900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus
Sehän alkaa tekijän koosta riippuen joko kuskin penkin siirtämisellä taimpaan asentoon, tai penkin irroituksella. Tämän jälkeen jalkatilan verhoilut pois, kytkin poljin pois. Jarrunestesäiliöstä kytkinsylinterille menevään letkuun kandee laittaa vaikkapa lukkopihdit, ettei jarrunesteet valu alas, kun vedät poljinsylinterin suojakumin taakse ja avataan lukkorengaspindeillä sen takana olevan lukkorenkaan. Tässä vaiheessa nimittäin saattaa jo nesteet tulla silmille. Joku pieni muoviastia on hyvä olla siinä ulottuvilla, kun nestettä tulee. Riippuu jousen kunnosta, tuleeko mäntä helposti ulos. Jos palautinjousi on ihan sökönä, mäntä ei välttämättä pomppaa ulos niin ärhäkästi. Kaikki tiivisteet sitten pitää saada pois. Miulla itelläni tossa 99 cc:n kanssa jäi se männän päässä oleva tiiviste sinne sylinterin sisään ja kaivelin sitä pitkän ruuvin avulla pois tovin. Tässä kuvassa koko hoito jonossa...
http://netti.nic.fi/~mertmi/saab99cc78_ ... emppa2.jpg
http://netti.nic.fi/~mertmi/saab99cc78_ ... emppa2.jpg
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tuossa Motonetistä ostamassani korjaussarjassa on yksi umpinainen tiiviste ja kaksi reiällistä sekä kaksi ohutta prikkaa. Korjausppaasta ja EPC:stä tulostetusta hajoituskuvasta en kaikkia nippeleitä löydä, mutta sopiiko ne sinne kaikki? Mihin järjestykseen nämä kootaan, jos tavarat tulevat sieltä silmille heti systeemin avattuani?
Tosin se jousi on luultavasti täysin kuollut, polkimessa kun ei tunnu mitään vastusta ennen kuin sentti-pari lattiasta. Luulisi ehjän jousen jonkun verran vastustavan polkimen liikkumista, kun tuo ostamani uusi jousi ainakin on melkoisen kireä vempele.
Tosin se jousi on luultavasti täysin kuollut, polkimessa kun ei tunnu mitään vastusta ennen kuin sentti-pari lattiasta. Luulisi ehjän jousen jonkun verran vastustavan polkimen liikkumista, kun tuo ostamani uusi jousi ainakin on melkoisen kireä vempele.
Minulla ainakin jäi se sarjassa ollut umpinainen tiiviste yli.
Kuvassa alhaalla vanhat kamppeet, ylhäällä korjaussarjan uudet kamppeet:
http://www.jus.liitin.net/saab/90/122_2266_1.JPG
Laita osat samaan järjestykseen kuin missä ne siinä männässä olivatkin.
Jos peltilätkä on johonkin suuntaan kupera, niin sillä suunnallakin on ilmeisesti merkitystä, laita sekin samoin päin. Omassani tosin oli varsin suoran oloinen.
Jotain muitakin pääsylinterikuvia:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album/90/index.html
Kuvassa alhaalla vanhat kamppeet, ylhäällä korjaussarjan uudet kamppeet:
http://www.jus.liitin.net/saab/90/122_2266_1.JPG
Laita osat samaan järjestykseen kuin missä ne siinä männässä olivatkin.
Jos peltilätkä on johonkin suuntaan kupera, niin sillä suunnallakin on ilmeisesti merkitystä, laita sekin samoin päin. Omassani tosin oli varsin suoran oloinen.
