Oletkos muuten aivan varma.. käsittääkseni alkuperäisen tekniikan voi vaihtaa paikalleen.. mutta viritys on asia erikseen.TurboJanne kirjoitti: Auton rekisteriotteen merkinnät ratkaisevat; jos siellä lukee "vähäpäästöinen", on ihan sama minkä vuotisen tekniikan autoon vaihdat. Laitonta on, ellei haeta VTT:n päästödokumentteja hintaan n. 2000 euroa per kerta. Siis aivan rektaalista koko pykälä.
Vähäpäästöinen = ei saa virittää ????
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
Ei tarvi vtt.n mittauksia, jos vaihtaa koko motin ja hankkii valmistajalta todistuksen koneen täyttämistä päästöarvoista. Eli kuten minä tein. Vaihdoin vähäpäästöiseen vapariin vähäpäästöisen ässän tekniikan kokonaisuudessaan. Ostin kokonaisen, rekisterisssä olevan ässän ja lähetin kopiot rekisteriotteista maahantuojalle, joka merkkasi niihin moottorien täyttämät päästöarvot. Näiden ja muutamien muiden lappusten kanssa konttorille ja 1,5 tunnin päästä oli otteessa merkintä, vaihdettu: moottori B202 (tai jotain tuollaista, ei tarkaan muista) Mulla tietysti auttoi, että oli näyttää "sydämen" luovuttajan alkuperäiset paperit. Irtomoottorin kanssa saattaisi olla vaikeampaa.
Ai, niin, enhän mä ihan suoraan koneita vaihtanu, vaan otin vanhasta 2.1:stä kannen ja imusarjan, mutta ei inssi tietenkään sellaista erottanu, enkä mä kertonu kun ei kysyny. Ja jos olis kysyny, niin selitykset olis ollu valmiina
Ai, niin, enhän mä ihan suoraan koneita vaihtanu, vaan otin vanhasta 2.1:stä kannen ja imusarjan, mutta ei inssi tietenkään sellaista erottanu, enkä mä kertonu kun ei kysyny. Ja jos olis kysyny, niin selitykset olis ollu valmiina

900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Näin minäkin tämän ajattelin, voitko kertoa hieman tarkemmin, että minne lähetit mailia ? Ja mitä tietoja tarvitsee olla ?JuHem kirjoitti:Ei tarvi vtt.n mittauksia, jos vaihtaa koko motin ja hankkii valmistajalta todistuksen koneen täyttämistä päästöarvoista. Eli kuten minä tein.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Kyllä se olisi passannut. Inssi ei tainnut tietää pykäliä. Ei sen koneen tarvitse olla samasta mallisarjasta, kunhan täyttää ne päästövaatimukset. Lainaus lakitekstistä:Termos kirjoitti:Aikoinaan suunnittelin S*erran moottorin vaihtamista muutaman pykälän tuoreempaan, eli 2,0i DOHC 8v => Scorpion 2,3i DOHC 16v.
Mutta EI, eihän se nyt mitenkään passaa tuollainen VIRITTELY! Eihän vähäpäästöistä Sierraa ole koskaan valmistettu tuolla vielä vähäpäästöisemmällä Scorpion 2,3 moottorilla!
Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:
1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisar- jaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
Eli inssien lakituntemukseen on täysin turha luottaa. Lukee itse lakia ja tarvittaessa käskyttää inssiä soittamaan AKElle.
Tässäpä päntättävää: http://ffp-motorsport.com/tuning/index.php (sivun alareunassa suomen lait)
Ratkaisu: ostaa vanhemman ja mädän ~saman värisen korin ja nappaa siitä runkonumerot talteen. Siirtää ne uuteen koriin, kas sinulla on vanha ja hyväkuntoinen koriTurboJanne kirjoitti:Ongelma: Olen juuri käyttänyt paljon rahaa auton koriin (sekä ostaessani että maalauttaessani uudelleen) eli korinvaihto ei tule kysymykseen.

