CartDude kirjoitti:Aivan, sitä arvelinkin että missä vaiheessa se muka menisi mäkee tuo kohdistus. Ehkä se on vain hätävarjelun liioittelua tuo kohdistuskehotus. Nythän tuo on toiminut nikottelematta hyvän aikaa, pitänee koputtaa puuta. Onko joku muukin muuten purkanut tuota virtalukonpohjaa, aukihan sen saa helposti, mutta sieltä ulos tulevalle yhdelle pikku jouselle en löytänyt muuta paikkaa kuin siinä aivan keskellä olevan metalliliuskan alta, liekö sieltä kotoisin, mutta sinne se ainakin suosiolla asettui Kaikkihan pitää aina purkaa ja katsoa mikä siellä mättää.
Eli vaihdoit v-lukon pohjan ja saapas alko pelaamaan
Sama ongelma oli aluksi minullakin 99:ssä, startti ei välillä sanonut mitään, ei edes naks . Seuraavaksi startti jäikin päälle, eli pyöritti vaikka auto jo kävi eikä sammunut muuten kuin + kengän irroituksella . Tätä tapahtui pari kertaa mutta huikeampaa oli vielä tulossa, nimittäin eilen illalla saba oli startilla siirtänyt itseään noin 10 metriä, siis omia aikojaan, siinä sitä sitten ihmeteltiin että mitä v....a . No, nyt auto odottaa paikoillaan (akku irti) korjausta, mistä kannattaisi aloittaa?
kimjutu99 kirjoitti:saba oli startilla siirtänyt itseään noin 10 metriä, siis omia aikojaan, siinä sitä sitten ihmeteltiin että mitä v....a . No, nyt auto odottaa paikoillaan (akku irti) korjausta, mistä kannattaisi aloittaa?
Tutki jarrutehostimelta virranjakajan alta starttimoottorille menevä johtosarja, yleensä noista hapertuu eristeet pakosarjan lämmön vaikutuksesta, ja starttiheräte voi ottaa oikosulkua jatkuvaan jännitteeseen - tai jatkuva jännite ottaa oikosulkua runkoon, jolloin käy iso käry.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Juu, mulla oli kanssa toi startin herätejohto muhinut melkoisen huonoksi. Tossa 99turbossa kun ei todellakaan ole ihan alkuperäisen kaltainen johtosarja, niin olipa yhdessä kohtaa tuo starttimoottorin herätejohtohdon sisältävä johtosarja nippusiteellä kiinni moottorin nostokorvakkeessa ja herätejohdon kuparit nojasi suoraan nostokorvakkoon. Se haperoitunut kuori oli hävinnyt johonkin kupareiden ympäriltä. Vika olikin siitä kiva, että mulla kärähti kaksi virtalukonpohjaa, ennenkuin kekkasin, miksi virtalukonpohjat ei kestä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Päärrkkeles. Hyvän aikaahan tuo taas toimikin, sitten taas samaa ongelmaa, nyt taas erityisesti kesällä kuumalla koneella. Satunnaista käynnistysvaikeutta siis. Tai lisääntymään päin tuo ongelmointi. Nakse siis kuuluu, mutta ei starttaa. Mittailin solenoidilta siitä keltaiselta piuhalta nro 50 (herätevirtajohto?) jännitteitä startatessa.
Jännitteet startatessa startin liittimessä nro 50 on >11V, joten solenoidille pitäisi tulla virrat ok. Solenoidi on vaihdettu uuteen Motonetin kamaan ja kun mittasin "field winding strapilta", eli siitä mistä lähtee se kuparipunos itse startille, jännitteitä, sinne tuli vain 0.4V kun startti ei onnistunut ja solenoidi naksahti, mutta muutoin >12v, siis startin onnistuessa. Eli näyttäisi, että motonetin solenoidi on paska(na). Virtalukonpohja on uusittu marmoritiskin tuotteella, joten tuskinpa ongelma on siellä päässä enää.
Eipä tässä muuten mitään, mutta kun käynnistäminen toimii ja on aina tähän astikin toiminut poikkeuksetta viimeistään TSI-pistokkeen pinnit 1 ja 3 yhdistämällä. Joten sen ei pitäisi olla solenoidissa sen vian. Ärh. Tutkailin kytkentäkaavioita, mutta bentleyssä on jotenkin ihmeellisesti hajautettu nuo järjestelmittäin, eli kokonaiskuvaa ei saa siitä, miten TSI ohittaa jotain pinnien 1 ja 3 kautta. Hyviä ehdotuksia/tietoja?
Ja mikä ihme tuo pinni 15a tuossa startissa on kun sitä ei löydy mistään kytkentäkaavioista ja kuitenkin siihen tulee johto..?
Nostetaanpas vähä vanhaa aihetta. Starttiongelmaa pukkaa meikäläiselläkin (900 CD -84). Etenkään heti ajon jälkeen ei tunnu starttaavan. Solenoidi vetää kiinni (ääni kuuluu), muttei näemmä tarpeeksi. Uusi solenoidi kärvähti lopulta kun piti sitä liian kauan starttiasennossa. Luulin jo että solenoidissa vika. Eikun uutta solenoidia tilalle. Sama homma, lämpösenä ei starttaa kun renkkaamalla, solenoidi kuitenkin vetää kiinnipäin joka kerta. Huuli pyöreänä rupesin sitten tutkimaan jännitehäviöitä herätepiuhasta. Jarrutehostajan luona olevassa liittimessä löytyi jännitettä starttiasennossa (siis silloin kun ei kuitenkaan startti pyörinyt) vaivaiset 9V. Seuraavaksi nappasin vaihdekonsolin kannen irti. Kas kummaa, punakeltaisen johdon liittimestäkään ei jännitettä tule kun tuo 9V. Hetimiten varastoon noutamaan toista (eli käytettyä) virtalukon pohjaa, josta sellainen löytyikin. Enpäs kuitenkaan vielä vaihtanut pohjaa, koska huomasin, että vika päällä herätejohdon liitin virtalukonpohjassa löi liekkiä. Ei kun piuha irti ja kontaktinpuhdistajaa liittimeen ja piuha kiinni. Nyt on toistaiseksi toiminut, saa nähdä miten pitkään. Vähän vainoharhaiseksi meinaa kyllä tuo vika tehdä. Katsastuskonttorillakin piti pyytää inssiä työntämään auto tulille
CartDude kirjoitti:
Ja mikä ihme tuo pinni 15a tuossa startissa on kun sitä ei löydy mistään kytkentäkaavioista ja kuitenkin siihen tulee johto..?
Jos tarkoitat sitä toista herätevirran liitintä kapeampaa liitintä, niin siitä menee virrat ruiskussa lämpöaikakytkimen kautta kylmäkäynnistyssuuttimelle. Antaa virtaa vain, jos solenoidi vetää. Kytkennällä estetään se, ettei bensaa lirputeta imusarjaan, jos solenoidi ei jostain syystä toimi tai akun jännite on niin heikko ettei se jaksa vetää.