Jotain muitakin pääsylinterikuvia:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album/90/index.html
Viimeksi muokannut jus, Ti Syys 06, 2016 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tai sitten voi vaihtoehtoisesti itse laittaa holkin noihin. Poralla polkimen reikä isommaksi ja siihen sellainen pieni irrallinen liukulaakeriholkki (whatsoever), joita saa laakeriliikkeistä. Jos sylinterin haarukka ei ole liian kulunut, riittää polkinen reiän poraus&holkki, kasaan vanhalla tapilla. Jos taas haarukkakin on kulunut, niin poraa sitten sen ja polkimen reiät riittävän isoiksi ja suurempi holkki ja vanhan tapin tilalle sopiva pultti.jcarlson kirjoitti:Joo molemmat kannattaa täytehitsata, yksi vaihtoehto on myös uudemmanmallinen kytkinpoljin, jossa on reiässä holkki joka ei niin pahasti kulu (haarukka on tosin silti ongelma). Sen haarukan irrotus ja takaisin asennus on erittäin vittumaista kiitos sen seger-renkaan ja mukavien tilojen, mutta kyllä se jämäkkä kytkinpoljin on sen arvoista.
Tossa mun 99:ssä jäi yli se reiällinen tiiviste. 900S:ssä jäi yli umpinainen tiiviste... Tais joku prikkakin jäädä yli. Kunhan katsot, että samanlaiset kamat menee sisään, mitä sieltä tuli uloskin. Näin ite tein ja toimivia niistä tuli.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saako nopan ja satkun kytkinpääsylinterin nostettua pöydälle remppaamista varten? Polvet ei oikein salli pitkään lattialla könyämistä, mutta Saabia täytyy kuitenkin ruuvata, jos vaikka jouluaaton kunniaksi molemmat autot saisivat "uuden" kytkimen..
Edit: Otsikon muokkaus, jotta saan kerättyä kaiken tiedon asiasta, nyt kun olette tehneet diagnoosin, että pääsylinterissä olisi vikaa.
Edit: Otsikon muokkaus, jotta saan kerättyä kaiken tiedon asiasta, nyt kun olette tehneet diagnoosin, että pääsylinterissä olisi vikaa.

Tottahan toki saa. Joudut vaan vastapainoksi touhuamaan konehuoneenpuolelta kytkimelle menevän putken irti. Polkimen purku pitää tehdä jokatapauksessa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Satkun pääsylinteri korjattu. Irrotukseen kului aikaa reilu vartti, korjaamiseen ja koonpanoon saman verran. Eniten aikaa meni haarukan hitsaukseen, se perkele kun ei ollutkaan mitään oikeaa tavaraa mun autossa, vaan jotakin paskavalua. Saipahan sen sitten ihan pienellä virralla lopulta räittyä kasaan, mutta uusi haarukka varmaan pitäisi ostaa. Nopassa ainakin tuo on jotakin kellertävää metallia, saman näköistä kuin tuossa kuvassa, jossa joku näytti korjaamaansa haarukkaa. Satkussani se oli tummanharmaa.
Ilmauksen jälkeen kytkin toimii nyt hieman paremmin, tosin välillä työsylinterin mäntä ei tule kunnolla ulos, kun tuo painelaakeri tuolla välissä puree vastaan. Pitäisikö sen olla jotenkin paikallaan kiinni? Tuossa se liikkuu käsin joka suuntaan, pyörii ja liikuu edestakaisin. Taitaa olla kyllä paskana, välillä vinkuukin komeasti..
Mutta tosiaankin, silloin kun painelaakeri ei vinkaise, toimii kytkin erittäin mallikkaasti.
Ilmauksen jälkeen kytkin toimii nyt hieman paremmin, tosin välillä työsylinterin mäntä ei tule kunnolla ulos, kun tuo painelaakeri tuolla välissä puree vastaan. Pitäisikö sen olla jotenkin paikallaan kiinni? Tuossa se liikkuu käsin joka suuntaan, pyörii ja liikuu edestakaisin. Taitaa olla kyllä paskana, välillä vinkuukin komeasti..
Mutta tosiaankin, silloin kun painelaakeri ei vinkaise, toimii kytkin erittäin mallikkaasti.
