900 termostaatti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ostin sabilta myös uuden termarin ja ei ollut kuin 88 asteisia niiden mukaan. tämä kyseinen termostaatti on susi lämpiää huonommin kuin vanhalla.

aijon luottaa tuuriin ja tilata uuden myös saabilta, kun asiaa seuraavan kerran kyseiseen liikkeeseen.
nyt tilanne on korjattu peittämällä syyläristä 1/3 osa, ei hyvä ratkaisu mutta nousee lämmöt ainakin normaalille vaikka ei ihan niin nopeasti kuin pitäisi.

maksoi muuten 14 euroa forssan pp-autossa ja gm paketissa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

minkäs merkkinen tuo oli?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

mikkoimp kirjoitti:minkäs merkkinen tuo oli?
Veikkaisin Motoradia, juuri noin kun Antti edellä kuvaili ne ovat minullakin porsineet...Alkuun on toiminut kuukauden pari OK, mutta sitten on jäänyt lämmöt alhaisiksi maantiellä ja lämpiäminen hidastuu.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

akyttala kirjoitti:
Johnny V4 kirjoitti:Ostin 89-asteisen Calorstatin Motonetistä hintaan 7€ ja rapiat. :wink:
Millä tuotenumerolla moista siellä kaupataan?
Luettelossa ei ole kuin 88 asteinen ja sellaisen sain tiskiltäkin..
Oliko Calorstat? Tuon minäkin ostin luettelosta, katoin vain merkin ja laitoin kiinni. Tuskin tekevät termostaatteja asteen erolla (vai tekeekö?), joten ajattelin sen olevan 89-asteinen. :roll:
#2277
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

og900 ja 99:ssä ei tarvii kyl koskaan pahvia, jos on kaikki vaan kunnossa. Hyvin on tarennu ja ihan saabin orggis termarilla. Kovin keli 900i:llä oli -42 pakkasessa yli 100km ajomatka. Piti vaan lämpöä kääntää pienemmälle, ettei tullu hiki kopissa. Ja ei ollu mitään paffeja keulalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kulkuri
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 22:54

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Meillä on Saab 900i 8v ja 900i 16v, molemmilla ajettu yli 330000 km ja kummassakin Motonetin 92 asteinen kesät talvet, eikä mitään ongelmia kesällä ja talvella lämpiää nopeasti ja lämpöä riittää. 8v termostaatilla ajettu ja 185000 km ja 16v termostaatilla 135000 km, eli hinta/laatu mielestäni kohdallaan.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Kulkuri kirjoitti:Meillä on Saab 900i 8v ja 900i 16v, molemmilla ajettu yli 330000 km ja kummassakin Motonetin 92 asteinen kesät talvet, eikä mitään ongelmia kesällä ja talvella lämpiää nopeasti ja lämpöä riittää. 8v termostaatilla ajettu ja 185000 km ja 16v termostaatilla 135000 km, eli hinta/laatu mielestäni kohdallaan.
Eikö kesälläkään lämmöt nouse liikaa ???
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Mertmi kirjoitti:og900 ja 99:ssä ei tarvii kyl koskaan pahvia, jos on kaikki vaan kunnossa. Hyvin on tarennu ja ihan saabin orggis termarilla. Kovin keli 900i:llä oli -42 pakkasessa yli 100km ajomatka. Piti vaan lämpöä kääntää pienemmälle, ettei tullu hiki kopissa. Ja ei ollu mitään paffeja keulalla.
On toi moottorin hyötysuhde meinaan niin hyvä :roll:
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

900 I 16 Kat kirjoitti:
Kulkuri kirjoitti:Meillä on Saab 900i 8v ja 900i 16v, molemmilla ajettu yli 330000 km ja kummassakin Motonetin 92 asteinen kesät talvet, eikä mitään ongelmia kesällä ja talvella lämpiää nopeasti ja lämpöä riittää. 8v termostaatilla ajettu ja 185000 km ja 16v termostaatilla 135000 km, eli hinta/laatu mielestäni kohdallaan.
Eikö kesälläkään lämmöt nouse liikaa ???
mulla oli myös yhdessä ysiysissä tietämättäni kahden kesän ajan 92 termari. lämmöt oli aina vaakatasossa vaikka jäähdytinkään ei ollut mikään priima. jäähdyttimen yhteydessä vaihdoin kuitenkin 89 termarin tilalle, olin muuten yllättynyt kun löysin sen ysikakkosen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Itelläkin ollut monena kesänä 92 termari ja vaakassa pysyy viisari. Jos flekti pelaa ja on hyvä syyläri niin koneen lämmöt ei nouse yli sallitun 92 asteen. Ps. kannattaa käyttää Turbon lämpötilakytkinä flektille, lähtee aikaisemmin pyöriin.Ei taija olla koneen lämmöt niin 4 asteen päälle mekaanisilla ruiskuilla.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

toms kirjoitti: Ps. kannattaa käyttää Turbon lämpötilakytkinä flektille, lähtee aikaisemmin pyöriin.
motonetista näyttää saavan myös välimallia vakion ja turbon lisäksi:

92°-87° (vakio). . . . . . . . .
88°-79° "helle/82°-termostaatti"
82°-68° "Turbo/82°-termostaatti"

joku joskus sanoi että anturin tulisi kulkea käsi kädessä vesitermostaatin kanssa mikä lienee ymmärrettävää. jos anturi on paljon kylmempi kuin termostaatti, niin flektin käyttöaika voi moninkertaistuakin? jos sillä sitten on mitään merkitystä (sähkönkulutus? flektin käyttöikä?).

mielestäni tuo kylmempi anturi vaikuttaa kuitenkin hyvältä vakuutukselta kannentiivisteelle. itselläni yksi ysiyseistä käy omistuisen kuumana kaupunkiajossa ja siihen olen vaihtanut kesätermarin ja tuon keskimmäisen anturin. on jotenkin turvallisempi olo kun flekti alkaa pyörimään ajoissa, eikä sitten vasta kun lämmöt on kiihtyvästi lähestymässä punaista.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Kulkuri
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 22:54

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

900 I 16 Kat kirjoitti:
Kulkuri kirjoitti:Meillä on Saab 900i 8v ja 900i 16v, molemmilla ajettu yli 330000 km ja kummassakin Motonetin 92 asteinen kesät talvet, eikä mitään ongelmia kesällä ja talvella lämpiää nopeasti ja lämpöä riittää. 8v termostaatilla ajettu ja 185000 km ja 16v termostaatilla 135000 km, eli hinta/laatu mielestäni kohdallaan.
Eikö kesälläkään lämmöt nouse liikaa ???
Ei nouse jos jäähdyttäjä on kunnossa. 16v:ssä kesällä Oslon iltapäiväruuhkassa (n.45min kävelyvauhtia) tosin tuulettaja kävi aika tiuhaan, mutta ei lämpö vielä lähelläkään punaista.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Tänään kävin saabin tiskillä forssassa tilaamassa uutta termostaattia. aikaansa kun hakivat tietokoneelta niin löysivät 89 asteisen termostaatinkin ei ollut hyllyssä joten tilattavaks meni.
viimeks kun termostaattia hain niin tarjosivat vain 88 asteista jota olisi nytkin ollut hyllyssä mutta en kelpuuttanut kun viimeksi ostamani oli susi.

nyt sitten nähdään et onko tuo 89 asteinen saman merkinen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

antti.hakamaa kirjoitti:Tänään kävin saabin tiskillä forssassa tilaamassa uutta termostaattia. aikaansa kun hakivat tietokoneelta niin löysivät 89 asteisen termostaatinkin ei ollut hyllyssä joten tilattavaks meni.
viimeks kun termostaattia hain niin tarjosivat vain 88 asteista jota olisi nytkin ollut hyllyssä mutta en kelpuuttanut kun viimeksi ostamani oli susi.

nyt sitten nähdään et onko tuo 89 asteinen saman merkinen.
Kohta pari vuotta sitten vaihdettu termostaatti ja taas lämmöt ei nouse kunnolla..merkkiliikkeen osa...Oliskohan syynä GM:n pussukan, kun ei kestä pitempään....Taidan siirtyä tarvike osaan...prkl.....
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

13,75e maksoin kouvolassa Orig termarista. 89 asteinen. Oli puhetta myös siitä että 8v moottorin termaria löytyy harvoin hyllystä. Ei kielletty eikä myönnetty että 16v koneen termaria myytäisiin yleisesti myös 8v koneisiin...
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Vastaa Viestiin