Forte-käsittely + öljyn laatu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Tehostettu käsittely kuulemma on se, että jättää tuon 30min korotetun tyhjäkäynnin jälkeen litkut muhimaan yöksi koneeseen ja aamulla käyttää koneen vielä lämpimäksi ja laskee tuon jälkeen kurat ulos.

RVS-käsittely saattaisi kenties auttaa noihin kiliseviin venttiileihisi ...mene ja tiedä. Monet ainakin kehuneet, notta on kilinät topanneet.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kokeilin tuota motonetissa myytävää STP FLUSH (hopee tölkki, ei six-päckinä, vain yksittäisinä :)) ainetta ja ainakin se auttoi omaan autooni.

tosin käyttöohjeissa ei mielestäni puhuttu korotetusta tyhjäkäynnistä.

mihin perustuu väite että käytön jälkeen koneeseen jää 1-2 litraa tuota ohennettua öljyä? toki tuossa suodatinkin tulee vaihtaa(?), käyttöohjeessa ei tosin sitä erikseen mainita, mikä on hieman yllättävää.

kohde: 99 -76, ajettu 180tkm
oireet: öljystä tulee pikimustaa jo parin tonnin jälkeen, öljynpaineet katoaa tyhjäkäynnillä

käyttö:
1.vanhoihin öljyihin lorautettiin tölkin sisältö (kone ajettu ensin
lämpimäksi)
2. joutokäyntiä 12 minsaa
3. öljynvaihto

tulos: öljynpaineongelmat katosivat, vanhojen öljyjen mukana tuli pois reilusti karstaa (astian pohjalla). nyt eletään vielä toivossa että öljyt pysyisi puhtaana pitempään.

seuraava kohde on sitten tuon seiskaykköseni b-moottori, jossa uudet öljyt saa kauniin yönmustan värin jo viidensadan kilsan jälkeen, tuolla voisi kisata kai jo likaisin-kone-sisältä -kilpailun voitosta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

