Onks urheilioita joukossa ?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Reetu kirjoitti:Mites tuon salilla käynnin jälkeen kannattaa juoda ja syödä?
Onkos nää energia juomat täyttä potaskaa, entäs mysli ym. patukat?
Aikaisemmin aktiiviuralla tuli juotua ennen treeniä ja peliä ja treenin ja pelien aikana maltodekstriiniä sekoitettuna veteen. Tuo maltodekstriini on maissitärkkelystä ja siis pitkäketjuista hiilihydraattia, mikä tarkoittaa että se imeytyy sokeria hitaammin ja ei anna siis energiapiikkiä, sokerihumalaa eikä tlimääräisenä energiana johda niin helposti painonnousuun. Tuollainen lisäenergia auttoi kuitenkin jaksamaan treenaamaan paremmin ja auttoi keskittymään treenien vaativissa suoritteissa koko treenin ajan, joten treenistä sai enemmän irti.

Tavalliselle kuntoilijalle tuosta tuskin on hyötyä ja varsinkin jos meinaa alkaa muutenkin tupata pikkasen löysää tuonne vyötärön seudulle, niin kannattaa heivata kaikki energiavalmisteet jonnekin minne aurinko ei paista ja korvata ne proteiinipitoisella ruoalla ja mahdollisella lisäproteiinilla lihasten huoltamiseksi ja kehittämiseksi. Lihasten hankkiminen on muutenkin avainasemassa pitkäjänteisessä painonhallinnassa. Lihas itsessään on suuri energian kuluttaja joten pelkkä voimarjoittelu on hyvä painonhallintamenetelmä. Parhaan tuloksen saa tietysti jos harrastaa myös jotain mikä pistää välillä puuskuttamaan ja nostaa hien kunnolla pintaan niin aineenvaihduta pysyy aktiivisena.

Noihin patukkoihin ja energiajuomiin en pistä seenttiäkään likoon. Sen verran kalliita ne on ja lähinnä huttua. Sokereita sisältävät paljon ja vähän protskuja.

Jos tiedossa on ääriolosuhteet (pitkä retki/matka/kilpailu) ja tilaa vähän, niin silloin voi olla eri asia. Normaaliin harjoitteluun noita on turha lisätä.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Jep.. ajattelin vain kun treenattiin kovasti, jonka jälkeen mentiin saunaan , ja multa saunan jälkeen rupes vintti pimeneen, pyörrytti ja tosi huono olo , eli ajoin takaa olisko pitäny juoda ja mitä? Nääs kun aloittelija olen.
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Reetu kirjoitti:Jep.. ajattelin vain kun treenattiin kovasti, jonka jälkeen mentiin saunaan , ja multa saunan jälkeen rupes vintti pimeneen, pyörrytti ja tosi huono olo , eli ajoin takaa olisko pitäny juoda ja mitä? Nääs kun aloittelija olen.
Treenatessa kannattaa pitää vesipullo mukana. Siis ihan vaan vettä. Hikoilusta huolimatta paino ei saisi pudota treenin aikana yhtään ja toi nyrkkisääntö on laadittu ihan sillä, että muistettais juoda.

Syömisellä vaikutetaan lähinnä palautusprosessiin. Meillä oli ohjeena, että syötäis vasta 1,5 tuntia treenin jälkeen ja toisaalta täydellä mahalla ei treenattais.

Ja kannattaa tosiaan kuunnella kehoa, vaikkakin sen oppii vasta ajan kanssa. Huippaaminen johtuu todennäköisesti juuri nestehukasta. Tai sitten verensokerin heittelystä. Banaania pidettiin erittäin hyvänä välipalana jopa treenien läheisyydessä.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No niin kiitoksia jariha.
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Heti kärkeen oliko se peinu joka oli pelaamassa sitä jenkkifutista Rovaniemellä? Hullua hommaa sanon minä, kun tuli kuuma pelkästään kentän reunalla seisomisestakin :lol: (asiaahan ei yhtään edesauttanut Lapin tuuleton hellepäivä).