Täytyy vaan muistaa että jos vaikka puusilmä inssi lyökin leiman paperiin, niin se ei missään nimessä vielä tee autosta / muutoskatsastuksesta laillista.Myrkky kirjoitti:Tietty vois yrittää katsastaa jossain tuppukylän asemalla tiputtaen ahdot alle peruspaineiden "poikkinaisella konetilan avausvaijerilla" ja säilyttää kuitit "täydellisestä kunnostuksesta"....
Kyllä sallii, käytännössä riittää kun muutat LPT:n täyspainetta vastaavaksi (=ruiskuboksi, apc, ic, olikohan vielä jotain...)tetammi kirjoitti:Mahtaako pykälät sallia tuollaista,siis jos siirretään vähäpäästöinen HOT-tekniikka LPT:n tai ruiskutekniikan tilalle.
Näin tiedän ainakin tehdyn mutta onkohan menny ihan pykälien mukaan.
Ei ole ja nuo parin palikan vaihto/lisäys ei vaikuta prosentteihin edesEntä onko konttoreilla jossain tiedossa auton alkuperäsen koneen numero, muutoskatsastuksessa varmaan otetaan vaihdetun koneen numero talteen, mutta entä jos lisäis tuohon LPT:hen ne muutamat palikat ja väittäis sen vaihdetuks ja ottais ne muutaman prosentin.
Pitää olla ja siitä jos vielä runkonumero löytyy niin helpottaa kummasti asiointia.Onko tuossa jotain mikä multa on jäänyt huomioimatta ja pitääkö nykyään olla joku kuitti/todistus että mistä tekniikka on peräisin?
Tämän väitteen teinkin jo tyhjäksiTurboJanne kirjoitti:Auton rekisteriotteen merkinnät ratkaisevat; jos siellä lukee "vähäpäästöinen", on ihan sama minkä vuotisen tekniikan autoon vaihdat. Laitonta on, ellei haeta VTT:n päästödokumentteja hintaan n. 2000 euroa per kerta. Siis aivan rektaalista koko pykälä.

-terveisin pykälänviilaaja
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Käytännössä kuitenkin jos inssi lyö leiman paperiin ja samalla tulee muutoskatsastus jossa lukee jotain suurpiirteistä, niin myöhemmillä katsastuskerroilla ketään ei enää kiinnosta.. ainakin kokemuksen perusteella näin joensuun suunnalla olen todennut.qaw kirjoitti:Täytyy vaan muistaa että jos vaikka puusilmä inssi lyökin leiman paperiin, niin se ei missään nimessä vielä tee autosta / muutoskatsastuksesta laillista.Myrkky kirjoitti:Tietty vois yrittää katsastaa jossain tuppukylän asemalla tiputtaen ahdot alle peruspaineiden "poikkinaisella konetilan avausvaijerilla" ja säilyttää kuitit "täydellisestä kunnostuksesta"....
Esimerkkejä:
Fiesta 1.1->1.4, lopulta 1.6i
Mirafiori 1.4->1.6TC, myöhemmin 2.0TC
Escort 1.3 kent->1.6 OHC, myöhemmin 2.0OHC
Corolla DX 1.3->1.6TC, myöhemmin 2.0TC
Corolla KE10 1.2->1.3, myöhemmin 1.5
Taunus 2.0V6->2.3V6, myöhemmin 2.8i
Sierra 1.3OHC->1.6OHC, myöhemmin 2.3 Pinto
Näissä siis olen itse ollut tavalla tai toisella mukana...
Uudempiin virivehkeisiin on joskus jouduttu tekemään spesiaali polttoaineet katsastukseen päästöjen takia, säätelemään hukkaportit uusiksi, väärentämään hukkaportin sinetit yms. pientä..

90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-
- "Turbo"
- Viestit: 274
- Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
- Paikkakunta: lohja
Printtailin nuo lakiosiot ja sitten ruiskuosien erittelyn niin pitää mennä taas kyseleen kun käytän avoa konttorilla, joutuu vaan toisen etujarrun purkaan kun jumittaa pahaste. Kilsoja ei ole montaa kertyny sitten viime katsastuksen, toivottavasti kelit sallii tänä kesänä vähän enempi.qaw kirjoitti: 1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisar- jaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
Eli inssien lakituntemukseen on täysin turha luottaa. Lukee itse lakia ja tarvittaessa käskyttää inssiä soittamaan AKElle.
