No itsellä meni kyllä n.4käynnistystä tuossa että adaptaatio loppui. Kierrosten seilaaminen kyllä loppui jo parin min.jälkeen mutta ensimmäisilläkäynnistuksillä meni. Ja joo nyt uudet öljyt ja suodatin alla ei vilkuttanut VIELÄ öljyvalo 10km matkalla.
B205E öljyvalo
Re: B205E öljyvalo
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Re: B205E öljyvalo
Auto oli korjaamolla jo valmiiksi öljypohjan irrotusta varten mutta ”mekaanikko” ei ollut niin innokas tekemään niin pyysin vain öljyn ja öp-anturin vaihdon mutta tämän autokorjaajan mielestä paineanturin vaihtaminen olisi vaatinut öljypohjan avaamista mistä hieman olin yllättynyt. En edes valehtele vaikka kuinka hurjalta kuulostaa. Onkos teillä jotain vinkkejä mitä kautta anturi vaihdetaan? Kuvia yms.oir pressure sensor jne ei löytynyt juutuubistakaan.
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Re: B205E öljyvalo
Löytyiskö tän kautta jotain vinkkiä :
https://saabwisonline.com/
https://saabwisonline.com/
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: B205E öljyvalo
Kiitos vain vaikuttaa informatiiviseltä sivulta vaikka aika vaikkea käyttöinen onkin.torque kirjoitti: ↑Ti Maalis 21, 2023 22:19Löytyiskö tän kautta jotain vinkkiä :
https://saabwisonline.com/
Onko paljonkin purkamista/joutuuko auton alle menemään vai riittääkö after market ilmansuodattimen irrottaminen?
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Re: B205E öljyvalo
Se öljynpaineanturi, tai oikeastaan katkaisija on starttimoottorin takana ja ja vaihtuu käyttämällä ensin starttimoottorin irti. Mutta edelleen, kannattaa mitata ne öljynpaineet. Se katkaisija sytyttää valon jossain 0,4-0,5bar alapuolella, kun se tyhjäkäynnillä pitäisi jossain 1-2bar välillä olla.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: B205E öljyvalo
Niin siinä kävi, uudet öljyt 30km ajoa ja kilkatus alkoi. Moottori nyt paskana. Uskokaa niitä v*tun valoja.
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Re: B205E öljyvalo
Juu , niitä valoja pitäis uskoa ja jos epäilet jotakin sitten öljynpaineen mittaus. Uskottavasti entinen omistaja huomas vaurion ja tilapäisesti 10W-40 mootoriöljy ei näytää vikavaloa mutta vahinko on joo syntynyt. Ja jos öjyn sihtiä ei oo putsattu sitten öljynpumpu vaan ei pysty toimimaan kunnolla. Ehkä kamppiakselu on viellä käyttökelpöinen mutta sitä saa sanoa vaan Ammatilainen onko kampiakseli suora ja myls mootirilohkoon runkolinja suora.
Re: B205E öljyvalo
Tuossa mainitsit että 2004v asti huohotus ongelmaa. Mitenkä on B235L laita? Wikipedian mukaan 2004 mallia valmistus? enkä suoranaisesti löytänyt hakusanoilla tästä öljysihdin tukkeutumisesta kyseisestä moottorista suoraa vastausta.Pakari kirjoitti: ↑La Maalis 18, 2023 07:07Ei ole. Kyllä kyseinen moottori on vuosimalliin 2004 asti hyvin ongelmainen huohotuksen ja karstoittumisen kanssa. Etanolikäyttöön siirtyminen sitten helposti irrottaa sen karstan, joka kulkeutuu öljypohjan imusihtiin tukkien sen ja aiheuttaen öljynpaineen alentuman, ja ennen pitkää moottorin vaurioitumisen. Etanoli ei ole siis juurisyy vaurioon, vaan aiemmin moottoriin muodostunut karsta, joka on lähtenyt liikkeelle. Näitä vaurioita on vakiomoottoreista lähtien ja aikoinaan vaihdettu paljon tehtaan takuun piiriin.
Täältä kuvia ja ohjeet öljypohjan irrotukseen:
viewtopic.php?f=59&t=121092
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Re: B205E öljyvalo
Kaikki B205/235 lohkot ovat samoja 1998-2003 ja 2004->. Sylinterilohko on siis sama iskutilavuudesta riippumatta, joten ainoa huohotuksen kannalta merkitsevä tekijä on tuo vuosimalliraja, jolloin uudempiin tuli yksi reikä lohkoon lisää, ja huohotusloukko muuttui.
Huohotinpäivitykset vanhempiin auttoivat hieman asiaa, mutta eivät poistaneet ongelmaa kokonaan, jos huoltoväli on liian pitkä, lyhyet ajomatkat tms. Eikä päivityksellä oikeastaan saavuteta mielestäni varsinaisesti mitään, jos se tehdään tyyliin 10 vuoden tai +100tkm jälkeen. Karsta on jo todennäköisesti muodostunut. Olen itse sitä mieltä, että huohottimen päivitys vanhempiin auttaa parhaiten, jos moottori on puhdistettu ennen päivitystä..
Huohotinpäivitykset vanhempiin auttoivat hieman asiaa, mutta eivät poistaneet ongelmaa kokonaan, jos huoltoväli on liian pitkä, lyhyet ajomatkat tms. Eikä päivityksellä oikeastaan saavuteta mielestäni varsinaisesti mitään, jos se tehdään tyyliin 10 vuoden tai +100tkm jälkeen. Karsta on jo todennäköisesti muodostunut. Olen itse sitä mieltä, että huohottimen päivitys vanhempiin auttaa parhaiten, jos moottori on puhdistettu ennen päivitystä..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89