Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö
Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö
Tilasin Skandix.de:stä uuden peilin kuskin puolelle, kun se ei näytä lämpiävän. PFS:n peilit näyttää olevan halvempia, mutta RHD-autoihin. En kyllä tiijä mitä eroa noissa on muuta kuin varaosanumero. Skandixilla on molempia, joten tilasin sieltä sitten LHD-autoon tarkotetun. 44€ + 26€ postikulut.. ei nyt kaikkein halvin, mutta rahalla selviää onneks.
Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö
Näin tein töissä, kun femmassa oli lohkolämmittimen ajastus SID:ssä. Huoltomies keräili hammastikut pois ajastinrullasta ja kävin laittamassa uudet ja selitin muutaman kerran noiden tikkujen tarkoituksen. Meni jakeluun, mutta sitten vaihtui huoltofirma ja taas sama rumba. Sittemmin tuo femman ajastinrele hajosi, eikä uutta sattunut löytymään, joten vaihdoin "tyhmän" haaran tilalle ja käytin taas tolpan ajastinta. :)Timon kirjoitti:Niin ja sen taloyhtiön lämmitystolpan ajastimen voi kuulemma helposti kiilata jumiin, esim. puutikulla, eli virtaa saa jatkuvasti.
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö
Mielestäni peilinlämmittimet toimivat takalasin lämmittimen kytkimen ohjaamina, jos eivät itsestään lähde päälle.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
#406
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö
Näin tehty kotona ja töissä vielä suunnitteilla...Tobbana kirjoitti:Näin tein töissä, kun femmassa oli lohkolämmittimen ajastus SID:ssä. Huoltomies keräili hammastikut pois ajastinrullasta ja kävin laittamassa uudet ja selitin muutaman kerran noiden tikkujen tarkoituksen. Meni jakeluun, mutta sitten vaihtui huoltofirma ja taas sama rumba. Sittemmin tuo femman ajastinrele hajosi, eikä uutta sattunut löytymään, joten vaihdoin "tyhmän" haaran tilalle ja käytin taas tolpan ajastinta.Timon kirjoitti:Niin ja sen taloyhtiön lämmitystolpan ajastimen voi kuulemma helposti kiilata jumiin, esim. puutikulla, eli virtaa saa jatkuvasti.
-Sami

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö
Lämmitys on koko ajan aktivoituna silloin kun ulkolämpötila on alle +20°C ja akun jännite on yli 9 V. Lämmitys on jaettu 3 vaiheeseen ja sen tarkoituksena on:tuomjussi kirjoitti:Mielestäni peilinlämmittimet toimivat takalasin lämmittimen kytkimen ohjaamina, jos eivät itsestään lähde päälle.
- Lämmittää peili nopeasti
- Pitää peilin lasin lämpötila jatkuvasti tasolla +20°C, jotta huuru haihtuisi peilistä
- Lämmittää rajatulla teholla uudelleen huurtumisen estämiseksi
Peililämmitystoiminto RRDM:ssä. Lämmitys aktivoidaan DDM:stä ja PDM:stä tulevalla väyläkomennolla. Lämmitysteho on pulssimoduloitu (PWM).
Vaihe 1
Peili lämmitetään mahdollisimman nopeasti ja PWM:n asetus asetetaan 100%:iin. Vaihe 1 kestää pisimmillään 6 min 30 s, jos ulkolämpötila on alle -20°C ja se vähenee portaattomasti 0:aan lämpötilan ollessa +20°C. Takalasin sähkölämmityksen manuaalinen aktivointi ei toimi tässä vaiheessa.
Vaihe 2
Vaihe 2 kestää 10 minuuttia ja lämmitys on koko ajan aktivoitu PWM-suhteen ollessa riippuvainen ulkolämpötilasta ja nopeudesta. Tarkoituksena on pitää peililasi jatkuvasti lämpötilassa noin +20°C. Mitä suurempi nopeus ja mitä alhaisempi lämpötila, sitä korkeampi PWM-suhde. Sähkölämmitteisen takalasin manuaalinen aktivointi pidentää vaihetta 10 minuuttia. Tiedot sähkölämmitteisestä takalasista ja ulkolämpötilasta tulevat BCM:ltä. Auton nopeustiedot tulevat ECM:ltä.
Vaihe 3
Vaiheen 3 aikana lämmitys on koko ajan aktivoitu vaiheen 2 perusteiden mukaisesti, mutta PWM-suhde on rajoitettu korkeintaan 10 %:iin. Takalasin sähkölämmityksen manuaalinen aktivointi lisää aikaan 10 minuuttia vaiheessa 2 ja sen jälkeen toiminto siirtyy vaiheeseen 3. Kun takalasin sähkölämmitys aktivoidaan manuaalisesti ulkolämpötilan ollessa yli +20°C lämmitys aktivoidaan täydele teholle 20 sekunnin ajaksi.
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö
Nonni, eipä oo ihme kun ei kuskin ovipeilin lämmitys toiminut. Peililasi on vain yläreunastaan kiinni pohjassaan. Lämmityselementti kyllä antaa n. 5 ohmin vastuksen, eli kai se vielä sähköä johtaa ainaskin tässä nollakelissä, mutta ilmaa on joka tapauksessa välissä turhan paljon
Uudessa peilissä vastus on n. 14.5 ohm. Hienosti lämpeni kun vaihdoin uuden peilin paikalleen. Toi Skandixin "halpispeili" eroaa alkuperäisestä ulkoisesti lähinnä niin, että tietystä kulmasta katsottuna peilin reunat kiiltelee, kun taas alkuperäisen reunat ei kiiltele. Kuskin paikalta sitä ei kuiteskaan huomaa. Lämmityselementti on alkuperäisessä vaakasuuntaisesti vedetty ja Skandix-peilissä pystysuuntaisesti.