lucaf kirjoitti:mihin perustuu väite että käytön jälkeen koneeseen jää 1-2 litraa tuota ohennettua öljyä?
Kaasarikoneessa ei varmaan noin paljon jää, mutta turbollisessa jää öljynjäähdyttimeen ja sen letkuihin väkisinkin jonkinlainen määrä vanhaa öljyä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Kova hinta 0,5L dieselille/löpölle/kirassille (lekopetroolille) yms. öljyjen seassa, pari kertaa nyt kokeiltiin huvikseen vähän vanhempiin bensakoneisiin ko. polttoaineita öljyn sekaan. Näkyi moskat irtoavan öljyjen mukana iloisesti hintaan (diesel 1,05l/litra) . Enkä yleistä mitään tai arvostele STP:tä/Fortea yms. mutta sama tulos tuntui olevan. (Ja on kokeiltu aiemmin Fortea ja toista merkkiä) Ja tuskin n. 0,5L purkissa ko. aineita. on sen ihmeempiä lisäaineita, mitkä auttaisivat moottoria kummemmin, jos pohjana on käytännössä dieseliin verrattava polttoaine.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Jusau kirjoitti:Kova hinta 0,5L dieselille/löpölle/kirassille (lekopetroolille) yms. öljyjen seassa, pari kertaa nyt kokeiltiin huvikseen vähän vanhempiin bensakoneisiin ko. polttoaineita öljyn sekaan. Näkyi moskat irtoavan öljyjen mukana iloisesti hintaan (diesel 1,05l/litra) . Enkä yleistä mitään tai arvostele STP:tä/Fortea yms. mutta sama tulos tuntui olevan. (Ja on kokeiltu aiemmin Fortea ja toista merkkiä) Ja tuskin n. 0,5L purkissa ko. aineita. on sen ihmeempiä lisäaineita, mitkä auttaisivat moottoria kummemmin, jos pohjana on käytännössä dieseliin verrattava polttoaine.
suhteessa kova hinta, mutta absoluuttisella tasolla edelleen pieni (stp flush), se että maksanko moottorin puhdistumisesta euron, vai seitsemän, on mulle lähes yhdentekevää, ja onhan se stp:n peltitölkki tosi hieno, tulee hyvät fiilarit kun menee sen kanssa kassalle. :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jusau kirjoitti:Kova hinta 0,5L dieselille/löpölle/kirassille (lekopetroolille) yms. öljyjen seassa, pari kertaa nyt kokeiltiin huvikseen vähän vanhempiin bensakoneisiin ko. polttoaineita öljyn sekaan. Näkyi moskat irtoavan öljyjen mukana iloisesti hintaan (diesel 1,05l/litra) . Enkä yleistä mitään tai arvostele STP:tä/Fortea yms. mutta sama tulos tuntui olevan. (Ja on kokeiltu aiemmin Fortea ja toista merkkiä) Ja tuskin n. 0,5L purkissa ko. aineita. on sen ihmeempiä lisäaineita, mitkä auttaisivat moottoria kummemmin, jos pohjana on käytännössä dieseliin verrattava polttoaine.
Meinaatko, että litra diiseliä vaan öljyn sekaan, ja samat ohjeet, eli käytetään vartti tyhjäkäyntiä ennen uusia öljyjä? :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mertmi kirjoitti:
Jusau kirjoitti:Kova hinta 0,5L dieselille/löpölle/kirassille (lekopetroolille) yms. öljyjen seassa, pari kertaa nyt kokeiltiin huvikseen vähän vanhempiin bensakoneisiin ko. polttoaineita öljyn sekaan. Näkyi moskat irtoavan öljyjen mukana iloisesti hintaan (diesel 1,05l/litra) . Enkä yleistä mitään tai arvostele STP:tä/Fortea yms. mutta sama tulos tuntui olevan. (Ja on kokeiltu aiemmin Fortea ja toista merkkiä) Ja tuskin n. 0,5L purkissa ko. aineita. on sen ihmeempiä lisäaineita, mitkä auttaisivat moottoria kummemmin, jos pohjana on käytännössä dieseliin verrattava polttoaine.
Meinaatko, että litra diiseliä vaan öljyn sekaan, ja samat ohjeet, eli käytetään vartti tyhjäkäyntiä ennen uusia öljyjä? :D
En kyllä tyhjäkäynnillä käyttäis, laitto sinne mitä tahansa öljyä ohentavaa ainetta, väljempi öljypumppu haukkaa tyhjää ja laakerit ei tykkää hyvää ja varsinkinn noi uudemmat joissa ei esim. nokalla ole muuta laakerointia kuin se alumiininen kansi materiaali.

Periaattessa ainakin kun tuota tuoteselostetta tulkitseen niin diisseli ajaa saman asian, millään bensalla en ohentais öljyä. Koska bensalla ei ole voitelevaa ominaisuutta kuten dieselillä on. Tuosta kerosiinin osuudesta kun merkitä on >60% ja toinen mainittu ainesosa on 0-1% ja tuossa pitänee erotella nuo aineet. Eli todellisuudessa lienee n.99% kerosiinia.

Kyllä tuota voisi testata dieselillä. Kerosiiniahan on myös noissa grillien sytytysnesteissä suurin osa. Polttoöljy tietty halvempaa kuin dieseli.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Meinaatko, että litra diiseliä vaan öljyn sekaan, ja samat ohjeet, eli käytetään vartti tyhjäkäyntiä ennen uusia öljyjä?
En mie kyllä missään vaiheessa ottanut kantaa tyhjäkäyntiin/kierroksiin? Lähinnä vaan aineen sisältöön. Korotetuilla kierroksilla tottakai, ei tyhjäkäynnillä.
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Olen hiukka alkanut epäilemään mitä viimetalvinen Forte-käsittely sai aikaan 230 tkm ajetulle T16-koneelle. Pian sen jälkeen katkesi nokkaketju, kun ei tainnu kiristäjä pitää sitä tiukalla. Nyt hävisi öljynpaineet, mutta en ole vielä avannut pumppua. Olen vasta hankkinut osia ja haeskellut työkaluja (olikos se hihnapyörän pultin kanta 27 mm?).
Pumpun vaihdan jokatapuksessa uuteen kolmisakaraiseen, vaikka vika olisikin jumiutuneessa paineensäätöventtiilissä.