Ettei vain olis kuitenkin keltapassivoitua terästä?akyttala kirjoitti:Satkun pääsylinteri korjattu. Irrotukseen kului aikaa reilu vartti, korjaamiseen ja koonpanoon saman verran. Eniten aikaa meni haarukan hitsaukseen, se perkele kun ei ollutkaan mitään oikeaa tavaraa mun autossa, vaan jotakin paskavalua.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Se oli harmaa/musta ja valui ja roiskui omituisesti hitsatessa. Kyllä siihen teräkseen oli jotakin vähintäänkin sekoitettu joukkoon. MIGissäkään ei vikaa ollut, kun kokeilin sitä erikseen oikeaan tavaraan ja hyvin pelasi.Mertmi kirjoitti:
Ettei vain olis kuitenkin keltapassivoitua terästä?
Onkohan tuo joskus vaihdettu johonkin tarvikeosaan?
Toisaalta, auto on vuodesta -90 ollut ensin äitillä, sitten isällä ja nyt mulla, tosin on seisonut nyt vuoden verran tuon kytkimen takia. Ei ole hirveätä tarvetta ollut kahdelle autolle, mutta poiskaan ei tuota raatsi antaa.
Miksi siis alle 6 vuotta vanhaan autoon olisi vaihdettu tuo haarukka..
Jokatapauksessa, jos jollain on siisti haarukka hyllyssä ylimääräisenä, voisin harkita ostamista pois. Helppohan tuo purkaminen oli..
reiän korjaus polkimessa
itse olen korjaillut noita kuluneita soikeita polkimen ja haarukan reikiä siten että on porattu tai jos on oikein soikea niin jyrsitty läpi reikä pyöreaksi ja suuremmaksi ja sorvattu metallista puslat ja asennettu ne ja kasattu läjään. hyvin on pelannut ja yhdessä saabissa oli sen verta kulunut että pakki eikä ykkönen mennyt kuin rutisemalla päälle,ja heti korjaantui.
Nyt ajattelin sitten sen uuden painelaakerin hakea Motonetistä. Onkos sen asentaminen hirveä homma? Pitääkö koko kytkin repiä osiksi vai saako pelkän painelaakerin vaihdettua irrottamatta asetelmaa ja levyä?
Mietityttää myös tuo, että liikkuukohan se työsylinteri nyt vieläkään niin paljon yhdellä polkaisulla, kuin pitäisi. Paljonko liikevaran pitäisi olla?
Ei ainakaan ole varmasti tuosta pääsylinteristä tai polkimesta kiinni, molemmat ovat nyt kunnossa. Työsylinterikään ei nestetä päästä ulos, mutta voiko siinä jotakin muuta vikaa olla?
Nyt kytkin kyllä toimii paremmin, mutta kun en osaa itse yhtään arvioida, miten paljon tuo loppuunsyöty painelaakeri verottaa tuota kytkimen toimintaa.
Mietityttää myös tuo, että liikkuukohan se työsylinteri nyt vieläkään niin paljon yhdellä polkaisulla, kuin pitäisi. Paljonko liikevaran pitäisi olla?
Ei ainakaan ole varmasti tuosta pääsylinteristä tai polkimesta kiinni, molemmat ovat nyt kunnossa. Työsylinterikään ei nestetä päästä ulos, mutta voiko siinä jotakin muuta vikaa olla?
Nyt kytkin kyllä toimii paremmin, mutta kun en osaa itse yhtään arvioida, miten paljon tuo loppuunsyöty painelaakeri verottaa tuota kytkimen toimintaa.
Painelaakerin saa vaihdettua ainoastaan purkamalla koko kytkimen, sama työmäärä siis kuin kytkinrempassa.
Ei se painelaakeri oikein mitenkään voi vaikuttaa kytkimen toimintaan, työsylinterin iskunpituuteen, se vaan voi lähinnä pitää meteliä.
Mitkä ovat oireet? Onko ilmaaminen onnistunut?
Ei se painelaakeri oikein mitenkään voi vaikuttaa kytkimen toimintaan, työsylinterin iskunpituuteen, se vaan voi lähinnä pitää meteliä.
Mitkä ovat oireet? Onko ilmaaminen onnistunut?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00