TurboJanne kirjoitti:Ongelma: Olen juuri käyttänyt paljon rahaa auton koriin (sekä ostaessani että maalauttaessani uudelleen) eli korinvaihto ei tule kysymykseen.
Paras olis tietty koppa ennen 10/86 mutta sitten tulee prosentteja jarruista ja puskureistakin. Tuommonen vanhempi 5D satku löytyis joka saman värinen mitä Jannen auto ainakin joskus oli.qaw kirjoitti: Ratkaisu: ostaa vanhemman ja mädän ~saman värisen korin ja nappaa siitä runkonumerot talteen. Siirtää ne uuteen koriin, kas sinulla on vanha ja hyväkuntoinen koriLaitonta toki enkä halua missään nimessä kehoittaa tekemään näin, mutta mielestäni moraalisesti täysin hyväksyttävää, suomen lainsäädännön ollessa mitä on.
tetammi kirjoitti:Mahtaako pykälät sallia tuollaista,siis jos siirretään vähäpäästöinen HOT-tekniikka LPT:n tai ruiskutekniikan tilalle.
Näin tiedän ainakin tehdyn mutta onkohan menny ihan pykälien mukaan.
Tuolleen sitä viimeeksi yritin selittää ja silloin vaativat saabilta todistuksen jossa päästöt kävisivät ilmi mutta mikäli tota lakipykälää ymmärtän niin sitä ei välttämättä tarvittais.qaw kirjoitti:Kyllä sallii, käytännössä riittää kun muutat LPT:n täyspainetta vastaavaksi (=ruiskuboksi, apc, ic, olikohan vielä jotain...)
tetammi kirjoitti:Entä onko konttoreilla jossain tiedossa auton alkuperäsen koneen numero, muutoskatsastuksessa varmaan otetaan vaihdetun koneen numero talteen, mutta entä jos lisäis tuohon LPT:hen ne muutamat palikat ja väittäis sen vaihdetuks ja ottais ne muutaman prosentin.
Alkuperänen ajatus olikin väittää koko tekniikan vaihdetuksi täyspaineturbosta jolloin luulis päästöjenkin olevan kohdallaan ilman todistuksia. Käytännössä olisi vaan lisätty osia, tietty tuossa tarttis löytää paperilla sopiva luovuttaja....qaw kirjoitti:Ei ole ja nuo parin palikan vaihto/lisäys ei vaikuta prosentteihin edes
Noita aina tarvitaan!qaw kirjoitti:-terveisin pykälänviilaaja
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Tässä on ilmeisesti kyse hieman vanhemmasta satkusta jossa ei lue vähäpäästöinen rekisteriotteessa.usvaa putkeen kirjoitti:Tossa joskus kyselin ja paikalliselta konttorilta, jos vaihtais vaparin tilalle turbokoneen. No homma on kestänyt tekniikka on kyllä hommattu jne.
Mutta konttorilla sanoivat, että laita jonkinlainen korvauskatti, niin homma sillä selvä. Ei tarvitse sitten taistella vähäpäästöisyyden kanssa.
Yleensähän toi katti vaaditaan tehdessä tekniikanvaihto 10/86 jälkeen rekisteröityihin autoihin. Toimiahan sen ei tarvii jos päästöt alittuu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
qaw kirjoitti:29="tetammiMahtaako pykälät sallia tuollaista,siis jos siirretään vähäpäästöinen HOT-tekniikka LPT:n tai ruiskutekniikan tilalle.
Näin tiedän ainakin tehdyn mutta onkohan menny ihan pykälien mukaan
Tuolleen sitä viimeeksi yritin selittää ja silloin vaativat saabilta todistuksen jossa päästöt kävisivät ilmi mutta mikäli tota lakipykälää ymmärtän niin sitä ei välttämättä tarvittais.qaw kirjoitti:Kyllä sallii, käytännössä riittää kun muutat LPT:n täyspainetta vastaavaksi (=ruiskuboksi, apc, ic, olikohan vielä jotain...)
tetammi kirjoitti:Entä onko konttoreilla jossain tiedossa auton alkuperäsen koneen numero, muutoskatsastuksessa varmaan otetaan vaihdetun koneen numero talteen, mutta entä jos lisäis tuohon LPT:hen ne muutamat palikat ja väittäis sen vaihdetuks ja ottais ne muutaman prosentin.Alkuperänen ajatus olikin väittää koko tekniikan vaihdetuksi täyspaineturbosta jolloin luulis päästöjenkin olevan kohdallaan ilman todistuksia. Käytännössä olisi vaan lisätty osia, tietty tuossa tarttis löytää paperilla sopiva luovuttaja....qaw kirjoitti:Ei ole ja nuo parin palikan vaihto/lisäys ei vaikuta prosentteihin edes
Turbomoottorissa kaikki muutokset lasketaan moottorin vaihdoiksi, joten pelkästään muutaman prosentin ottaminen ei taida onnistua, vaan tulisi heti täydet 13:roll: Tuntuisi tosin tyhmältä tuollainen, joten enpä tiedä silti.
Sen kuitenkin tiedän, että jos lisäät coolerin, apc:n, ym. niin sinun pitää pystyä vakuuttamaan katsari siitä, että ne täyttää päästövaatimukset. Ja miten se sitten onnistuu? Ei aavistustakaan...
Ja vaikka väittäisit koko tekniikan olevan täysipaineisesta niin silti sinun pitää pystyä todistamaan päästönormit.
Anteeksi kaikki sekaisin menevät lainaukset...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
-
- "Turbo"
- Viestit: 274
- Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
- Paikkakunta: lohja
Rinnastetaan mm. päästö/teho/jarrut ym. vaatimuksissa moottorin vaihtoon. Mutta EI prosentteina. Prosentteja tulee vain se mitä on todellisuudessa vaihtunut.JuHem kirjoitti:Turbomoottorissa kaikki muutokset lasketaan moottorin vaihdoiksi, joten pelkästään muutaman prosentin ottaminen ei taida onnistua, vaan tulisi heti täydet 13:roll: Tuntuisi tosin tyhmältä tuollainen, joten enpä tiedä silti.
Siten että todistat moottorin nyt vastaavan sellaista jossa nuo ovat alunperinkin olleet. Saabin moottorien ollessa täysin samoja, homma on helppo.Sen kuitenkin tiedän, että jos lisäät coolerin, apc:n, ym. niin sinun pitää pystyä vakuuttamaan katsari siitä, että ne täyttää päästövaatimukset. Ja miten se sitten onnistuu? Ei aavistustakaan...
Todistukseksi riittää se että moottori on tarpeeksi uusi, joten se täyttää ne automaattisesti. Jos otat vähäpäästöiseen koneen vanhemmasta niin sitten sun pitää todistella että se kone on samanlainen kuin uudempi (siis jos se on, varaosalistat esim. käy todisteeksi), tai sitten käydä siellä VTT:llä.Ja vaikka väittäisit koko tekniikan olevan täysipaineisesta niin silti sinun pitää pystyä todistamaan päästönormit.
Lisätäänpä vielä sen verran että on aivan eri asia että autossa pitää olla katti (~87-90) ja että auto on vähäpäästöinen (~90--). Kattia vaativaan autoon tosiaan riittää kun lyöt melkeinpä minkä vaan katin (tai vaikka vaan kuoret, katsastuksessa tehtävä simppeli päästötesti saattaa silloinkin mennä läpi). Jos et kattia halua niin sitten todistelemaan. Jos taas auto on vähäpäästöinen, niin silloin moottorinkin pitää olla - oikeasti - vähäpäästöinen. Ja vähäpäästöisyysvaatimushan menee AINA auton eikä moottorin mukaan.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Jos haluat päästä helpolla niin lyöt 3" tarvikekatin sinne putkeen. Silloin ei katsastusinssiä kiinnosta päästöt enää p****n vertaausvaa putkeen kirjoitti:Toi mun projektiauto on vm-88. Kone -86 autosta.

Toinen vaihtoehto on kaivaa todisteita (esim. varaosalistat) että -86 ja -88 kone ovat täysin samanlaiset.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74