Käsittely tehtiin Autohuolto Markku Sannnalla, kun eivät suostu myymään ainetta kotikäyttöön. Öljyt pysyi kirkkaana ennen käsittelyäkin, joten siihen ei ollut vaikutusta eikä juuri ääniinkään taikka öljynkulutukseen.

Nimim: huomenna ostamaan 8V kaasari-Saabia
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kokemusten perusteella Forte-käsittelyn jälkeen kannattaa ottaa öljypohja auki ja putsata öljysumppu ja kaikki muuta mahdolliset, kuten nuo Mikon epäilykset osoittaa. Johonkinhan ne paskat sieltä menee. Ei ne ilmaanhäviä, eikä kaikki tule öljyjen mukana vaikka kuinka valuttaa. Ne jotka on avanneet öljypohjan ja näkee sen rakenteen, eivät ihmettele :) :cry:

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

peinu kirjoitti:Kokemusten perusteella Forte-käsittelyn jälkeen kannattaa ottaa öljypohja auki ja putsata öljysumppu ja kaikki muuta mahdolliset, kuten nuo Mikon epäilykset osoittaa. Johonkinhan ne paskat sieltä menee. Ei ne ilmaanhäviä, eikä kaikki tule öljyjen mukana vaikka kuinka valuttaa. Ne jotka on avanneet öljypohjan ja näkee sen rakenteen, eivät ihmettele :) :cry:

heh, eipä ole ihan pikku homma tuo "öljypohjan" irrotus :wink:
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Jusau kirjoitti:Korotetuilla kierroksilla tottakai, ei tyhjäkäynnillä.
korotetulla tyhjäkäynnillä=tehokkaampi? vai miksi?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

lucaf kirjoitti:
Jusau kirjoitti:Korotetuilla kierroksilla tottakai, ei tyhjäkäynnillä.
korotetulla tyhjäkäynnillä=tehokkaampi? vai miksi?
Syy on kerrottu tuossa pari kirjotusta aikasemmin. Eli sillä varmistetaan tuo pumpun toiminta ohennetulla öljyllä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

mikkoimp kirjoitti:
peinu kirjoitti:Kokemusten perusteella Forte-käsittelyn jälkeen kannattaa ottaa öljypohja auki ja putsata öljysumppu ja kaikki muuta mahdolliset, kuten nuo Mikon epäilykset osoittaa. Johonkinhan ne paskat sieltä menee. Ei ne ilmaanhäviä, eikä kaikki tule öljyjen mukana vaikka kuinka valuttaa. Ne jotka on avanneet öljypohjan ja näkee sen rakenteen, eivät ihmettele :) :cry:

heh, eipä ole ihan pikku homma tuo "öljypohjan" irrotus :wink:
Onko sun mielestä isompi homma tehdä alakerran remontti vai ottaa öljypohjan irti?

Toi Fortekin on noita "oikotie onneen" aineita, jolla voi väliaikasesti saada venttiilien raplatulsen pienemmäksi.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

OG-satkun "öljypohja" onkin todella näppärä irroittaa. Konetta ja vaihteistoa vaan nostamaan...samalla vaivalla tekeekin melkein jo koko konerempan.

Ei sen Forten jälkeen mitään tarvii putsailla, eihän näissä vanhoissa koneissa sitä kuonaa edes niin paljoa kerry. Ehkä voi käsittelyn jälkeen vaihtaa öljyt muutaman sadan kilsan ajon jälkeen.
Vastaa Viestiin