
9-5:n suuntavakaus
Puslat ovat juurikin nuo 4 puslat. Puslien vaihtoon tarvii erikoistyökalun, jos ei halua taka-akselia irroittaa. Työ ei tullut maksanut mitään, koska työ tehtiin tutun korjaamolla. Puslat maksoi 24€/kpl. Kyllä kannatti vaihtaa 

Viimeksi muokannut Pedri, La Maalis 15, 2008 07:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Re: Kokemuksia
Sama tunne itsellä Aeron kanssa '02-malliin verrattuna - joskin 235 leveät kesäpyörät kyllä paransivat tilannetta huimasti. Jos rumasti sanoisin, niin vertaisin '07-mallia 9-3SS:ään. :-p2.0t Wagon kirjoitti:Samanlaista puoltamista + tuuliherkkä. Vuosimalli 07, ajettu 7 tkm,
joten puslissa yms. ei varmaankaan vikaa. Urheilualusta, renkaat 225x45x17. Vertailukohtana vastaava 02 vuosimallin 9-5, joka oli selvästi suuntavakaampi ja rauhallisempi ajaa. Takuuta vielä rutkasta jäljellä, joten huoltoon vain, mutta olisko kellään vinkkiä oireiden aiheuttajasta? 4-pyöräsuuntaus jo tehtaalta lähtiessä pielessä?
Autosta, ajettu 150 tkm vaihdettiin puslia merkkiliikkeessä (*INE) tammikuussa -07. Puslat 3 vaihdettiin kumpikin. Puslia 4 vaihdettiin 3 kpl, koska auton myynyt merkkiliike oli tehnyt hätäkorjauksen ja vaihtanut vain toisen ylemmän kesällä –06. Yksittäisten puslien vaihto ei pitemmän päälle kannata.
Puslat 3 olivat aivan loput. Heikoin kohta näyttää olevan joustinkumien vulkanoinnit. Toisesta oli sisätapin vulkanointi irronnut n. 90 % ja toisesta ulkokehän vulkanointi irronnut n. 80 %.
Puslista 4 oli toinen ylempi selvästi väljä. Alapuolella olevat olivat vielä jokseenkin tiukat.
Pusla ”3” hinta 45 €/kpl. Pusla ”4” 38 €/kpl. 4-pyöräsuuntaus 115 €. Vaihtotyö 5 h 340 €. Eli yhteensä 660 €. Jos kaikki puslat olisi vaihdettu olisi kustannukset olleet noin 750 €.
Puslien vaihto tukevoitti kulkua ja paranti suuntavakavuutta huomattavasti. Takapää ohjaa autoa ja etupäällä vain käännellään. Ennen vaihtoa 3 puslien tukivartta pystyi kiertämään käsivoimin, mutta vaihdon jälkeen tukivarsi oli käsivoimin jäykkä.
Jokin takapäässä tuntuu vieläkin ääntelevän kuopissa ja ratti muuttui vinoon 4-pyöräsuuntauksen jälkeen.
Puslat 3 olivat aivan loput. Heikoin kohta näyttää olevan joustinkumien vulkanoinnit. Toisesta oli sisätapin vulkanointi irronnut n. 90 % ja toisesta ulkokehän vulkanointi irronnut n. 80 %.
Puslista 4 oli toinen ylempi selvästi väljä. Alapuolella olevat olivat vielä jokseenkin tiukat.
Pusla ”3” hinta 45 €/kpl. Pusla ”4” 38 €/kpl. 4-pyöräsuuntaus 115 €. Vaihtotyö 5 h 340 €. Eli yhteensä 660 €. Jos kaikki puslat olisi vaihdettu olisi kustannukset olleet noin 750 €.
Puslien vaihto tukevoitti kulkua ja paranti suuntavakavuutta huomattavasti. Takapää ohjaa autoa ja etupäällä vain käännellään. Ennen vaihtoa 3 puslien tukivartta pystyi kiertämään käsivoimin, mutta vaihdon jälkeen tukivarsi oli käsivoimin jäykkä.
Jokin takapäässä tuntuu vieläkin ääntelevän kuopissa ja ratti muuttui vinoon 4-pyöräsuuntauksen jälkeen.
#3504
900i 16v -89 ja
9-5 2,3 t -01
900i 16v -89 ja
9-5 2,3 t -01
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
TM 1/05 kirjoitti: Isot automaattivaihteiset vertailusssa, mm.:
- Audin (A6) kevyt ohjaus ei suoraan ajettaessa keskitä kunnolla.
- BMW:n (525) suoritusta häiritsee sen muita huonompi käytös sivutuulella. Sivutuuli saa BMW:n vaeltelemaan ja heijaamaan nykivästi sivusuunnassa.
- Jaguaarin (S-TYPE) ajettavuutta vaivaa kevyehkön ohjauksen tunnottomuus kaarreajossa. Suoralla auto tuntee voimakkaasti tien kallistukset. Lisäksi urat aiheuttavat vetelyä.
- Mercedeksen (E) ohjauksen vaimea palautus tulee esiin maantieajossakin, joskaan ei niin selvästi kuin hitaammissa nopeuksissa.
TM 17/06 Volvo S80 D5 koeajosta mm.
Maantiellä keskitys on hyvä ja ohjauspyörä palaa poikkeutuksen jälkeen itsestään keskiasentoon. Autoa voi kehua suuntavakaaksi, mutta tienpinnan kallistelut se noteeraa lievällä suunnanmuutoksella.
Jotta ei meidän 9-5:läisten tarvitse hävetä yhtään tässä muiden premiumlaisten seurassa, kun puhutaan auton suuntavakaudesta.
Tietysti pitää olla alustan nivelet ja kulmat ym. kunnossa!
Luulen että, suurin osa kuskeista yleensä, ei tiedä autonsa suuntavakaudesta yhtään mitään - vaan kääntää rattia tarvittaessa, eikä ihmettele sen enempää!
- Audin (A6) kevyt ohjaus ei suoraan ajettaessa keskitä kunnolla.
- BMW:n (525) suoritusta häiritsee sen muita huonompi käytös sivutuulella. Sivutuuli saa BMW:n vaeltelemaan ja heijaamaan nykivästi sivusuunnassa.
- Jaguaarin (S-TYPE) ajettavuutta vaivaa kevyehkön ohjauksen tunnottomuus kaarreajossa. Suoralla auto tuntee voimakkaasti tien kallistukset. Lisäksi urat aiheuttavat vetelyä.
- Mercedeksen (E) ohjauksen vaimea palautus tulee esiin maantieajossakin, joskaan ei niin selvästi kuin hitaammissa nopeuksissa.
TM 17/06 Volvo S80 D5 koeajosta mm.
Maantiellä keskitys on hyvä ja ohjauspyörä palaa poikkeutuksen jälkeen itsestään keskiasentoon. Autoa voi kehua suuntavakaaksi, mutta tienpinnan kallistelut se noteeraa lievällä suunnanmuutoksella.
Jotta ei meidän 9-5:läisten tarvitse hävetä yhtään tässä muiden premiumlaisten seurassa, kun puhutaan auton suuntavakaudesta.
Tietysti pitää olla alustan nivelet ja kulmat ym. kunnossa!
Luulen että, suurin osa kuskeista yleensä, ei tiedä autonsa suuntavakaudesta yhtään mitään - vaan kääntää rattia tarvittaessa, eikä ihmettele sen enempää!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: Kokemuksia
[quote="9-5/2,3LPT"][quote="Niko"]
Takapuslat ovat kuulemma menossa vaihtoon tiesi katsastus-setä kertoa, mutta liekkö vaikutusta asiaan.[/quote]
[quote]Miten katsastus-setä testasi takapuslien kunnon?[quote]
Käytin viime viikolla Saabia katsastuksessa ja läpi
meni eka yrittämällä jo viides vuosi peräkkäin ei mitään kommentoivaa.
Itsekin kyselin kanssa noista takapuslista ja niiden kunnosta.
Ne kuulemma tarkistetaan siten että perä nostetaan ylös takaiskunvaimentimien
alapäästä ja renkaista vääntelemällä voimakkaasti välys tuntuu.
Itselläni jo 170 tuhatta ajettu ja alkuperäiset puslat 9-5 Wagon 2,3t -99.