Itse olen pyöräillyt enemmän ja vähemmän. Itse olen tehnyt niin pyöräilykautta aloittaessa, että olen käynyt lyhyitä mutta nopea tempoisia lenkkejä eli hieman säikäyttänyt elimistöä siitä mitä tuleman pitää. Yleensä pari viikkoa ja joka toinen päivä. Sen jälkeen olen pitänyt viikon paussin. Paussin jälkeen olen aloittanut säännöllisen sekä pitkän että lyhyen matkan polkemisen.

Pitkää matkaa olen polkenut lähes poikkeuksetta maantiellä tai metsäautoteillä. Lyhyttä matkaa olen polkenut kuntopoluilla ja metsässä. Kahdessa eri "maastossa" tehtyä pyörälenkkiä olen pyrkinyt tekemään niin, että molemmilta palatessa on kehon rasitus ollut yhtä paljon. Eli tiellä poljetaan pitkälenkki rauhallisesti (1,5-2h) ja metsässä lyhyt nopeatempoinen (alle 1h). Perimmäisenä tarkoituksena on ollut pitää syketaso koholla, ei korkealla. Pyöräilemällä taisi olla 130 kierrosta (siis sydämmessä eikä kammessa) hyvä tavoite ja rasva palaa. Ylikin saa hetkellisesti mennä mutta ei koko ajan. Tosin itsellä metsälenkit on poikkeuksetta menny 160 sykkeen luokkaa, huippuna on 205 (ei terveellistä). Toisinaan ajoin sekä maantie että metsälenkin samalla kertaa eli noin 3h pyörälenkin. Pisin on ollut lähes 5 tuntia.

Tämä oli siis sitä mitä tein, kun asuin Rovaniemellä. Täällä Pietarsaaressa olen alkutalven kulkenut eri reittejä töihin pyörällä hakien sitä sopivaa työmatkaan. Pitäisi varmaan ottaa kaupungin kartta mukaan ja lähteä polkemaan tämä koko kaupunki ympäri, kun ei tuo työmatka ole mitään kuntolenkkiä nähnytkään, polki sen miten tahansa. No saapahan sillä ainakin aamuvuorossa silmät auki ja mahan kurnimaan niin jaksaa kotona tehdyt aamupalaleivät kahvin kera syödä ensimmäisenä töissä.

P.S. Ja ***kele, missä on kaikki vaarat ja mäet? Se pitää ylämäen näyttää pystyseinältä, mäen päällä pitää suussa maistua veri ja olla hyvä fiilis siitä, että tulipahan tänneki kiikuttua.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Joo kyllähän se 2 tuntia helteessä kaikki kamat päällä ilman vaihtomiehiä pistää miettimään sitä veden juonnin tarpeelisuutta :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kirjoitin tämän tuonne painonpudotustopikkiin, mutta jatketaan täällä. Siis tarina alkoi näin...
jariha kirjoitti:Painoa ei minun tarvii pudottaa, mutta oloa pitää keventää, joten aloitinpa treenaamaan. Pari viikkoa jos malttais ensin lenkkeillä, että kunto kestäis tehdä lihas- ja juoksutreenejäkin (siis nopeampi tempoisia juoksutreenejä). On meinaan sykkeet vielä turhan korkeella tuollaisella kevyellä lenkillä ja sehän kertoo vain pitkään jatkuneesta välinpitämättömyydestä itseään kohtaan...
En sitten malttanutkaan kuin viikon, kun tänään aamulenkillä innostuin mukavaan ylämäkeen juoksemaan hieman kovempia sarjoja. No, kolmannella nousulla kaasujalan pohje kramppasi. Ei muuta kuin kynkäten kotia ja edessä lihaskuntoviikko.

Tällaista se on, kuin ei pidä huolta itsestään. Elimistö ei kuljeta happea, kun on nesteen ja ruokailun nautinnan suhteen niin huteralla pohjalla tavat. Intoa on näköjään huomattavasti enemmän kuin malttia ja järkeä. Mutta toisaalta, onneksi intoa on niin paljon, ettei tällaisesta lannistuta :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin