissa tuo on tehty ihan tarkoituksella. Eli vasta kun antaa enempi leipää niin toinenkin vaimennin ja ulostulo tulee käyttöön.
Vastaa Viestiin