Takapuslat ovat kuulemma menossa vaihtoon tiesi katsastus-setä kertoa, mutta liekkö vaikutusta asiaan.[/quote]
[quote]Miten katsastus-setä testasi takapuslien kunnon?[quote]
Käytin viime viikolla Saabia katsastuksessa ja läpi
meni eka yrittämällä jo viides vuosi peräkkäin ei mitään kommentoivaa.
Itsekin kyselin kanssa noista takapuslista ja niiden kunnosta.
Ne kuulemma tarkistetaan siten että perä nostetaan ylös takaiskunvaimentimien
alapäästä ja renkaista vääntelemällä voimakkaasti välys tuntuu.
Itselläni jo 170 tuhatta ajettu ja alkuperäiset puslat 9-5 Wagon 2,3t -99.

-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 9-5:n suuntavakaus
Tuossa ketjun alussa moitin suuntavakautta, mutta nyt tiedän, että vika oli renkaissa (NRV 215/55-16).
Nyt kun alla on Turanza ER300 205/60-16, on aivan kuin eri auto. Kulkee todella suoraan tuulista piittaamatta, ei vedä ojaanpäin kaltevallakaan pinnalla. Mittarikin näyttää sadan nopeudessa vain yhden km:n liikaa!
Elikkä ysivitosessa ei ollutkaan suuntaongelmaa - vaan sen renkaissa!!!!
Nyt kun alla on Turanza ER300 205/60-16, on aivan kuin eri auto. Kulkee todella suoraan tuulista piittaamatta, ei vedä ojaanpäin kaltevallakaan pinnalla. Mittarikin näyttää sadan nopeudessa vain yhden km:n liikaa!
Elikkä ysivitosessa ei ollutkaan suuntaongelmaa - vaan sen renkaissa!!!!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: 9-5:n suuntavakaus
Jaa ... nää on ilmeisesti ihan ylemmän tahon juttuja ... viime kesänä ostetut NRHi:t (205/55R16) on hyvät. Kannattais ihmiset ihan rohkeesti kokeilla alemman nopeusluokan renkaita, saa paremman mm. kulutuskestävyyden alhaisemmalla hinnalla. Piis.9-5T kirjoitti:Lopetin Nokialaisten kesäkumien käytön kun niissä on aina jotain murhetta, ihme kuluminen, ääni, ajettavuus ongelmia, asennettavuus ongelmia jopa Nokian kumisaappaat rupee vuotamaan vaikka niitä ei usein käytä.9-5/2,3LPT kirjoitti:Tuossa ketjun alussa moitin suuntavakautta, mutta nyt tiedän, että vika oli renkaissa (NRV 215/55-16).
Elikkä ysivitosessa ei ollutkaan suuntaongelmaa - vaan sen renkaissa!!!!
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia