Hyvinpä tuo kuitenkin vielä menee, ulkonäköseikoista huolimatta
Hyvin alkoi viikko(DI-murheita) ja valitusta merkkihuollosta
Totta näytti olleen, nämä puheet rasvoista. Eilen vaihdoin ngk:t ensiasennus sellaisten tilalle ja hämmästelin piikkimäistä resistoria( salamatantere) näissä ensiasennus semmoisissa. Uusissa vastaava sistori oli paksumpi ja tasalakinen (rehellisen tulpan näköinen), kun vanhoissa (28k ajettu) 0.7 lyijärin kärjen paksuinen "piikki"
Hyvinpä tuo kuitenkin vielä menee, ulkonäköseikoista huolimatta
Niin, ja sitä valkoista mönjää, sitä näytti olevan riittävästi vielä kumituteissa.
Hyvinpä tuo kuitenkin vielä menee, ulkonäköseikoista huolimatta
#1891
Pitää paikkansa. Löysin korvaavat ngk:t (3,40 €/kpl) hetken etsimisen tuloksena ja kyseessä olikin lähinnä tsekki, jolla varmistin "kulmilla ajetun" koneen karstan määrän, vaihtamalla tulpat. Eipä noissa platinakärkisissä (kiitos informoinnista!) mitään huomautettavaa näyttänyt olleen, vaikka kyseisellä autolla on ajeltu enimmäkseen lyhyttä työmatkaa. Käynnistymis rytkäykset tosin vähenivät hieman vaihdon jälkeen. Käynnistymiskummallisuuksilla voi olla tekemistä myös palstoilla olevien DI- kasettia koskevien juttujen kanssa. Siksi takakontissa on ylimääräinen kasetti, varuiksi pitkille työmatkoille (tästä vinkistä kiitos 9-5T:lle).Autosi näkyy olevan 9-5 Aero, jonka vakiotulpat ovat platinakärkiset, NGK PFR.. (juuri sellainen piikki keskielektrodina). Tulpat maksavat jotain 25 eeroo kappale ja vaihtoväli 60000 km. Tilalla voi ilmeisesti käyttää NGK:n BCPR8.. tulppia, joiden saatavuus voi olla kuitenkin vaikeaa.
Huomasitte varmaan drBoostin kirjoituksesta, että tulppia käytetään sytytyksen lisäksi nakutusantureina ja niiden pitäisi toimia tiettyjen speksien mukaan. Niinpä vastaavuustaulukoiden, esim NGK <-> BOSCH pitäisi lämpö- yms. arvojen lisäksi ottaa huomioon korvaavan tulpan ominaisuudet nakutusanturina.
Musti
#1891
Täytyy nostaa "valitusta merkkihuollosta" keskustelua pinnalle. Tämä tapahtunut Saabia ja öpelixiä huoltavalla merkkikorjaamolla.
Kuulin tänään, että eräs avopuolison tuttu oli ruvennu tarkistamaan öpelixin huoltolaskua. Öljyä oli menny 4,5 litraa. Muuten hyvä, mutta huoltokirjan mukaan öljytilavuus on 3,5 litraaa
.
Vaihtoehtoja tapahtuneelle:
1. öpelixin huoltomiehet ovat keksineet tavan jolla öljy pakataan tiuhempaan.
2. Uskovat öpelixin kuitenkin vievän öljyä sen verran reippaasti, että laittoivat heti kerralla enemmän.
3. Laskuttettu taas vaihteeks päin persettä (eli rahat pois asiakkaalta metodilla.
4. Ei olla jaksettu hinautua koneen ääreen ja tarkastaa paljonko pitäs laittaa öljyä koneeseen.
Todennäkösesti vaihtoehto 4 on oikea, sillä öljyä oli ollu kuulemma lähes tikun yläosaan asti,ennen kuin lähti huoltoon tarkastuttamaan tilannetta.
Tässä taas vaihteeks yksi syy välttää Saabin ja öpelixin yhteisiä korjaamoja.
Kuulin tänään, että eräs avopuolison tuttu oli ruvennu tarkistamaan öpelixin huoltolaskua. Öljyä oli menny 4,5 litraa. Muuten hyvä, mutta huoltokirjan mukaan öljytilavuus on 3,5 litraaa
Vaihtoehtoja tapahtuneelle:
1. öpelixin huoltomiehet ovat keksineet tavan jolla öljy pakataan tiuhempaan.
2. Uskovat öpelixin kuitenkin vievän öljyä sen verran reippaasti, että laittoivat heti kerralla enemmän.
3. Laskuttettu taas vaihteeks päin persettä (eli rahat pois asiakkaalta metodilla.
4. Ei olla jaksettu hinautua koneen ääreen ja tarkastaa paljonko pitäs laittaa öljyä koneeseen.
Todennäkösesti vaihtoehto 4 on oikea, sillä öljyä oli ollu kuulemma lähes tikun yläosaan asti,ennen kuin lähti huoltoon tarkastuttamaan tilannetta.
Tässä taas vaihteeks yksi syy välttää Saabin ja öpelixin yhteisiä korjaamoja.
Saab 900SE 2.0 Turbo -95