Manuaali aeroon laitoin vkl, kyllä muuttui selvästi parempaan
Liikkeellelähdöt helpottui ja jaksaa nyt mennä 2 vaihteella nurkkapyörittelyssä paljon paremmin. Lisäksi viive pieneni vaihteen vaihtojen jälkeen ja mäkien tullessa eteen vakkari päällä.
Haitta ääniä en ole havainnut, suosittelen.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Kokeilumielessä laitoin letkut "uuteen järjestykseen" ja tulppasin tuon yhden nipan kaasuläppäkotelosta. Kylläpä tuli totaalisen iso ero tuonne tyhjäkäynnin tuntumaan!
Reilu puoli vuotta saabistelua takana ja olen koko ajan suorastaan vihannut tuota täysin voimatonta tyhjäkäyntialuetta ja sen välitöntä yläpuolta. Nyt lähtö tapahtuu täysin nykimättä ja voipumatta, ilman ärsyttävää kierrosten nostoa ja pientä luistatusta, aivan kuin lähtisi Scanialla liikkeelle!
Mitä helevettiä. Ei tuon pitäisi vaikuttaa mihinkään.. No ehkä nanosekunnin verran vasteaika muuttuu, muttei mikään muu. Miten jotkut tuntee jotain muutoksia tuolla modilla... Joku oli sitten heillä rikkipoikki?
Teen tuon lähipäivinä ja oikein vasitella testaan.
P.S.
Tuo varmaan on vähän niinkuin kun pesee auton tai öljyt vaihtaa niin tuntuu heti että pari heppaa ainaskin tuli lisää.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Itsellä ärsyttänyt tosiaan tuossa manuaalissa, kun välittömästi siinä tyhjäkäynnin tuntumassa jos yrittää liikkeelle auto ikäänkuin tukehtuu. Sanoo KÖH ja jokapaikka korisee ja tärisee
Tuo ominaisuus lieveni huomattavasti kyseisellä modilla. Voihan minulla olla esim. läppäkotelo tai muuta ongelmaa tuossa, että se sitten korostuu venttiilin ollessa käytössä.
Mitä näissä muuten pitäisi olla joutokäynti? Itsellä 820-840 ja kompuran kytkiessä saattaa tipahtaa alle 800. Ei liene normaalia?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Elä pety, automaatti pehmentää. Mittaa käsittääkseni paine-eroa kaasuläpän kahta puolen. Pitää pässiä raollaan tasa kaasulla. Modi pitää kiini. Manuaalista huomaa helpommin. Helpottaa vaunun vetoa huomattavasti. Modiin menee aikaa 04- 5 min. Vanhemmassa ehkä 10 min. Siitäkin suurin osa tupakointiin.
Ps. Sulake 17 irti minuutiksi.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Enpä usko, kun avaa vain ku kaasuläppä menee kiinni. Edellisellä femmalla oli ajetut 3 70 th, joista 60 viimeistä tuhatta pässi modi kanssa. Luulisin että jopa säästää, kun ei avaa enää tasakaasulla. Jos olen väärässä, niin fiksumpi korjaa...
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
RallyeSaab kirjoitti:Enpä ole itsellä huomannut mitään muutosta...
Katso ensimmäiseksi venttiilikopan takana oleva takaisku, onko kunnossa? Sitte evapin vastaavat.
Kuulostaa sitä että Ahti karkaa.
Ps. Voi se pässikin valskata.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Kulutus nousee modaamalla. Liikkeellelähdön ongelmat korjaa paremmin pedaalikartta joka antaa ronskimmin voimaa paikaltaan lähdössä kevyelläkin poljinasennolla. Tuo löytyy vakiona jo 2006- aeroista ja olen tavallisesti sen myös omiinkin softiin tehnyt. En usko että tuolla modilla on mitään suurempaa myönteistä vaikutusta, se mankku on siellä pumppaushäviöiden pienentämiseksi etenkin matka-ajossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson kirjoitti:Kulutus nousee modaamalla. Liikkeellelähdön ongelmat korjaa paremmin pedaalikartta joka antaa ronskimmin voimaa paikaltaan lähdössä kevyelläkin poljinasennolla. Tuo löytyy vakiona jo 2006- aeroista ja olen tavallisesti sen myös omiinkin softiin tehnyt. En usko että tuolla modilla on mitään suurempaa myönteistä vaikutusta, se mankku on siellä pumppaushäviöiden pienentämiseksi etenkin matka-ajossa.
Ööh... Mä en ymmärrä, voisitko mitenkää avata tätä vielä niinku tällaselle savolaiselle
Miks lisää kulutusta yms. Ja voisitko tehdä semmose plussat ja miinukset listan tästä modista kiitos
Kulutus nousee koska turboahdin tekee tarpeetonta työtä, kaasuläppä joutuu kuristamaan enemmän koska imusarjaan halutaan vain tietty (matala) paine mutta läpän takana oli ylipaine.
Bypass-mankku avaa bypassin näissä tilanteissa ja estää ahtopaineen syntymisen. Kaasuläppä on enemmän auki ja ahdin pyörii kevyemmin -> vähemmän pakopainetta ja matalampi vastus ja kaasunvaihtohäviöt. Asia ei välttämättä heti aukea ns. maalaisjärjellä mutta näin se menee.
Mielestäni lähes ainoa plussa on jos ko. mankku hajoaa. Kaasunvaste voi olla tietyissä tilanteissa hieman ärhäkämpi modattuna kun läpän takana on heti ahtopaine, mutta käytös on sivistyneempi jos toimii kuten tarkoitettu ja kuten todettua, kulutukseen on vaikutus. Bypass-mankulla myös säädetään bypassin avautuminen kaasun nostossa niin että vanhoista og-satkuista tuttuja mölähdyksiä ei kuulu missään tilanteessa.
Mutta sinänsä aika pieni merkitys kokonaisuutena onko se mankku käytössä vai ei, ei siitä vaaraakaan ole jos ottaa pois.
Softamuutoksilla auton käytöksen saa ärhäkämmäksi ja liikkellelähdön sutjakammaksi muillakin keinoin, ns. fast throttle softamodi sekä tuo mainittu pedaalikartan automaattinen kiristyminen paikaltaan lähdöissä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Olisiko jollakin laittaa oikeen valokuva noista letkuista uudessa järjestyksessä?
Vois itekkin piruuttaan koittaa tuohon viiruun...
Tuo linkin kuva ei oikeen mulle auennut, tyhmä minä...
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93