automaatti P vai N

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Automaatti

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

dartsiartsi kirjoitti:Mitenkäs sitten moottorijarrutuksen laita. Kirjan mukaan sitäkin voi harrastaa jarruja säästääkseen, mutta ei taida monikaan käyttää.
eli d-asennosta kolkille, kakkoselle jne (4-vaihteisella lootalla).

Entäpä rullaaminen alamäessä N-asennossa, kuumeneeko laatikko tästä?

Kysymykset on vaan hypoteettisia, en harrasta kumpaakaan itse...
:?
En mäkään ihan tarkkaan ole perehtynyt automatin sielunelämään, vaikka mulla automaatti onkii. Ylimalkaan ja etupäässä käytän vain D ja P sekä R asentoa. Tätä N asentoa olen pohtinut siinä mielessä, että kai totakin joskus vois käyttää, mut sitten olen tullut siihen tulokseen et jos käyttelen sitä sun tätä asentoa, niin ei sitä välttämättä muista missä asennossa vaihde on, jos sen kepin siirtelee sinne tänne eli poikkeaa totutusta tavasta. Toki mittaritaulussa mulla on vaihteen näyttö joka kertoo mikä vaihde kullonkin on päällä.
Alamäki ajelua en suosittele N -vaihteella jos ajatellaan, että automaattia ei ohjekirjan mukaan saa vetääkään yli 5-60 km/t, tosin siihenkään en ole perehtyny miks,- meneeks jako sekaisin???
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Automaatti

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

ek6149 kirjoitti:Alamäki ajelua en suosittele N -vaihteella jos ajatellaan, että automaattia ei ohjekirjan mukaan saa vetääkään yli 5-60 km/t, tosin siihenkään en ole perehtyny miks,- meneeks jako sekaisin???
Automaattia ei saa vetää jos kone ei pyöri, koska silloin laatikon öljypumppu ei pyöri ja sillon tulee pahaa jälkee.
Munkka
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Tammi 13, 2004 13:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Munkka »

Olen antanut kertoa itselleni että N-asennossa pitämisessä ei ole mitään ongelmia kunhan auto on tyhjäkäynnillä. Tuttu kertoi että öljynlauhdutin ei skulaa N-asennossa joten kierrosten antaminen tällöin rikkoo boksin.

Saattaa tosin puhua sitä itseään, V****-mies kun on. Onko näissä saman suku-polven ruotsalaisautoissa saman valmistajan tomaatit? V****ssa muistaakseni Aisin-Warner mutta saappasta en tiedä.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tämmöstä löysin:

Saksalainen Zahnradfabrik (ZF) on toimittanut nelivaihteista, suorakytkennällä varustettua vaihteistoa (muistaakseni ZF 4 HP 22). Tämän tunnistaa vaihdekaaviosta "PRND321". Yhdysvalloissa on hajonnut monia vaihteistoja, koska päästömittauksen yhteydessä moottoria on käytetty kierroksilla vaihteen ollessa vapaalla. Näin ei saa tehdä ZF-vaihteistolle. Öljypumppu ei toimi N-asennossa ja kierrosten käyttö rikkoo vaihteiston. Korjaus on niin kallis, että tällaisessa tilanteessa on vaihteisto vaihdettava.

Tuolta -> http://late.nwps.ws/peugeot/viewtopic.php?t=1681

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin